logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Emocje w opiniach internautów o politykach

  PR 16.11.2021, przeczytano 466 razy
ilustracja

O kim w październiku 2021 r. użytkownicy internetu pisali niekorzystnie, a kto zyskał na tle reszty? Dzięki narzędziom do badania emocji możliwe było sprawdzenie tego w zbiorze danych liczącym prawie 700 tys. opinii z całej sieci. Celem głównym analizy było pokazanie skrajności, jeśli chodzi o emocje.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/emocje-w-opiniach-internautow-o-politykach,393781,artykul.html

Beata Szydło i Krzysztof Bosak najkorzystniej na tle reszty

Badanie natężenia sentymentu w opiniach o politykach w październiku 2021 roku ujawniło, że najbardziej korzystnie na tle pozostałych, wziętych pod lupę polityków, wypadła była premier Beata Szydło. Opinie na jej temat były o 27% mocniej nasycone emocjami pozytywnymi w stosunku do reszty polityków.

Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się urzędujący prezydent Andrzej Duda. W jego przypadku odnotowano o 20% większe nasycenie pozytywnymi emocjami w porównaniu do średniej dla wszystkich analizowanych polityków. Na trzecim miejscu, również pozytywnie, zaznaczył się lider Konfederacji Krzysztof Bosak.

Największy ubytek emocji pozytywnych na tle reszty widać było z kolei w przypadku Jarosława Gowina oraz Włodzimierza Czarzastego. Z kolei najbardziej neutralnie pod względem sentymentu (na tle reszty) zaznaczyli się premier Mateusz Morawiecki i Szymon Hołownia.

Nasycenie emocjami negatywnymi było najwyższe w porównaniu do wszystkich badanych polityków w przypadku Pawła Kukiza (+15,1% w porównaniu do pozostałej trzynastki). Kolejne miejsca zajęli prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz lider PO Donald Tusk.

O politykach najczęściej negatywnie. Najbardziej dostało się Kukizowi i Kaczyńskiemu

Jeśli chodzi o miejsca dyskusji prowadzonej przez internautów, najmniej korzystnie wypadł Jarosław Kaczyński i to we wszystkich analizowanych źródłach. Krytykowano go najsilniej na Twitterze. Na drugim miejscu uplasował się Paweł Kukiz, którego najsilniej krytykowano na Facebooku i na portalach informacyjnych. Na trzecim miejscu znalazł się Donald Tusk, który niekorzystnie wypadł na Twitterze oraz w opiniach na YouTube. W tym kanale najbardziej krytykowano również Kaczyńskiego, Tuska, Biedronia i obecnego ministra sprawiedliwości.

Najkorzystniejszy wizerunek w październiku 2021 roku odnotowała Beata Szydło. Opinie zawierające jej nazwisko nasycone były najmocniej pozytywnymi emocjami - głównie za sprawą dyskusji na Twitterze. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku Krzysztofa Bosaka i Władysława Kosiniaka-Kamysza. Najgorzej na tle reszty polityków wypadli Włodzimierz Czarzasty i Donald Tusk.

Skrajne emocje. Kto wzbudzał najwięcej wstrętu, a kto zaufania?

Jeśli chodzi o natężenie wstrętu w opiniach, najwięcej tej emocji odnotowano w przypadku Jarosława Kaczyńskiego, Donalda Tuska i Pawła Kukiza. Z kolei natężenie emocji związanej z zaufaniem dominowało w komentarzach na temat byłej premier Beaty Szydło, Krzysztofa Bosaka, Andrzeja Dudy, a dalej lidera PSL Władysława Kosiniaka-Kamysza. Na piątym miejscu pod tym względem znalazł się Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Najmniejsze różnice, jeśli chodzi o zaufanie i wstręt w porównaniu do pozostałych polityków, odnotowano w przypadku premiera Mateusza Morawieckiego i Szymona Hołowni, lidera Polska 2050. Obaj namniej różnili się pod wzgledem emocji od średnich wartości dla całej piętnastki.

Źródło: Sentimenti

www.sentimenti.pl

Dodatkowe informacje:

Metodologia badania

Badanie przeprowadzono z użyciem narzędzia SentiTool, służącego do analizy natężenia sentymentu, emocji i pobudzenia emocjonalnego. Narzędzie analizuje siłę języka i słów używanych przez internautów w komentarzach. Treści poddane analizie pobrano z mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz portali informacyjnych (spod artykułów redakcyjnych).

Badaniem objęto też blogi i fora internetowe. W sumie przez narzędzie przetworzono zamieszczone w sieci w październiku 2021 roku 697 908 wypowiedzi, w których zawarte były nazwiska 15 wybranych polskich polityków.

SentiTool użyty do badania treści to autorskie rozwią…zanie, skonstruowane we współ‚pracy z naukowcami Politechniki Wrocł‚awskiej oraz Instytutu Biologii Doś›wiadczalnej im. M.Nenckiego PAN. Służy do analizy natężenia emocji podstawowych zaproponowanych przez Roberta Plutchika oraz klasyczny model sentymentu ze skalą polaryzacji (pozytywny, negatywny) i pobudzenia emocjonalnego.

Dysponuje największą w kraju i jedną z największych w świecie bazą danych zawierającą ponad 30 tys. słów i zwrotów. Każdy znajdujący się w niej element został emocjonalnie otagowany przynajmniej 50 razy przez biorących udział w badaniu 20 tys. Polaków. Pozwala to na zobrazowanie, jakie potencjalnie emocje i pobudzenie wywołuje treść, na którą trafia w sieci przeciętny Polak, ale też z jaką mocą wypowiadają się internauci na dowolny temat.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764