logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Dwa żurawie i jaskółka: LOT w sporze o logo z Lufthansą

   29.12.2019, przeczytano 1806 razy
ilustracja

W 2018 roku Lufthansa wprowadziła nową identyfikację wizualną obejmującą oznakowanie samolotów, na których pojawił się biały żuraw na granatowym tle. Według PLL LOT nowa wersja logo, które już dotychczas było dość podobne do znaku polskiego przewoźnika, stała się myląca i stanowi przejaw nieuczciwej konkurencji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dwa-zurawie-i-jaskolka%3A-lot-w-sporze-o-logo-z-lufthansa,385198,artykul.html

Od czasu zaprezentowania w zeszłym roku nowego systemu identyfikacji wizualnej, Lufthansa zdążyła już przemalować kilkadziesiąt samolotów. Wizerunek granatowego żurawia w żółtym polu zastąpił żuraw biały, wpisany – podobnie jak żuraw zdobiący pionowe stateczniki samolotów PLL LOT - w biały okrąg.

Polski przewoźnik zareagował na zarejestrowanie przez Lufthansę nowego znaku wnosząc protest w sprawie jego rejestracji i objęcia ochroną prawną za pośrednictwem kancelarii prawnej z Lublina. LOT podnosi, że nowa identyfikacja stwarza prawdopodobieństwo wprowadzenia klientów w błąd i zapewnia niemieckiemu przewoźnikowi „nieuczciwą przewagę”, godząc w wizerunek firmy.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Oparte na planie okręgu logo Polskich Linii Lotniczych LOT wykorzystujące wizerunek żurawia wyłoniono w drodze konkursu. Zaprojektowane zostało przez Tadeusza Lucjana Gronowskiego na przełomie 1929 i 1930 roku. W 2010 r. władze spółki planowały usunięcie „żurawia” ze stateczników i zastąpienie go napisem „LOT”, jednak pod wpływem protestów odstąpiono od tego pomysłu. Logo przeszło jednak lifting podobny do tego przeprowadzonego ostatnio przez Lufthansę - wersję ciemnego symbolu w jasnym polu zastąpiono wersją białą na ciemnym tle, wpisaną w biały okrąg.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Logo Lufthansy jest nieco starsze – zostało zaprojektowane w 2018, a jego autorem jest Otto Firle, który stworzył je dla linii lotniczych Deutsche Luft-Reederei. W 1926 zostało ono przejęte przez Deutsche Luft Hansa, a w 1953 przez obecne linie lotnicze Lufthansa.

ilustracjastrzałka

Michał Czernicki, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT, odmówił komentarza w tej sprawie powołując się na dobro toczącego się postępowania.

Warto zwrócić uwagę, że oba sporne znaki mają w Europie jeszcze trzeciego konkurenta, jakim jest symbol jaskółki wpisanej w okrąg, stosowany przez rumuńskie linie Tarom. Znak umieszczony jest w wersji białej na granatowym tle, podobnie jak obecne wersje znaków LOT-u i Lufthansy.

ilustracjastrzałka

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Ktoś ma za słaby wzrok i za dużo pieniędzy...

avatar użytkownika
,

To nie takie proste. Słaby wzrok mają przede wszystkim klienci - i to trzeba uwzględnić.   

,

Ale trzeba mieć argumenty.
Młodszy o kilka lat znak raczej nie stanowi mocnej karty.
  

avatar użytkownika
,

Tu nie chodzi sam rysunek znaku, który jest podobny, ale rózróżnialny o ile rozróżnienie to wspomagane jest dodatkowymi bodźcami. Przez długi czas firmy stosowały jedno dodatkowe rozróżnienie - kolor. Oba znaki stosowano w wersji ciemnego symbolu na jasnym tle - białym w wypadku LOT-u i żółtym w wypadku Lufthansy. LOT poszedł o krok dalej - wprowadził drugie rozróżnienie wprowadzając wersję w kontrze. I Lufthansa zrobiła ten sam krok, tyle że na finiszu tych zmian znikły już oba dodatkowe bodźce wspomagające rozróżnienie znaków.

Ta sytuacja jest już na pierwszy rzut oka niezdrowa dla obu firm, a jeśli chodzi o historię tych zmian, to w wypadku zmiany na kontrę pierwszeństwo ma LOT. Nawet jeśli w zakresie prawa autorskiego czy prawa własności przemysłowej daty te nie miałyby znaczenia, to w zakresie przepisów dotyczących nieuczciwej konkurencji mogą mieć znaczenie - nie wiemy w jakim kierunku prowadzi sprawę reprezentująca LOT kancelaria prawna.
  

brak ikonki
,

Zgadza się, nie chodzi tu o samą grafikę ale przede wszystkim o kolor tła. Proszę sobie przypomnieć do jakiego stanu niedawno doprowadzono polski LOT, trawiąc go do łatwego połknięcia przez Niemcy. Na szczęście znalazły się mądre osoby które udaremniły ten szwindel. I co pozostało Niemcom? płakać i kolorkiem się podciągać he he. To dlatego nas tak nie lubią i wbijają szpilki na każdym kroku w naszą suwerenność - bo nie daliśmy się oskubać.   

,

Lot wstał z kolan?  

avatar użytkownika
,

Prosimy o powstrzymanie się od politycznych komentarzy i ocen - nikogo one tutaj nie interesują. Granatowy kolor tła obie firmy stosują od wielu lat, w tym zakresie nie nastąpiła żadna wyraźna zmiana. Jeśli już to raczej na korzyść rozróżnienia obu marek, bo kolor Lufthansy uległ po ostatnim liftingu znaku przygaszeniu w stosunku do koloru LOT-u.  

Najnowsze w tym dziale

Chcielibyśmy widzieć „światełko w tunelu” – Beata Kozyra – prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego – tak mówi o rozwiązaniach, jakie pojawiają się w nowej wersji Tarczy Antykryzysowej. Jej zdaniem, stanowią one kolejny krok we właściwym kierunku, ale wciąż niewystarczający, aby zapewnić branży  funkcjonowanie i szybki...
Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej wnioskują do Ministra Finansów o wydłużenia terminów zwrotów podatków. Cytowani przez Prawo.pl eksperci twierdzą, że ta zmiana może negatywnie wpłynąć na działalność firm.
Pracodawca, który ma uzasadnione podejrzenie, że pracownik po kwarantannie nadal choruje na Covid-19, ma obowiązek go odizolować i odesłać do domu, zalecając kontakt z Sanepidem lub teleporadę lekarską.
Volkswagen produkuje osłony chroniące twarz techniką druku 3D
Reagując na potrzeby związane z pandemią koronawirusa koncern Volkswagen rozpoczął produkcję metodą druku 3D mocowań do osłon zabezpieczających twarz. Odbywa się to w ramach wspólnej inicjatywy z Airbusem i serwisem „Mobility goes Additive” zajmującym się techniką druku 3D, w którą angażuje się około 250 firm. Mocowania opracowane przez Airbausa będą wykorzystane w...
Barometr rynku pracy LMC - COVID-19
LMC – właściciel aplikacji Praca za Rogiem – zapytał jej użytkowników o to, jak zmieniła się ich sytuacja zawodowa w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764