logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Firmy wychodzą z kryzysu

  PR 13.07.2020, przeczytano 316 razy
ilustracjastrzałka

Coraz więcej firm z sektora MŚP działa na taką samą lub większą skalę jak przed pandemią. Przedsiębiorstwa odbudowują zatrudnienie i coraz lepiej oceniają bieżącą sytuację. Ponad 80 proc. korzysta lub zamierza skorzystać z tarczy antykryzysowej. To główne wnioski z kolejnej fali badania BGK wśród MŚP.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/firmy-wychodza-z-kryzysu,387761,artykul.html

Najważniejsze wnioski z pięciu fal badania ilościowego BGK „Kondycja MŚP w okresie epidemii koronawirusa oraz ocena skuteczności tarczy antykryzysowej”:

  • Istotnie wzrasta odsetek MŚP, które działają na taką samą skalę jak przed pandemią lub nawet większą. Obecnie stanowią one łącznie 47,9 proc., a więc o 19,4 proc. więcej niż w poprzednim, czerwcowym pomiarze;
  • Przedsiębiorcy finansowo radzą sobie coraz lepiej. Ponad jedna trzecia firm z sektora MŚP (35,4 proc.) określa swoje aktualne przychody jako porównywalne do tych z lutego (wzrost o 13,4 proc.) lub wyższe (wzrost o 5,9 proc.);
  • Firmy odbudowują zatrudnienie. Większość przedsiębiorców (88,8 proc.) określa aktualny stan zatrudnienia jako niezmieniony w stosunku do lutego. W drugiej połowie maja skala redukcji zatrudnienia była maksymalna i wynosiła około 500-600 tys. miejsc pracy. Obecnie wynosi 76 tys. miejsc pracy w porównaniu z początkiem pandemii;
  • 81,9 proc. firm korzysta lub zamierza skorzystać z tarczy antykryzysowej. Wyraźnie zyskała na popularności Tarcza finansowa PFR.

Komentarz Mateusza Walewskiego, głównego ekonomisty BGK:

Odmrażanie gospodarki sprawia, że przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają bieżącą sytuację w kontekście prowadzenia biznesu. Jest to wynik m.in. odbudowywania się popytu na dobra i usługi a także działania tarcz antykryzysowych. Z ich narzędzi korzysta lub zamierza skorzystać 81,9 proc. firm z sektora MŚP. Niezmiennie najpopularniejszym instrumentem tarczy antykryzysowej są zwolnienia ze składek ZUS na okres  3 miesięcy – korzysta z nich 77,2 proc. firm, w poprzednim pomiarze było to 75,7 proc. Dodatkowo nadal znaczna część przedsiębiorców, korzysta lub zamierza skorzystać z dofinansowania wynagrodzeń pracowniczych – 55,3 proc. w porównaniu z 63,9 proc. w poprzedniej fali. Na trzecie miejsce pod względem popularności awansowała tarcza finansowa PFR, z której korzysta 26,1 proc firm.

Istotnie wzrasta odsetek MŚP, które działają na taką samą skalę jak przed pandemią lub nawet większą. Obecnie stanowią one łącznie 47,9 proc., a więc o 19,4 proc. więcej niż w poprzednim, czerwcowym pomiarze. Od poprzedniego pomiaru znacząco zmniejszył się odsetek firm z sektora MŚP, które działają w ograniczonej skali w stosunku do lutego br.  – widzimy spadek z 69,3 proc. do 51,6 proc.

Łącznie 35,4 proc. firm z sektora MŚP określa swoje aktualne przychody jako porównywalne do tych z lutego lub wyższe. Przeciętny deklarowany przez przedsiębiorców z sektora MŚP spadek przychodów w odniesieniu do lutego sięga obecnie ok. 22 proc.

Co ważne firmy odbudowują zatrudnienie. 88,8 proc. określa aktualny stan zatrudnienia jako niezmieniony w stosunku do lutego. Systematycznie maleje odsetek firm, które zredukowały zatrudnienie w związku z pandemią – z 35,2 proc. na przełomie kwietnia i maja do 9,2 proc. obecnie.

Źródło: Bank Gospodarstwa Krajowego

www.bgk.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Poziom inflacji w Polsce wciąż najwyższy w UE
Od połowy maja polska gospodarka pnie się w górę. Lipcowy wskaźnik PMI wykonał rekordowy skok, jest też wyższy od oczekiwań. Polskie firmy, podobnie jak inne w Europie, obawiają się jesiennej fali pandemii. Rozstrzygający dla dalszych losów gospodarki może być poziom inflacji i inwestycji przedsiębiorstw. Niepokoić może relatywnie wysoka inflacja, jednak według...
Cotygodniowe zakupy mogą już nigdy nie być takie, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Najnowsze badanie konsumenckie pokazuje, że zainteresowanie Polaków zakupami online w czasie lockdownu nie było chwilową zachcianką. To doświadczenie być może na trwałe zmieniło ich nawyki zakupowe.
E-commerce w erze post-covid, czyli zwrot ku transformacji cyfrowej
W związku z pandemią koronawirusa wyraźnie zmieniły się nawyki zakupowe Polaków. Zgodnie z najnowszym raportem „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”, co 4. Internauta dokonuje zakupów w sieci częściej ze względu na obecną sytuację[1]. Z jednej strony to szansa dla e-sprzedawców, a z drugiej – konieczność przyspieszonej transformacji cyfrowej...
Przedsiębiorcy liczą, że niebawem wyjdą na prostą
Połowa polskich MŚP ocenia, że już niebawem, bo jesienią ich sytuacja będzie dobra lub bardzo dobra – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie mBanku. Ma im w tym pomóc m.in. rozwój biznesu w sieci. W tym czasie aż 71 proc. badanych rozważa wejście na rynek e-commerce. Aby ich w tym wesprzeć mBank przygotował kampanię społeczną Cyfrowe rewolucje, a w niej...
Pandemia koronawirusa zmieniła nasze codzienne życie w bardzo wielu aspektach, jednak wzrost znaczenia handlu internetowego kosztem kanału tradycyjnego był jednym z najbardziej zauważalnych trendów ostatnich miesięcy – informują analitycy Santander Bank Polska.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764