Piętnaście projektantek i projektantów zaprojektowało nowe szyldy, proponując w ten sposób oryginalne rozwiązania typograficzne dla wybranych gdańskich lokali. To początek przedsięwzięcia, w ramach którego powstała platforma propagująca prawidłowo zaprojektowane szyldy oraz ułatwiająca ich tworzenie.
W ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu powstała platforma – strona internetowa www.gdanskaszkolaszyldu.pl – która będzie gromadzić najciekawsze gdańskie projektantki i projektantów oraz ich projekty szyldów. Fundacja Palma, która realizuje projekt we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, zaprosiła ich do stworzenia nowych identyfikacji wizualnych kilkunastu gdańskich lokali.
– Celem Gdańskiej Szkoły Szyldu jest stworzenie narzędzia, które ułatwi przedsiębiorcom, właścicielom lokali i restauratorom tworzenie nowych szyldów, zgodnych z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak najciekawsi gdańscy twórcy zapatrują się przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Piotr Grzelak – Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Do projektu zostali zaproszeni twórcy związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Wśród nich znaleźli się: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowiczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.
Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5x1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu.
To pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach projektu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali.
– Takie działanie ma na celu pokazanie jak w zróżnicowany sposób podejść do projektowania szyldów i jak wiele projektów może powstać nawet dla jednego miejsca. Wybierając lokale, kierowaliśmy się różnymi lokalizacjami, branżami, które reprezentują, ale też zakresem tematycznym ich działalności. Chcieliśmy jak najlepiej ukazać zróżnicowanie profesji a także różnorodne sposoby przygotowania szyldów – wyjaśnia Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, która zarządza projektem.
Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, mija bowiem 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, w tym szyldy, umieszczone przed 2 kwietnia 2018, czyli wejściem w życie Uchwały. Gdańska Szkoła Szyldu powstała również po to, aby pokazywać jak jej założenia wcielać w życie i jak projektować szyldy zgodne z jej wytycznymi.
Pełna lista lokali:
- Cukiernia W-Z (Główne Miasto, ul. Słodowników 1),
- Firanki (Główne Miasto, ul. Straganiarska 2/3),
- Sklep plastyczny (Główne Miasto, ul. Lawendowa 8),
- Sklep owocowo-warzywny (Wrzeszcz, ul. Wajdeloty 21),
- Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (Wrzeszcz, ul. Księdza Leona Miszewskiego 17),
- Melisa Zioła (Wrzeszcz, ul. Wajdeloty 4),
- Zakład Optyczny (Przymorze, ul. Obrońców Wybrzeża 6A),
- Sklep spożywczy Perła (Przymorze, ul. Obrońców Wybrzeża 2),
- Perła Bałtyku (Nowy Port, ul. Oliwska 65),
- Porolet (Strzyża, Aleja Grunwaldzka 203),
- Kotka Cafe (Oliwa, Stary Rynek Oliwski 19).
Autorzy przedsięwzięcia zapowiadają, że zaprojektowane szyldy otwierają katalog projektów, który stale będzie się powiększał.
Źródło: Gdańska Szkoła Szyldu