logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Fusion shoppers nowym wyzwaniem handlu detalicznego

  PR 20.07.2021, przeczytano 1727 razy
ilustracja

Eksperci DS Smith twierdzą, że obostrzenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały ewolucję zachowań konsumenckich. W efekcie doszło do narodzin nowego rodzaju konsumenta tzw. fusion shopper. Tego typu osoba dzieli swój czas na zakupy w sklepach stacjonarnych, internetowych i click&collect, stawiając detalistów przed ogromną presją nadążenia za nowymi nawykami zakupowymi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/fusion-shoppers-nowym-wyzwaniem-handlu-detalicznego,392347,artykul.html

Powyższą obserwację potwierdzają badania DS Smith, z których wynika, że Polacy przeciętnie 6 razy w ciągu miesiąca robią zakupy w sklepach stacjonarnych, ok. 4 razy online i 3 razy za pomocą metody click&collect. Warto też zauważyć, że w Polsce bardzo rozwinął się system odbioru przesyłek w paczkomacie. Jak wynika z innych badań[1], 89% kupujących wybiera tę metodę dostawy. W związku z czym rośnie też liczba paczkomatów: w 2021 r. zwiększyła się w Polsce o 46%[2].

Faktem jest, że polscy konsumenci zmieniają swoje nawyki, jednak eksperci zwracają uwagę, że doświadczenia zakupowe klientów cały czas są dalekie od perfekcji. Z tego względu mniej niż co trzeci Polak (32%) twierdzi, że jego preferowaną metodą są zakupy online, a dla połowy click&collect jest najmniej lubianym sposobem robienia zakupów.

Aby pomóc markom w dostosowaniu się do nowych realiów handlowych, DS Smith nawiązał współpracę z behawiorystą prof. Ivo Vlaevem z University of Warwick Business School.

– Oczekiwania ludzi wobec marek się nie zmieniły. Jednak w miarę przechodzenia na mieszany model zakupów, sprzedawcy, chcąc utrzymać lojalność wobec marki, muszą zapewnić klientom doświadczenia zakupowe na tym samym poziomie niezależnie od kanału sprzedaży. Zarówno w przypadku zakupów typu click&collect, jak i online, opakowanie może podnieść jakość tych doświadczeń. Na przykład odpowiednio zaprojektowane pudełka mogą pomóc w bezproblemowym dokonywaniu płatności w sklepie. System click&collect można usprawnić dzięki pudełkom tworzącym inteligentne, spersonalizowane identyfikatory, dzięki którym odbiór będzie łatwiejszy, szybszy i jeszcze bardziej spersonalizowany – komentuje profesor Vlaey.

– Dzisiejsza generacja konsumentów, których nazwaliśmy fusion shoppers, nie wybiera jednego sposobu robienia zakupów, ale łączy je. Jednak kupujący często nie otrzymują spójnych doświadczeń. Stanowi to realne ryzyko dla marek i detalistów, jeśli nie są w stanie utrzymać jednolitych standardów off-line i on-line, ponieważ konsumenci mogą być rozczarowani zakupami – mówi Marta Jędrzejczak, Marketing Manager w DS Smith Packaging Polska. – Marki muszą teraz znaleźć sposób na płynne połączenie swojej oferty, tak aby konsumenci byli zadowoleni z zakupów niezależnie od tego, w jaki sposób ich dokonują. Właściwe opakowanie to jeden ze sposobów. Nasi eksperci pracują nad stworzeniem inteligentnych i innowacyjnych rozwiązań, które zlikwidują niektóre z kluczowych niedogodności związanych z mieszanym sposobem robienia zakupów i zapewnią lepsze wrażenia w trakcie całego procesu – dodaje.

Polacy nadal wolą robić zakupy w sklepach stacjonarnych, jednak można dostrzec, że pandemia zmniejszyła naszą cierpliwość i gotowość do spędzania czasu w zatłoczonych miejscach.

Z badań DS Smith wynika, że:

  • 58% Polaków nie lubi przebywać w zatłoczonych sklepach,
  • 42% nie lubi stać w długich kolejkach,
  • prawie jedna trzecia respondentów (29%) nie jest skłonna czekać w kolejce dłużej niż 10 minut,
  • ale dla 55% osób zakupy online są mniej stresujące niż zakupy w sklepie.

Badanie również ujawniło najważniejsze wady click&collect. Konsumenci zaliczają do nich głównie kłopotliwą podróż do sklepu w celu odebrania towaru (26%), konieczność oczekiwania na odbiór produktu (23%) oraz wątpliwości co do jakości kupowanych artykułów (31%).

W przypadku zakupów przez internet klientów szczególnie frustrują złe opakowania, które często powodują, że produkt dociera uszkodzony (18%), konieczność płacenia za przesyłkę (28%), brak możliwości dotknięcia przedmiotu przed zakupem (41%) oraz brak pewności co do jakości produktu (44%).

Na podstawie rezultatów badania zespół ds. innowacji firmy DS Smith oraz prof. Ivo Vlaev opracowali koncepcję opakowań przyszłości, które mogłyby pomóc detalistom i markom w rozwoju ich oferty produktów mieszanych. Przykładem są inteligentne etykiety lub kody QR na opakowaniach, które można zeskanować za pomocą telefonu i zapłacić online. Wyeliminowałoby to konieczność stania w kolejkach po zakupy.

Problemy konsumenckie i propozycja ich rozwiązań

Poniżej DS Smith przedstawia niektóre z kluczowych problemów konsumenckich ujawnionych w ramach badań wraz z potencjalnymi rozwiązaniami dla każdego z nich.

Problem konsumencki

Polacy nie lubią stać w kolejkach – ponad 42% ankietowanych stwierdza, że jest to przyczyna ich frustracji, podczas robienia zakupów w sklepie stacjonarnym.

Koncepcja DS Smith

Więcej firm może być wyposażonych w inteligentne etykiety lub kody QR na swoich opakowaniach, które klienci będą mogli zeskanować za pomocą aparatu smartfona. Wyeliminowałoby to konieczność stania w kolejkach po zakupy, ponieważ konsumenci mogliby sami skanować produkty i płacić online.

ilustracjastrzałka

  • Jak koncepcja wykorzystuje nauki behawioralne?

Korzystanie z aplikacji typu „skanuj i idź” może zwiększyć bezproblemowe płatności i dać klientom poczucie kontroli. Dodatkową zachętą może być wskazanie alternatywnego czasu oczekiwania w kolejce np. komunikat w aplikacji „zaoszczędziłeś dziś 10 minut, korzystając z aplikacji!”.

Problem konsumencki

58% osób stwierdziło, że denerwuje się, gdy w sklepie jest zbyt wielu innych kupujących.

Koncepcja DS Smith

W przyszłości możemy się spodziewać, że klienci będą korzystać z interaktywnych ekranów w witrynach sklepowych, aby przeglądać produkty i płacić za nie, co może mieć miejsce nawet po godzinach zamknięcia sklepu. Taka usługa click&collect 24/7 może dać konsumentom sposobność wyboru opakowania dla ich produktu – bazując na indywidualnym doświadczeniu.

ilustracjastrzałka

  • Jak koncepcja wykorzystuje nauki behawioralne?

Blokada i dystans społeczny skomercjalizowały przestrzeń osobistą. Można temu przeciwdziałać poprzez umożliwienie ludziom korzystania z fizycznych sklepów na ich własnych warunkach. Interaktywne ekrany na zewnątrz sklepów usuwają barierę przebywania wśród innych, zaspokajają pragnienie konsumentów bycia poinformowanym w czasie rzeczywistym i upraszczają wyszukiwanie. Aby wykorzystać to doświadczenie, marki powinny stosować czujniki ruchu, aby ekrany uaktywniły się i podświetliły, gdy ktoś się zbliża.

Problem konsumencki

Dla połowy Polaków click&collect jest najmniej atrakcyjnym sposobem zakupów.

Koncepcja DS Smith

W celu poprawy doświadczenia click& collect można wykorzystać opakowania. W przyszłych stoiskach sklepowych każdy klient będzie posiadał unikalny identyfikator odbioru, który będzie skanowany w wyznaczonym punkcie odbioru w sklepie. Identyfikator ten będzie powiązany z indywidualnym pudełkiem z zakupami klienta, które mogą być odbierane samodzielnie, co skróci czas oczekiwania w kolejce i usprawni proces odbioru. Oprócz unikalnego identyfikatora odbioru sklepy powinny dążyć do dalszej personalizacji doświadczeń klientów, aby zapewnić im poczucie dostosowania odbioru zakupów do ich potrzeb i poczucia się luksusowo.

ilustracjastrzałka

  • Jak koncepcja wykorzystuje nauki behawioralne?

Pandemia spowodowała wzrost liczby usług typu click&collect, jednak ma ona swoje wady. Jeśli detaliści usuną bariery w postaci podróży do sklepu, kolejek i ryzyka zarażenia się, tego typu usługi będą bardziej atrakcyjne. Konsumenci chętniej reagują na informacje, które są do nich dostosowane — może to być tak proste, jak zapewnienie, że klient otrzyma spersonalizowaną wiadomość po przybyciu do strefy odbioru.

Problem konsumencki

Królują zakupy stacjonarne – 52% Polaków przekłada je nad inne sposoby kupowania.

Koncepcja DS Smith

Doświadczenie sklepowe może zostać wzmocnione poprzez połączenie zalet doświadczeń zakupów stacjonarnych i internetowych. Opakowania sklepowe mogłyby zawierać kody QR, które odsyłają do strony internetowej marki, zawierające filmy wideo z udziałem influencerów lub oferty specjalne online. Zwiększyłoby to lojalność klientów, a także skłoniło do przejścia na model zakupów mieszanych.

ilustracjastrzałka

  • Jak koncepcja wykorzystuje nauki behawioralne?

Nagrody i zachęty w czasie rzeczywistym mogą generować lepsze doświadczenia klientów i zwiększać ich lojalność wobec marki. Jako konsumenci jesteśmy pod wpływem zachowań przyjaciół i swoich bliskich. Aby to wykorzystać, sprzedawcy mogliby zachęcać konsumentów do polecania swoich doświadczeń zakupowych, dzielenia się informacją o kupowanych produktach z przyjaciółmi w czasie rzeczywistym na portalach społecznościowych, a następnie obie strony otrzymywałyby rabat. Może to obejmować możliwość wysłania w czasie rzeczywistym zdjęcia w sklepie, z ramką zaprojektowaną przez markę.

Źródło: DS Smith

www.dssmith.com

Dodatkowe informacje:

[1] Badania Kantar Polska, kwiecień 2021
[2] Badania Kantar Polska, kwiecień 2021. Stan na marzec 2021, porównanie w skali rok do roku

Badanie przeprowadzono na próbie 1 tys. Polaków w terminie 7-15 maja 2021 r.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764