logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Fundacja Gazety Wyborczej uruchamia Program Dziennikarstwa Śledczego - „Prawda ma taką moc”

  PR 21.09.2021, przeczytano 766 razy
ilustracjastrzałka

Od 20 września 2021 r. dziennikarze śledczy z całej Polski mogą się ubiegać o granty na swoje projekty w ramach Programu Dziennikarstwa Śledczego stworzonego przez Fundację Gazety Wyborczej. To pierwszy w kraju i Europie Środkowo-Wschodniej program pomocy w finansowaniu dziennikarstwa śledczego. Jest otwarty dla wszystkich specjalizujących się w tej dziedzinie dziennikarstwa. Fundacja Gazety Wyborczej zaprasza do Programu hasłem „Prawda ma taką moc” oraz „Nie byłoby tematu, gdyby nie śledztwo dziennikarskie”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/fundacja-gazety-wyborczej-uruchamia-program-dziennikarstwa-sledczego---_prawda-ma-taka-moc_,393076,artykul.html

- Program Dziennikarstwa Śledczego zaproponowany przez Fundację Gazety Wyborczej zaprasza niezależnych dziennikarzy i redakcje potrzebujące wsparcia w śledztwach dziennikarskich. Kładziemy nacisk na ten gatunek dziennikarstwa nie tylko dlatego, że jest on w dzisiejszych czasach niezwykle trudny i kosztowny. Ale przede wszystkim dlatego, że dziennikarstwo śledcze jest szczególnie potrzebne polskim obywatelom i obywatelkom, w obliczu narastającego autorytaryzmu, zanikającej wolności w życiu publicznym oraz braku jakiejkolwiek odpowiedzialność władzy za nadużycia. Zależy nam, aby powstawały materiały sprzyjające pozytywnej zmianie polskiej rzeczywistości społecznej, politycznej i gospodarczej. Jesteśmy przekonani, że dziennikarstwo ma kluczowe znaczenie dla obrony demokracji, a dziennikarstwo śledcze szczególnie służy interesowi publicznemu - wyjaśnia Joanna Krawczyk, prezeska Fundacji Gazety Wyborczej, kierująca także Grupą Filantropijną Wyborczej. - Nasza Fundacja będzie również wspierać finansowo obronę prawną dziennikarzy i redakcji atakowanych i pozywanych za demaskowanie skandali korupcyjnych, za ujawnianie łamania prawa i umów społecznych. W pierwszym rzędzie dotyczy to osób, które uzyskają grant z naszego Programu.

- Dziennikarstwo śledcze tym bardziej jest niezbędne, im gorzej jest w Polsce z demokracją, zwłaszcza gdy już prawie nie istnieją niezależne instytucje kontroli władzy. Władza się wyradza, trzeba nas wszystkich bronić przed jej nadużyciami. To misja mediów - mówi Piotr Stasiński, wieloletni zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, dziś doradca Fundacji Gazety Wyborczej. - Proponujemy, aby Program Dziennikarstwa Śledczego był Waszym programem. Abyście nadal tę pracę wspierali, Drodzy Czytelnicy, bo dzięki Wam i dla Was uprawiamy ten zawód. I aby wielu polskich dziennikarzy, nie tylko „Wyborczej", mogło się tej ciężkiej robocie poświęcać. Wszystko zaś po to, żebyśmy byli świadomymi obywatelami i obywatelkami, którzy potrafią bezczelną władzę pociągać do odpowiedzialności.

O wsparcie w ramach Programu mogą się starać doświadczeni dziennikarze i dziennikarki, freelancerzy oraz redakcje z całej Polski. Wnioski o granty mogą być indywidualne i zespołowe. Program jest otwarty dla osób mieszkających w Polsce i współpracujących z polskimi mediami, choć projekty mogą być realizowane we współpracy z mediami z innych krajów UE.  

Wsparcie można otrzymać na dowolny gatunek dziennikarstwa - artykuł prasowy, film dokumentalny, audycję radiową, telewizyjną lub podcast, fotoreportaż, napisanie książki z dziedziny literatury faktu.

- „Gazeta Wyborcza” ma dzisiaj ok. 260 tysięcy prenumeratorów, którzy cenią pracę dziennikarzy i dają temu codziennie wyraz. Zależy nam, aby sól dziennikarstwa, czyli reportaże śledcze, rozwijały się w naszym kraju jak najszerzej – mówi Piotr Stasiński. – Dlatego do Programu zapraszamy również dziennikarki, dziennikarzy i redakcje, z którymi zwykle konkurujemy. Wszyscy coraz lepiej rozumiemy, jak ważna jest solidarność wolnej prasy, kiedy autorytarna władza usiłuje krok po kroku niezależne media zdławić. Ostatnie dramatyczne przykłady to przejęcie mediów Polska Press przez Orlen i atak na telewizję TVN.

Program pomoże sfinansować np.: koszty podróży, dostęp do płatnych baz danych, kontrolę prawną, koszty produkcji i częściowo zakup sprzętu, a w specjalnych przypadkach – także koszty wynagrodzeń. Zgłoszenia w pierwszej rundzie Programu przyjmowane będą od 20 września do 31 października 2021 r. Szczegółowe zasady i instrukcje znajdują się na stronie: dziennikarstwosledcze.pl.

Komisja przyznająca granty składa się z 30 wybitnych przedstawicieli redakcji, środowisk akademickich oraz intelektualistów zajmujących się praworządnością i prawami człowieka. Wśród nich są: Tomasz Sekielski, Ewa Ewart, Edwin Bendyk, Agata Szczęśniak, Piotr Pacewicz, Paweł Ławiński, Maciej Głogowski, Ewa Milewicz, Maciej Okraszewski. Komisji przewodniczy Piotr Stasiński. Programem kieruje operacyjnie Daniela Werbeniec, która w naszej Fundacji dba o komunikację i projekty specjalne.

W jednej rundzie Programu Fundacja Gazety Wyborczej - po ocenie wniosków przez Komisję, a następnie przez specjalne Jury - wesprze co najmniej trzy wybrane projekty, określając zakres ich dofinansowania. Wysokość grantu zależy od charakteru i trudności danego projektu, przy czym minimalna kwota wsparcia wynosi 10 tysięcy zł.

Fundacja i zespół „Gazety Wyborczej” przeprowadzą również akcję informacyjną na temat dziennikarstwa śledczego.  Pod hasłem „Prawda ma taką moc” przypomniane zostaną m.in. najważniejsze śledztwa redakcji oraz ich autorzy i autorki. Będą to m.in. publikacje Iwony Szpali i Wojciecha Czuchnowskiego „Dwie wieże prezesa”, artykuły Jacka Harłukowicza o układzie wrocławskim, Dominiki Wielowieyskiej o Ordo Iuris, Marcina Kąckiego o seksie za pracę w Samoobronie czy Pawła Rutkiewicza i Wojciecha Czuchnowskiego o wyborach kopertowych.

ilustracjastrzałka

Uruchomienie programu wspierać będzie kampania pod hasłem „Nie byłoby tematu, gdyby nie śledztwo dziennikarskie”. Będzie ona widoczna w internecie, w mediach branżowych, na nośnikach reklamy zewnętrznej spółki AMS w całej Polsce. Kampania zwróci uwagę na świetne materiały dziennikarskie na łamach tradycyjnej i cyfrowej „Wyborczej” oraz w mediach społecznościowych, a także m.in. w Radiu TOK FM i Radiu Nowy Świat. Strategię komunikacji i kreacje przygotowała Agencja Pacyfika.

ilustracjastrzałka

Źródło: Agora S.A.

www.agora.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jeszcze więcej sportowej zimy w TVN Warner Bros. Discovery
Warner Bros. Discovery pozyskało prawa do pokazywania Pucharów Świata FIS organizowanych w Szwajcarii. Relacje na żywo i na żądanie z wydarzeń FIS Swiss Ski World Cup dostępne będą na 45 europejskich rynkach, w tym w Polsce. Prawa obejmują m.in. konkursy Pucharu Świata w skokach narciarskich w Engelbergu, które w Polsce transmitowane będą w TVN, Eurosporcie 1 i...
Nowa odsłona serwisu Eskarock.pl
6 grudnia wystartowała  nowa odsłona strony www.eskarock.pl, gromadząca miłośników muzyki rockowej. Nowa nawigacja i nowe funkcjonalności desktop i mobile serwisu ułatwią użytkownikom korzystanie z materiałów audio i wideo oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczności fanów rocka – komentowania, dyskutowania, zabawy. Nowy serwis to także jeszcze...
Jaki materiał fotograficzny uzyska tytuł najlepszego w minionym roku w finale konkursu za „Odwagę patrzenia"? Tego dowiemy się już w czwartek, 8 grudnia 2022 r. po godz. 20:00. Serwis Wyborcza.pl przedstawi finalistów i laureata lub laureatkę Nagrody im. Krzysztofa Millera oraz zwycięzcę lub zwyciężczynię w kategorii „Wolność, solidarność,...
„Polish Gamers Kids”
PURR Media oraz inicjatywa Polish Gamers Observatory prezentują pierwsze w Polsce badanie na temat konsumpcji gier wideo przez dzieci w wieku 9-15 lat – „Polish Gamers KIDS”. Jak pokazują wyniki – dla 88% dzieci z pokoleń Z i Alfa, gry są częścią ich codziennej rutyny, a granie stanowi czynność pierwszego wyboru w wolnym czasie. Badanie „Polish Gamers...
W raporcie „Biura Reklamy 2022” przygotowanym przez magazyn „Media&Marketing Polska” po raz kolejny liderem rankingu w swojej kategorii został AMS. Najwyższe oceny zebrały także zespoły Tandem Media – zarówno ten zajmujący się reklamą radiową (wkrótce jako Tandem Audio Broker), jak i kinową (niebawem pod szyldem Helios Media). Nagrodę...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764