Czego firmy oczekują od freelancerów? Jak postrzegają ich pracę? Jakie są plusy i minusy zatrudniania na takich zasadach? 389 agencji reklamowych korzystających z ich usług wypełniło webankietę z pytaniami o jakość współpracy z freelancerami. Ankieta została stworzona w ramach prac nad stworzeniem Kodeksu Dobrych Praktyk Freelance.
- Osoba, która świadomie wybrała wolność i niezależność zawodową może być tak samo dobrym i atrakcyjnym dla pracownikiem jak ta która jest zatrudniona w firmie stacjonarnie – mówi Paweł Kowalewski, prezes polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA. - Freelancing to popularna forma zatrudnienia w dziedzinach takich jak reklama, marketing, czy szeroko pojęte IT, dlatego warto wytyczyć standardy i dobre praktyki – dodaje Kowalewski – współpracę na zasadach freelance musi charakteryzować taka sama odpowiedzialność za jakość wykonanego dzieła. Usprawni to pracę obu stron: firmy i freelancera.
Ankieta wysłana do agencji reklamowych zawierała 7 pytań wielokrotnego wyboru, dotyczących współpracy i relacji z freelancerami. Badanie zostało przeprowadzone w formie wysyłki e-mailowej z interaktywnym linkiem do strony www.kodeksfreelance.pl/ankieta za pośrednictwem partnerów projektu. Na podstawie odpowiedzi agencji ustalono jakie są, z punktu widzenia agencji, plusy i minusy współpracy z freelancerami.
Projekt jest jednym z działań zmierzających do ustanowienia Kodeksu Dobrych Praktyk Freelance. Rubikom wraz z Ideo HR we współpracy z Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA powołali już specjalną grupę moderatorów i promotorów, którzy pracują nad przygotowaniem dokumentu, który wytyczy najwyższe standardy w tej dziedzinie.
W skład grupy wchodzą freelancerzy, przedstawiciele agencji reklamowych, osoby reprezentujące kancelarię adwokacką oraz marketerzy. Do grona współtworzących kodeks mogą się włączać dobrowolnie firmy, instytucje i osoby prywatne.
„Kodeks Dobrych Praktyk Freelance" ma służyć wszystkim tym, którzy świadomie wybrali wolność i niezależność zawodową.
Kodeks ma promować istotę tej niezależności. Kształtować wartości freelance, które umożliwią tej grupie zawodowej rozwijać się i świadczyć wysokiej jakości usługi na konkurencyjnym rynku branżowym.
Źródło: IAA Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy