Zespół Gazeta.pl regularnie angażuje się w akcje specjalne dotyczące takich tematów, jak prawa człowieka, kryzys klimatyczny, edukacja czy równouprawnienie. Swoje działania pozaredakcyjne oraz realizację zobowiązań wobec czytelniczek i czytelników portal podsumowuje w regularnych raportach zaangażowania. Właśnie ukazał się najnowszy z nich – za 2022 rok.
Gazeta.pl to jedyny portal w Polsce z deklaracją redakcyjną opisującą podejście i zasady działania dziennikarzy, którzy chcą tworzyć medium na nowe czasy. W styczniu ubiegłego roku zespół Gazeta.pl obiecywał angażowanie się w sprawy ważne dla młodych, jak informowanie o katastrofie klimatycznej, dbałość o język, monitorowanie łamania praw kobiet i praw społeczności LGBT+ oraz wspieranie czytelników i czytelniczek w szukaniu pomocy w zakresie zdrowia psychicznego. W deklaracjach redakcja nie przewidziała specjalnego wsparcia dla Ukrainy – ten scenariusz napisało samo życie. Dziennikarze Gazeta.pl od początku wojny na bieżąco relacjonują najnowsze doniesienia zza naszej wschodniej granicy, przygotowując eksperckie materiały, w tym w języku ukraińskim w serwisie Ukrayina.pl, który powstał z myślą o Ukraińcach mieszkających w Polsce. Gazeta.pl i Ukrayina.pl włączyły się także w liczne akcje pomocowe na rzecz Ukrainy. We współpracy z PCPM oraz Allegro Charytatywni udało się zlicytować trzy wyjątkowe znaczki z podpisami Witalija Kliczki, Dmytra Kułeby oraz Romana Hrybowa, słynnego żołnierza z Wyspy Węży. Kwota z licytacji została przeznaczona na zakup karetki wraz z wyposażeniem dla szpitala w Charkowie. Dodatkowo, Gazeta.pl wraz ze stowarzyszeniem Miasto Jest Nasze i serwisem Ukrayina.pl przeprowadziła akcję „Nie karm Putina”, w ramach której dziennikarze portalu podpowiadali, jak za pomocą ekologii można przyczynić się do zmniejszenia zysków Rosji z handlu ropą.
Gazeta.pl, działając w duchu deklaracji redakcyjnej, mocno angażuje się również w akcje dotyczące edukacji. We współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG v Matt, agencją Panowie Programiści oraz gronem ekspertek i ekspertów, Gazeta.pl stworzyła akcję #hakujemy_HiT, stanowiącą odpowiedź na wprowadzenie do szkół kontrowersyjnego podręcznika dla liceów i techników pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego. W ramach projektu stworzono filtr AR zaznaczający i wyjaśniający wybrane manipulacje z podręcznika oraz odsyłający do opracowań poszczególnych zagadnień. Redakcja Gazeta.pl dostrzega też często pomijany temat niepokojącego wzrostu liczby młodych osób znajdujących się w kryzysie psychicznym, dlatego wspólnie z ekspertkami z Polskiej Akcji Humanitarnej stworzyła bezpłatny „Pomocnik” dla rodziców i opiekunów nastolatków. O jakości i potrzebie powstania takiego poradnika, który pomaga rozmawiać z nastoletnimi osobami i dostrzegać ich problemy, świadczy liczba ponad 100 tys. pobrań pliku.
Gazeta.pl po raz kolejny włączyła się też do świętowania Miesiąca Dumy. 25 czerwca 2022 r., w dniu Parady Równości w Warszawie, w ramach akcji „Jutro w Polsce” na stronie głównej portalu pojawiły się nagłówki „z przyszłości”, które pozwoliły czytelniczkom i czytelnikom wyobrazić sobie, jak mogłaby wyglądać Polska przyjazna społeczności LGBTQA+. Gazeta.pl mocno skupia się również na walce o prawa kobiet. To dlatego na początku ubiegłego roku ukazał się poradnik „Jak pisać o kobietach?”, z którego mogą korzystać wszyscy dziennikarze w kraju. Z okazji Dnia Matki Gazeta.pl przedstawiła natomiast inny ważny społecznie projekt – stronę Niewidzialnyetat.pl, a na niej kalkulator, który pozwala wyliczyć stawkę za pracę w domu oraz opiekuńczą, pokazując rząd wielkości pomijanego w gospodarce „niewidzialnego etatu”.
Gazeta.pl nie przestaje również mówić o kryzysie klimatycznym. W lutym 2022 r. dziennikarz portalu Dominik Szczepański wyruszył w podróż na Antarktydę, na której wskutek ocieplenia klimatu topią się miliony ton lodu, co pociąga za sobą wzrost poziomu wód w oceanach. Dodatkowo, jak wskazują eksperci, już wkrótce rozpocznie się tam walka o cenne minerały, co może mieć niebezpieczne konsekwencje dla całego świata. Z wyprawy powstał cykl materiałów opublikowanych na łamach Gazeta.pl. W 2022 r. dziennikarze portalu zabrali też czytelników w podróż do projektowanego Turnickiego Parku Narodowego. Projekt „Niewidzialny Park Narodowy” był multimedialną opowieścią o jedynym w Polsce parku narodowym, który choć formalnie nie istnieje, budzi skrajne emocje. Zgromadzony przez Patryka Strzałkowskiego i Dominika Szczepańskiego materiał jak w soczewce skupiał problemy związane z ochroną przyrody w Polsce.
Końcówka 2022 r. upłynęła pod znakiem sportowych emocji, czyli mundialu w Katarze, który również stał się dla redakcji Gazeta.pl okazją do zwrócenia uwagi na kontrowersyjne kwestie. W listopadzie ub.r. na łamach portalu opublikowany został podcast „Zakatarzeni”, w którym Dominik Wardzichowski i Dawid Szymczak – korespondenci Sport.pl na mundialu – oraz Przemysław Pozowski z Radia TOK FM rozmawiali o sportswashingu, współczesnym niewolnictwie, przyznawaniu największych światowych imprez krajom autorytarnym i o związanych z tym dylematach piłkarskich korespondentów.
- Pełen raport zaangażowania Gazeta.pl za 2022 rok dostępny jest TUTAJ.
Źródło: Agora S.A.