logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Drukarska klauzula sumienia uderza w ONR: odmowa druku homofobicznych ulotek

   29.08.2020, przeczytano 1226 razy
ilustracja
fot. Rosiek.kub

Każdy kij ma dwa końce. Przekonali się o tym działacze ONR, którzy poskarżyli się na Twitterze na odmowę wykonania homofobicznych ulotek przez zielonogórską drukarnię wydrukujemy.to Zgodnie z zeszłorocznym orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie drukarza z Łodzi, który odrzucił zlecenie druku materiałów dla fundacji LGBT, odmowa taka jest zgodna z prawem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarska-klauzula-sumienia-uderza-w-onr%3A-odmowa-druku-homofobicznych-ulotek,388247,artykul.html

- „Szykujemy ulotki związane z naszym projektem, zobaczcie, jaką dostaliśmy informację od jednej z drukarni...” napisali działacze nacjonalistycznego Obozu Narodowo-Radykalnego, zamieszczając zrzuty ekranu zawierające odpowiedź drukarni wydrukujemy.to, w której czytamy: „Nie drukujemy materiałów zawierających treści dyskryminujące lub nawołujące do przemocy lub niezgodne z prawem” .

Aktywiści ONR nie pochwalili się niestety odrzuconym przez drukarnię projektem. Głos w sprawie zabrało za to Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Dalej Razem będące jedynym udziałowcem drukarni wydrukujemy.to i zatrudniające w tej firmie 20 osób z zaburzeniami związanymi z autyzmem . - „Jako stowarzyszenie osób z niepełnosprawnością, bardzo często apelujemy o otwartość i piętnujemy akty niechęci, jakich czasami doświadczają nasi podopieczni i ich rodziny. W związku z powyższym nie wyobrażamy sobie przyczyniania się do wzbudzania złych emocji w stosunku do jakiegokolwiek człowieka. W pełni popieramy działania zespołu wydrukujemy.to” – czytamy w oświadczeniu Stowarzyszenia.

W rozmowie z Onetem szef drukarni podkreślał, że w przeciwieństwie do sprawy drukarza z Łodzi, jego drukarnia odrzuciła zlecenie ze względu na niezgodne z etyką treści, a nie ze względu na to kto je składał. Zlecenie pochodziło według niego od osoby prywatnej, a ONR tylko sprawę nagłośniło. Mateusz Andrysiak przyznaje, że sprawa wywołała olbrzymi, nieoczekiwany odźwięk. - „Ludzie piszą do nas z wyrazami poparcia – zamieszczają komentarze na Facebooku, ślą e-maile. Mamy też telefony z podziękowaniami. Wydzwaniają dziennikarze z całej Polski. To niezwykłe wydarzenie w życiu małej drukarni, takiej jak nasza.” - mówi w rozmowie z Anną Dryjańską opublikowanej w portalu natemat.pl.

Drukarz z Łodzi wskazał kierunek

Spór o tzw. „drukarską klauzulę sumienia” rozpoczął się w 2016 roku wyrokiem w sprawie drukarza z Łodzi, który odmówił druku roll up’u fundacji LGBT Business Forum, tłumacząc: „Nie przyczyniamy się do promocji ruchów LGBT naszą pracą”.

W czerwcu 2016 pracownik drukarni zostaje uznany winnym popełnienia wykroczenia z art. 138 Kodeksu Wykroczeń. Sąd wymierza mu karę grzywny w wysokości 200 zł. Wyrok nie jest prawomocny. Pracownik wnosi sprzeciw od wyroku, a w marcu 2017 ponownie zostaje uznany winnym. Wyrok nadal nie jest prawomocny. Wreszcie w maju 2017 zapada prawomocny wyrok uznający poprzednie rozstrzygnięcie sądu za prawidłowe.

Odsiecz Zbigniewa Ziobro i rozstrzygnięcie TK

Już w 2016 r. w sprawę włącza się Zbigniew Ziobro. Na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości pojawia się oświadczenie Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego w sprawie wyroku wyroku wydanego przez Sąd Rejonowy w Łodzi. Stanowisko Prokuratora wobec wyroku jest krytyczne. Na jego polecenie do sprawy przyłącza się Prokuratura Okręgowa w Łodzi. Po zapadnięciu prawomocnego wyroku skazującego, Ziobro wnosi do Sądu Najwyższego kasację od wyroku Sądu Okręgowego w Łodzi. Kieruje też do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją art. 138 KW, na podstawie którego drukarz z Łodzi został uznany winnym popełnienia wykroczenia. W czercu 2018 Sąd Najwyższy oddala kasację Zbigniewa Ziobro.

Rok później Trybunał Konstytucyjny ogłasza orzeczenie w sprawie konstytucyjności art. 138 KW. Wynika z niego, że nawet umyślna i nieuzasadniona odmowa świadczenia usług powinna być w Polsce zgodna z prawem, a penalizujący ją art. 138 Kodeksu Wykroczeń jest niekonstytucyjny.

 

Zdjęcie na licencji CC BY-SA 4.0

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

ING z nową kampanią w zakresie cyberbezpieczeństwa
ING Bank Śląski w nowej kampanii wspiera Polaków w lepszym dbaniu o bezpieczeństwo w internecie. Bank promuje dodatkowe, innowacyjne zabezpieczenia w „Strefie bezpieczeństwa” w aplikacji Moje ING i pokazuje, że można robić swoje, bezpieczniej.
Ukraiński artysta dla Prologis Park Warsaw-Żerań
Na fasadzie magazynu Prologis w Warszawie, streetartowy malarz ukraiński Alex Maksiov, stworzył ogromny mural 3D przedstawiający cztery sikorki.
Hard Rock Cafe poszerza współpracę ze światową legendą piłki nożnej Lionelem Messim i prezentuje najnowszą wersję cieszącego się powodzeniem wśród fanów burgera Messi Burger - Champion's Edition. Burger Messi Burger Champion's Edition dostępny w restauracjach Hard Rock Cafe na całym świecie, odpowiedni dla najlepszego gracza wszech czasów, jest teraz dostępny z trzema...
Żywiec wciąż zachęca, by doceniać to, co w życiu ważne i skupiać się na relacjach z bliskimi, zwłaszcza przed Świętami. Idei drugiego Ż nie mogłoby więc zabraknąć w zimowej komunikacji marki. Na półki trafiły już piwa Żywiec w opakowaniach nawiązujących do wzorów świątecznych swetrów. Akcji towarzyszy konkurs, w którym do wygrania są...
Velobank z kampanią „Świat bardziej Velo”
VeloBank wdrożył nową strategię, zaprezentował logotyp i ruszył z promocją odmienionej marki. Hasłem kampanii jest „Świat bardziej Velo”, które ma pokazać, że bank poprzez swoje wartości, produkty i jakość obsługi tworzy bankowość bardziej dopasowaną do współczesnego klienta. 16 listopada wystartowała kampania teaserowa, a 21 listopada kampania wizerunkowa...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764