logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Fałszywe wiadomości w Afryce Subsaharyjskiej

  PR 13.08.2019, przeczytano 236 razy

Wydawałoby się, że temat „fake newsów” został już dogłębnie zbadany. Jednak naukowcy z University of Houston postanowili wyjść poza utarte schematy


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/falszywe-wiadomosci-w-afryce-subsaharyjskiej,383577,artykul.html

Termin „fałszywe wiadomości” został spopularyzowany przez prezydenta Donalda Trumpa w ostatnich latach i chociaż jego znaczenie było przedmiotem gorących dyskusji, rozpowszechnianie fałszywych informacji w celu realizacji programu politycznego nie jest niczym nowym na całym świecie. Badanie postrzegania zjawiska „fałszywych wiadomości” ma kluczowe znaczenie dla zwalczania trwającej erozji zaufania do mediów w skali globalnej.

Niedawno badacze z University of Houston przy wsparciu Uniwersytetu w Kapsztadzie stwierdzili, że w Afryce Subsaharyjskiej - gdzie kampanie dezinformacyjne były ostatnio wykorzystywane do wywierania wpływu na wybory, postrzegane narażenie na dezinformację jest wysokie, a zaufanie do mediów krajowych i mediów społecznościowych wyjątkowo niskie. Badacze przeprowadzili ankietę wśród prawie 1900 osób w Kenii, Nigerii i Południowej Afryce, które są dobrze wykształcone, mieszkają w obszarach miejskich, są przedstawicielami klasy średniej i mają dostęp do mediów społecznościowych.

Aż 90% Kenijczyków, 93% Nigeryjczyków i 76% mieszkańców Południowej Afryki uważa, że ​​są regularnie narażeni na fałszywe wiadomości o polityce. Przypomnieć wypada, że w przypadku pytanych o to samo Amerykanów odsetek ten pozostaje znacznie niższy i wynosi około 70%.  

Co ciekawe, ludzie w Afryce subsaharyjskiej najmniej ufają informacjom w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i WhatsApp, ponieważ tam najczęściej znajdują„ fałszywe wiadomości”. Zresztą tamtejsze rządy skwapliwie wykorzystują to jako pretekst do ograniczenia dostępu do tych mediów, mówiąc, że zbyt duża swoboda wypowiedzi na amerykańskich platformach stanowi „zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego”.

Interesujące jest to, że aż 29% Kenijczyków, 18% Nigeryjczyków i 25% mieszkańców Afryki Południowej twierdzi, że potrafi rozpoznać „fake newsy”. Liczby te są wyższe niż w USA, gdzie zaledwie 14% uczestników odpowiedziało „tak” w podobnym badaniu.

Warto wiedzieć, że specjaliści od social mediów byli opłacani przez polityków za rozpowszechnianie fałszywych informacji o rywalach w wyborach w Nigerii w roku 2019. Trzy lata wcześniej zwolennicy byłego prezydenta RPA Jacoba Zumy wynajęli firmę public relations, która stworzyła fałszywe konta na Twitterze, boty i pełne nienawiści strony internetowe. Okazuje się, że tego typu zmniejszają naszą zdolność do dokonywania właściwych osądów.  Im częściej ludzie czują, że są regularnie narażani na fałszywe wiadomości, tym bardziej prawdopodobne jest, że nie ufają mediom w ogóle.

Źródło: Creditreform Polska Sp. z o.o.

Dodatkowe informacje:

Autor: Krzysztof Maciejewski - Redaktor prowadzący Creditreform News

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Internet satelitarny pozwoli połączyć się z siecią z dowolnego miejsca na świecie
Największe korporacje technologiczne inwestują w rozwój systemów satelitarnego internetu, aby podłączyć do sieci jak największy odsetek społeczeństwa i wymazać z mapy świata białe plamy komunikacyjne. Najbardziej zaawansowane prace w tej materii prowadzi firma SpaceX, która wysłała już pierwsze eksperymentalne satelity. Mają stworzyć podwaliny internetu...
Gazeta.pl dodaje do logotypu hasło "Żywie Biełaruś!" (Niech żyje Białoruś!) oraz łączy siły z kolektywem reporterskim Outriders w ramach projektu "Białoruskie domino". Jego celem jest przedstawianie czytelniczkom i czytelnikom nie tylko ekskluzywnych informacji z Białorusi po szeroko kwestionowanych wyborach prezydenckich, ale także zarysowanie szerszego...
Już drugi raz z rzędu Rock Radio bije rekord słuchalności! W ostatniej fali badania Radio Track stacja osiągnęła najwyższy wynik w swojej historii - jej udział w czasie słuchania w okresie czerwiec - lipiec 2020 r. wyniósł 0,8%. W ten sposób rozgłośnia podwoiła słuchalność w stosunku do 2019 r. Coraz szerszemu gronu słuchaczy Rock Radio proponuje najlepszą...
Jesień w TVP Historia
Nowa ramówka TVP Historia to premiery filmów fabularnych i dokumentalnych, seriale historyczne, programy publicystyczne oraz rozrywka na najwyższym poziomie. Już 15 sierpnia w 100. rocznicę Bitwy Warszawskiej antena zaprasza na nowy teleturniej „Giganci Historii”. TVP Historia przygotowała również wiele propozycji programowych na temat ważnych wydarzeń...
Plakat „Sto pytań o wodę” już jutro w sprzedaży z „Gazetą Wyborczą”
Jaki ślad wodny zostawia przeciętny Polak? Jak na co dzień oszczędzać wodę? Co wspólnego ma wycinka drzew z suszą albo powodzią? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdą się jutro, 13 sierpnia na plakacie „Sto pytań o wodę” dołączonym do „Gazety Wyborczej”, w ramach ekologicznej akcji dziennika „JednaPlaneta.JednoŻycie”.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764