logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Etyka w reklamie: teraz zwierzęta

   29.06.2005, przeczytano 30111 razy
ilustracjastrzałka
"U nas rozkładamy świnie na łopatki!" - chwali się Eurosmak Empatia

W najnowszym raporcie stowarzyszenie Empatia przedstawia zdjęcia produktów, znaków towarowych, stron www oraz reklam niezgodnych zdaniem obrońców praw zwierząt z prawem i etyką. „Zjedz mnie” zachęcają radośnie w typowej polskiej reklamie ofiary przemysłu mięsnego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/etyka-w-reklamie%3A-teraz-zwierzeta,2857,artykul.html

W raporcie czytamy m.in.: Wszystkie przedstawione przykłady odnoszą się do reklamy bardzo szczególnych produktów, jakimi są wyroby mięsne. Produktów okupionych życiem i często długotrwałym cierpieniem zwierząt. Sądzimy, że producenci i sprzedawcy tych wyrobów powinni w swoich działaniach zachować szczególny umiar oraz przejawiać zrozumienie dla oczywistych faktów. Za rzecz całkowicie niedopuszczalną uważamy obrazy, w których to same zwierzęta, często ze śmiechem i gestykulacją zachęcają do spożywania wyrobów mięsnych. Występują jako element żartu i narzędzie promocji. To wielkie zakłamanie, jakie przejawiają niektórzy producenci w celu nakłaniania do zakupu swoich wyrobów jest czymś co powinno napawać wstydem, zażenowaniem i prostym, wewnętrznym odruchem sprzeciwu. Uważamy, że ten sposób reklamy wyrobów mięsnych jest nieetyczny i niegodny człowieka.

Informując o ukazaniu się raportu, Gazeta Wyborcza tak komentuje zaprezentowane przykłady reklam: Masochizm reklamowych zwierząt nie zna granic: same wskakują na rozpaloną patelnię, soląc się obficie, trzymają rzeźnicki nóż, sugerując, że za chwilę odetną sobie pośladek. Na plakacie Eurosmaku rozanielony prosiak położył się na pleckach na półmisku i czeka, aż go ktoś żywcem pokroi: "U nas rozkładamy świnie na łopatki!" - chwali się Eurosmak. Jest też element filozoficznej zadumy - w reklamie Realu świnka wpatruje się w kawał wędzonej szynki, a z pyszczka idzie jej "chmurka": "Niech żyje reinkarnacja!".

Na stronach internetowych autorzy raportu informują, że zgromadzili setki przykładów opakowań, znaków towarowych, stron www oraz reklam. „W najbliższym czasie zamierzamy m.in. wystąpić do zakładów mięsnych, aby zaprzestały praktyk nieuczciwej promocji. Wystąpimy do Prezesa Urzędu Patentowego RP o nie rejestrowanie znaków towarowych, które w obecnych czasach muszą być uznane za niezgodne z dobrymi obyczajami. Zaproponujemy zawarcie odpowiednich zapisów w Kodeksie Etycznym Reklamy.”

Poniżej przytaczamy fragmenty opinii zaprezentowanych na stronach raportu, wśród których znajdujemy także wypowiedź minister Magdaleny Środy, której inicjatywy zmierzające do cenzurowania reklam wykorzystujących wizerunek kobiet relacjonowaliśmy niedawno.


Prof. Ewa Łętowska
ekspert od praw konsumenta
„Świnka nadziewająca się radośnie na rożen czy z zachwytem skacząca na patelnię jest nie tylko reklamą przestarzałą i w złym guście, ale też dezinformacją. Szczególnie dla dzieci, które reklama powinna dodatkowo chronić przed ukształtowaniem się niewłaściwego obrazu świata.”

Prof. dr hab. Antonina Ostrowska
Instytut Filozofii i Socjologii PAN
„Taka reklama uwalnia od refleksji nad cierpieniem zwierząt, nad tym, czym są przemysłowe hodowle, co dzieje się w rzeźniach. Możemy bezmyślnie zjadać mięso wolni od wyrzutów sumienia. Jako konsument wolałabym, aby firmy reklamowały mięso pokazując, że pochodzi ze zwierząt, które miały dobre życie i lekką śmierć.”

Dr hab. Magdalena Środa
Zakład Etyki, Instytut Filozofii, Uniwersytet Warszawski
„Rynek reklam nie jest miejscem zupełnej swobody. Jako ważny element wolnego rynku jest on regulowany różnymi normami (nie można pokazywać okrucieństwa, pornografii, nie można wykorzystywać krzywdzących stereotypów, naruszać uczuć religijnych itp.) Ilość tych norm zgodna jest z rozwojem wrażliwości na krzywdę i ochroną dóbr, które nie powinny być naruszane. Nie zubaża to możliwości twórczych reklamy ani nie osłabia jej skuteczności. Przeciwnie - pozwala rozwinąć wyobraźnię i wyjść poza rutynę.”

Prof. dr hab. Andrzej Elżanowski
Kierownik Zakładu Zoologii Kręgowców, Uniwersytet Wrocławski
„Przemysł mięsny eksploatuje ciała ssaków i ptaków, które wyewoluowały (częściowo niezależnie) wiele wspólnych cech organizacji, m.in. stałocieplność i duży (w stosunku do ciała) mózg, który jest siedliskiem wysokiej inteligencji i wrażliwości psychicznej. (...) Masowa rzeź ssaków i ptaków na mięso i skóry staje się etycznie nieakceptowalna dzięki rozwojowi technologii umożliwiających ograniczenie się do produktów roślinnych, syntetycznych i biotechnologicznych. Dlatego przemysł mięsny próbuje ukryć przed opinią publiczną świata zachodniego bezmiar udręki zwierząt, za którą jest odpowiedzialny. Stwarzanie obrazu radosnych zwierząt rzeźnych jest nie tylko perfidią moralną, ale formą oszukiwania konsumentów co do jednej z okoliczności powstawania produktu, która staje się istotna dla coraz większej liczby cywilizowanych ludzi.”

Więcej informacji:
www.empatia.pl/raport

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sony zdobywcą ośmiu nagród w konkursie EISA 2022
Firma Sony ma przyjemność poinformować, że jakość i innowacyjność jej produktów po raz kolejny zyskały uznanie Europejskiego Stowarzyszenia Obrazu i Dźwięku (European Imaging and Sound Association — EISA). EISA nagrodziła łącznie osiem produktów Sony, w tym korpus α7 IV w kategorii „Aparat pełnoklatkowy”, smartfon...
IAB HowTo: Join the Game - konferencja nt. marketingu gamingowego
Jak metaverse zmienia podejście do obecności reklamodawców w digitalu? Jak wiele wspólnego mają użytkownicy metaverse z graczami? Jak wykorzystać te podobieństwa w działaniach marketingowych? Czy esport jest gotowy na sponsoring sportowy? Jak prowadzić działania ze streamerami i influencerami gamingowymi? O tym, i wielu innych zagadnieniach, opowiedzą najlepsi branżowi...
Nowa Business Development Director w Proxi.cloud
Iwona Kołodziejek została nową Business Development Director w firmie technologicznej Proxi.cloud, będącej liderem w zakresie geolokalizacji, monitoringu ruchu w sklepach oraz geobehawioralnego kierowania reklam. Na nowym stanowisku będzie odpowiadać za zwiększanie rozpoznawalności marki i rozwijanie współpracy z Klientami, co w długoterminowej perspektywie ma...
Growth Summer Days: Dlaczego UX musi być długofalowym procesem?
Ostatni webinar z tej serii cyklu Growth Summer Days dla osób odpowiadających za online marketing i UX produktów cyfrowych 
Agencja Stor9_ rozpoczyna współpracę z Fabryką Cukierniczą „KOPERNIK” S.A. w zakresie obsługi 360. Agencja będzie odpowiedzialna za stworzenie kompleksowej i długoterminowej strategii komunikacji dla marki KOPERNIK oraz najważniejszych produktów w portfolio, a także wyprodukowanie kampanii reklamowej z okazji 260 lecia marki.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764