logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

EKES: Konieczne przeciwdziałanie rosyjskiej dezinformacji

  PR 22.03.2019, przeczytano 568 razy
ilustracjastrzałka

Mając na uwadze wybory, konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań w celu ochrony UE, jej instytucji i obywateli przed dezinformacją – podkreślił Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES), unijny organ doradczy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ekes%3A-konieczne-przeciwdzialanie-rosyjskiej-dezinformacji,381767,artykul.html

EKES zwrócił uwagę, że w państwach członkowskich do roku 2020 odbędzie się około 50 wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych, a jeszcze w tym roku w maju czekają nas wybory do Parlamentu Europejskiego.

Powołując się na Komórkę UE ds. Syntezy Informacji o Zagrożeniach Hybrydowych, EKES uznał, że największe zagrożenie zewnętrzne dla UE stanowi stosowanie dezinformacji przez Federację Rosyjską.

- Dezinformacja wytwarzana lub rozpowszechniana przez Rosję została odnotowana w kontekście szeregu wyborów i referendów w UE. Dobrze udokumentowano kampanie dezinformacyjne dotyczące wojny w Syrii, zestrzelenia samolotu (pasażerskiego linii Malaysia Airlines, lot) MH17 nad wschodnią Ukrainą oraz użycia broni chemicznej w ataku w Salisbury. Niemniej inne państwa trzecie również odgrywają ważną rolę w dezinformacji, a liczne podmioty w UE także dostarczają fałszywych informacji – podkreślono w przyjętej w środę opinii organu doradczego UE.

Zwrócono w niej uwagę, że najbardziej skuteczna dezinformacja zawsze zawiera "ziarno prawdy". W związku z tym konieczne są liczne działania ze strony wszystkich zainteresowanych stron w celu zapewnienia wysokiej jakości informacji i podniesienia świadomości obywateli państw UE.

Jak podkreślił w rozmowie z PAP wiceprzewodniczący Konfederacji Lewiatan i członek EKES Jacek Krawczyk, sprawa dezinformacji nabrała zupełnie innego wymiaru po wyborach prezydenckich w USA z 2016 r. i wszyscy mają świadomość, że "dzieje się coś złego".

- Jestem przekonany, że problem możemy rozwiązać tylko na płaszczyźnie unijnej, dlatego że w większości operatorzy, czyli media społecznościowe, to nie są firmy europejskie – zaznaczył Krawczyk. Jego zdaniem UE musi znaleźć jakiś sposób dialogu z tymi operatorami, gdyż są oni na tyle potężni, że w rozmowach z poszczególnymi krajami członkowskimi może się to okazać niemożliwe. - Stanowcza postawa Unii, która wymusi na nich pewne działania utrudniające kampanie dezinformacyjne, jest jedynym rozwiązaniem – ocenił.

Zwrócił uwagę, że w tej sprawie na Unię Europejską "bardzo mocno napierała" Europa Wschodnia; wypowiedziały się też inne unijne instytucje – Parlament Europejski i Europejski Komitet Regionów.  

W ub. tygodniu PE przyjął rezolucję, w której wskazuje na zagrożenia dla europejskiej demokracji wynikające z rosyjskich kampanii propagandowych, głównego źródła dezinformacji w Europie. W rezolucji PE przestrzega przed kampaniami dezinformacyjnymi wymierzonymi przeciw Europie przez Rosję, ale też przez Chiny, Iran i Koreę Północną.

Z kolei Komitet Regionów w opinii skierowanej do unijnych instytucji podkreślił, że fake newsy mają 70 proc. więcej szans na "podanie dalej" niż prawdziwa informacja i priorytetem UE powinna być budowa społeczeństwa odpornego na propagandę.

Ponadto Parlament Europejski przyjął przepisy, które mają chronić majowe wybory europejskie przed niewłaściwym wykorzystaniem danych. Inspiracją dla regulacji były m.in. przypadki manipulacji danymi w celu wpłynięcia na referendum w sprawie brexitu w Wielkiej Brytanii oraz skandalu z udziałem Facebooka i agencji Cambridge Analytica. Nowe przepisy pozwalają nakładać sankcje finansowe na paneuropejskie partie polityczne i fundacje, które celowo wykorzystywałyby w sposób nielegalny dane osobowe w swoich europejskich kampaniach wyborczych.

Dane przytaczane przez Komisję Europejską w komunikacie na temat zwalczania dezinformacji pokazują, że aż 83 proc. Europejczyków uważa, że fake newsy są problemem dla demokracji. Już w 2014 r. Światowe Forum Ekonomiczne uznało gwałtowne rozprzestrzenianie błędnych informacji w internecie za jedną z 10 najważniejszych tendencji zachodzących w nowoczesnych społeczeństwach.

Źródło: PAP S.A.

Dodatkowe informacje:

Z Brukseli Mateusz Kicka

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764