logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Francja: Koniec z „photoshopowaniem” reklam?

   03.10.2017, przeczytano 1326 razy
ilustracja
fot. hunn wai/freeimages.com

W zmagającej się z plagą anoreksji Francji wydano walkę reklamom zawierającym retuszowane fotografie, poprawiające wygląd pozujących do zdjęcia modelek. Materiały takie muszą być od 1 października wyraźnie oznaczone, w przeciwnym razie reklamodawcom grożą wysokie kary.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/francja%3A-koniec-z-_photoshopowaniem_-reklam,33951,artykul.html

Jak informuje BBC, od niedzieli obowiązuje we Francji nowe prawo, nakazujące oznaczanie zdjęć poddanych cyfrowemu retuszowi jako "Photographie retouchée", w sposób podobny do ostrzeżeń na paczkach papierosów. Zignorowanie nowych regulacji ma kosztować 37,5 tys. euro (ok. 160 tys. PLN) lub 30% kosztów powstania reklamy.

Retuszowanie zdjęć na użytek reklamy jest dziś powszechne. Modeli "odchudza" się w Photoshopie i podobnych programach, wygładza się na zdjęciach ich skórę, powiększa oczy, poprawia proporcje kończyn. W efekcie reklamy propagują wzorce, do których przeciętny odbiorca nie ma szansy dorównać, borykając się z tego powodu z niską samooceną i popadając coraz częściej w poważne problemy zdrowotne.

Jak podkreśla BBC, Francja nie jest prekursorem takich regulacji. Wcześniej podobne obostrzenia dla branży reklamowej wprowadzono w Izraelu. Jednak we Francji problem anoreksji jest szczególnie dotkliwy. Francuski wskaźnik BMI opisujący wagę ciała jest najniższy w Europie.

Źródło: BBC

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Od lat jestem zdecydowanym przeciwnikiem retuszu - w wymiarze stosowanym we współczesnej reklamie, jest on karykaturą samego siebie. Gros retuszerów nie rozumie tego narzędzia i ślepo stosuje nawet tam, gdzie nie ma takiej potrzeby.
Świetny ruch Francuzów.

avatar użytkownika
,

Kwestia potrzeby jest dyskusyjna, bo zazwyczaj reklamy robią z takich zabiegów bardzo konkretny użytek w postaci przemyconej w ukryty, niewyartykułowany sposób dodatkowej obietnicy: "skorzystaj z tej propozycji a będziesz należeć do tych pięknych, będziesz jak ci piękni". Właśnie to powoduje frustrację u odbiorców - bo korzystają z tych polis, kupują wycieczki, odkurzacze i perfumy, lata lecą - a oni się do ideału piękna ani na trochę nie zbliżają... To rodzi dysonans poznawczy, który część ludzi stara się łagodzić podejmując straceńczą walkę o poprawę wyglądu - i pakując się właśnie np. w anoreksję.

Zatem to nie brak realnej korzyści z takich zabiegów, ale raczej kwestia etyki powinna przesądzać o stosowaniu bądź nie takiego przekazu. Skoro branży nie stać na stosowanie kryteriów etycznych, to interwencja państwa wydaje się faktycznie usprawiedliwiona.
  

,

Jeśli chcesz mieć zdjęcia modelki bez piegów, to zatrudniasz modelkę bez piegów. Chcesz szczupłą, zatrudniasz szczupłą. Tu nie ma miejsca na etyczne dywagacje.

Gros retuszerów nie rozumie tego narzędzia i ślepo stosuje nawet tam, gdzie nie ma takiej potrzeby.
  

avatar użytkownika
,

Stosowanie tego narzędzia nie zależy od zrozumienia i decyzji retuszerów, ale od tego co retuszerom każą zrobić ludzie odpowiadający za kreację. A oni każą upiększać, bo mają w tym interes - niezależnie od tego ile razy powtórzysz tezę, że retusz stosuje się bez powodu.  

,

Nie ma obowiązku ślepego wykonywania poleceń*.
Retuszer zmuszany do nieetycznych działań może się zwolnić.


* - No chyba, że się jest w rządzie pis, ale to inna branża i inne reguły.
  

avatar użytkownika
,

Dlaczego retuszer miałby się zwalniać albo brać na siebie odpowiedzialność moralną za decyzje agencji i ludzi decydujących o kreacji?  

,

Dlatego, że uczestniczy w tych działaniach.
  

avatar użytkownika
,

Ale ocenianie czy retusz ma sens nie leży w jego kompetencjach - on ma wiedzieć jak zrobić żeby po retuszu dziewczyna wyglądała na chudą - ale nie ma oceniać czy z punktu widzenia celów kampanii dziewczyna chuda będzie skuteczniejsza od grubej. On w ogóle nie musi znać celów kampanii żeby wykonać właściwie swoją robotę.  

,

Aha, czyli jeśli szef nakaże kierowcom łamać przepisy ruchu drogowego to są usprawiedliwieni bo szef im kazał a oni nie są od tego by oceniać jego decyzje.

Niekoniecznie, prawda?
  

avatar użytkownika
,

Przecież retusz nie jest łamaniem żadnych przepisów. Nawet po wprowadzeniu nowego prawa we Francji jest całkowicie legalny, tyle że wymaga oznaczenia. O oznaczenie ma zadbać szef, a nie retuszer. Podobnie jak o ocenę czy retusz jest potrzebny. Retuszerowi nic do tego - ma się martwić aby nie było widać piegów jeśli szef tak chce, a nie filozofować czy piegi będą korzystne z punktu widzenia reklamodawcy, bo z deliberowanie w tej kwestii pieniądze biorą zupełnie inni specjaliści. Jeśli się już upierasz aby szukać analogii do zawodu kierowcy, to deliberującego retuszera można by porównać z kierowcą, który ocenia czy towar który ma dostarczyć do sklepu jest wystarczająco atrakcyjny dla klientów owego sklepu aby zasłużyć na jego pakę...  

,

Doskonale.
Ustaliliśmy zatem, że pracownik nie musi wykonywać ślepo poleceń szefa.
A zatem możemy przyjąć, że dotyczy to także retuszera, któremu ktoś każe zakłamywać rzeczywistość, bo wcześniej przyoszczędził na modelach, lokacjach czy innych istotnych aspektach.
  

avatar użytkownika
,

Ustaliliście z retuszerem czy z szefem?  

,

Ustaliliśmy, że nie każde polecenie służbowe ma sens a fachowiec powinien mieć świadomość, kiedy uczestniczy w manipulacji.  

avatar użytkownika
,

Zmieniłeś temat rozmowy - zacząłeś od kwestionowania sensu takich zabiegów, a teraz wymagasz nie tyle rozumienia sensu, co stosowania przez retuszera kryteriów etycznych...

Zdecyduj się - retuszer retuszuje bo nie rozumie, że to nie ma sensu, czy też retuszer retuszuje bo doskonale rozumie sens i korzyści z retuszowania, a bierze udział w tej manipulacji świadomie, bo z niego niezły cynik jest?
  

,

"Od lat jestem zdecydowanym przeciwnikiem retuszu - w wymiarze stosowanym we współczesnej reklamie, jest on karykaturą samego siebie. Gros retuszerów nie rozumie tego narzędzia i ślepo stosuje nawet tam, gdzie nie ma takiej potrzeby."
Przeczytaj ze zrozumieniem, jeśli trzeba, na głos, kilkakrotnie. Nie wycinaj pojedynczych słów tylko dlatego, że tak lepiej pasuje.

Sam fakt kaleczenia, niezależnie od motywacji, jest oznaką niezrozumienia narzędzia.
  

Najnowsze w tym dziale

Negatywne nastroje wśród polskich przedsiębiorców
Polscy przedsiębiorcy od miesięcy funkcjonują w niekorzystnym otoczeniu rynkowym i w warunkach dużej niepewności. To zaś przekłada się na negatywne nastroje i mniejszą skłonność do inwestycji. Z uwagi na planowane podwyżki płacy minimalnej w nadchodzących miesiącach polskie firmy czekają dodatkowe wyzwania związane ze wzrostem kosztów pracowniczych. – Poza tym...
Komentarze analityków o aktualnej sytuacji PLN
Polski złoty w ostatnich dniach jest w centrum burzowego tańca, co zauważyć można na wykresach względem najważniejszych walut świata. Eksperci wskazują, że PLN znalazł się w trudnej sytuacji z powodu kilku niekorzystnych czynników, które wywierają presję na jego wartość. Dlaczego złoty stracił na wartości i co to oznacza dla polskiej gospodarki? W tym artykule eksperci...
Branżowy Barometr EFL na III kwartał 2023 Firmy produkcyjne wstrzymują inwestycje
Nastroje firm produkcyjnych od końca 2021 roku, kiedy ostatni raz przekroczyły próg ograniczonego rozwoju 50 pkt., pozostają bez zmian. Subindeks Barometru EFL dla sektora produkcyjnego na III kwartał tego roku wyniósł 48,1 pkt. i jest o 0,3 pkt. niższy niż trzy miesiące wcześniej. Na główny wskaźnik wpłynęły przede wszystkim pesymistyczne opinie dotyczące...
Informujemy, że następstwie odwołania IAB Europe od decyzji belgijskiego organu ochrony danych (APD) o zatwierdzeniu planu działania dot. TCF, belgijski Sąd Gospodarczy wydał orzeczenie tymczasowe i zawiesił ocenę decyzji zatwierdzającej w oczekiwaniu na odpowiedzi Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
W ślad za Chatgpt w powstają kolejne narzędzia oparte na AI
Rola sztucznej inteligencji generatywnej będzie wzrastać wraz z poprawą stopnia wiarygodności udzielanych przez nią odpowiedzi – twierdzą eksperci branży. Producenci ChatGPT i innych podobnych narzędzi zapowiadają walkę z halucynowaniem i konfabulacjami, by systemy popełniały jak najmniej błędów. W przyszłości narzędzia te staną się niezbędne w wielu branżach, również...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764