logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gazeta.pl: LEDy groźne dla kierowców

   31.01.2011, przeczytano 8467 razy
ilustracjastrzałka
fot. teammerlin scx.hu

Jak informuje serwis Gazeta.pl, naukowcy z Politechniki Poznańskiej odkryli, że jaskrawe LEDy mogą odwracać uwagę kierowców, skłaniając ich do mimowolnego skręcania w stronę banneru.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gazeta.pl%3A-ledy-grozne-dla-kierowcow,11940,artykul.html

Gazeta cytuje profesora Konrada Domke z Zakładu Techniki Świetlnej i Elektrotermii Politechniki Poznańskiej, który mówi, że kierowcy często mimowolnie skręcają w stronę jaskrawych reklam LED, i że poziom jasności niektórych reklam jest dziesięciokrotnie większy, niż bezpieczne normy (4000 kandeli na metr kwadratowy, przy bezpiecznej wartości oscylującej ok. 400 kandeli). Badanie dotyczące tego tematu było przeprowadzane nocami latem ub. roku na próbie 18 nośników.

Prof. Domke zauważa również, że dodatkowym zagrożeniem jest szybko zmieniający się obraz (błyski, migotanie), który skłania do śledzenia akcji na wyświetlaczu, a odwracający uwagę kierowców od drogi przed nimi. Naukowiec sugeruje, że tego rodzaju treści nie powinny być emitowane na nośnikach LED.

Sytuacja może mieć miejsce, gdyż polskie normy dotyczące jasności oświetlenia reklam dotyczą tylko nośników starego typu - LEDy nie zostają w tekście nawet wspomniane.

Domke ma nadzieję, że wyniki badania zastosowane zostaną w praktyce, a sygnałem, że może tak się stać są inicjatywy takie, jak projekt stosownej ustawy autorstwa zespołu Pawła Łukaszewskiego, powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, złożony w Ministerstwie Infrastruktury. Ma on pozwalać gminom na tworzenie wewnętrznych regulaminów odnośnie do montażu reklam i wymogów formalnych dla tychże.

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Jasne. Każda gmina będzie sobie samodzielnie ustalać regulaminy "odnośnie do montażu reklam i wymogów formalnych dla tychże". A potem mimowolnie będziemy skręcać w stronę "banneru LED".

avatar użytkownika
,

Jedna wielka bzdura.Znowu zakazy i nakazy,a gdzie wolność w gospodarce ? Na całym świecie ekrany LED działaja i sa OK tylko w Polsce znowu jakiś quasi-autorytet (y) dokazują.

avatar użytkownika
,

Wolność wolnością. Jakieś znormalizowane przepisy powinny być. Ale ogólnokrejowe. A nie jak to u nas - kto wcześniej wstaje ten rządzi, ustala i interpretuje prawo. Interpretatorów to my już mamy pełno - w każdym US i wielu innych miejscach.  

Najnowsze w tym dziale

Obiektyw Laowa Probe 24 mm f/14 w wersji Cine
Obiektyw do makrofotografii Laowa Probe 24 mm f/14 doczekał się wersji Cine zaprojektowanej z myślą o filmowcach. Obiektyw wyposażony został w zębate pierścienie ułatwiające ostrzenie oraz mocowanie do kamer Arri PL.
Iprospect oraz Carat realizują kolejną odsłonę kampanii Oneblade dla marki Philips
Spółki Carat oraz iProspect realizują kolejną kampanię dla marki Philips. Działania skupiają się w obszarze telewizji, digitalu oraz outdooru.
Serviceplan Health i Value Media we wspólnej kampanii dla Maxon Active
Serviceplan Health, specjalizujący się w komunikacji marketingowej produktów i usług w kategorii zdrowia i zdrowego stylu życia, wygrał przetarg kreatywny i wspólnie z domem mediowym Value Media realizują kampanię klienta dla marki Maxon Active z grupy ADAMED . 23 kwietnia rozpoczęła się pierwsza wspólna kampania Serviceplan Health i Value Media, realizowana w...
Husqvarna walczy z hałasem - kampania społeczna „Ciche Sąsiedztwo”
25 kwietnia w Międzynarodowym Dniu Świadomości Zagrożenia Hałasem firma Husqvarna zainaugurowała kampanię społeczną Ciche Sąsiedztwo „Umówmy się na ciszę”. Inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa, firm, instytucji, włodarzy miast i mediów na problem zanieczyszczenia hałasem, zwiększenie świadomości, na temat zagrożeń i wpływu...
KS Biuro Marketingowe i Lazystore w gronie Członków PIAP
Polska Izba Artykułów Promocyjnych rośnie w siłę i powiększa się o kolejnych mocnych graczy rynku artykułów promocyjnych. Grono Członków PIAP na wiosnę br. zasiliły m.in. firmy: KS Biuro Marketingowe Sławomir Kotowski i LazyStore s.c. .
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764