logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Fałszywe wiadomości w Afryce Subsaharyjskiej

  PR 13.08.2019, przeczytano 200 razy

Wydawałoby się, że temat „fake newsów” został już dogłębnie zbadany. Jednak naukowcy z University of Houston postanowili wyjść poza utarte schematy


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/falszywe-wiadomosci-w-afryce-subsaharyjskiej,383577,artykul.html

Termin „fałszywe wiadomości” został spopularyzowany przez prezydenta Donalda Trumpa w ostatnich latach i chociaż jego znaczenie było przedmiotem gorących dyskusji, rozpowszechnianie fałszywych informacji w celu realizacji programu politycznego nie jest niczym nowym na całym świecie. Badanie postrzegania zjawiska „fałszywych wiadomości” ma kluczowe znaczenie dla zwalczania trwającej erozji zaufania do mediów w skali globalnej.

Niedawno badacze z University of Houston przy wsparciu Uniwersytetu w Kapsztadzie stwierdzili, że w Afryce Subsaharyjskiej - gdzie kampanie dezinformacyjne były ostatnio wykorzystywane do wywierania wpływu na wybory, postrzegane narażenie na dezinformację jest wysokie, a zaufanie do mediów krajowych i mediów społecznościowych wyjątkowo niskie. Badacze przeprowadzili ankietę wśród prawie 1900 osób w Kenii, Nigerii i Południowej Afryce, które są dobrze wykształcone, mieszkają w obszarach miejskich, są przedstawicielami klasy średniej i mają dostęp do mediów społecznościowych.

Aż 90% Kenijczyków, 93% Nigeryjczyków i 76% mieszkańców Południowej Afryki uważa, że ​​są regularnie narażeni na fałszywe wiadomości o polityce. Przypomnieć wypada, że w przypadku pytanych o to samo Amerykanów odsetek ten pozostaje znacznie niższy i wynosi około 70%.  

Co ciekawe, ludzie w Afryce subsaharyjskiej najmniej ufają informacjom w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i WhatsApp, ponieważ tam najczęściej znajdują„ fałszywe wiadomości”. Zresztą tamtejsze rządy skwapliwie wykorzystują to jako pretekst do ograniczenia dostępu do tych mediów, mówiąc, że zbyt duża swoboda wypowiedzi na amerykańskich platformach stanowi „zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego”.

Interesujące jest to, że aż 29% Kenijczyków, 18% Nigeryjczyków i 25% mieszkańców Afryki Południowej twierdzi, że potrafi rozpoznać „fake newsy”. Liczby te są wyższe niż w USA, gdzie zaledwie 14% uczestników odpowiedziało „tak” w podobnym badaniu.

Warto wiedzieć, że specjaliści od social mediów byli opłacani przez polityków za rozpowszechnianie fałszywych informacji o rywalach w wyborach w Nigerii w roku 2019. Trzy lata wcześniej zwolennicy byłego prezydenta RPA Jacoba Zumy wynajęli firmę public relations, która stworzyła fałszywe konta na Twitterze, boty i pełne nienawiści strony internetowe. Okazuje się, że tego typu zmniejszają naszą zdolność do dokonywania właściwych osądów.  Im częściej ludzie czują, że są regularnie narażani na fałszywe wiadomości, tym bardziej prawdopodobne jest, że nie ufają mediom w ogóle.

Źródło: Creditreform Polska Sp. z o.o.

Dodatkowe informacje:

Autor: Krzysztof Maciejewski - Redaktor prowadzący Creditreform News

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Grupa Kino Polska TV zwiększyła zasięg swoich kanałów
Gametoon HD na stałe w pakiecie Select UPC Polska; Kino Polska Muzyka w najszerszym pakiecie Netii.
Zestawienie Youtube Ads Leaderboard 2019
Reklama polskiej marki RESERVED z modelką Kendall Jenner zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu YouTube Ads Leaderboard za cały 2019 rok. Drugie miejsce na podium należy do spotu promującego Samsung Galaxy Note 10, w którym raper i przedsiębiorca Wojtek Sokół odbywa Bardzo Ważne Spotkanie. Zeszłoroczne podium zamyka wideo z cyklu “Szef i reszta”, w...
Raport IMM: Grudzień - bez zmian na pozycji lidera rankingu opiniotwórczych mediów
Onet, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita to najczęściej cytowane media w grudniu 2019 r. według najnowszego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów.
Oświadczenie WP Media w sprawie publikacji Oko.press
Wirtualna Polska Media ze zdziwieniem przyjmuje artykuł serwisu OKO.press na temat pracy redaktora naczelnego WP i naszych dziennikarzy. Artykuł składa się z kłamstw, półprawd i pomówień. Fakty są takie, że Wirtualna Polska nie faworyzuje żadnego polityka. Nie faworyzuje również Zbigniewa Ziobry, co jest główną tezą publikacji. Świadczą o tym analizy niezależnego Instytutu...
Już 29 stycznia 2020 r. odbędzie się I edycja „MarCom Skills Day” – wyjątkowego dnia otwartego dla wszystkich tych, których interesują zmiany na rynku pracy w sektorze komunikacji marketingowej. Uczestników wydarzenia czeka dzień pełen inspirujących spotkań z ekspertami branży, rynku pracy i środowiska akademickiego. Będzie to jednocześnie inauguracja niedawno powstałej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764