logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gazeta Wyborcza najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce

  PR 25.04.2023, przeczytano 1186 razy
ilustracjastrzałka

Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na czele najbardziej opiniotwórczych mediów ze wzrostem aż o siedem oczek względem poprzedniego miesiąca stanął dziennik Gazeta Wyborcza, do którego informacji inne redakcje w kraju odwoływały się w marcu ponad 2,5 tys. razy. Pozycję dalej utrzymała się stacja RMF FM, na którą polskie media powoływały się blisko 2,3 tys. razy. Podium zamyka portal Onet z wynikiem 2,2 tys. cytowań. Z kolei najwyższy awans w rankingu głównym odnotowało radio TOK FM.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gazeta-wyborcza-najbardziej-opiniotworczym-medium-w-polsce,399770,artykul.html

Wśród piętnastu najbardziej opiniotwórczych mediów niezmiennie największy udział stanowi prasa (33%). W zestawieniu znajduje się pięć tytułów prasowych Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Fakt, Super Express oraz Dziennik Gazeta Prawna. Stacje telewizyjne, takie jak TVN24, TVN, TVPInfo oraz Polsat News zachowują 27% udziału w TOP 15. Po 20% utrzymują jednocześnie portale (Onet, Wirtualna Polska i Interia) oraz rozgłośnie radiowe RMF FM, Radio Zet i TOK FM.

Ranking Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce otwiera Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 2,5 tys. odwołań w innych mediach. Dziennik odnotował tym samym wzrost cytowań o blisko 100%. Zdecydowany skok liczby cytowań zauważono w drugiej połowie marca w związku z publikacją Agnieszki Kublik o wielowariantowym sondażu dotyczącym preferencji partyjnych. Z badania wynika, że opozycja miałaby szansę wygrać wyłącznie w przypadku startu z jednej listy wyborczej. Na drugim miejscu zestawienia znalazło się RMF FM wzmiankowane blisko 2,3 tys. razy. Rozgłośnia jako pierwsza podała do publicznej wiadomości, że Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zlikwidowała rosyjską siatkę szpiegowską. Jak udało się ustalić reporterowi Krzysztofowi Zasadzie, polscy funkcjonariusze zatrzymali w tej sprawie sześciu cudzoziemców, którzy za pomocą ukrytych kamer zbierali dane na temat transportów do Ukrainy z Polski i innych państw zachodnich. Podium z awansem o trzy miejsca zamyka Onet, na który dziennikarze innych mediów powoływali się 2,2 tys. razy.

Najwyższy awans aż o trzydzieści pięć pozycji względem poprzedniego zestawienia zanotowało radio TOK FM z liczbą prawie 800 powołań. W zeszłym miesiącu rozgłośnia między innymi przeprowadziła wywiad z Janiną Ochojską, która podczas rozmowy mówiła o rzekomym udziale polskich leśników w chowaniu uchodźców w masowych grobach na granicy polsko-białoruskiej. Kilka dni później Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła postępowanie w sprawie pomówienia Lasów Państwowych w związku z tą wypowiedzią.

Gazeta Wyborcza liderem tytułów prasowych

Z wynikiem 2,5 tys. cytowań liderem zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów prasowych jest Gazeta Wyborcza. Tym razem na miejscu drugim znalazła się Rzeczpospolita, na której informacje inne redakcje w kraju powoływały ponad 1,8 tys. razy. Na łamach gazety ukazał się wówczas wywiad z nowym prezydentem Czech Petrem Pavelem, który wypowiedział się między innymi na temat potencjalnego scenariusza wojny w Ukrainie. Zaledwie trzy cytowania mniej odnotował Fakt, który jednocześnie zamyka podium rankingu. Tytuł między innymi jako pierwszy dotarł do szczegółowych informacji na temat okoliczności zabójstwa 16-letniego Eryka z Zamościa. Awanse o dwa oczka odnotowały także takie tytuły jak Przegląd Sportowy, Viva oraz Newsweek.

ilustracjastrzałka

TVN24 cytowany najczęściej w związku reportażem „Franciszkańska 3”

TVN24 z wynikiem ponad 2 tys. cytowań utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w kraju. Najwyższy skok liczby publikacji stacja odnotowała tuż po publikacji reportażu Marcina Gutowskiego „Franciszkańska 3”, w którym autor szukał odpowiedzi na pytanie, czy Jan Paweł II wiedział o skandalach pedofilskich w Kościele. Materiał był szeroko komentowany nie tylko przez media, ale także instytucje kościelne i wiernych. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się druga stacja grupy Warner Bros. Discovery – TVN (około 1,5 tys. cytowań). Z kolei podium z awansem o jedno miejsce względem lutego zamyka TVP Info (1,3 tys.). O dwa oczka wzrosła też pozycja stacji TV Republika (255), która w ubiegłym miesiącu przeprowadziła wywiad z wiceministrem finansów Arturem Soboniem. Podczas rozmowy wiceszef resortu zapowiedział, że od marca odczyty inflacji będą coraz niższe, aby w drugiej połowie roku zejść do poziomu jednocyfrowego.

ilustracjastrzałka

Awanse TOK FM oraz Radia Kielce

Radio RMF FM jest najbardziej opiniotwórczą rozgłośnią radiową w Polsce – w marcu inne media powoływały się na redakcyjne treści stacji ponad 2,3 tys. razy. Drugie miejsce należy do Radia Zet, które dziennikarze innych tytułów w kraju cytowały w marcu 1,7 tys. razy. Redakcja stacji przeprowadziła między innymi wywiad z minister finansów Magdaleną Rzeczkowską, która poinformowała, że skala pomocy, jakiej Polska udzieliła w ubiegłym roku Ukrainie, może być szacowana na około 30 mld zł. Podium natomiast z awansem o cztery oczka zamyka TOK FM (796 wzmianek). Jednocześnie w zestawieniu stacji radiowych taki sam skok odnotowało także Radio Kielce, które z wynikiem 95 wzmianek zajęło ósme miejsce.

ilustracjastrzałka

Onet wraca na pozycję lidera rankingu portali internetowych

Na pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce powraca Onet z liczbą 2,2 tys. odwołań. Redakcja jako pierwsza dotarła do treści zeznań wiceministra Jacka Żalka w sprawie toczącego się śledztwa na temat dotacji przyznawanych przez Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Kilka godzin po opublikowaniu materiału portalu, wiceminister ogłosił swoją dymisję ze stanowiska. Drugie miejsce zajmuje Wirtualna Polska z liczbą ponad 2,1 tys. wzmianek w innych tytułach. W marcu dziennikarze WP ujawnili między innymi informacje o obsadzaniu stanowisk w poszczególnych instytucjach przez ludzi związanych z prawicową Partią Republikańską. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia (1,1 tys.). Wzrost o cztery pozycje odnotował portal Business Insider, który z wynikiem 532 cytowań uplasował się na szóstym miejscu. Najwyższy awans w zestawieniu aż o sześć miejsc odnotował z kolei portal OKO.press (513 wzmianek). Redakcja w ubiegłym miesiącu wspólnie z TOK FM opublikowali sondaż wyborczy, z którego wynika, że największy wzrost poparcia ma Konfederacja, a największy spadek – Polska 2050 Szymona Hołowni.

ilustracjastrzałka

Viva otwiera ranking tygodników i dwutygodników

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników znalazła się Viva – w marcu gazeta odnotowała wzrost o dwie pozycje z liczbą 334 cytowań w innych mediach. Na łamach miesięcznika ukazał się wywiad z piosenkarką Mariną Łuczenko-Szczęsną, która opowiedziała, jak wygląda codzienne życie z piłkarzem światowej sławy. Miejsce drugie należy do dwutygodnika Wprost wzmiankowanego wówczas 324 razy. Podium natomiast zamyka Newsweek z liczbą 267 cytowań w innych tytułach. Na miejscu czwartym uplasowało się Do Rzeczy (265), a z awansem o jedno oczko ranking zamyka Gazeta Polska (243).

ilustracjastrzałka

Twój Styl liderem zestawienie miesięczników i dwumiesięczników

Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera Twój Styl z liczbą 186 odwołań w innych mediach. Awans o dwie pozycje tytuł zawdzięcza między innymi publikacji wywiadu z aktorem Bartoszem Gelnerem. Za nim miejsce drugie zajmuje Forbes, który w marcu cytowano zaledwie dwa razy mniej. Podium zamyka miesięcznik branżowy Press wzmiankowany przez pozostałe redakcje 177 razy. Miejsce czwarte zajmuje miesięcznik dla kobiet Zwierciadło (100), w którym ukazała się rozmowa z polską aktorką Anną Cieślak, która opowiedziała o swoim stosunku do macierzyństwa. Zestawienie zamyka miesięcznik edukacyjny dla młodzieży Perspektywy (58).

ilustracjastrzałka

Business Insider na szczycie zestawienia portali ekonomiczno-biznesowych

Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje tym razem Business Insider (532 wzmianek). W marcu portal przeprowadził wywiad z Ludwikiem Koteckim z Rady Polityki Pieniężnej na temat realnej możliwości podniesienia stóp procentowych. Dalej Money z liczbą 466 cytowań, a miejsce trzecie zajmuje Bankier (188). Na czwartym znalazł się portal Wnp, do którego publikacji w marcu odwoływano się łącznie 48 razy. TOP 5 zamyka Obserwator Finansowy z liczbą 41 powołań w innych mediach w Polsce.

ilustracjastrzałka

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita (1,8 tys.). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje Dziennik Gazeta Prawna (957), a podium ze wzrostem o jedno oczko należy do Pulsu Biznesu (189). Kolejne miejsca w zestawieniu zajęli Forbes (184) i Parkiet (21).

ilustracjastrzałka

Abczdrowie awansuje do TOP 5 mediów o tematyce zdrowotnej

Pozycję lidera utrzymuje kwartalnik Rynek Zdrowia, na który dziennikarze powoływali się w marcu 165 razy. Redakcja opublikowała między innymi wyniki plebiscytu Kobieta Rynku Zdrowia 2023, czyli listę 50 najbardziej wpływowych kobiet w polskiej ochronie zdrowia. Miejsce drugie należy do Pulsu Medycyny (124 cytowań), a podium zamyka Medonet (58). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik Medycyna Praktyczna wzmiankowany przez inne media 26 razy oraz portal Abczdrowie mający taką samą liczbę cytowań. Zestawienie zamyka Poradnik Zdrowie z liczbą 18 powołań.

ilustracjastrzałka

Radio Poznań liderem mediów regionalnych

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych należy do Radia Poznań cytowanego w marcu 133 razy. Na antenie wypowiedział się wówczas minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, który potwierdził, że Polska jest krajem silnym, o dużym potencjale, którego pozycja międzynarodowa wzrasta wtedy, kiedy silniejsze jest Wojsko Polskie. Kolejne miejsce zajmuje Gazeta Krakowska, na której publikacje powoływano się w marcu 113 razy. Awans o osiem pozycji i ostatnie miejsce na podium zdobywa Gazeta Wrocławska, cytowana przez inne tytuły w kraju 97 razy. Kolejne pozycje zajmują Głos Wielkopolski (96) i Radio Kielce (95).

ilustracjastrzałka

Agora awansuje na podium zestawienia wydawnictw

Na pozycji lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw po raz pierwszy pojawia się Agora, której redakcje monitorowane w ramach badania (Gazeta Wyborcza, Radio Zet, TOK FM, Radio Plus, Gazeta.pl, Plotek.pl, Sport.pl) łącznie były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 6,2 tys. razy. Na drugim miejscu jest Ringier Axel Springer z łącznym wynikiem 6 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Medonet, Plejada i Przegląd Sportowy. Podium zamyka TVN Warner Bros. Discovery (TVN24, TVN, TVN24 Biznes i świat, TVN Turbo) której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się ponad 3,5 tys. razy w innych tytułach mediowych w kraju.

ilustracjastrzałka

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

www.imm.com.pl

Dodatkowe informacje:

Analizę częstotliwości 40 624 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 marca 2023 roku.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Facebook przegrywa w sądzie: nie może cenzurować, jak chce i kogo chce
Blokując konta i grupy Społecznej Inicjatywy Narkopolityki (SIN), Meta naruszyła dobra osobiste organizacji. Sąd wydał właśnie przełomowy wyrok w sprawie prowadzonej przez Fundację Panoptykon, potwierdzając tym samym, że platformy internetowe nie mogą blokować, jak chcą i kogo chcą. A osoby zablokowane mają prawo do sądu we własnym kraju.
Gremi Media jedynym polskim wydawcą 5. edycji Subscriptions Academy
Gremi Media bierze udział w pięciomiesięcznym prestiżowym programie Subscriptions Academy EMEA 2024, realizowanym przez FT Strategies, pod patronatem Googleʼa. Program ma na celu wspieranie zaawansowanych cyfrowo wydawców w przyspieszaniu wzrostu przychodów ze sprzedaży subskrypcji.
Telewizja Polska integruje działania marketingowe
Telewizja Polska rozszerza Biuro Reklamy o departament marketingu. Dotychczasowe działania marketingowe zostaną połączone w ramach jednego Biura Reklamy i Marketingu pod kierownictwem Marcina Gudowicza. Nowa inicjatywa organizacyjna, która obejmie zarówno działalność marketingową, sprzedażową, jak i reklamową, ma na celu stworzenie efektywnej i spójnej struktury, która...
Radosław Kotarski prowadzącym teleturnieju „Va Banque”
We wtorek, 2 kwietnia o godz. 18:10 TVP2 zaprasza widzów na pierwszy odcinek ,,Va Banque" w całkowicie nowej odsłonie, którego gospodarzem będzie Radosław Kotarski - znany popularyzator wiedzy, pisarz i dziennikarz.
Komunikat Spółki Telewizja Polska S.A. w likwidacji
W dniu 21 marca br. Telewizja Polska S.A. w likwidacji skierowała do prokuratury zawiadomienie w sprawie szeregu nieprawidłowości przy zawieraniu umów, w których zaciągane były wielomilionowe zobowiązania, co narazić mogło TVP na szkodę wielkich rozmiarów. To efekt trwających działań kontrolnych prowadzonych w Spółce.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764