logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Drukarska klauzula sumienia uderza w ONR: odmowa druku homofobicznych ulotek

   29.08.2020, przeczytano 1512 razy
ilustracja
fot. Rosiek.kub

Każdy kij ma dwa końce. Przekonali się o tym działacze ONR, którzy poskarżyli się na Twitterze na odmowę wykonania homofobicznych ulotek przez zielonogórską drukarnię wydrukujemy.to Zgodnie z zeszłorocznym orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie drukarza z Łodzi, który odrzucił zlecenie druku materiałów dla fundacji LGBT, odmowa taka jest zgodna z prawem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/drukarska-klauzula-sumienia-uderza-w-onr%3A-odmowa-druku-homofobicznych-ulotek,388247,artykul.html

- „Szykujemy ulotki związane z naszym projektem, zobaczcie, jaką dostaliśmy informację od jednej z drukarni...” napisali działacze nacjonalistycznego Obozu Narodowo-Radykalnego, zamieszczając zrzuty ekranu zawierające odpowiedź drukarni wydrukujemy.to, w której czytamy: „Nie drukujemy materiałów zawierających treści dyskryminujące lub nawołujące do przemocy lub niezgodne z prawem” .

Aktywiści ONR nie pochwalili się niestety odrzuconym przez drukarnię projektem. Głos w sprawie zabrało za to Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Dalej Razem będące jedynym udziałowcem drukarni wydrukujemy.to i zatrudniające w tej firmie 20 osób z zaburzeniami związanymi z autyzmem . - „Jako stowarzyszenie osób z niepełnosprawnością, bardzo często apelujemy o otwartość i piętnujemy akty niechęci, jakich czasami doświadczają nasi podopieczni i ich rodziny. W związku z powyższym nie wyobrażamy sobie przyczyniania się do wzbudzania złych emocji w stosunku do jakiegokolwiek człowieka. W pełni popieramy działania zespołu wydrukujemy.to” – czytamy w oświadczeniu Stowarzyszenia.

W rozmowie z Onetem szef drukarni podkreślał, że w przeciwieństwie do sprawy drukarza z Łodzi, jego drukarnia odrzuciła zlecenie ze względu na niezgodne z etyką treści, a nie ze względu na to kto je składał. Zlecenie pochodziło według niego od osoby prywatnej, a ONR tylko sprawę nagłośniło. Mateusz Andrysiak przyznaje, że sprawa wywołała olbrzymi, nieoczekiwany odźwięk. - „Ludzie piszą do nas z wyrazami poparcia – zamieszczają komentarze na Facebooku, ślą e-maile. Mamy też telefony z podziękowaniami. Wydzwaniają dziennikarze z całej Polski. To niezwykłe wydarzenie w życiu małej drukarni, takiej jak nasza.” - mówi w rozmowie z Anną Dryjańską opublikowanej w portalu natemat.pl.

Drukarz z Łodzi wskazał kierunek

Spór o tzw. „drukarską klauzulę sumienia” rozpoczął się w 2016 roku wyrokiem w sprawie drukarza z Łodzi, który odmówił druku roll up’u fundacji LGBT Business Forum, tłumacząc: „Nie przyczyniamy się do promocji ruchów LGBT naszą pracą”.

W czerwcu 2016 pracownik drukarni zostaje uznany winnym popełnienia wykroczenia z art. 138 Kodeksu Wykroczeń. Sąd wymierza mu karę grzywny w wysokości 200 zł. Wyrok nie jest prawomocny. Pracownik wnosi sprzeciw od wyroku, a w marcu 2017 ponownie zostaje uznany winnym. Wyrok nadal nie jest prawomocny. Wreszcie w maju 2017 zapada prawomocny wyrok uznający poprzednie rozstrzygnięcie sądu za prawidłowe.

Odsiecz Zbigniewa Ziobro i rozstrzygnięcie TK

Już w 2016 r. w sprawę włącza się Zbigniew Ziobro. Na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości pojawia się oświadczenie Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego w sprawie wyroku wyroku wydanego przez Sąd Rejonowy w Łodzi. Stanowisko Prokuratora wobec wyroku jest krytyczne. Na jego polecenie do sprawy przyłącza się Prokuratura Okręgowa w Łodzi. Po zapadnięciu prawomocnego wyroku skazującego, Ziobro wnosi do Sądu Najwyższego kasację od wyroku Sądu Okręgowego w Łodzi. Kieruje też do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją art. 138 KW, na podstawie którego drukarz z Łodzi został uznany winnym popełnienia wykroczenia. W czercu 2018 Sąd Najwyższy oddala kasację Zbigniewa Ziobro.

Rok później Trybunał Konstytucyjny ogłasza orzeczenie w sprawie konstytucyjności art. 138 KW. Wynika z niego, że nawet umyślna i nieuzasadniona odmowa świadczenia usług powinna być w Polsce zgodna z prawem, a penalizujący ją art. 138 Kodeksu Wykroczeń jest niekonstytucyjny.

 

Zdjęcie na licencji CC BY-SA 4.0

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Herbaciany Ogród w kampanii „Herbapol. We współpracy z naturą”
W nowej kampanii telewizyjnej i digitalowej Herbapol-Lublin promuje herbatki owocowe z linii Herbaciany Ogród. To kolejna odsłona platformy komunikacyjnej „Herbapol. We współpracy z naturą”, która podkreśla bliskość marki z naturą, a także jej autentyczność i więź ze współczesnym konsumentem.
Jeremy Sochan ambasadorem marki Rabanne
Luksusowa marka Rabanne zainicjowała kampanię promującą nową odsłonę swojego kultowego zapachu – Invictus Parfum, którego twarzą został Jeremy Sochan, jedyny polski koszykarz NBA. Wybór Sochana na ambasadora Invictus Parfum doskonale wpisuje się w wizerunek marki, łącząc sportową pasję z luksusową elegancją. Za realizację działań influencerskich...
Chromatique agencją wiodącą marki Alcalia
Agencja reklamowa Chromatique została wybrana przez markę Alcalia do całościowej obsługi działań reklamowych i marketingowych.
LoveBrands Group ponownie dla AstraZeneca
Agencja komunikacji marketingowej 360° LoveBrands Group po raz kolejny nawiązała współpracę z innowacyjną firmą biofarmaceutyczną AstraZeneca. W ramach umowy agencja realizuje kompleksowe działania komunikacyjne w obszarach diabetologii i kardiologii.
Grupa ONE House rozszerza współpracę z ABB
Grupa ONE House kontynuuje rozwój współpracy z globalnym liderem technologicznym, firmą ABB, rozszerzając swoje działania na nowe rynki międzynarodowe. W wyniku sukcesu wcześniejszych kampanii lead generation realizowanych w wyszukiwarce Google, współpraca została rozszerzona na Zjednoczone Emiraty Arabskie, Australię oraz Indie. Tym samym działania Grupy ONE House obejmują...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764