29 października w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, podczas XIX Gali Effie Awards, Jury pod przewodnictwem Tomasza Lisewskiego, Global Head of Brand, Communications & Digital and Marketing w firmie Philips, wręczyło 55 nagród w 24 kategoriach twórcom reklam i reklamodawcom za najbardziej efektywne działania marketingowe w 2017 roku. Organizatorem konkursu w Polsce jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Nagrody Effie Awards wręczyli przewodniczący grup eksperckich oraz przedstawiciele sponsorów Konkursu i Gali. Galę poprowadził Piotr Kraśko, dziennikarz i prezenter telewizyjny.
Złote statuetki w XIX edycji konkursu Effie Awards
- „IKEA po sąsiedzku” – przygotowaną przez Agencja Warszawa dla firmy IKEA (w kategorii Brand Experience),
- „Rocznik 1999” – przygotowaną przez VML Poland dla firmy mBank (w kategorii Finanse),
- „Make it possible” – przygotowaną przez Wavemarker, DDB&tribal, OMD, LH oraz Digital Resolution dla firmy Huawei (w kategorii Long term marketing excellence),
- „Młody Bóg” – przygotowaną przez Starcom, BBDO Warszawa oraz Publicis dla firmy Prudential (w kategorii Long term marketing excellence),
- „DrWitt. Na co dzień na zdrowie” - przygotowaną przez Heads Advertising i Mindshare dla Grupy Maspex (w kategorii Napoje bezalkoholowe),
- „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu?” – przygotowaną przez Ogilvy, Carat Polska, iProspect Polska, Posterscope oraz PTR Digital dla firmy Philips (w kategorii Nowe technologie),
- „26. Finał WOŚP” – przygotowaną przez Fundację WOŚP (w kategorii Positive Change: Edukacja społeczna i Pro Bono),
- „Do ostatniego drzewa” – przygotowaną przez Ogilvy, Gameset, LifeTube oraz Facebook dla Greenpeace (w kategorii Positive Change: Edukacja społeczna i Pro Bono)
- „Ta kuchnia sprawdza się w życiu” – przygotowaną przez Wavemaker, Grey Group Poland, Performance Media, Kalicińscy oraz Loyalty Point dla firmy IKEA (w kategorii Retail / Kanały sprzedaży)
- „Ukraina” – przygotowaną przez Grandes Kochonos i Mediacom Warszawa dla firmy Play (w kategorii Telekomunikacja)
- „Kurpiodobre!” – przygotowaną przez Saatchi & Saatchi IS i Blue 449 dla firmy JBB Bałdyga (w kategorii Żywność)
- „Fundacja WOŚP gra z partnerami” – przygotowaną przez Fundację WOŚP, Złoty Melon oraz Boscata dla Fundacji WOŚP (w kategorii Marketing & Business Solutions)
- „IKEA Family – transformacja danowa firmy” – przygotowaną przez IKEA, Loyalty Point oraz Wavemaker dla firmy IKEA ( w kategorii Marketing & Business Solutions)
Wyróżnienia dla agencji
Tytuł najbardziej efektywnej agencji roku otrzymała agencja Saatchi & Saatchi IS, a najbardziej efektywnej agencji mediowej roku: Wavemaker. Zajęli oni pierwsze miejsca w rankingach Effie 2018.
Do tegorocznej edycji konkursu Effie Awards zgłoszono 193 kampanie w 24 kategoriach. Prace oceniało ponad stuosobowe jury pod opieką 9 przewodniczących grup eksperckich oraz przewodniczącego jury. W tym roku po raz pierwszy przyznano nagrody w kategorii Marketing & Business Solutions, w której oceniano rezultaty projektów w kontekście otoczenia rynkowego, wyzwania i postawionych celów, pomysłu strategicznego, wybranych narzędzi do jego realizacji oraz efektów samego wdrożenia.
- Cieszy minie znaczący wzrost poziomu działań marketingowych w Polsce, a także tempo zachodzących w nim zmian, odzwierciedlających globalne trendy, które w wielu kategoriach plasują Polskę bardzo wysoko na tle innych krajów. Cieszy mnie także dynamiczny rozwój agencji, które coraz częściej stają się partnerami biznesowymi marketerów. Zmiany dotyczą wszystkich - od firm rodzinnych, start up’ów i organizacji non-profit, po duże firmy i agencje. To pokazuje, że Effie dobrze spełnia swoją rolę w Polsce. Z dużym zadowoleniem obserwujemy te zmiany w zgłoszeniach do nowej kategorii: Marketing and Business Solutions, która w Polsce jest światowym debiutem tej kategorii. Wiemy już, że zgodnie z polskim opracowaniem zostanie ona wprowadzona także na innych rynkach. W tej kategorii nagradzane są pojedyncze działania, ale też całe programy marketingowe. Można w niej zgłaszać każdą aktywność oraz koncept biznesowy, które wyjątkowo pozytywnie wpłynęły na pozycję rynkową marki, produktu czy usługi. Mam tu na myśli np. takie działania, jak zmiana opakowań, wprowadzenie lub zmiany w programie lojalnościowym; wprowadzenie nowego kanału dystrybucji; użycie e-commerce lub nowoczesnej technologii w miejscu sprzedaży, ale także wprowadzenie zupełnie nowego produktu w kategorii, w której marketer był już obecny, czy zaangażowanie konsumentów w tworzenie produktów. Zgłoszenia debiutanckie miały bardzo wysoki poziom, a Jury było bardzo surowe oceniając prace i przyznając nagrody. – powiedział podczas Gali Tomasz Lisewski, przewodniczący jury, Global Head of Brand, Communications & Digital and Marketing w firmie Philips,
- Transformacja cyfrowa i technologiczna powodują, że działania marketingowe również się zmieniają; od dążenia do jak najszybszej transakcji, po budowanie spersonalizowanej relacji z klientem, czy od masowej komunikacji do budowania indywidualnego doświadczenia związanego z marką. Te zmiany powodują, że coraz większa liczba marketerów zaczyna zadawać sobie inne pytania: zamiast klasycznego „jak ulepszyć swój produkt?”, pyta „jak polepszyć lub ułatwić życie klienta?”. To powoduje, że widzimy coraz więcej innowacji dotyczących serwisu i modeli biznesowych, a to z kolei otwiera zupełnie nowy obszar dla rozwoju marketingu, ale też biznesu ogólnie. - dodał Tomasz Lisewski.
Podczas Gali został również zapowiedziany nowy projekt edukacyjny Effie:
- Mówimy, że zmienia się podejście do marketingu i rola CMO w organizacji. Słyszymy, że marketing odpowiada coraz częściej za działania całej firmy: wartość marki, doświadczenia konsumentów, biznes, wzrost firmy i wyniki. Czujemy, że odpowiedzią na te zmiany i wyzwania stała się tegoroczna kategoria Effie Marketing & Business Solutions. CMO, marketerzy i działy marketingu, na nowo definiują siebie, swoje cele i standardy. Agencje również na nowo definiują siebie, swoje struktury i usługi dla marketingu rozumianego jako biznes. Żeby pomóc w tych zmianach, Effie z konkursu, zmienia się w całoroczny projekt edukacyjny.
Są studia podyplomowe, kursy czy szkoły certyfikujące „twarde” umiejętności. Są programy obejmujące ekonomię, biznes czy zarządzanie. Brakuje programu, który odpowie na potrzeby inaczej już rozumianego marketingu: komunikacyjne, kompetencyjne, biznesowe i organizacyjne. A Effie ma dostęp do polskich i światowych case’ów oraz wysokiej klasy specjalistów – naszych jurorów i przewodniczących jury – powiedziała podczas Gali Anna Zimecka, Project Director, Stowarzyszenie SAR.
Program Effie Marketing & Business Solutions to zupełnie pionierska forma edukacji i rozwoju. Stworzony z myślą o menedżerach średniego i wyższego szczebla. O ludziach rozumiejących potrzebę samodoskonalenia w warunkach zmieniających się modeli biznesowych, pracy w zmieniających się warunkach organizacyjnych i na nowym rynku. Ma odpowiadać na coraz szybciej zmieniające się potrzeby rynku i jego uczestników. To program dla tych, którym nie wystarcza tradycyjne myślenie o roli marketera w organizacji i roli agencji już nie tylko komunikacyjnych. – zapowiedziała Anna Zimecka.
NAGRODY EFFIE 2018 - kompletne zestawienie | |
ZŁOTE EFFIE | |
BRAND EXPERIENCE | |
IKEA Po Sąsiedzku | |
Produkt: | IKEA |
Zgłaszający: | Agencja Warszawa |
Klient: | IKEA |
FINANSE | |
Rocznik 1999 | |
Produkt: | mBank |
Zgłaszający: | VML Poland |
Klient: | mBank |
LONG TERM MARKETING EXCELLENCE | |
Make it possible | |
Produkt: | Huawei |
Zgłaszający: | Wavemaker, DDB&tribal, OMD, LH, Digital Resolution |
Klient: | Huawei |
Młody bóg | |
Produkt: | Prudential |
Zgłaszający: | Starcom, BBDO Warszawa, Publicis |
Klient: | Prudential |
MARKETING & BUSINESS SOLUTIONS | |
Fundacja WOŚP gra z partnerami | |
Marka: | Fundacja WOŚP |
Zgłaszający: | Fundacja WOŚP, Złoty Melon, Boscata |
IKEA Family - transformacja danowa firmy | |
Marka: | IKEA |
Zgłaszający: | IKEA, Loyalty Point, Wavemaker |
NAPOJE BEZALKOHOLOWE | |
DrWitt. Na co dzień na zdrowie | |
Produkt: | DrWitt |
Zgłaszający: | Heads Advertising, Mindshare |
Klient: | Grupa Maspex |
NOWE TECHNOLOGIE | |
Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu? | |
Produkt: | Philips |
Zgłaszający: | Ogilvy, Carat Polska, iProspect, Posterscope, PTR Digital |
Klient: | Philips |
POSITIVE CHANGE: EDUKACJA SPOŁECZNA I PRO BONO | |
26. Finał WOŚP | |
Produkt: | Fundacja WOŚP |
Zgłaszający: | Fundacja WOŚP |
Klient: | Fundacja WOŚP |
Do ostatniego drzewa | |
Produkt: | Greenpeace |
Zgłaszający: | Ogilvy, Gameset, LifeTube, Facebook |
Klient: | Greenpeace |
RETAIL/ KANAŁY SPRZEDAŻY | |
Ta kuchnia sprawdza się w życiu | |
Produkt: | IKEA |
Zgłaszający: | Wavemaker, Grey Group Poland, Performance Media, Kalicińscy, Loyalty Point |
Klient: | IKEA |
TELEKOMUNIKACJA | |
Ukraina | |
Produkt: | Play na Kartę |
Zgłaszający: | Grandes Kochonos, Mediacom Warszawa |
Klient: | Play |
ŻYWNOŚĆ | |
Kurpiodobre! | |
Produkt: | JBB Bałdyga |
Zgłaszający: | Saatchi & Saatchi IS, Blue 449 |
Klient: | JBB Bałdyga |
SREBRNE EFFIE | |
BRAND EXPERIENCE | |
Tymbark Prank! | |
Produkt: | Tymbark |
Zgłaszający: | Grupa Me & My Friends, Mindshare, Brainbox |
Klient: | Grupa Maspex |
BRANDED CONTENT | |
Winiary Tu się Gotuje! Pierwszy sezon | |
Produkt: | Winiary |
Zgłaszający: | Wavemaker, Prime Film Production, Publicis |
Klient: | Nestlé Polska |
Maybelline Make Up In The City | |
Produkt: | Maybelline New York |
Zgłaszający: | Labcon, Salestube, Value Media |
Klient: | L'Oreal Polska |
Kuchnia Lidla na YouTube | |
Produkt: | Lidl Polska |
Zgłaszający: | GPD Agency, Performance Media |
Klient: | Lidl Polska |
DOBRA KONSUMENCKIE | |
Freedom by Martyna | |
Produkt: | W.KRUK |
Zgłaszający: | Performics |
Klient: | W.KRUK |
LAUNCH / RELAUNCH | |
Žatecké Noviny | |
Produkt: | Žatecký Světlý Ležák |
Zgłaszający: | Initiative, Brainbox, Opus B, Directors, Carlsberg Polska, Filmokracja |
Klient: | Carlsberg Polska |
LEKI I SUPLEMENTY DIETY | |
Sposób, by przedłużyć letnią formę | |
Produkt: | Rutinoscorbin |
Zgłaszający: | Saatchi & Saatchi IS, Mediacom Warszawa |
Klient: | GSK Consumer Healthcare |
Biotebal fryzjerka | |
Produkt: | Biotebal |
Zgłaszający: | Mediacom Warszawa, Opus B |
Klient: | Polpharma |
LONG TERM MARKETING EXCELLENCE | |
Ograniczenia i limity nie interesują mnie | |
Produkt: | Nju mobile |
Zgłaszający: | Ogilvy, Initiative |
Klient: | Orange Polska |
MEDIA, KULTURA I ROZRYWKA | |
Drap Zdrapki na milion sposobów! | |
Produkt: | Zdrapki LOTTO |
Zgłaszający: | Apella, Zenith |
Klient: | Totalizator Sportowy |
MOTORYZACJA | |
Hybrydyzacja sprzedaży Toyoty | |
Produkt: | Toyota |
Zgłaszający: | The&Partnership, Clos Brothers, PHD Media Direction |
Klient: | Toyota Motor Poland |
Człowiek, który widział nową Insignię | |
Produkt: | OPEL Insignia |
Zgłaszający: | Scholz & Friends Warszawa, Carat Polska |
Klient: | Opel Poland |
NAPOJE ALKOHOLOWE | |
ŻSP przedstawia Nowe Style Ż | |
Produkt: | Żywiec |
Zgłaszający: | 2012, Grupa Żywiec, Just, Starcom |
Klient: | Grupa Żywiec |
Dziki Sad - smaki prosto z sadu | |
Produkt: | Dziki Sad |
Zgłaszający: | 2012, Grupa Żywiec, GoldenSubmarine, Starcom, Ogilvy, Just |
Klient: | Grupa Żywiec |
NAPOJE BEZALKOHOLOWE | |
Tymbark Prank! | |
Produkt: | Tymbark |
Zgłaszający: | Grupa Me & My Friends, Mindshare, Brainbox |
Klient: | Grupa Maspex |
PERFORMANCE MARKETING / E-COMMERCE | |
IKEA Family | |
Produkt: | IKEA |
Zgłaszający: | Loyalty Point, Saatchi & Saatchi IS, Wavemaker |
Klient: | IKEA |
Liczby, nie domysły | |
Produkt: | Biuro podróży Rainbow |
Zgłaszający: | Bluerank |
Klient: | Biuro podróży Rainbow |
POSITIVE CHANGE: EDUKACJA SPOŁECZNA I PRO BONO | |
Kosmos dla dziewczynek | |
Produkt: | Fundacja Kosmos dla Dziewczynek |
Zgłaszający: | Fundacja Kosmos dla Dziewczynek |
Klient: | Fundacja Kosmos dla Dziewczynek |
RETAIL/ KANAŁY SPRZEDAŻY | |
Dekrety Napoleona | |
Produkt: | Carrefour |
Zgłaszający: | Saatchi & Saatchi IS, Arena Media (Havas Media Group), K2 Media |
Klient: | Carrefour Polska |
Gang Świeżaków Powraca | |
Produkt: | Biedronka |
Zgłaszający: | Wavemaker, Duda Polska, Huta 19 im. Joachima Fersengelda, Isobar Polska, TCC Retail Marketing |
Klient: | Jeronimo Martins Polska |
UBEZPIECZENIA I INWESTYCJE | |
Młody Bóg - poważne zachorowania | |
Produkt: | Prudential |
Zgłaszający: | Starcom, Publicis |
Klient: | Prudential |
Oczami matki | |
Produkt: | Nationale-Nederlanden Polska |
Zgłaszający: | DDB&tribal, PHD Media Direction |
Klient: | Nationale-Nederlanden Polska |
URODA I PIELĘGNACJA | |
Zabierz facetowi szampon! | |
Produkt: | Head & Shoulders |
Zgłaszający: | Mediacom Warszawa, Saatchi & Saatchi IS |
Klient: | Procter & Gamble Polska |
Maybelline Make Up In The City | |
Produkt: | Maybelline New York |
Zgłaszający: | Labcon, Salestube, Value Media |
Klient: | L'Oreal Polska |
USŁUGI | |
Bądź naszym Gościem | |
Produkt: | LOT |
Zgłaszający: | Grey Group Poland, Fullsix Media (Havas Media Group) |
Klient: | Polskie Linie Lotnicze LOT |
ŻYWNOŚĆ | |
Sprawdzam | |
Produkt: | Winiary Pomysł na |
Zgłaszający: | Publicis, Wavemaker |
Klient: | Nestlé Polska |
BRĄZOWE EFFIE | |
BUSINESS-TO-BUSINESS | |
Bez początków nie ma nic | |
Produkt: | Konto dla firmy |
Zgłaszający: | Brain, MullenLowe MediaHub |
Klient: | ING Bank Śląski |
SOR-owe rewolucje | |
Produkt: | Philips HTS |
Zgłaszający: | Ogilvy, Havas Media |
Klient: | Philips |
DOBRA KONSUMENCKIE | |
Skąd biorą się mistrzowie | |
Produkt: | Huawei MATE 10 |
Zgłaszający: | Wavemaker, DDB&tribal, GONG |
Klient: | Huawei |
LED EyeComfort | |
Produkt: | Philips Lighting |
Zgłaszający: | Havas Media |
Klient: | Philips Lighting |
FINANSE | |
To jest życie. To ułatwiamy | |
Produkt: | Moje ING |
Zgłaszający: | Brain, MullenLowe MediaHub, GONG |
Klient: | ING Bank Śląski |
#WeekendING | |
Produkt: | ING Bank Śląski |
Zgłaszający: | GONG, MullenLowe MediaHub |
Klient: | ING Bank Śląski |
LAUNCH / RELAUNCH | |
Biovital Complex | |
Produkt: | Biovital Complex |
Zgłaszający: | Opus B, Media Group |
Klient: | Egis Polska |
To nie maszynka do golenia. To OneBlade | |
Produkt: | Philips OneBlade |
Zgłaszający: | Carat Polska, iProspect Polska |
Klient: | Philips |
MARKETING & BUSINESS SOLUTIONS | |
Sprzedaż online w sklepie offline | |
Marka: | eobuwie.pl |
Zgłaszający: | eobuwie.pl, Nanovo |
NAPOJE BEZALKOHOLOWE | |
Bądź LIMONKĄ! | |
Produkt: | Coca-Cola Lime |
Zgłaszający: | Mediacom Warszawa, McCann Worldgroup, LiquidThread |
Klient: | Coca-Cola Poland |
NOWE TECHNOLOGIE | |
Innowacja Precious™ w kampanii Maggi | |
Produkt: | Precious™ |
Zgłaszający: | Wavemaker |
Klient: | Nestlé Polska |
POSITIVE CHANGE: CSR | |
Wiem, czym oddycham | |
Produkt: | Fundacja Aviva |
Zgłaszający: | Young & Rubicam, Zenith |
Klient: | Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie |
SMART BUDGET | |
AXA IKZE | |
Produkt: | Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (AXA) |
Zgłaszający: | Value Media, The Digitals |
Klient: | AXA Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych |
The Dark | |
Produkt: | The Dark by Wyborowa |
Zgłaszający: | McCann Worldgroup |
Klient: | Pernod Ricard |
URODA I PIELĘGNACJA | |
Colossalne okazje | |
Produkt: | Maybelline Colossal |
Zgłaszający: | McCann Worldgroup, Zenith, 121PR, Value Media |
Klient: | L'Oreal Polska |
USŁUGI | |
Maestro - nowe burgery w McDonald's | |
Produkt: | Nowa linia burgerów Maestro w McDonald's |
Zgłaszający: | DDB&tribal, OMD |
Klient: | McDonald's Polska |
- Więcej informacji: http://effie.pl
Wkrótce w Signs.pl zaprezentujemy zwycięskie kampanie wraz z uzasadnieniem jury!
Źródło: SKM SAR