logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Etyka w public relations – szansa czy problem?

  PR 21.05.2019, przeczytano 177 razy
ilustracjastrzałka
Profesjonalizm public relations w Polsce – Biuletyn

Autorzy badania „Profesjonalizm public relations w Polsce”, w którym wzięło udział pół tysiąca specjalistów z branży PR, opublikowali biuletyn zawierający kluczowe wyniki, wnioski i komentarze. Celem projektu było pozyskanie opinii specjalistów PR na temat funkcjonowania tego środowiska. Badania przeprowadził Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto na zlecenie Społecznego Zespołu Ekspertów PR.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/etyka-w-public-relations-%E2%80%93-szansa-czy-problem,382539,artykul.html

Badanych poproszono m.in. o określenie częstotliwości występowania problemów etycznych. Prawie 40% z nich stwierdziło, że w swojej pracy zawodowej nigdy się z żadnym nie spotkali. Stosunkowo najczęściej w ciągu ostatniego roku na tego typu komplikacje natrafiali respondenci pracujący w agencjach PR, a najrzadziej – przedstawiciele dużych organizacji prywatnych. W tej drugiej grupie aż 48% osób odpowiedziało, że nigdy nie spotkało się z problemem etycznym wymagającym rozwiązania w ramach pełnionych zawodowo obowiązków.

Przy określaniu przeszkód ograniczających możliwość przestrzegania zasad etycznych wymieniano przede wszystkim nieznajomość istoty PR wśród decydentów w organizacji, na rzecz której ankietowani prowadzą działania (średnia 3,47 w 5-stopniowej skali).

– Jako Związek widzimy pole do dalszej edukacji firm i osób zlecających działania z zakresu PR zarówno agencjom, jak i specjalistom ds. PR. Jak wynika z badań, właśnie tutaj może dojść do nadużyć wynikających z braku wiedzy dotyczącej charakteru i natury public relations u osób zlecających – mówi Michał Olbrychowski, wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations. – Zdajemy sobie sprawę, że to żmudny i długofalowy projekt, ale z pewnością wart wysiłku, gdyż etyka i wiarygodność są najpotężniejszym orężem w naszym zawodzie.

Ankietowani mieli również za zadanie określić główne obszary realizowanych przez siebie działań. Najczęściej wskazywane odpowiedzi to „Dbanie o relacje ze strategicznym otoczeniem” oraz „Dostarczanie informacji, których oczekuje otoczenie oraz wyjaśnianie postępowania organizacji, na rzecz której prowadzę PR”. Wynika z tego, że dla polskiego PR-owca kluczowa jest skuteczność komunikacji prowadzonej z otoczeniem zewnętrznym instytucji, która go zatrudnia.

ilustracjastrzałka

Źródło: Profesjonalizm public relations w Polsce – Biuletyn

– Cieszę się, że jako agencja przyczyniliśmy się do realizacji badań dotyczących etyki zawodu PR-owca. To ważne i potrzebne, szczególnie teraz, kiedy branże zajmujące się komunikacją i marketingiem tak mocno się zazębiają i wzajemnie korzystają ze swoich narzędzi. Badania jasno pokazały, jak ważna jest edukacja i promowanie etycznej praktyki naszego zawodu, nie tylko wśród klientów czy społeczeństwa, ale i tych, którzy zawód ten wykonują na co dzień – mówi Karolina Borkowska, wiceprezes agencji Public Dialog. – Przez ostatnie 15 lat zaszły ogromne zmiany na rynku medialnym i komunikacji. Być może zatem to dobry moment, żeby zdefiniować PR na nowo? Samoregulacje i kodeksy są ważne i potrzebne, ale uważam, że do dobrego funkcjonowania w dzisiejszej rzeczywistości, do stołu powinny usiąść nie tylko Związki i Stowarzyszenia ds. PR, ale także pozostali uczestnicy rynku – reprezentanci Klientów, NGO’s, administracji publicznej oraz reprezentanci mediów i wspólnie stworzyć aktualny kodeks dobrych praktyk działalności, wzorem Białej Księgi Komunikacji – dodaje.

W badaniu wzięło udział 500 respondentów zatrudnionych w przedsiębiorstwach publicznych, prywatnych, agencjach PR oraz organizacjach pozarządowych. Rezultaty badania mają pomóc w dokonaniu krytycznej oceny funkcjonowania istniejących w Polsce kodeksów etycznych PR, a także ich uporządkowaniu i zaktualizowaniu w kontekście szybko rozwijających się mediów cyfrowych. Dodatkowo, wyniki mają posłużyć do identyfikacji przyczyn obniżającego się zaufania społecznego do branży public relations.

  • Pełne wyniki badania „Profesjonalizm public relations w Polsce” wraz z eksperckimi komentarzami są dostępne TUTAJ.

Źródło: Exacto sp. z o.o.

www.exacto.pl

Dodatkowe informacje:

Pomysłodawcą projektu badawczego jest Społeczny Zespół Ekspertów PR w składzie: prof. dr hab. Jerzy Olędzki – przewodniczący zespołu, prof. dr hab. Krystyna Wojcik, dr Ewa Hope oraz dr Jacek Barlik. Za realizację i koordynację prac badawczych odpowiadał Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto. Partnerami badań są: Związek Firm Public Relations, PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Public Dialog Sp. z o.o., Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Apptension buduje własny Dział Kreatywny
Apptension – software house, współpracujący z inwestorami, startupami i agencjami –  od początku września uruchomił w swoich strukturach Dział Kreatywny. Na jego czele stanął Michał Gutkowski, związany z firmą od 2014 roku. Do głównych zadań zespołu należy eksplorowanie nowych technologii, takich jak AR czy VR w kontekście wyzwań, przed...
Oki na targach Festiwaldruku.pl 2019
Najmniejsza na rynku kolorowa drukarka A3 z serii C800, najnowsza pięciotonerowa cyfrowa drukarka etykiet LED OKI Pro1050 (CMYK + biały), pokaz druku na kopertach z wykorzystaniem innowacyjnej technologii białego tonera z OKI Pro9542, druk termotransferowy  z OKI Pro8432WT i ekosolwentowy ploter M-64s z serii ColorPainter – to tylko niektóre propozycje z bogatej oferty OKI, którą...
Nowa kampania reklamowa „Bez nonsensów” w T‑mobile skierowana do firm
T‑Mobile rozpoczyna kampanię reklamową promującą ofertę MagentaBIZNES oraz smartfon Samsung Galaxy S10e w supercenie.
Zintegrowana kampania Captain Jack Pirate Orange
Niespełna rok od rynkowego debiutu Captain Jack stał się drugim najlepiej sprzedającym się piwem w kategorii piw o smaku alkoholi mocnych. Teraz, do standardowego wariantu dołącza nowy, o smaku rumu i pomarańczy.
Mural inspirowany fotografiami Krzysztofa Millera na siedzibie „Gazety Wyborczej”
W poniedziałek, 9 września br. odbyło się oficjalne odsłonięcie muralu nawiązującego do twórczości fotoreportera „Gazety Wyborczej” Krzysztofa Millera. Malowidło ścienne autorstwa Bruna Althamera, powstałe na jednej z bocznych ścian budynku Agory w Warszawie, przedstawia wybrane postacie ze zdjęć Millera dokumentujących wydarzenia historyczne i konflikty...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764