Jury wybrało pięć projektów, które znalazły się w finale konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. W gronie finalistów znaleźli się Marek Szlęk oraz cztery zespoły: pierwszy z nich tworzą Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński, drugi – Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, trzeci – Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada, a czwarty – Jan Heymer i Wacław Marat. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.
Podczas uroczystości wręczenia nagród 5 czerwca br. na Placu Defilad w Warszawie jury ogłosi zwycięzców, którzy zostaną wyłonieni spośród autorów finałowych prac. Częścią wydarzenia będzie także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy Renault EZ-GO.
- Do finału wybraliśmy pięć wspaniałych projektów, reprezentujących różnorodne wizje mobilności. To bardzo ciekawe, jak rozwój samochodów autonomicznych może zmienić miasta na lepsze. Mają one szansę stać się bardziej inteligentne i lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców. Projekty konkursowe mogą stanowić źródło refleksji zarówno dla nas – twórców samochodów – jak i urbanistów oraz mieszkańców miast – mówi Vincent Carré, przewodniczący jury.
Spośród 13 prac nadesłanych na konkurs „Renault Easy City. Design the Future” do finału przeszło pięć najlepszych projektów miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu autonomicznego EZ-GO. Finalistów wybrało jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.
- Do finału przeszły prace, które podobały się wszystkim. Bardzo pozytywnym aspektem jest zwrócenie uwagi przez uczestników na wątek ekologiczny. Dużo jest myślenia o przestrzeniach publicznych, wszystkie prace są osadzone w rzeczywistości miast. Część projektów opowiada o systemach elastycznych, które można zastosować w różnych lokalizacjach, natomiast niestety pewien niedosyt pozostawia wątek projektowania usług – mówi Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.
Finalistami zostali:
- Jan Heymer (absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej oraz Politechniki Warszawskiej) i Wacław Marat
- Marek Szlęk (student Politechniki Śląskiej)
- Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński (studenci wzornictwa przemysłowego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych)
- Jakub Jedynak (student Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej) i Radosław Domżoł (Kraków)
- Aleksandra Dentkowska (absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej), Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada (Warszawa).
Jan Heymer, Waclaw Marat
- Część z nadesłanych prac była próbą umieszczenia przyszłości w istniejącej infrastrukturze, by dostosować ją do potrzeb nowoczesnych miast. Z drugiej strony otrzymaliśmy też projekty, które nie zostały umiejscowione gdzieś na istniejącej mapie miasta, ale w przyszłości. Pomysły przedstawione przez uczestników pokazują trendy w projektowaniu, polegające na oczyszczeniu miasta z nadmiaru pojazdów przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności – mówi Wojciech Drzewiecki, juror konkursu.
Marek Szlek
- Obrady jury były bardzo ciekawe ze względu na zróżnicowany skład komisji konkursowej. Każdy członek jury wnosi do dyskusji zupełnie odmienne doświadczenia. Dzięki temu mogłem spojrzeć na nadesłane projekty nie tylko z mojej perspektywy architekta, ale także z perspektywy osób, które zajmują się transportem w mieście czy ogólnie mobilnością, co było bardzo inspirujące – mówi Radosław Gajda, juror konkursu.
Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska, Olek Kepinski
Zadanie konkursowe nie należało do łatwych. Należało zaprojektować miejsce przesiadkowe z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, a swój pomysł przedstawić nie tylko w formie plansz łączących grafikę i opis, lecz także stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych, a także potrzeby konkretnych użytkowników (tzw. person).
Jakub Jedynak, Radoslaw Domzol
- To, co podobało mi się w pracach, to myślenie o szerszym kontekście, o grupie docelowej i jej potrzebach, a także o ekologii. Natomiast zaskoczeniem było to, że poruszaliśmy się jednak bardziej w sferze budowli, mniej było myślenia o całej usłudze, o tym jak wygląda doświadczenie korzystania z samochodów autonomicznych – mówi Iga Mościchowska, jurorka konkursu.
- Niektóre prace trudno było ocenić i porównywać między sobą, ponieważ różnią je skale: jedne projekty pokazują rozwiązania bardzo lokalnych problemów, a inne prezentują wielkie centra przesiadkowe przy lotniskach czy dworcach kolejowych – mówi Krzysztof Herman, juror konkursu.
Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk, Aleksandra Zawada
Zwycięzcy konkursu zostaną ogłoszeni podczas uroczystego finału 5 czerwca br. w Warszawie. Pula nagród dla laureatów wynosi aż 35 tys. zł: 20 tys. zł za zdobycie pierwszego miejsca, 10 tys. zł za drugie miejsce i 5 tys. zł za trzecie. Oprócz podsumowania konkursu częścią wydarzenia będzie również panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy Renault EZ-GO.
Obrady jury konkursu Renault Easy City Design the Future
Jury konkursu:
- Vincent Carré – dyrektor w Grupie Renault odpowiedzialny za samochody elektryczne i nową mobilność
- Wojciech Drzewiecki – Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
- Radosław Gajda – wykładowca historii architektury, autor wideobloga „Architecture is a good idea”
- Krzysztof Herman – architekt krajobrazu, wykładowca akademicki
- Małgorzata Kuciewicz – architektka, współtwórczyni grupy projektowej Centrala
- Iga Mościchowska – Managing Partner i UX Director w firmie WitFlow, socjolożka, projektantka interakcji i badaczka użyteczności
- Agata Szczech – Dyrektor Komunikacji Terytorium East Renault
Źródło: Renault