logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gazeta.pl: 2. cz. poradnika o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy

  PR 07.02.2024, przeczytano 304 razy
ilustracja

Poradnik o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy i dziennikarek to kontynuacja wydanej w 2023 roku publikacji Gazeta.pl pt. „Jak pisać o klimacie”. Publikacja, której celem jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, powstała we współpracy z Fundacją Climate Strategies Poland. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gazeta.pl%3A-2.-cz.-poradnika-o-dezinformacji-klimatycznej-dla-dziennikarzy,403015,artykul.html

Poradnik „Jak pisać o klimacie 2.0. Czym jest dezinformacja klimatyczna i jak z nią walczyć” został napisany przez redaktora naczelnego Zielona.Gazeta.pl i laureata Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego w kategorii “Dziennikarz dla Planety” – Patryka Strzałkowskiego, a także kierującego projektem Wojownicy Klawiatury Filipa Szulika-Szareckiego, z komentarzami eksperckimi Aleksego Szymkiewicza ze Stowarzyszenia Demagog oraz osób zajmujących się tematyką klimatu: Pauliny Górskiej, Daniela Petryczkiewicza, Małgorzaty Gołoty i Szymona Bujalskiego. Inicjatorem wydania jest Fundacja Climate Strategies Poland, która zajmuje się obliczaniem i redukowaniem śladu węglowego miast i firm, a także aktywnie działa na polu ograniczania greenwashingu i dezinformacji klimatycznej.  

Podręcznik powstał jako odpowiedź na liczne wyzwania, z jakimi mierzą się dziennikarki i dziennikarze w obszarze weryfikowania informacji, a także rosnące powszechne zainteresowanie tematem klimatu i towarzyszącą mu dezinformacją. Celem publikacji jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, zwłaszcza w dobie rozwoju niesprzyjających warunków do oceny prawdziwości przekazów, takich jak: sztuczna inteligencja, media społecznościowe czy prędkość rozprzestrzeniania się informacji. 

– Z racji wagi i pilności problemu oraz obserwowanych już dziś katastrofalnych skutków zmiany klimatu, uważamy, że każdy dziennikarz powinien uwzględniać kwestie klimatu w swojej pracy, rozumieć je, a także potrafić rozpoznawać manipulacje i dezinformację w tym zakresie. Cieszymy się, że Gazeta.pl i Patryk Strzałkowski po raz kolejny entuzjastycznie podeszli do pomysłu dzielenia się wiedzą w tym obszarze. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi stworzyli wartościowe kompendium radzenia sobie z dezinformacją, które powinien przeczytać każdy dziennikarz i dziennikarka w tym kraju – mówi dr Agnieszka Liszka-Dobrowolska, współzałożycielka Fundacji Climate Strategies Poland. 

– Mamy już techniczne możliwości zatrzymania zmiany klimatu, ale pozostaje polityczna i osobista decyzja, by z nich skorzystać, kiedy jeszcze jest na to czas – mówi Patryk Strzałkowski, współautor publikacji po stronie Gazeta.pl. – Dezinformacja to potężne narzędziem, które pozwala manipulować całymi społecznościami i odwodzić nas od kroków koniecznych do zachowania stabilnego klimatu. Rolą mediów jest nie tylko zapewnienie rzetelnych informacji, ale też prostowanie manipulacji. Tym podręcznikiem chcemy wesprzeć w robieniu tego skutecznie. 

Wśród omawianych w podręczniku zagadnień znajdują się m.in. trendy w dezinformacji klimatycznej, przykłady i case studies z wyjaśnieniem, technologiczne aspekty dezinformacji, narzędzia do weryfikacji informacji, higiena cyfrowa i bezpieczeństwo, rola współpracy w zwalczaniu dezinformacji, a także dziennikarstwo klimatyczne.  

Publikacja powstała nie tylko dla dziennikarek i dziennikarzy piszących o klimacie, lecz także dla wszystkich przedstawicieli mediów – zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich. 

Poradnik został opublikowany w piątek, 2 lutego br.na stronie głównej Gazeta.pl w ramach cyklu „Piątki dla klimatu". Materiał wideo można znaleźć tutaj – https://www.youtube.com/watch?v=9q1Rnv4tlUM 

Źródło: Agora S.A.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Radio Nowy Świat razem z Ukrainą
W drugą rocznicę rosyjskiej agresji na Ukrainę Radio Nowy Świat będzie wspominać i rozmawiać o sytuacji naszych wschodnich sąsiadów. W najbliższy czwartek, piątek i sobotę na antenie pojawią materiały, rozmowy oraz reportaż Anny Rokicińskiej o ukraińskiej wsi, która zniknęła.
Zmiany w lokalnych redakcjach „Wyborczej”
Od 1 marca br. Michał Olszewski, dotychczasowy szef krakowskiej redakcji “Gazety Wyborczej”, będzie kierował działem zagranicznym tytułu. Kierownictwo nad redakcją w Krakowie obejmie Magdalena Mach, a zespołami w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie pokieruje Jan Latała. 
K Mag świętuje 15 lat istnienia i zapowiada zmiany w redakcji
Jedno z najpopularniejszych w branży medium popkulturowe - K MAG - obchodzi 15 lat istnienia na polskim rynku. 15 lutego zespół redakcyjny świętował okrągłą rocznicę wspólnie z gwiazdami okładek i partnerami biznesowymi. To właśnie w tych wyjątkowych okolicznościach założyciel magazynu Mikołaj Komar ogłosił zmianę w redakcji. Od teraz stanowisko zastępczyni...
Autentyczni: druga odsłona kampanii Siła w spektrum promującej program
Dwa pierwsze odcinki programu „Autentyczni” wyemitowane w ubiegłym roku nie tylko spotkały się z dużym zainteresowaniem widzów, ale przede wszystkim przyczyniły się do zwiększenia świadomości oraz zapoczątkowały społeczną dyskusję na temat autyzmu. Gościem 3 odcinka będzie Mata, czyli Michał Matczak, 23-letni ceniony raper, który podczas nagrania...
Warner Bros. Discovery rozszerza europejską ofertę
Spółka Warner Bros. Discovery (WBD) ogłosiła dzisiaj pozyskanie praw do ośmiu serii programów, które zostaną udostępnione w sieciach linearnych na rynku europejskim. Wśród pozyskanych tytułów znalazły się dwie brytyjskie produkcje Prime Video, Amazon Originals - pierwszy i drugi sezon The Grand Tour oraz Clarkson’s Farm. Nowa umowa pozwala...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764