logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gazeta.pl: LEDy groźne dla kierowców

   31.01.2011, przeczytano 9278 razy
ilustracjastrzałka
fot. teammerlin scx.hu

Jak informuje serwis Gazeta.pl, naukowcy z Politechniki Poznańskiej odkryli, że jaskrawe LEDy mogą odwracać uwagę kierowców, skłaniając ich do mimowolnego skręcania w stronę banneru.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gazeta.pl%3A-ledy-grozne-dla-kierowcow,11940,artykul.html

Gazeta cytuje profesora Konrada Domke z Zakładu Techniki Świetlnej i Elektrotermii Politechniki Poznańskiej, który mówi, że kierowcy często mimowolnie skręcają w stronę jaskrawych reklam LED, i że poziom jasności niektórych reklam jest dziesięciokrotnie większy, niż bezpieczne normy (4000 kandeli na metr kwadratowy, przy bezpiecznej wartości oscylującej ok. 400 kandeli). Badanie dotyczące tego tematu było przeprowadzane nocami latem ub. roku na próbie 18 nośników.

Prof. Domke zauważa również, że dodatkowym zagrożeniem jest szybko zmieniający się obraz (błyski, migotanie), który skłania do śledzenia akcji na wyświetlaczu, a odwracający uwagę kierowców od drogi przed nimi. Naukowiec sugeruje, że tego rodzaju treści nie powinny być emitowane na nośnikach LED.

Sytuacja może mieć miejsce, gdyż polskie normy dotyczące jasności oświetlenia reklam dotyczą tylko nośników starego typu - LEDy nie zostają w tekście nawet wspomniane.

Domke ma nadzieję, że wyniki badania zastosowane zostaną w praktyce, a sygnałem, że może tak się stać są inicjatywy takie, jak projekt stosownej ustawy autorstwa zespołu Pawła Łukaszewskiego, powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, złożony w Ministerstwie Infrastruktury. Ma on pozwalać gminom na tworzenie wewnętrznych regulaminów odnośnie do montażu reklam i wymogów formalnych dla tychże.

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Jasne. Każda gmina będzie sobie samodzielnie ustalać regulaminy "odnośnie do montażu reklam i wymogów formalnych dla tychże". A potem mimowolnie będziemy skręcać w stronę "banneru LED".

avatar użytkownika
,

Jedna wielka bzdura.Znowu zakazy i nakazy,a gdzie wolność w gospodarce ? Na całym świecie ekrany LED działaja i sa OK tylko w Polsce znowu jakiś quasi-autorytet (y) dokazują.

avatar użytkownika
,

Wolność wolnością. Jakieś znormalizowane przepisy powinny być. Ale ogólnokrejowe. A nie jak to u nas - kto wcześniej wstaje ten rządzi, ustala i interpretuje prawo. Interpretatorów to my już mamy pełno - w każdym US i wielu innych miejscach.  

Najnowsze w tym dziale

IAA Power Hour: wszystko co najważniejsze o influencer marketingu
Trendy w influencer marketingu były tematem drugiego panelu IAA POWER HOUR, który odbył się w środę 18 maja i był transmitowany na żywo ze studia RASP. Podczas spotkania swoją wiedzą i inspiracjami podzielili się: Iwona Piwek, YouTube Sales Head, Google Poland, Adam Nowakowski, Creative Agency Partner CEE, Meta, Marcin Gruszka, Head of Communications, Allegro oraz Jacek...
Puma i Manchester City prezentują nowy zestaw domowy na sezon 2022/23
PUMA zaprezentowała dziś strój domowy Manchesteru City na sezon 2022/23, głównymi inspiracjami do zaprojektowania stroju był skład „The Citizens” z końca lat 60. oraz jeden z jego liderów, ikona klubu – Colin Bell.
STS, sponsor strategiczny Lecha i największa polska firma bukmacherska, zdecydował na ostatni mecz sezonu 2021/2022 o zmianie swojego logo na froncie koszulek na specjalnie zaprojektowany napis z okazji zdobycia mistrzostwa Polski przez poznańską drużynę. – Pomysł STS bardzo nam się spodobał i od razu przystąpiliśmy do pracy, by zdążyć na mecz z Zagłębiem Lubin -...
Unique One powiększa Zarząd
Agencja UNIQUE ONE powiększyła struktury Zarządu o trzy nowe osoby: Aleksandrę Izraelską, Emilię Kostkę i Macieja Olszankę. Grzegorz Bonder niezmiennie pozostaje na stanowisku Prezesa Zarządu.
Kampania Great Hair Stories dla Resibo od agencji Os3 i studia Warsaw Production
oS3 jako agencja wiodąca marki Resibo, odpowiada za komunikację wprowadzającą linię naturalnych kosmetyki do włosów. Kampania Great Hair Stories wspiera wejście marki w nową kategorię produktów do włosów, z zestawem szamponów, odżywek i serum na końcówki. Produkty to efekt dwóch lat pracy marki z technologami i trychologami. Każdy produkt posiada unikalną formulację,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764