logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Firmy coraz częściej sięgają w kampaniach reklamowych po influencerów

  PR 04.02.2019, przeczytano 204 razy
ilustracjastrzałka

W 2018 roku blisko pół tysiąca youtuberów opublikowało na swoich kanałach ponad 46,5 tys. wideo. Zostały wyświetlone łącznie 7 miliardów razy. Po popularnych blogerów i vlogerów coraz chętniej sięgają firmy. Influencerzy pomagają im dotrzeć do szerszego grona odbiorców i wypromować markę. Choć część kampanii to bartery, średnia wartość jednej kampanii sięga 9,5 tys. zł. Najdroższa kampania przeprowadzona z youtuberami w 2018 roku była warta już 1,5 mln zł.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/firmy-coraz-czesciej-siegaja-w-kampaniach-reklamowych-po-influencerow,381078,artykul.html

– Koszty współpracy z influencerami są bardzo różne, średnio policzyliśmy w zeszłym roku w LifeTube, że jedna kampania kosztowała 9,5 tys. zł, ale podkreślam, że jest to średnia. Mamy kampanie nawet barterowe, gdzie influencerzy dostają po prostu jakieś produkty w zamian za świadczenia, ale mamy też inne kampanie, najdroższa kampania zrealizowana przez nas w zeszłym roku kosztowała 1,5 mln zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Kamil Bolek, dyrektor ds. marketingu LifeTube.

Łącznie tylko pół tysiąca youtuberów zrzeszonych w sieci LifeTube miało w 2018 roku blisko 87 mln subskrypcji (wzrost o 60 proc. rdr.). Opublikowali ponad 46,5 tys. filmików, które miały 7 mld wyświetleń. Youtuberzy mają swoich wiernych fanów, to zaś sprawia, że coraz częściej są wykorzystywani w kampaniach reklamowych. W 2018 takich współprac marek z twórcami zrzeszonymi w LifeTube było 1 359. Wszystkim youtuberom agencja wypłaciła ok. 23 mln zł.

– Są youtuberzy czy influencerzy, którzy zarabiają małe kwoty z wyświetlanych reklam czy z małych współprac, ale część youtuberów żyje z tego i to bardzo dobrze. Ich przychody są nawet pięciocyfrowe miesięcznie – wskazuje Kamil Bolek.

Przepisem na sukces jest dobry pomysł na własnego vloga, pasja i umiejętność ciekawego przedstawienia. Nieodzowny jest też element szczęścia – często nawet wartościowe kanały na Youtubie nie spotykają się z dużym zainteresowaniem, czasami wystarczy jeden dobry filmik, by przyciągnąć do siebie rzeszę wiernych subskrybentów.

– Często tworzy się do szuflady i te pierwsze publikacje nie mają w zasadzie żadnych wyświetleń. Po jakimś czasie okazuje się, że któryś materiał wystrzelił, „zażarł w internecie”, ktoś go dostrzegł i wszystkie inne materiały zaczynają rosnąć, a wokół influencera buduje się społeczność. Nie jest to zadanie wbrew pozorom proste, wymaga naprawdę sporej pracy i przede wszystkim długotrwałego zaangażowania – tłumaczy ekspert.

Najlepsi mogą jednak liczyć na duże pieniądze, bo rynek influencer marketingu coraz szybciej się rozwija. Firmy wiedzą, że dobrze zaplanowana współpraca może oznaczać dla nich same korzyści. Z raportu „6 kategorii, 11 000 różnic” przygotowanego przez LifeTube wynika, że np. z kanałami edukacyjnymi coraz częściej współpracują firmy farmaceutyczne, medyczne, z bankowości i finansów. Współpraca z twórcami lifestestyle’owymi to propozycja dla klientów, którzy chcą zwiększyć świadomość marki, wygenerować pozytywne emocje i poszerzyć grono swoich klientów o aktywnych użytkowników internetu o określonym stylu życia. Kluczem jest jednak dopasowanie profilu firmy do youtuberów.

– Zły dobór twórcy czy patrzenie tylko na wybrane miary ilościowe to pierwszy błąd. Druga rzecz to brak zaufania do tego, że influencer wie, co robi. Kolejna to nachalność reklamowa, czyli większe logo, więcej produktu, a czasem mniej przynosi dużo fajniejsze efekty. Rzecz ostatnia, o której czasem reklamodawcy zapominają – model współpracy z influencerem powinien funkcjonować w tzw. potrójnym win, powinny wygrać na takiej współpracy trzy strony – przekonuje Bolek.

Przykładem kampanii, na której zyskują wszyscy, może być promocja linii farb jednej z marek. Kasia i Justyna z kanału loveandgreatshoes przekształciły stare wnętrze w nowoczesną sypialnię, a oprócz użycia farb klienta pokazały kilka prostych trików. W efekcie film po kilku tygodniach od publikacji miał 70 tys. wyświetleń, a po roku ich liczba wzrosła prawie czterokrotnie. Co więcej materiał zebrał prawie wyłącznie pozytywne oceny.

– Jeżeli marka i influencer razem tworzą coś fajnego, coś nowego dla odbiorców influencera, to to są takie współprace, o których widzowie piszą, że coś takiego właśnie chcę oglądać, że za to właśnie cię śledzę, super, że jakaś marka cię dostrzegła i że dzięki tej współpracy my mamy coś fajnego i wartościowego – podkreśla ekspert LifeTube.

Z danych LifeTube wynika, że największy zysk z inwestycji przynoszą kampanie realizowane z influencerami z branży beauty. Jeden funt wydany na kampanie przynosi 8,81 £ średniego zwrotu. Jednak i tu łatwo o pułapkę, zwłaszcza ze strony początkujących youtuberów, którzy przyjmują zlecenia od różnych marek. W efekcie tracą na wiarygodności.

– Niektórzy vlogerzy dają się ponieść temu, że logo powinno być większe, że powinno być więcej reklamy, więcej produktu, nie chcą stracić pierwszego klienta, więc bardzo często ulegają wszystkim jego prośbom. Oddając swój kanał w ręce reklamodawców, zdają się na łaskę lub niełaskę internetu. Jeżeli tam się wkradnie jakikolwiek fałsz, czyli np. oni sami nie czują danego produktu, nie wierzą, że on działa, a polecają to swoim widzom, to niestety, ale internet ten fałsz wyczuje i bardzo często to jest zarówno piękny początek, jak i bardzo szybki koniec takiego influencera – mówi Kamil Bolek.

Źródło: Newseria, LifeTube

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

25wat z trzema nowymi projektami e-commerce
Wrocławska agencja kreatywna 25wat podpisała 3 nowe umowy. Rozpoczyna współpracę z marką Delcon i kontynuuje działania z Eva Design oraz Student Depot. W trudnym czasie pandemii wspiera klientów w rozwoju e-commerce, wykorzystując takie kompetencje, jak social media, SEM oraz performance marketing.
IDC Polonia rozstrzygnęło przetarg na obsługę marki Góralki w 2021 roku i w postępowaniu przetargowym wybrało agencję Dziadek do orzechów.
1 grudnia do zespołu firmy „Herbapol-Lublin” S.A., jednego z największych producentów spożywczych na polskim rynku, dołączyła Anna Sambor, która objęła stanowisko dyrektor marketingu i rozwoju nowych produktów. Będzie odpowiedzialna za całość działań marketingowych i PR, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów związanych z rozwojem...
„Stop kobietobójstwu” - pod tym hasłem powstała kampania Centrum Praw Kobiet oraz agencji Dziadek do orzechów, która od ponad roku pro bono wspiera fundację w przygotowaniu działań marketingowych. To kolejna kampania realizowana wspólnie przez agencję oraz organizację w 2020 roku. Poprzednia powstała pod hasłem „Równość zaczyna...
Slowglow.pl związało się z agencją Big Picture
Do klientów Big Picture dołącza nowoczesny concept e-commerce z kategorii beauty. Slowglow.pl jest nie tylko sklepem, ale również platformą do szerzenia świadomości na temat holistycznej pielęgnacji. Nowy klient, obok takich marek jak NAGO i Elementy, zwiększa agencyjne portfolio polskich firm odpowiedzialnych społecznie. Concept store ma w ofercie wyselekcjonowane...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764