Komisja Europejska opublikowała założenia szokującej kampanii antynikotynowej. Wśród nich jest także komplet projektów grafiki i tekstów na opakowania papierosów w Polsce.
Kampania ma odbywać się w telewizji, prasie i internecie, zaś standardowe komunikaty o szkodliwości palenia publikowane dotychczas na opakowaniach papierosów mają zastąpić kolorowe, szokujące zdjęcia przedstawiające spustoszenia, jakich w organizmie dokonuje dym tytoniowy – rak krtani, zwłoki w kostnicy, gnijące zęby itd. Wśród argumentów znalazły się oczywiście także te dotyczące płodności i sprawności seksualnej, straszące np. zmniejszeniem przepływu krwi i impotencją.
Przedstawiona przez KE koncepcja to na razie tylko propozycja, a kraje członkowskie mogą u siebie wprowadzić obowiązek zamieszczania grafiki na opakowaniach na zasadzie dobrowolności. Jednak już teraz wzbudza ona niezadowolenie wśród palaczy i protesty w środowiskach zajmujących się obroną praw palaczy. Zdaniem unijnego komisarza ds. zdrowia Davida Byrne'a, proponowane materiały nie są przesadą. Jak pokazuje statystyka, to właśnie palenie jest przyczyną największej liczby możliwych do uniknięcia zgonów w UE. Według szacunków Komisji rocznie z powodu skutków palenia umiera w Europie ponad 650 tys. osób.
Według KE, kraje europejskie dostarczają dowodów na skuteczność różnych elementów polityki antynikotynowej. Belgia, Holandia, Polska i Wielka Brytania niedawno udowodniły, że większe i bardziej widoczne ostrzeżenia zdrowotne są dużo skuteczniejsze i jest to różnica wymierna. W sprawie zakazu reklamy Bank Światowy stwierdził, że najobszerniejsze restrykcje zmniejszyłyby konsumpcję w krajach o wysokim dochodzie o ponad 6%. Szacunek ten sugeruje, ze unijny zakaz reklamy (cofnięty) zmniejszyłby spożycie papierosów o prawie 7%.
W specjalnym raporcie KE omawia także sposoby, jakimi producenci tytoniu bronią się przed restrykcjami związanymi z reklamą i wskazuje, że marketing branży tytoniowej jest skuteczny, a implikacje tego sukcesu są bardzo poważne. Na przykład, w jednym z istotnych obszarów polityki, tzn. kontroli komunikacji marketingowej, branży udało się opóźnić i usunąć kluczową europejską dyrektywę. Kiedy w 2003 r. podobny zakaz reklamy wprowadzono w Wielkiej Brytanii, rząd obliczył, że uratuje on życie około 3.000 ludzi rocznie. Oznacza to, że sukces branży tytoniowej w walce z zakazem reklamy kosztuje życie dziesiątek tysięcy osób rocznie.
Dokument PDF z propozycjami grafiki na opakowania można pobrać tutaj
(inf. wł.)