logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Fałszywe wiadomości w Afryce Subsaharyjskiej

  PR 13.08.2019, przeczytano 373 razy

Wydawałoby się, że temat „fake newsów” został już dogłębnie zbadany. Jednak naukowcy z University of Houston postanowili wyjść poza utarte schematy


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/falszywe-wiadomosci-w-afryce-subsaharyjskiej,383577,artykul.html

Termin „fałszywe wiadomości” został spopularyzowany przez prezydenta Donalda Trumpa w ostatnich latach i chociaż jego znaczenie było przedmiotem gorących dyskusji, rozpowszechnianie fałszywych informacji w celu realizacji programu politycznego nie jest niczym nowym na całym świecie. Badanie postrzegania zjawiska „fałszywych wiadomości” ma kluczowe znaczenie dla zwalczania trwającej erozji zaufania do mediów w skali globalnej.

Niedawno badacze z University of Houston przy wsparciu Uniwersytetu w Kapsztadzie stwierdzili, że w Afryce Subsaharyjskiej - gdzie kampanie dezinformacyjne były ostatnio wykorzystywane do wywierania wpływu na wybory, postrzegane narażenie na dezinformację jest wysokie, a zaufanie do mediów krajowych i mediów społecznościowych wyjątkowo niskie. Badacze przeprowadzili ankietę wśród prawie 1900 osób w Kenii, Nigerii i Południowej Afryce, które są dobrze wykształcone, mieszkają w obszarach miejskich, są przedstawicielami klasy średniej i mają dostęp do mediów społecznościowych.

Aż 90% Kenijczyków, 93% Nigeryjczyków i 76% mieszkańców Południowej Afryki uważa, że ​​są regularnie narażeni na fałszywe wiadomości o polityce. Przypomnieć wypada, że w przypadku pytanych o to samo Amerykanów odsetek ten pozostaje znacznie niższy i wynosi około 70%.  

Co ciekawe, ludzie w Afryce subsaharyjskiej najmniej ufają informacjom w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i WhatsApp, ponieważ tam najczęściej znajdują„ fałszywe wiadomości”. Zresztą tamtejsze rządy skwapliwie wykorzystują to jako pretekst do ograniczenia dostępu do tych mediów, mówiąc, że zbyt duża swoboda wypowiedzi na amerykańskich platformach stanowi „zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego”.

Interesujące jest to, że aż 29% Kenijczyków, 18% Nigeryjczyków i 25% mieszkańców Afryki Południowej twierdzi, że potrafi rozpoznać „fake newsy”. Liczby te są wyższe niż w USA, gdzie zaledwie 14% uczestników odpowiedziało „tak” w podobnym badaniu.

Warto wiedzieć, że specjaliści od social mediów byli opłacani przez polityków za rozpowszechnianie fałszywych informacji o rywalach w wyborach w Nigerii w roku 2019. Trzy lata wcześniej zwolennicy byłego prezydenta RPA Jacoba Zumy wynajęli firmę public relations, która stworzyła fałszywe konta na Twitterze, boty i pełne nienawiści strony internetowe. Okazuje się, że tego typu zmniejszają naszą zdolność do dokonywania właściwych osądów.  Im częściej ludzie czują, że są regularnie narażani na fałszywe wiadomości, tym bardziej prawdopodobne jest, że nie ufają mediom w ogóle.

Źródło: Creditreform Polska Sp. z o.o.

Dodatkowe informacje:

Autor: Krzysztof Maciejewski - Redaktor prowadzący Creditreform News

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764