logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Ekspert Canon wyjaśnia, jak zmieniają się zasady bezpiecznej pracy

  PR 03.10.2022, przeczytano 686 razy

Mobilny tryb pracy oraz coraz większe wykorzystanie przestrzeni coworkingowych – to dwa czynniki, które wpływają na stosowane dotychczas zasady cyberbezpieczeństwa. Wraz ze zmianą trybu naszej pracy powinniśmy być przygotowani na modyfikację naszego podejścia do obecności w sieci. Z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa Canon Polska wyjaśnia, na co należy zwracać szczególną uwagę.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ekspert-canon-wyjasnia%2C-jak-zmieniaja-sie-zasady-bezpiecznej-pracy,397436,artykul.html

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa obchodzony jest już po raz 10. Każdego roku specjaliści z zakresu IT edukują firmy oraz użytkowników prywatnych z dziedziny bezpiecznego wykorzystywania urządzeń elektronicznych. Jednak ich zalecenia z roku na rok ulegają lekkim zmianom. Dlaczego?

– Walka z hakerami przypomina nieustanny pościg – wyjaśnia Dariusz Szwed, ekspert od cyberbezpieczeństwa w Canon Polska. – Cyberprzestępcy usilnie próbują znaleźć każdą dostępną lukę, aby wykorzystać nasze słabości. Są one na bieżąco rozwiązywane, ale wysiłki hakerów nie ustają. A najlepszą okazję stanowią dla nich wszelkie zmiany w jaki sposób pracujemy.  A tych przecież w ostatnich latach nie brakuje – dodaje.

Praca całkowicie stacjonarna w wielu firmach stała się już rzadkością. Pracujemy z domu, podróży, kawiarni, a to stwarza potencjalną szansę dla hakerów. Newralgicznym miejscem może być także coraz większa popularność przestrzeni coworkingowych. Takie miejsca charakteryzują się dostępem do jednego urządzenia (na przykład drukarki albo skanera) wykorzystywanym przez wiele osób z różnych firm. Co potencjalnie tworzy bramę, przez którą mogą wniknąć hakerzy.

Ważna technologia… oraz odporność na manipulację

Jak zatem zadbać o cyberbezpieczeństwo w drugiej połowie 2022 roku?

– Podstawę stanowi bezpieczeństwo transmisji i przesyłania danych – mówi Dariusz Szwed. – To zagadnienie występujące w wielu momentach naszej pracy, między innymi podczas łączenia się z siecią albo wysyłania e-maili. Warto zwrócić szczególną uwagę na przesyłanie danych do urządzeń zewnętrznych, takich jak skanery albo drukarki. To szczególnie newralgiczne w kontekście cyberbezpieczeństwa miejsca – twierdzi ekspert Canon.

Od strony technicznej mogą nam pomóc nowoczesne protokoły szyfrowania. Dzisiejszym standardem powinno być zwłaszcza stosowanie protokołu TLS 1.3. To technologia gwarantująca, że firmowe mechanizmy ochrony komunikacji są zweryfikowane pod kątem bieżących zagrożeń oraz wykorzystują aktualną architekturę sprzętową.

– Hakerzy coraz częściej wykorzystują nie tylko luki naszego sprzętu, ale też naszą niewiedzę i podatność na manipulację. Technik, które mają służyć przejęciu kontroli nad urządzeniem, jest dziś naprawdę wiele – mówi Dariusz Szwed. I dodaje, że jednym z najprostszych, a zarazem najbardziej skutecznych sposobów obrony, jest wykorzystanie dwuetapowego procesu autoryzacji użytkownika. Kiedyś dwuetapowa weryfikacja (czyli na przykład dodatkowe potwierdzenie logowania poprzez kod wysyłany SMS-em) dotyczyła tylko banków i wielkich korporacji. Dziś powinniśmy z niej korzystać na szerszą skalę, zwłaszcza w przypadku dostępu do danych o istotnym znaczeniu oraz w przypadku wprowadzania zmian wpływających na bezpieczeństwo danych i systemów.

Profesjonalne systemy dbają o bezpieczeństwo dokumentów

Rzecz jasna zainteresowanie cyberbezpieczeństwem najbardziej widoczne jest ze strony firm. Przedsiębiorstwa boją się wycieku wrażliwych danych albo wręcz fizycznej kradzieży środków finansowych, na przykład poprzez zlecanie fałszywych przelewów. Spore ryzyko wiąże się też z atakiem typu ransomware – złośliwe oprogramowanie może zablokować dostęp do ważnych dokumentów, a za przywrócenie dostępu do danych hakerzy mogą żądać okupu.

Jak się przed tym obronić? Jednym z najskuteczniejszych sposobów mogą być systemy integrujące cały obieg dokumentu w firmie – od jego stworzenia, poprzez wysyłkę, aż po zgodne z prawem ochrony danych osobowych zniszczenie. Takie oprogramowanie umożliwia całkowitą kontrolę nad wszystkim, co dzieje się z dokumentacją – wyraźnie widać, kto stworzył dany dokument, a każda późniejsza ingerencja jest zapisywana w historii systemu. Co istotne, wiele z takich systemów jest dostępnych w formie chmurowej, pozwalającej na skuteczne zrealizowanie koncepcji Zero Trust Network. A to oznacza, że potencjalny atak typu ransomware jest ograniczony do pojedynczego urządzenia lub komputera i nie ma wpływu na całość danych i infrastruktury.

Systemy tego typu szczególnie istotne są właśnie w dwóch wymienionych wyżej przypadkach – chodzi o pracę zdalną oraz przestrzenie coworkingowe. To dzięki nim wspólnie wykorzystywana drukarka rozróżnia poszczególnych użytkowników oraz pozwala korzystać tylko z wybranych funkcji i schematów obiegu dokumentów.

Technologie (i zmartwienia) przyszłości

Na co zwrócić uwagę w najbliższych latach? Jak przekonuje Dariusz Szwed, dwa tematy, które znacznie zyskają na popularności w kontekście cyberbezpieczeństwa, to podpis elektroniczny i profil zaufany.

– To technologie istniejące od lat. Wielu z nas korzysta z nich w codziennej pracy i kontakcie z administracją publiczną. Ale ich możliwości wciąż nie są maksymalnie wykorzystane – twierdzi ekspert Canon Polska.

Rozwój techniki daje zatem gigantyczne możliwości, z których szkoda byłoby nie skorzystać. Stawką jest znaczne uproszczenie codziennej pracy, skrócenie żmudnego opracowywania dokumentów, przejrzyste załatwianie spraw urzędowych oraz zgodność procesowanej dokumentacji z prawem (m.in. RODO). Zagrożenia rzecz jasna istnieją, ale ze słów eksperta Canon wynika, że mamy do dyspozycji coraz lepsze sposoby walki.

– Bądźmy świadomi, edukujmy się w zakresie cybersecurity, ale też zaufajmy producentom sprzętu i oprogramowania. Dużym, renomowanym firmom zależy przecież, aby ich rozwiązania były jak najbezpieczniejsze dla użytkowników – podsumowuje Dariusz Szwed.

Źródło: Canon Polska

www.canon.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764