logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gazeta.pl: LEDy groźne dla kierowców

   31.01.2011, przeczytano 8665 razy
ilustracjastrzałka
fot. teammerlin scx.hu

Jak informuje serwis Gazeta.pl, naukowcy z Politechniki Poznańskiej odkryli, że jaskrawe LEDy mogą odwracać uwagę kierowców, skłaniając ich do mimowolnego skręcania w stronę banneru.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gazeta.pl%3A-ledy-grozne-dla-kierowcow,11940,artykul.html

Gazeta cytuje profesora Konrada Domke z Zakładu Techniki Świetlnej i Elektrotermii Politechniki Poznańskiej, który mówi, że kierowcy często mimowolnie skręcają w stronę jaskrawych reklam LED, i że poziom jasności niektórych reklam jest dziesięciokrotnie większy, niż bezpieczne normy (4000 kandeli na metr kwadratowy, przy bezpiecznej wartości oscylującej ok. 400 kandeli). Badanie dotyczące tego tematu było przeprowadzane nocami latem ub. roku na próbie 18 nośników.

Prof. Domke zauważa również, że dodatkowym zagrożeniem jest szybko zmieniający się obraz (błyski, migotanie), który skłania do śledzenia akcji na wyświetlaczu, a odwracający uwagę kierowców od drogi przed nimi. Naukowiec sugeruje, że tego rodzaju treści nie powinny być emitowane na nośnikach LED.

Sytuacja może mieć miejsce, gdyż polskie normy dotyczące jasności oświetlenia reklam dotyczą tylko nośników starego typu - LEDy nie zostają w tekście nawet wspomniane.

Domke ma nadzieję, że wyniki badania zastosowane zostaną w praktyce, a sygnałem, że może tak się stać są inicjatywy takie, jak projekt stosownej ustawy autorstwa zespołu Pawła Łukaszewskiego, powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, złożony w Ministerstwie Infrastruktury. Ma on pozwalać gminom na tworzenie wewnętrznych regulaminów odnośnie do montażu reklam i wymogów formalnych dla tychże.

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Jasne. Każda gmina będzie sobie samodzielnie ustalać regulaminy "odnośnie do montażu reklam i wymogów formalnych dla tychże". A potem mimowolnie będziemy skręcać w stronę "banneru LED".

avatar użytkownika
,

Jedna wielka bzdura.Znowu zakazy i nakazy,a gdzie wolność w gospodarce ? Na całym świecie ekrany LED działaja i sa OK tylko w Polsce znowu jakiś quasi-autorytet (y) dokazują.

avatar użytkownika
,

Wolność wolnością. Jakieś znormalizowane przepisy powinny być. Ale ogólnokrejowe. A nie jak to u nas - kto wcześniej wstaje ten rządzi, ustala i interpretuje prawo. Interpretatorów to my już mamy pełno - w każdym US i wielu innych miejscach.  

Najnowsze w tym dziale

Fabryka mediów ekologicznych Ikonos na Remadays
Podczas targów REMADAYS 2020, wśród kilkuset wystawców, nie zabraknie materiałów i pełnej oferty polskiej fabryki ekologicznych materiałów samoprzylepnych i powlekanych – IKONOS z Opola.
Firmy w Polsce niegotowe na kryzys - kluczowe zarządzanie reputacją
Zdaniem prawie 95 proc. dyrektorów komunikacji w Polsce reputacja ma wpływ na wyniki finansowe i chroni markę w sytuacjach kryzysowych. Jednocześnie 44 proc. badanych przewiduje, że w ciągu trzech lat ich firmę może spotkać kryzys wizerunkowy – wynika z pierwszego w Polsce badania na temat zarządzania reputacją, które objęło dyrektorów komunikacji...
Rusza nowa intensywna kampania wspierająca kategorię czekolad marki Wawel
Marka Wawel ruszyła właśnie z nową kampanią podkreślającą wyjątkową jakość czekolad. Najnowszy spot, który można zobaczyć od 20 stycznia wspiera całą kategorię czekolad standardowych 100 g Wawel ze szczególnym wyróżnieniem czekolady Gorzkiej 70% cocoa. Kampania widoczna będzie w wiodących stacjach telewizyjnych oraz kinach. Zaplanowano także silną...
Canon: Spotkajmy się na Remadays
Na lutowych Targach Reklamy i Druku RemaDays zaprezentujemy najszybsze na rynku drukarki oraz urządzenie z atrakcyjną funkcją matowego lub błyszczącego wykończenia – zapowiada Canon Polska. W Strefie Canon nie zabraknie także interesujących pokazów i możliwości spotkania z ekspertami marki.
LMC z nową odsłoną kampanii promującej Pracę za Rogiem
Ruszyła kolejna edycja ogólnopolskiej kampanii promującej należącą do LMC aplikację mobilną Praca za Rogiem. To innowacyjne rozwiązanie rekrutacyjne służy do wyszukiwania ofert pracy oraz kandydatów z wykorzystaniem kryterium odległości oraz poziomu wynagrodzenia. Autorem zdjęć do spotu jest Mac ‘Dronksy’ Poschwald – jeden z najlepszych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764