logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Uchwały krajobrazowe - stan prac: Gdańsk 2020

   27.06.2020, przeczytano 537 razy
ilustracja
Ul. Elbląska, 2017

Gdańsk uchwalił swój kodeks reklamowy na sesji Rady Miasta 22 lutego 2018 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/uchwaly-krajobrazowe---stan-prac%3A-gdansk-2020,387570,artykul.html

Podstawowe zapisy uchwały:

  • strefy – 8;
  • maksymalny format reklamy wolnostojącej – 18m2; reklama na elewacji podczas remontów – jest dopuszczona tylko w niektórych strefach, może stanowić od 30% do 100% powierzchni w zależności od rodzaju budynku, reklama może być eksponowana maksymalnie przez 12 miesięcy, raz na 5 lat;
  • reklama na elewacji poza szyldami jest praktycznie zakazana;
  • szyldy – liczba i wielkość szyldów są bardzo ograniczone i zmieniają się w zależności od strefy, przeznaczenia obiektu, jego wysokości; preferowaną formą szyldów są litery przestrzenne;
  • zakazy – umieszczanie reklam na banerach i siatkach reklamowych poza remontami;
  • reklama cyfrowa – mocno ograniczona poza należącymi do miasta „terenami o funkcji widowiskowo-sportowej, której charakter wymaga niekonwencjonalnych form promocji”;
  • murale – dopuszczone w niektórych strefach;
  • okresy dostosowania – 2 lata;
  • warunki dostosowania – częściowo określone;
  • prawa nabyte – nieuwzględnione.

30 marca 2018 roku Wojewoda Pomorski wydał rozstrzygnięcie nadzorcze i uchylił zapisy dotyczące reklamy wyborczej, odległości reklam od niektórych elementów infrastruktury oraz określania sposobu utrzymania tablic i urządzeń reklamowych. Uznał te regulacje za przekraczające upoważnienie ustawowe. Miasto odwołało się od decyzji Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, powołując się na błędy w uzasadnieniu decyzji.

14 sierpnia 2019 roku WSA w Gdańsku uchylił w całości rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego. Wojewoda nie złożył skargi kasacyjnej do NSA. Do WSA w Gdańsku wpłynęło 19 skarg na uchwałę krajobrazową. Pochodziły zarówno od mieszkańców, jak i przedsiębiorców działających w Gdańsku. Sąd oddalił wszystkie skargi i o dalszym ich losie rozstrzygnie teraz NSA.

Uchwała gdańska jest zapisana w sposób obszerny (53 strony) i skomplikowany, jej zrozumienie przez przedsiębiorcę często będzie wymagało konsultacji prawnych.

Niestety, przez prawie dwa lata miasto nie prowadziło żadnej akcji informacyjno-edukacyjnej. Dopiero około dwóch miesiący temu Gdańsk uruchomił stronę http://www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl/

Na słowa uznania zasługuje niewątpliwie poradnik "Szyld gdański" umieszczony na tej stronie.

Od kilku tygodni miasto rozsyła pisma do przedsiębiorców, którzy wykonali identyfikację sklepów i biur już po wejściu w życie uchwały. W pismach wzywa do natychmiastowego dostosowania i ostrzega o karze 112,8 PLN dziennie za każdy metr kwadratowy szyldu czy reklamy. Właściwie nie wiadomo dlaczego miasto nie egzekwuje ustanowionego przez siebie prawa.

Z uchwałą można zapoznać się na stronach BIP: https://bip.gdansk.pl/subpages/akty_prawne/pliki/2018/URM_2018_7_1465.PDF lub na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Okres, w którym należało dostosować reklamy (powstałe przed wejściem w życie uchwały) do zapisów określonych w uchwale, minie 2 kwietnia 2020 roku. W okresie dostosowania miasto nie udzielało żadnych zgód na dostosowanie. Prawie wszystkie reklamy w mieście nie spełniają zapisów uchwały i powinny zostać zdemontowane.

Łódź i Gdańsk są jedynymi dużymi miastami, w których obowiązują uchwały krajobrazowe. Wszystkie nowe inwestycje muszą być zgodne z zapisami zawartymi w tych aktach prawnych. Okres dostosowania dotyczy jedynie tych lokalizacji, które istniały w momencie wejścia uchwały w życie. Do Łodzi i Gdańska wkrótce może dołączyć Kraków.

Na podstawie przygotowanego przez IGRZ Raportu OOH 2019, zdjęcie: Google

Źródło: Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej

www.igrz.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

Gdańsk bezpardonowo i w sposób bardzo skuteczny wyegzekwował ład reklamowy.
Nie ma dnia żebym nie widział gdzieś dźwigu zdejmującego czy to siatki ze ścian czy wolnostojące bilbordy.

Zmiana w mieście jest piorunująca.

W niektórych miejscach podobnych do tego ze zdjęcia ilość beznadziejnie słabych jakościowo i wizualnie reklam była bardzo przytłaczająca. Pomimo tego, że pracuję bardzo blisko branży reklamowej uważam, że zmiany w Gdańsku idą w dobrą stronę.

Mam ogromną nadzieję, że szmatki na płotach zostaną zamienione na dobrze wykonane reklamy, których jakość i estetyka będzie odzwierciedlała także kunszt i umiejętności branży reklamowej.

P.S. Zapraszam nad zatokę, Woda w weekend 18 st :)

avatar użytkownika
,

Dziękujemy za odważny komentarz, nie popadający w poprawny politycznie banał, zgodnie z którym każda regulacja ograniczająca reklamozę ma być ciosem wymierzonym w branżę reklamową.

To powinien być (choć nie zawsze jest) cios wymierzony w cwaniaków eksploatujących rabunkowo wspólne zasoby, do jakich należy otoczenie wizualne. Tacy "klienci" niszczą nie tylko życie lokalnej społeczności, sprowadzając przestrzeń publiczną do rangi slumsu, ale są także zmorą naszej branży - forsując najniższe standardy jakościowe i cenowe. Stan samowoli prowadzący do zalewu reklamozą to nie sprzymierzeniec, ale rak żerujący na branży reklamowej, rozrastający się kosztem lokalnych społeczności a także naszym - dobrze że są wśród nas ludzie widzący to i gotowi to publicznie przyznać.
  

,

Zapomniałeś o zaplutych karłach kapitalizmu żerujących na zdrowej tkance socjalistycznego społeczeństwa oraz elemencie animalnym.  

avatar użytkownika
,

Społeczność lokalna nie musi być socjalistyczna by nie chcieć żyć w slumsach w jakie potrafią zamienić otoczenie cwaniacy żyłujący kasę z każdego metra elewacji i ogrodzenia.  

Najnowsze w tym dziale

Brother znalazł się na liście „World's Best Employers” (Najlepszych pracodawców świata) w 2020 r. organizowanej przez Forbes Magazine we współpracy z firmą Statista. Brother uplasował się na 130 miejscu wśród 750 innych firm.
Październik pod niektórymi względami przypominał marzec: pandemia się nasilała, liczba zakażeń rosła, a wraz z nimi pojawiały się nowe ograniczenia w prowadzeniu biznesu. Od 17 października do czerwonej strefy weszły 152 powiaty, czyli w przybliżeniu 1/2 Polski. Od 24 października czerwona strefa objęła cały kraj. Dla gospodarki oznaczało to szereg zakazów...
O wprowadzenie korzystnych zapisów dla firm około targowych – zwraca się w ich imieniu do świętokrzyskich parlamentarzystów Karol Salawa – przedsiębiorca z podkieleckich Chęcin, działający w branży targowej. Chodzi o udzielenie przez rząd w kolejnej wersji tarczy wsparcia dla firm projektujących i budujących stoiska targowe oraz trudniących się spedycją...
- W sytuacji niepewności, z którą związany jest największy kryzys, jaki mamy po 30 latach stabilnego wzrostu, naturalną postawą ludzką jest przypatrywanie się sytuacji. Firmy, jeśli już decydują się na inwestycje, to słusznie stawiają na cyfryzację i technologie, dostosowując się do zmian, jakie w modelach biznesowych spowodowała pandemia - mówił...
Koniec ulgi abolicyjnej, wyższe podatki dla pracujących za granicą
Od 1 stycznia 2021 r. Polacy pracujący w takich krajach, jak np. Belgia, USA, Dania czy Holandia, nie będą mogli już skorzystać z ulgi abolicyjnej, która pozwalała odliczyć podatek za zarobki za granicą. Miała ona zastosowanie, jeśli podatek należny w obcym kraju był niższy niż w Polsce. Eksperci inFakt wskazują, że na mocy znowelizowanej ustawy konieczne będzie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764