logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (31): Foliowanie, wykończenie powierzchni

   18.11.2017, przeczytano 3361 razy
ilustracjastrzałka

Opisywałem już proces oklejania foliami zwykłymi (nieprzeznaczonymi do podświetleń) przy okazji brył niepodświetlanych. Oklejanie foliami translucentnymi (czy transparentnymi, bo i tych możemy użyć) w zasadzie niczym się nie różni. Możemy tu także używać zarówno sposobu „na sucho” jak i „na mokro” a sama folia, poza podwyższoną trwałością oraz  zdolnością do przepuszczania (działanie filtru) i rozpraszania światła nie różni się niczym szczególnym od innych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/foliowanie%2C-wykonczenie-powierzchni,34528,artykul.html

Rozwinięcia może jednak wymagać uzyskiwanie za pomocą takich folii wielobarwnych efektów na jednej płaszczyźnie. Wszelkie efekty łączenia kolorów w obrębie tej samej płaszczyzny powinniśmy najpierw dokładnie zaplanować w programie do grafiki wektorowej.

Ponieważ grafika ostatecznie będzie prześwietlana musimy zadbać by każdy z kolorów „leżał” bezpośrednio na podłożu z PMMA. Jedynym wyjątkiem może być sąsiedztwo kolorów żółtego i czerwonego. W takim przypadku naklejenie czerwonej folii na wierzch, na jednolite, zaklejone żółtą folią tło nie spowoduje jakiś znaczącej zmiany koloru czerwonego - jedynie minimalnie je przyciemni co zazwyczaj nie ma większego znaczenia.

W pozostałych przypadkach  łączenia obszarów folii w różnych kolorach muszą być projektowane z uwzględnieniem tzw. zakładki (folia na folię) której szerokość nie może być mniejsza niż 3 mm. Łączenie folii „na styk” spowodowałoby z czasem rażące białe szczeliny. Dlatego powiększamy rysunek foli klejonej na wierzch o wartość zakładki a w folii spodniej wycinamy w tych miejscach odpowiednie dziury.

Przyklejenie potem takiego „dziurawego” arkusza na większej powierzchni lica elementu (np. 3 x 1 m) wymaga już zastosowania specjalnej metody plotowania, tzw. plotowania z niedocięciem. Polega ono na takim obniżeniu wartości nacisku noża plotującego (sprawdzić doświadczalnie! - najczęściej ok. 35 gram) aby ten nie zdołał przeciąć folii na wylot. Folia jest więc wyraźnie zarysowana ale trzyma się w dalszym ciągu jako jedna całość i dopiero rozciąganie bądź rozrywanie powoduje, że odrywa się w miejscu nacięcia.

Z tak wyplotowanego arkusza, stosując metodę na mokro, będziemy mogli bez przeszkód usunąć papier podkładowy i nanieść bryt na powierzchnię lica elementu. Po wstępnym wyciśnięciu wody i lekkim przyschnięciu możemy przystąpić do usuwania folii w zbędnych miejscach. Jeśli folia jest prawidłowo nacięta, usuwanie takie jest czystą formalnością.

Proszę pamiętać, że opisaną tu metodę można stosować tylko pod warunkiem klejenia brytu na mokro.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

More Bananas wspierało Grupę Techramps
More Bananas w sierpniu 2023 roku rozpoczęło współpracę z Grupą Techramps - marką specjalizująca się w projektowaniu i budowie skateparków. Agencja odpowiadała za stworzenie strategii komunikacji marki.
Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764