logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Fake news nie tylko w mediach społecznościowych

  PR 11.02.2019, przeczytano 221 razy

Kłamliwe i nierzetelne treści to problem, z którym jako użytkownicy Internetu borykamy się nie od dziś. Winę za zarzucanie nas nieprawdziwymi informacjami do tej pory przypisywano głównie mediom społecznościowym. Okazuje się jednak, że zjawisko fake news to nie tylko problem social mediów. Ostatnio głośno było również o możliwości tworzenia nieprawdziwych treści w wynikach wyszukiwania Google.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/fake-news-nie-tylko-w-mediach-spolecznosciowych,381183,artykul.html

Fake newsy w Google

Trafić na szczyt wyników wyszukiwania Google nie jest łatwo. Świadczy o tym wysoka popularność usług agencji SEO czy budowanie w firmach zespołów SEO specjalistów, którzy każdego dnia dzielnie walczą o wysokie pozycje dla wybranych fraz kluczowych. Budżety roczne większych i mniejszych biznesów co roku przewidują wydatki związane ze zwiększeniem widoczności w Google i wielu nie szczędzi na to pokaźnych środków. Na rynku obecne są narzędzia, które wspomagają analizę danych z wyszukiwarki, prowadzone są blogi i zażarte dyskusje, a na licznych konferencjach, meetupach i barcampach na całym świecie wciąż powtarza się pytanie „Jak zwiększyć ruch z wyszukiwarki?”.

Zdawałoby się, że regularnie aktualizowane algorytmy Google, które podnoszą poprzeczkę dla contentu publikowanego na stronach www, powinny chronić nas przed treściami niskiej jakości, do których fake newsy bez wątpienia należą. Jak widać, nie zawsze. Twórcy fałszywych treści wykorzystali furtkę, na którą Google przez pewien czas przymykał oko. Jeszcze do niedawna (do stycznia 2019) istniała możliwość manipulacji wyglądu wyników wyszukiwania – do dowolnego adresu URL wyszukiwarki wystarczyło dodać dwa parametry, które zastępowały wyniki wyszukiwania Google dowolną kartą Knowledge Graph (boks wiedzy, który wyświetla się po prawej stronie po wpisaniu w wyszukiwarkę dowolnego hasła).

Skutki fake news w Knowledge Graph

Obserwując kolejne zmiany zachodzące w algorytmach Google i wyglądzie wyników wyszukiwania, można zauważyć tendencję prowadzącą do maksymalnego ułatwiania użytkownikom dotarcia do poszukiwanej informacji. Świadczą o tym m.in. krótkie odpowiedzi na wyszukiwane pytania, które wyświetlane są w tzw. Answer Box, informacje o pogodzie, walucie, a także wspomniany wyżej Knowledge Graph.

Często bierzemy te informacje za pewne, nie doszukując się ich źródeł. Rzucamy jedynie okiem na adres witryny, z której pochodzi dana informacja, a czasami nie robimy nawet tego. W Answer Box otrzymujemy odpowiedź na zadane pytanie, ale często jest ono jedynie wycinkiem bardziej złożonej wypowiedzi. Jeśli nie klikniemy w dany adres, rezygnujemy z możliwości uzyskania pełnej informacji.

Jak ustrzec się przed nieprawdziwymi treściami?

Sposobów jest wiele, jednak najważniejsze to pozostać czujnym i mieć świadomość tego, że obecnie treści w Internecie może tworzyć każdy. Brzmi banalnie, a mimo to wielu użytkowników o tym zapomina lub nie zdaje sobie z tego sprawy. Czujność w Internecie oznacza krytyczne podejście właściwie do każdej napotkanej informacji. Nie chcąc popaść w paranoję, wybierajmy serwisy, blogi i osoby-autorytety, których treściom ufamy i z nich czerpmy wiedzę. Sprawdzajmy też skąd pochodzą szukane przez nas informacje i weryfikujmy je w kilku niezależnych źródłach.

Warto pamiętać również o tym, że treści tworzą ludzie posiadający własne poglądy i różne przekonania. Świetnym przykładem na odmienną interpretację rzeczywistości mogą być komentarze w sieci dotyczące świata polityki i wydarzeń społecznych. Zanim przyjmiemy czyjeś słowa za prawdę, sprawdźmy jakie poglądy reprezentuje twórca czytanych przez nas treści. Powód jest prosty – często to, w co wierzymy, tłumaczy sposób, w jaki rozumiemy świat.

Źródło: Senuto

www.senuto.com

Dodatkowe informacje:

Autor: Karolina Matyska, Content Marketing Manager w Senuto

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowa odsłona serwisu Volkswagen Financial Services
Rozpoczęta pod koniec lata 2019 r. zmiana wizerunku marki Volkswagen to wielka globalna operacja, nazywana przez niektórych „rebrandingiem stulecia”. Poza samym, motoryzacyjnym gigantem również spółki zależne – Volkswagen Bank, Volkswagen Leasing i Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy pod wspólnym brandingiem Volkswagen Financial Services – są w trakcie procesu odświeżenia...
Producenci smartfonów będą „rozdawać” telefony za oglądanie reklam?
Wiele wskazuje na to, że producenci smartfonów mogą przymierzać się do wyświetlania reklam na swoich urządzaniach. Coraz głośniej mówi się np. o Samsungu. Gdyby zdecydował się na taki krok, to inni gracze rynkowi pewnie poszliby w jego ślady. W zamian za oglądanie filmów reklamowych klienci dostawaliby darmowe aparaty. Jeżeli taki scenariusz ujrzałby...
Najpierw był czat na stronie internetowej funduszu, później kanał na YouTube, na którym prezentowano wywiady z klientami i relacje z wydarzeń organizowanych przez firmę, następnie powstał portal informacyjno-edukacyjny „Życie Seniora”, który stanowił dużo bardziej rozbudowaną wersję drukowanego magazynu wydawanego przez fundusz (pod tym samym...
Inflacja w mediach rośnie szybciej niż wydatki na reklamę na świecie
Według prognozy agencji mediowej Zenith, w 2020 roku – pomimo spadku widowni komercyjnej o 1,6% - globalne nakłady reklamowe zwiększą się o 4,3%, co związane jest z przewidywanym na przyszły rok, wzrostem cen mediów o 6,1%.
Czym jest kampania przeciw hejtowi popularnego serwisu Gowork? Tego dowiesz się czytając nasz artykuł. Jeśli taka tematyka Cie interesuje zachęcamy do lektury.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764