logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gdańska Szkoła Szyldu uczy krajobrazowego kompromisu

   08.02.2020, przeczytano 1474 razy
strzałkistrzałka
Piotr Paluch

Piętnaście projektantek i projektantów zaprojektowało nowe szyldy, proponując w ten sposób oryginalne rozwiązania typograficzne dla wybranych gdańskich lokali. To początek przedsięwzięcia, w ramach którego powstała platforma propagująca prawidłowo zaprojektowane szyldy oraz ułatwiająca ich tworzenie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gdanska-szkola-szyldu-uczy-krajobrazowego-kompromisu,385605,artykul.html

W ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu powstała platforma – strona internetowa www.gdanskaszkolaszyldu.pl – która będzie gromadzić najciekawsze gdańskie projektantki i projektantów oraz ich projekty szyldów. Fundacja Palma, która realizuje projekt we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, zaprosiła ich do stworzenia nowych identyfikacji wizualnych kilkunastu gdańskich lokali.

Celem Gdańskiej Szkoły Szyldu jest stworzenie narzędzia, które ułatwi przedsiębiorcom, właścicielom lokali i restauratorom tworzenie nowych szyldów, zgodnych z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak najciekawsi gdańscy twórcy zapatrują się przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Piotr Grzelak – Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Do projektu zostali zaproszeni twórcy związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Wśród nich znaleźli się: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowiczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.

Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5x1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu.

To pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach projektu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali.

Takie działanie ma na celu pokazanie jak w zróżnicowany sposób podejść do projektowania szyldów i jak wiele projektów może powstać nawet dla jednego miejsca. Wybierając lokale, kierowaliśmy się różnymi lokalizacjami, branżami, które reprezentują, ale też zakresem tematycznym ich działalności. Chcieliśmy jak najlepiej ukazać zróżnicowanie profesji a także różnorodne sposoby przygotowania szyldów – wyjaśnia Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, która zarządza projektem.

Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, mija bowiem 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, w tym szyldy, umieszczone przed 2 kwietnia 2018, czyli wejściem w życie Uchwały. Gdańska Szkoła Szyldu powstała również po to, aby pokazywać jak jej założenia wcielać w życie i jak projektować szyldy zgodne z jej wytycznymi.

Pełna lista lokali:

  • Cukiernia W-Z (Główne Miasto, ul. Słodowników 1),
  • Firanki (Główne Miasto, ul. Straganiarska 2/3),
  • Sklep plastyczny (Główne Miasto, ul. Lawendowa 8),
  • Sklep owocowo-warzywny (Wrzeszcz, ul. Wajdeloty 21),
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (Wrzeszcz, ul. Księdza Leona Miszewskiego 17),
  • Melisa Zioła (Wrzeszcz, ul. Wajdeloty 4),
  • Zakład Optyczny (Przymorze, ul. Obrońców Wybrzeża 6A),
  • Sklep spożywczy Perła (Przymorze, ul. Obrońców Wybrzeża 2),
  • Perła Bałtyku (Nowy Port, ul. Oliwska 65),
  • Porolet (Strzyża, Aleja Grunwaldzka 203),
  • Kotka Cafe (Oliwa, Stary Rynek Oliwski 19).

Autorzy przedsięwzięcia zapowiadają, że zaprojektowane szyldy otwierają katalog projektów, który stale będzie się powiększał. 

Źródło: Gdańska Szkoła Szyldu

www.gdanskaszkolaszyldu.pl

Galeria: Gdańska Szkoła Szyldu - przykłady projektów

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

More Bananas wspierało Grupę Techramps
More Bananas w sierpniu 2023 roku rozpoczęło współpracę z Grupą Techramps - marką specjalizująca się w projektowaniu i budowie skateparków. Agencja odpowiadała za stworzenie strategii komunikacji marki.
Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764