logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Dzień goździka – Andrzej Pągowski dla Discovery Historia

  PR 06.03.2008, przeczytano 8499 razy
ilustracjastrzałka

Dla wielu Polaków Dzień Kobiet to sztuczne, komunistyczne święto, dzień, w którym mężczyźni kiedyś wręczali kobietom goździki i rajstopy. Po upadku PRL-u święto stało się przedmiotem żartów. W efekcie kpin, na początku lat 90-tych premier Hanna Suchocka oficjalnie wykreśliła je z kalendarza świąt.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/dzien-gozdzika--andrzej-pagowski-dla-discovery-historia,6909,artykul.html

Goździk, zwyczajowo wręczany kobietom z okazji 8 marca to symbol naszej przeszłości. Historia tego pięknego kwiatu, jego zdeprecjonowanie w czasach komunizmu zafascynowały jednego z najlepszych i najbardziej utytułowanych polskich plakacistów Andrzeja Pągowskiego. Wspólnie z Discovery Historia przygotował on krótką formę artystyczną, tzw. short. Jest to ciekawe połączenie grafiki, filmu i animacji prezentujące historię goździka. Andrzej Pągowski podjął się realizacji tego zadania, gdyż jak sam mówi było to dla niego „nowe wyzwanie i nowe doświadczenie”. Artysta zajmujący się sztuką użytkową przyznaje, że „podejmował się w życiu różnych projektów przygotowywanych na zlecenie rozmaitych przedsiębiorstw, jednak nie wszystkie były dla niego tak fascynujące jak praca nad obrazem goździka przygotowana wspólnie z Discovery Historia. „Całość jest realizowana według mojego scenariusza, z moimi rysunkami i z moją opieką reżyserską – dokładnie według mojej wizji. Ten projekt jest dla mnie ważny i ciekawy”. Pągowski docenia piękno goździka i ubolewa nad tym, że „komunizm zniszczył ten piękny kwiat, który jest doceniany przez innych, a znienawidzony przez Polaków...”.

Projekt jest pierwszym z cyklu realizowanych wspólnie z Andrzejem Pągowskim. Discovery Historia aktywnie angażuje się w promocję najnowszej historii wykorzystując często niestandardowych formy promocji. „Szukamy ciekawych form ekspresji” – powiedziała Barbara Bilińska, Channel Manager kanału. – „Discovery Historia to nowatorski kanał, chcemy dotrzeć z tematyką historyczną do jak najszerszej widowni, staramy się opowiadać o historii w sposób intrygujący, skłaniający do myślenia. Historia to nie tylko fakty, daty, wielkie przemiany społeczne. Interesują nas ludzie i ich emocje oraz to jak reagują na zmieniający się świat wokół nich”.

Dlaczego właśnie 8 marca? Dlaczego, akurat ten chłodny, zimowy dzień stał się tak ważny dla milionów kobiet na świecie? Niewiele osób jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie...
8 marca to jedna z tragiczniejszych dat w historii kobiet. Właśnie tego dnia, w 1908 roku, sufrażystki z nowojorskiej fabryki tkanin chciały wyjść na ulice metropolii i domagać się swoich praw obywatelskich. Właściciel zakładu, bojąc się eskalacji strajku, zamknął 15 tysięcy pracownic w należących do niego budynkach. Próba protestu zakończyła się tragicznie – w zamkniętej fabryce wybuchł pożar. W tragicznym wypadku śmierć poniosło 129 kobiet.

Nowojorska tragedia odbiła się szerokim echem w świecie. Chęć upamiętnienia ofiar była tak silna, że na zjeździe w Kopenhadze w 1910 roku, dzień 8 marca ogłoszono Międzynarodowym Świętem Kobiet.

Goździki, w Polsce uznawane za symbol Dnia Kobiet znane są od starożytności. Łacińska nazwa kwiatu – dianthus – pochodzi od greckich słów Dios anthos co oznacza w dosłownym tłumaczeniu „kwiat Zeusa”. Na świecie istnieje ponad 300 gatunków goździków, z czego w Polsce w naturze występuje tylko 11. Mają one bardzo efektowne kwiatostany, są łatwe w uprawie i mają wiele hodowlanych odmian ozdobnych.

W Polsce, w czasach PRL, goździki były najbardziej popularnymi kwiatami, wręczanymi przy różnych okazjach, zarówno publicznych, np. przy odznaczeniach państwowych, w czasie akademii szkolnych, jak i podczas prywatnych uroczystości, z okazji urodzin, imienin, rocznic. Z czasem, goździk stał się symbolem znienawidzonego powszechnie komunizmu, pierwszomajowych pochodów, dodatku do odznaczeń partyjnych dygnitarzy, marcowego święta kobiet. Podziwiany w starożytności piękny kwiat, po upadku PRL był wyszydzany, jego miejsce zastąpiła czerwona róża. Do dziś nie odzyskał dawnego dobrego imienia i nadal kojarzy się z Dniem kobiet w wydaniu komunistycznym – dniem goździka i rajstop...


Premiera krótkiej formy artystycznej opowiadającej historię goździka autorstwa Andrzeja Pągowskiego będzie miała miejsce 8 marca na Discovery Historia. Tę nietypową animację będzie można także oglądać 8 marca na Discovery Channel oraz Discovery Civilisation oraz na antenie TVN. Artysta zapowiedział juz pracę nad kolejnymi shortami nawiązującymi do innych symboli, które zostaną stworzone na potrzeby Discovery Historia.

30-sekundowa forma artystyczna ukazująca historię goździka została zrealizowana przez dom produkcyjny Timecode.

Źródło: Discovery Historia

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Facebook przegrywa w sądzie: nie może cenzurować, jak chce i kogo chce
Blokując konta i grupy Społecznej Inicjatywy Narkopolityki (SIN), Meta naruszyła dobra osobiste organizacji. Sąd wydał właśnie przełomowy wyrok w sprawie prowadzonej przez Fundację Panoptykon, potwierdzając tym samym, że platformy internetowe nie mogą blokować, jak chcą i kogo chcą. A osoby zablokowane mają prawo do sądu we własnym kraju.
Gremi Media jedynym polskim wydawcą 5. edycji Subscriptions Academy
Gremi Media bierze udział w pięciomiesięcznym prestiżowym programie Subscriptions Academy EMEA 2024, realizowanym przez FT Strategies, pod patronatem Googleʼa. Program ma na celu wspieranie zaawansowanych cyfrowo wydawców w przyspieszaniu wzrostu przychodów ze sprzedaży subskrypcji.
Telewizja Polska integruje działania marketingowe
Telewizja Polska rozszerza Biuro Reklamy o departament marketingu. Dotychczasowe działania marketingowe zostaną połączone w ramach jednego Biura Reklamy i Marketingu pod kierownictwem Marcina Gudowicza. Nowa inicjatywa organizacyjna, która obejmie zarówno działalność marketingową, sprzedażową, jak i reklamową, ma na celu stworzenie efektywnej i spójnej struktury, która...
Radosław Kotarski prowadzącym teleturnieju „Va Banque”
We wtorek, 2 kwietnia o godz. 18:10 TVP2 zaprasza widzów na pierwszy odcinek ,,Va Banque" w całkowicie nowej odsłonie, którego gospodarzem będzie Radosław Kotarski - znany popularyzator wiedzy, pisarz i dziennikarz.
Komunikat Spółki Telewizja Polska S.A. w likwidacji
W dniu 21 marca br. Telewizja Polska S.A. w likwidacji skierowała do prokuratury zawiadomienie w sprawie szeregu nieprawidłowości przy zawieraniu umów, w których zaciągane były wielomilionowe zobowiązania, co narazić mogło TVP na szkodę wielkich rozmiarów. To efekt trwających działań kontrolnych prowadzonych w Spółce.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764