logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gdynia Design Days 2018: Podsumowanie

   19.07.2018, przeczytano 1330 razy

W niedzielę 15 lipca oficjalnie zakończyła się 11. edycja Gdynia Design Days pod hasłem ERROR. Twórcza wymiana doświadczeń podczas 10 festiwalowych dni nauczyła nas, w jaki sposób nie tyle eliminować błędy, co wyciągać z nich wnioski.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gdynia-design-days-2018%3A-podsumowanie,37309,artykul.html

Ponad 30 wystaw, 120 wydarzeń dla entuzjastów dobrego designu i profesjonalistów, 7 bloków tematycznych, 2 pakiety szkoleniowe łączące design z biznesem. Każdego dnia między 6 a 15 lipca Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia odwiedziło kilkaset osób zafascynowanych nowymi tendencjami we wzornictwie, łącznie przemierzając kilkaset tysięcy kroków na terenie festiwalu.

Rekordowa liczba uczestników wzięła udział w 3. edycji Design językiem Biznesu. Blisko 400 projektantów oraz przedsiębiorców wysłuchało wystąpień praktyków z całego świata, ucząc się w jaki sposób wykorzystać design jako przewagę konkurencyjną na rynku. Mnóstwo inspiracji i motywacji do działania dostarczyła prelekcja Fernandy Torre, która opowiedziała o projektowaniu wartości w świecie przesyconym produktami.

Projektanci kontra nadmiar

Hasło ERROR przyniosło wiele interpretacji zarówno ze strony kuratorów, projektantów, jak i odbiorców. Za błąd współczesnego świata uznajemy przesyt wartościami materialnymi i zatarcie granicy między światem rzeczywistym a wirtualnym. Relacjom człowieka z technologiami poświęcone zostały wystawy „Error. Czy chcesz kontynuować?” (kuratorka: Izabela Bołoz) oraz „Overload / Przeciążenie” (kuratorka: Dorota Stępniak). Odwiedzający mieli okazję przetestować m.in. fotel Offline Agaty Nowak, blokujący zasięg i wi-fi, lampę Balance chińskiego projektanta Xinyu Weng, która działa wyłącznie po odłożeniu telefonu w specjalnym uchwycie, samochód do medytacji Kei-Van Dawida Zalesky’ego oraz filtrujące dźwięki słuchawki The Volume Button marki Knops. Nie zabrakło także okazji do dyskusji. Wykłady organizowane w ramach bloków tematycznych gromadziły pełne sale, a szczególnym zainteresowaniem cieszył się wykład Michała Mazura „Cztery terabajty dziennie” poświęcony nowym możliwościom wykorzystania danych. Miniona edycja GDD to także kolejna kolekcja marki MANUBA. Tym razem kuratorzy z pracowni projektowej Witamina D skoncentrowali się na produktach, z których korzystać można poza domem, zachęcając tym samym do wędrowania i eksplorowania miejskiej dżungli.

Nowe technologie, alternatywne materiały

Jednym z największych wyzwań współczesnego designu jest poszukiwanie nowych materiałów w dobie postępującej degradacji środowiska naturalnego i nadmiernego użycia tworzyw sztucznych. Podczas GDD2018 zaprezentowano szereg innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących nowe metody produkcyjne. Na wystawie „(Nie)ożywione” kuratorowanej przez Agnieszkę Jacobson-Cielecką i Karola Murlaka mieliśmy okazję zobaczyć m.in. krzesło projektu Simona Kerna wyprodukowane z suchych, jesiennych liści i bio-żywicy uzyskanej ze zużytego oleje kuchennego. W ramach wystawy „Bionanoceluloza – Design Lab” pokazane zostały projekty studentów ASP w Gdańsku, którzy we współpracy z firmą biotechnologiczną z Pomorza, BOWIL Biotech, opracowali m.in. medyczne możliwości wykorzystania nowego, naturalnego materiału. Podczas festiwalu dużo uwagi poświęcono także rozwijającej się technologii druku 3D. Interdyscyplinarny zespół MyHand zaprezentował proces projektowy, którego celem jest parametryzacja i personalizacja protez rąk z wykorzystaniem plików open source. Na wystawie „Glitch – sztuka błędu w druku 3D” mieliśmy okazję zobaczyć nie tylko estetyczne walory pomyłki, ale także różnorodność tworzyw wykorzystywanych w tej technologii, m.in. ceramikę, porcelanę i materiał uzyskany z recyklingu zniszczonych sieci rybackich.

Festiwal Gdynia Design Days 2018 można zdecydowanie zaliczyć do wyjątkowo udanych, mając na uwadze zarówno wartość merytoryczną wydarzeń, bogactwo i różnorodność programu oraz frekwencję. Wspólnie przekonaliśmy się, że dążenie do bezbłędności przestało mieć sens. Poszukiwanie nowych rozwiązań w obliczu nieoczekiwanych zdarzeń wpisane jest w istotę designu. To błądzenie popycha nas do przodu. Znana jest już dokładna data kolejnej edycji: 5-14 lipca 2019.

Źródło: PPNT Gdynia I Centrum Designu

gdyniadesigndays.eu

Galeria: Gdynia Design Days 2018: Podsumowanie

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764