Redaktorzy portalu fotoprawo.pl po raz kolejny sprawdzili, czy media prawidłowo podpisują publikowane fotografie. We wrześniu analizie poddano tytuły prasy kobiecej – Świat Kobiety, Glamour, Claudię oraz w magazyny dla mężczyzn – Logo, CKM, Men’s Health.
Opracowane wyniki wskazują, że zarówno w pierwszej grupie (71%), jak i drugiej (84%) publikowane zdjęcia są opatrywane adnotacją, ale też sposób ich oznaczenia jest zaledwie cząstkowy – tzn. nie daje pełnej informacji nt. właściciela praw autorskich i majątkowych.
Wśród magazynów dla kobiet na najwyższym miejscu uplasował się Świat Kobiety, w którym, aż 41% fotografii oznaczono prawidłowo, czyli opatrzono zarówno informacją zawierającą imię i nazwisko (lub pseudonim) autora, jak i nazwą agencji, bądź odpowiedniej instytucji posiadającej prawa majątkowe. W całej grupie zaledwie 3% opublikowanych fotografii nie posiadało żadnej adnotacji – co stanowi bardzo dobry wynik.
Wśród magazynów skierowanych do mężczyzn, w kontekście przestrzegania prawa autorskiego i praw pokrewnych, najlepszy okazał się magazyn Logo. 78% opublikowanych w nim zdjęć zostało opatrzonych przynajmniej częściowym podpisem, a 18% z nich prawidłowo podpisano. W tej grupie fotografie nieopatrzone żadną adnotacją także stanowiły mniejszość – zaledwie 5%.
Prawidłowy podpis oznaczał umieszczenie pod zdjęciem zarówno imienia i nazwiska (lub pseudonimu) autora, jak i agencji, bądź odpowiedniej instytucji posiadającej prawa majątkowe. Fotografie nieposiadające kompletnego opisu/ częściowo podpisane cechował brak jednego ze wspomnianych elementów (nazwiska, bądź podmiotu posiadającego prawa autorskie). Niepodpisane zdjęcia to natomiast te, które nie były w żaden sposób oznaczone.
Źródło: NIKON Corporation