logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Fotoprawo.pl: Statystyki prawidłowego podpisywania zdjęć

  PR 06.10.2016, przeczytano 948 razy

Redaktorzy portalu fotoprawo.pl po raz kolejny sprawdzili, czy media prawidłowo podpisują publikowane fotografie. We wrześniu analizie poddano tytuły prasy kobiecej – Świat Kobiety, Glamour, Claudię oraz w magazyny dla mężczyzn – Logo, CKM, Men’s Health.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/fotoprawo.pl%3A-statystyki-prawidlowego-podpisywania-zdjec,30179,artykul.html

Opracowane wyniki wskazują, że zarówno w pierwszej grupie (71%), jak i drugiej (84%) publikowane zdjęcia są opatrywane adnotacją, ale też sposób ich oznaczenia jest zaledwie cząstkowy – tzn. nie daje pełnej informacji nt. właściciela praw autorskich i majątkowych.

Wśród magazynów dla kobiet na najwyższym miejscu uplasował się Świat Kobiety, w którym, aż 41% fotografii oznaczono prawidłowo, czyli opatrzono zarówno informacją zawierającą imię i nazwisko (lub pseudonim) autora, jak i nazwą agencji, bądź odpowiedniej instytucji posiadającej prawa majątkowe. W całej grupie zaledwie 3% opublikowanych fotografii nie posiadało żadnej adnotacji – co stanowi bardzo dobry wynik.

Wśród magazynów skierowanych do mężczyzn, w kontekście przestrzegania prawa autorskiego i praw pokrewnych, najlepszy okazał się magazyn Logo. 78% opublikowanych w nim zdjęć zostało opatrzonych przynajmniej częściowym podpisem, a 18% z nich prawidłowo podpisano. W tej grupie fotografie nieopatrzone żadną adnotacją także stanowiły mniejszość – zaledwie 5%.

Prawidłowy podpis oznaczał umieszczenie pod zdjęciem zarówno imienia i nazwiska (lub pseudonimu) autora, jak i agencji, bądź odpowiedniej instytucji posiadającej prawa majątkowe. Fotografie nieposiadające kompletnego opisu/ częściowo podpisane cechował brak jednego ze wspomnianych elementów (nazwiska, bądź podmiotu posiadającego prawa autorskie). Niepodpisane zdjęcia to natomiast te, które nie były w żaden sposób oznaczone.

Źródło: NIKON Corporation

www.nikon.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Dobrze, że nie badali Signs.

avatar użytkownika
,

Możesz wyjaśnić swoje insynuacje?  

,

"Prawidłowy podpis oznaczał umieszczenie pod zdjęciem zarówno imienia i nazwiska (lub pseudonimu) autora, jak i agencji, bądź odpowiedniej instytucji posiadającej prawa majątkowe."

Pierwszy z brzegu przykład:
https://www.signs.pl/artykul.php?sid=30181&fo=1
  

,
avatar użytkownika
,

Chętnie wyjaśnimy Ci obowiązujące w takich przypadkach reguły. Otóż w wypadku notek pochodzących z zewnętrznych źródeł stosujemy się do zasad podpisywania zdjęć ustalonych przez podmiot dostarczający materiał prasowy, będący dla nas jednocześnie licencjodawcą. Musisz wiedzieć, że podpisanie się pod zdjęciem to prawo, a nie obowiązek autora. Jeśli na mocy umowy ze swoim klientem (który dla nas jest wystawcą sublicencji) autor zdecyduje się zrezygnować z tego prawa, nie jest naszą rolą ingerowanie w te ustalenia. Nie mamy też do takiej ingerencji żadnego prawnego umocowania. Zachęcamy do zapoznania się z przepisami dotyczącymi ochrony praw autorskich.  

,

Oczywiście, naturalnie, jak najbardziej.



Ciekawe czy serwis fotoprawo miał to na uwadze? Czy może badał nie myśląc o tym, że indywidualne umowy licencyjne mogą nakładać obostrzenia w podpisach i stąd właśnie są one inne od wzorcowych?

Szkoda, że nie ma o tym ani słowa w tekście.
  

avatar użytkownika
,

Nie mamy zielonego pojęcia. Trzeba jednak pamiętać, że w wypadku materiałów promocyjnych - np. materiałów PR-owskich czy reklam - zwyczajowe standardy są inne niż w wypadku materiału redakcyjnego, takiego jak np. sesja zdjęciowa w magazynie poświęconym modzie. W tym pierwszym przypadku najczęściej odstępuje się za zgodą autora od podpisywania zdjęć, dlatego mieszanie tych dwóch kontekstów w ramach jednego badania wydaje się błędem metodologicznym. Mamy nadzieję, że autorzy badania tak kardynalnego błędu nie popełnili.  

,

Czyli, mając na uwadze brak informacji o sposobie badania, można przyjąć założenie, że powyższy materiał informacyjny może być nierzetelny.
  

avatar użytkownika
,

Określenie "nierzetelny" sugeruje celowe manipulowanie danymi. Tymczasem wątpliwość na którą wskazałeś dotyczy poprawności metodologicznej. To dwie różne sprawy. Dopóki nie ma szczegółowych danych dotyczących metodologii badania, nie można być pewnym ani poprawności tej metodologi, ani wiarygodnie oceniać uzyskanych na jej podstawie danych.

Dotyczy to nie tylko tej notki, ale każdej informacji o badaniach rynku, opinii, sondaży poparcia politycznego itp. Metodologia bardzo silnie determinuje wyniki - widać to choćby na przykładzie sondaży politycznych, których wyniki bardzo różnią się w zależności od tego czy przeprowadza się je w bezpośredniej rozmowie z ankieterem (zawyża to wyniki dla opcji rządzącej) czy bardziej anonimowo - np. telefonicznie. Nie znając tych różnic metodologicznych nie sposób w ogóle korzystać z wyników takich badań.
  

Najnowsze w tym dziale

Nowe obowiązki, które musi znać pracodawca – ustawa o sygnalistach
Pracodawców w Polsce już za chwilę czekają nowe obowiązki – do 17 grudnia mają zostać wdrożone przepisy unijnej dyrektywy dotyczące sygnalistów, czyli osób zgłaszających naruszenia prawa. Do tej daty Parlament powinien uchwalić ustawę o ochronie sygnalistów. Po jej uchwaleniu polscy pracodawcy będą mieli kilka tygodni na jej wdrożenie. Czasu...
Podatek od strat
Ustawa wprowadzająca minimalny podatek CIT opublikowana została 23.11.2021 r. w Dzienniku Ustaw. W założeniu ma uniemożliwić unikanie opodatkowania przez duże, zagraniczne firmy. Może stać się jednak dodatkowym obciążeniem dla polskich przedsiębiorców na stracie i spółek użyteczności publicznej – bez względu na ich wielkość.
Czynności wyłączone z pojęcia samodzielnej działalności gospodarczej
Pojęcie działalności gospodarczej jest bardzo istotne w przepisach ustawy o podatku VAT, ponieważ definiuje ono podatnika, a w dalszej kolejności jest jednym z elementów określających, czy czynność będzie opodatkowana VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne samodzielnie...
Internet Zmysłów zrewolucjonizuje komunikację interpersonalną
Do 2025 roku wirtualna rzeczywistość wzbogaci się o doznania zmysłów takich jak węch czy smak. Do 2030 roku prześlemy cyfrowo myśli – planuje firma Ericsson. Już dziś Facebook inwestuje w stworzenie metawersum, czyli wirtualnego substytutu świata. Eksperci są natomiast zgodni co do tego, że pełna immersja w wirtualnej rzeczywistości wymaga integracji wszystkich...
Czwarta fala koronawirusa ponownie najgroźniejsza dla HoReCa
Po pozytywnym odbiciu nastrojów w HoReCa z III kwartału br. nie ma już śladu. Subindeks Barometru EFL na IV kwartał br. był najniższy wśród 6 branż i wyniósł tylko 47,2 pkt. To spadek o 12,7 pkt. w porównaniu do poprzedniego kwartału, w którym wskaźnik osiągnął najlepszy wynik od ponad 2 lat (59,9 pkt.). Na taki wynik największy wpływ miały prognozy dotyczące sprzedaży...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764