logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Firmy z sektora MŚP chcą zmian w systemie podatkowym i ZUS

  PR 20.08.2013, przeczytano 1895 razy
ilustracjastrzałka

Aż 43 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wymienia konieczność zmiany w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym jako najważniejszy czynnik, który ułatwiłby im prowadzenie działalności gospodarczej – wynika z badania Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/firmy-z-sektora-msp-chca-zmian-w-systemie-podatkowym-i-zus,19481,artykul.html

Przebadane firmy zapytano o ich propozycje i pomysły, które mogłyby polepszyć sytuację małych i średnich przedsiębiorstw na rynku (pobierz pełen raport). Przedstawiciele firm w swoich odpowiedziach najliczniej postulowali konieczność wprowadzenia zmian w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym (43,6 proc.). Nie brakowało także konkretnych propozycji tych zmian, jak np. całkowita likwidacja ZUS na rzecz indywidualnego ubezpieczenia zdrowotnego i samodzielnego odkładania na emeryturę. Również w kwestii podatków przedsiębiorcy bardzo licznie domagali się wprowadzenia „sensownego” mechanizmu, który umożliwiłby im niepłacenie podatku dochodowego i VAT od niezapłaconych faktur.

To, że firmy z sektora MŚP najczęściej postulują zmiany w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym nie jest chyba dla nikogo niespodzianką. ZUS to przecież zmora małych firm. Cytując jednego z ankietowanych - 'co rok większa kwota i nic z tego nie ma, a i emerytur też nie będzie!'. Kolejną bolączką MŚP jest nieterminowe płacenie za faktury, co szczególnie często praktykują duże firmy wobec mniejszych partnerów. Dla nich rachunek na 5 tys. zł to niewielka kwota, którą można zapłacić kiedy indziej. Dla małej czy mikro firmy to często cały dochód na miesiąc, z którego jeszcze trzeba opłacić ZUS, podatek VAT i podatek dochodowy, bez względu na to czy płatność się otrzymało, czy też nie. Poprawa prawa w tym obszarze to konieczność” - komentuje Michał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, twórcy portalu Firmy.net.

Kolejne wskazywane bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej związane są z budowaniem relacji pomiędzy administracją a biznesem. Rozwiązaniem trudności w tym zakresie, zdaniem badanych, mogłoby być: ograniczenie procedur biurokratycznych, a zwłaszcza cyfryzacja urzędów (10,9 proc.), większy dostęp do środków z UE (1,4 proc.) oraz poprawa wizerunku przedsiębiorców, w tym promocja wśród samej administracji roli i znaczenia biznesu w budowaniu sytuacji społeczno-gospodarczej (1,0 proc.).

Inne rozwiązania mogące poprawić relacje administracja-biznes i jednocześnie wspierać przedsiębiorczość powinny dotyczyć: zmiany prawa w zakresie zamówień publicznych (0,6 proc.), a także wykorzystania wzorów skutecznych rozwiązań stosowanych w innych krajach w zakresie współpracy administracji z biznesem oraz stosowanych regulacji podatkowych i ubezpieczeniowych (0,3 proc.). Przebadani przedsiębiorcy w sposób bardzo umiarkowany deklarowali swoje niezadowolenie z polityki realizowanej przez rząd (4,7 proc.) oraz z jego zbyt dużej ingerencji w działalność gospodarczą (1,0 proc.).

Z innych pomysłów firm na poprawienie własnej sytuacji warto wymienić: wzrost innowacyjności firm, skupienie ich działalności na specjalizacji,  likwidacja/ograniczenie szarej strefy oraz łatwiejszy dostępu do kredytów i środków z UE.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że liczną grupę stanowili przedsiębiorcy, którzy nie potrafili wskazać czynników, które sprzyjałyby prowadzeniu przez nich działalności gospodarczej (20,4 proc.).

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2013 roku z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz. W badaniu wzięło udział 2393 przedstawicieli przedsiębiorstw, które są zarejestrowane w jednym z największych internetowych katalogów branżowych – Firmy.net, umożliwiającym kompleksową promocję firm w internecie. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny. Raport z badania – obejmujący także wyniki nastrojów gospodarczy przedsiębiorstw oraz ich plany dotyczące pozyskiwania funduszy z UE – można pobrać pod adresem: http://firmer.pl/raport-nastrojeMSP-1polrocze2013.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfryzacja w polskich firmach: badanie Canon i K+Research by Insight Lab
Cyfryzacja zadomowiła się w większości polskich biur już na dobre. Coraz więcej organizacji wykorzystuje rozwiązania chmurowe w codziennych procesach biurowych, a swoje decyzje argumentuje realizacją długoterminowych strategii i chęcią podążania „za duchem czasu” (częściej wskazywane przez przedstawicieli dużych firm – odpowiednio 60% i 56% vs 44% w...
Eksperci portalu Prawo.pl są przekonani, iż rząd, przyznając przedsiębiorcom ulgę na składkę zdrowotną i opierając finansowanie publicznej służby zdrowia na pracownikach najemnych, rażąco narusza solidarność społeczną. Według nich może to pogłębić komercjalizację leczenia, a system opieki zdrowotnej może stać się jeszcze mniej wydolny.
Średni koszyk zakupowy w 2023 roku podrożał o 2,4 proc.
Średnia wartość koszyka zakupowego w 14 analizowanych sieciach handlowych w Polsce wzrosła od stycznia do grudnia 2023 roku o blisko 6,5 zł, czyli 2,4%. To zdecydowanie mniej niż przed rokiem, gdy średnia wartość koszyka między styczniem a grudniem 2022 wzrosła o ponad 12% Takie są wnioski z najnowszego – rocznego raportu autorstwa ASM Sales Force Agency. W raporcie zbadano...
Blisko 40 proc. Polaków jest sceptycznych wobec technologii
Polskie społeczeństwo coraz lepiej nawiguje po świecie „phygital”, łączącym doświadczenia fizyczne z cyfrowymi, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z raportu firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”, wynika, że już średnio dwie trzecie Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat...
Według najnowszego sondażu, ponad połowa społeczeństwa oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, by móc jak najtaniej zrobić tegoroczne świąteczne zakupy. Na taką rywalizację szczególnie liczą Polacy najmniej zarabiający miesięcznie na rękę, tj. poniżej 1000 zł oraz 1000-2999 zł. Z kolei na wojnie cenowej głównie zależy mieszkańcom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764