logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Etyka przekazu? Reklamodawco bądź czujny

  PR 26.03.2014, przeczytano 1391 razy
ilustracja

Istnienie etyki w reklamach wielu poddałoby dzisiaj w wątpliwość. Wybudzony po kilku latach hibernacji obserwator rzeczywiście mógłby odnieść wrażenie, że obecnie w reklamie dozwolone jest chyba wszystko. Tymczasem etyka w reklamie istnieje naprawdę i reguluje wiele ważnych kwestii.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/etyka-przekazu-reklamodawco-badz-czujny,21204,artykul.html

Podstawowym dokumentem bezpośrednio wytyczającym ścieżki moralne w reklamach jest Kodeks Etyki Reklamy. Na jego podstawie Komisja Etyki Reklamy orzeka o przestrzeganiu przez twórców reklam podstawowych zasad, wpływa na pozostający w nieustannym przeobrażeniu świat marketingowego przekazu.

Przepisy Kodeksu przede wszystkim kładą nacisk na uniknięcie w reklamach znamion nieuczciwości i chęci wprowadzenia konsumenta w błąd. Wśród przejawów niedozwolonych praktyk może się znaleźć na przykład trywializacja jakiegoś poważnego problemu, sugestia, że niezwykle trudną społecznie kwestię może w prosty sposób rozwiązać zakup naszego produktu. W ten sposób Zespół Orzekający Komisji ocenił chociażby reklamę jednego z towarzystw ubezpieczeniowych, w której doszukano się sugestii jakoby wykup ubezpieczenia wiązał się bezpośrednio ze zniknięciem poważnej choroby.

Przytaczany dokument zakazuje ponadto na przykład wielorodzajowej dyskryminacji, czy to w odniesieniu do narodowości, wyznania czy płci. Zabrania też używania elementów, które zachęcać mogą do aktów przemocy. Osobny rozdział dotyczy reklam skierowanych do dzieci i młodzieży, gdyż to oni jako grupa naturalnie ufna i niedoświadczona, narażeni są w szczególnym stopniu na negatywny wpływ reklamy.

Przepisy Kodeksu dotyczą całokształtu przekazu reklamowego, z wyłączeniem kampanii o charakterze politycznym i społecznym. Bardzo istotny jest fakt, że uwzględniona w nim została specyfika różnorodnych środków reklamowego przekazu. W skład KER wchodzą natomiast arbitrzy powołani przez przedstawicieli środowisk w sposób praktyczny związanych z reklamą, a więc mediów, agencji reklamowych i reklamodawców.

Dynamiczny rynek reklamy wymaga od jej twórców wspinania się na wyżyny kreatywności. Obszar działań, które niewielu już dzisiaj szokują mimo że jeszcze kilkanaście lat temu były powodem absolutnego oburzenia, coraz bardziej się powiększa. Tym samym niezbędne jest sprawowanie etycznej pieczy nad całokształtem przekazu reklamowego. Należy bowiem pamiętać, że każdy twórca reklamy jest na rynku również konsumentem. Mimo zaś, że odbiorców często przyciąga to co inne i szokujące, cenią też oni autentyczność i uczciwość obietnicy zawartej w przekazie – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET.

Źródło: GRUPA 365NET

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764