logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gdańska Szkoła Szyldu uczy krajobrazowego kompromisu

   08.02.2020, przeczytano 455 razy
strzałkistrzałka
Gdańska Szkoła Szyldu uczy krajobrazowego kompromisu Piotr Paluch
ZOBACZ ILUSTRACJE

Piętnaście projektantek i projektantów zaprojektowało nowe szyldy, proponując w ten sposób oryginalne rozwiązania typograficzne dla wybranych gdańskich lokali. To początek przedsięwzięcia, w ramach którego powstała platforma propagująca prawidłowo zaprojektowane szyldy oraz ułatwiająca ich tworzenie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gdanska-szkola-szyldu-uczy-krajobrazowego-kompromisu,385605,artykul.html

W ramach projektu Gdańska Szkoła Szyldu powstała platforma – strona internetowa www.gdanskaszkolaszyldu.pl – która będzie gromadzić najciekawsze gdańskie projektantki i projektantów oraz ich projekty szyldów. Fundacja Palma, która realizuje projekt we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, zaprosiła ich do stworzenia nowych identyfikacji wizualnych kilkunastu gdańskich lokali.

Celem Gdańskiej Szkoły Szyldu jest stworzenie narzędzia, które ułatwi przedsiębiorcom, właścicielom lokali i restauratorom tworzenie nowych szyldów, zgodnych z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak najciekawsi gdańscy twórcy zapatrują się przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Piotr Grzelak – Z-ca Prezydenta Miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Do projektu zostali zaproszeni twórcy związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Wśród nich znaleźli się: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowiczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.

Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5x1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu.

To pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach projektu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali.

Takie działanie ma na celu pokazanie jak w zróżnicowany sposób podejść do projektowania szyldów i jak wiele projektów może powstać nawet dla jednego miejsca. Wybierając lokale, kierowaliśmy się różnymi lokalizacjami, branżami, które reprezentują, ale też zakresem tematycznym ich działalności. Chcieliśmy jak najlepiej ukazać zróżnicowanie profesji a także różnorodne sposoby przygotowania szyldów – wyjaśnia Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, która zarządza projektem.

Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, mija bowiem 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, w tym szyldy, umieszczone przed 2 kwietnia 2018, czyli wejściem w życie Uchwały. Gdańska Szkoła Szyldu powstała również po to, aby pokazywać jak jej założenia wcielać w życie i jak projektować szyldy zgodne z jej wytycznymi.

Pełna lista lokali:

  • Cukiernia W-Z (Główne Miasto, ul. Słodowników 1),
  • Firanki (Główne Miasto, ul. Straganiarska 2/3),
  • Sklep plastyczny (Główne Miasto, ul. Lawendowa 8),
  • Sklep owocowo-warzywny (Wrzeszcz, ul. Wajdeloty 21),
  • Pracownia i sklep jubilersko-zegarmistrzowski (Wrzeszcz, ul. Księdza Leona Miszewskiego 17),
  • Melisa Zioła (Wrzeszcz, ul. Wajdeloty 4),
  • Zakład Optyczny (Przymorze, ul. Obrońców Wybrzeża 6A),
  • Sklep spożywczy Perła (Przymorze, ul. Obrońców Wybrzeża 2),
  • Perła Bałtyku (Nowy Port, ul. Oliwska 65),
  • Porolet (Strzyża, Aleja Grunwaldzka 203),
  • Kotka Cafe (Oliwa, Stary Rynek Oliwski 19).

Autorzy przedsięwzięcia zapowiadają, że zaprojektowane szyldy otwierają katalog projektów, który stale będzie się powiększał. 

Źródło: Gdańska Szkoła Szyldu

www.gdanskaszkolaszyldu.pl

Galeria: Gdańska Szkoła Szyldu - przykłady projektów

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Warszawa: wojewoda unieważnia uchwałę krajobrazową
Reklamoza w Warszawie na razie zostaje, a uporządkowanie przestrzeni miejskiej odwlecze się w czasie. Przegłosowana w styczniu warszawska uchwała krajobrazowa została unieważniona przez Konstantego Radziwiłła – wojewodę mazowieckiego.
Zmiany organizacyjne w Igepa Polska
Od 16 marca 2020 roku następuje zmiana na stanowisku Prezesa Zarządu Igepa Polska, Spółki będącej jednym z czołowych dystrybutorów papierów poligraficznych, podłoży do opakowań, papierów biurowych oraz materiałów dla reklamy.
Branżę kosmetyczną czeka rewolucja opakowaniowa
Producenci kosmetyków stopniowo zmieniają swoje podejście do opakowań. Coraz częściej zamieniają stosowany plastik na w pełni przetwarzalny lub na tekturę, drewno lub szkło. Starają się „odchudzać” opakowania, żeby były mniej kłopotliwe w transporcie. Takie działania to przede wszystkim efekt troski o środowisko, ale wymuszają je także unijne zmiany prawne...
Do zespołu kreacji agencji Digital Kingdom dołączył Jakub Lewandowski poprzednio związany z RED8 Digital (Dentsu Aegis Network)
Hasła reklamowe: roboty lepsze od copywriterów?
Chatboty zapewniają konsumentom możliwość całodobowego kontaktu z usługodawcą, a algorytmy sztucznej inteligencji już dziś tworzą skuteczniejsze hasła reklamowe niż człowiek. Jednak na razie wdrożenie rozwiązań z zakresu SI wiąże się z wysokim kosztem inwestycyjnym. Na taki mogą sobie pozwolić tylko najbogatsze firmy. Sztuczna inteligencja najprawdopodobniej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764