logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gdynia Design Days 2018: Podsumowanie

   19.07.2018, przeczytano 1219 razy
strzałkistrzałka
Gdynia Design Days 2018: Podsumowanie ZOBACZ ILUSTRACJE

W niedzielę 15 lipca oficjalnie zakończyła się 11. edycja Gdynia Design Days pod hasłem ERROR. Twórcza wymiana doświadczeń podczas 10 festiwalowych dni nauczyła nas, w jaki sposób nie tyle eliminować błędy, co wyciągać z nich wnioski.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gdynia-design-days-2018%3A-podsumowanie,37309,artykul.html

Ponad 30 wystaw, 120 wydarzeń dla entuzjastów dobrego designu i profesjonalistów, 7 bloków tematycznych, 2 pakiety szkoleniowe łączące design z biznesem. Każdego dnia między 6 a 15 lipca Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia odwiedziło kilkaset osób zafascynowanych nowymi tendencjami we wzornictwie, łącznie przemierzając kilkaset tysięcy kroków na terenie festiwalu.

Rekordowa liczba uczestników wzięła udział w 3. edycji Design językiem Biznesu. Blisko 400 projektantów oraz przedsiębiorców wysłuchało wystąpień praktyków z całego świata, ucząc się w jaki sposób wykorzystać design jako przewagę konkurencyjną na rynku. Mnóstwo inspiracji i motywacji do działania dostarczyła prelekcja Fernandy Torre, która opowiedziała o projektowaniu wartości w świecie przesyconym produktami.

Projektanci kontra nadmiar

Hasło ERROR przyniosło wiele interpretacji zarówno ze strony kuratorów, projektantów, jak i odbiorców. Za błąd współczesnego świata uznajemy przesyt wartościami materialnymi i zatarcie granicy między światem rzeczywistym a wirtualnym. Relacjom człowieka z technologiami poświęcone zostały wystawy „Error. Czy chcesz kontynuować?” (kuratorka: Izabela Bołoz) oraz „Overload / Przeciążenie” (kuratorka: Dorota Stępniak). Odwiedzający mieli okazję przetestować m.in. fotel Offline Agaty Nowak, blokujący zasięg i wi-fi, lampę Balance chińskiego projektanta Xinyu Weng, która działa wyłącznie po odłożeniu telefonu w specjalnym uchwycie, samochód do medytacji Kei-Van Dawida Zalesky’ego oraz filtrujące dźwięki słuchawki The Volume Button marki Knops. Nie zabrakło także okazji do dyskusji. Wykłady organizowane w ramach bloków tematycznych gromadziły pełne sale, a szczególnym zainteresowaniem cieszył się wykład Michała Mazura „Cztery terabajty dziennie” poświęcony nowym możliwościom wykorzystania danych. Miniona edycja GDD to także kolejna kolekcja marki MANUBA. Tym razem kuratorzy z pracowni projektowej Witamina D skoncentrowali się na produktach, z których korzystać można poza domem, zachęcając tym samym do wędrowania i eksplorowania miejskiej dżungli.

Nowe technologie, alternatywne materiały

Jednym z największych wyzwań współczesnego designu jest poszukiwanie nowych materiałów w dobie postępującej degradacji środowiska naturalnego i nadmiernego użycia tworzyw sztucznych. Podczas GDD2018 zaprezentowano szereg innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących nowe metody produkcyjne. Na wystawie „(Nie)ożywione” kuratorowanej przez Agnieszkę Jacobson-Cielecką i Karola Murlaka mieliśmy okazję zobaczyć m.in. krzesło projektu Simona Kerna wyprodukowane z suchych, jesiennych liści i bio-żywicy uzyskanej ze zużytego oleje kuchennego. W ramach wystawy „Bionanoceluloza – Design Lab” pokazane zostały projekty studentów ASP w Gdańsku, którzy we współpracy z firmą biotechnologiczną z Pomorza, BOWIL Biotech, opracowali m.in. medyczne możliwości wykorzystania nowego, naturalnego materiału. Podczas festiwalu dużo uwagi poświęcono także rozwijającej się technologii druku 3D. Interdyscyplinarny zespół MyHand zaprezentował proces projektowy, którego celem jest parametryzacja i personalizacja protez rąk z wykorzystaniem plików open source. Na wystawie „Glitch – sztuka błędu w druku 3D” mieliśmy okazję zobaczyć nie tylko estetyczne walory pomyłki, ale także różnorodność tworzyw wykorzystywanych w tej technologii, m.in. ceramikę, porcelanę i materiał uzyskany z recyklingu zniszczonych sieci rybackich.

Festiwal Gdynia Design Days 2018 można zdecydowanie zaliczyć do wyjątkowo udanych, mając na uwadze zarówno wartość merytoryczną wydarzeń, bogactwo i różnorodność programu oraz frekwencję. Wspólnie przekonaliśmy się, że dążenie do bezbłędności przestało mieć sens. Poszukiwanie nowych rozwiązań w obliczu nieoczekiwanych zdarzeń wpisane jest w istotę designu. To błądzenie popycha nas do przodu. Znana jest już dokładna data kolejnej edycji: 5-14 lipca 2019.

Źródło: PPNT Gdynia I Centrum Designu

gdyniadesigndays.eu

Galeria: Gdynia Design Days 2018: Podsumowanie

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rusza kampania reklamowa marki Tarczyński na Litwie
5 grudnia marka Tarczyński rozpoczyna intensywną kampanię reklamową na Litwie. Celem jest promocja kabanosów z linii Tarczyński Exclusive. Działania o ogólnokrajowym zasięgu obejmą główne stacje telewizyjne, reklamę online, media społecznościowe oraz dodatkowe ekspozycje w sklepach. Wybór rynku litewskiego nie jest przypadkowy. Firma Tarczyński obecna jest tam już od kilku...
„Wszystkiego najlepszego. Z Piątnicy, no bo skąd” – świąteczna kampania OSM Piątnica
OSM Piątnica startuje z wizerunkową kampanią świąteczną. W dniach od 1 do 20 grudnia w największych stacjach telewizyjnych emitowana będzie bożonarodzeniowa reklama Piątnicy. W spocie powraca sympatyczna babcia Eugenia z życzeniami - „Wszystkiego najlepszego. Z Piątnicy, no bo skąd!”.
Dzięki wykorzystaniu zróżnicowanych kanałów komunikacyjnych Żabka ze swoim przekazem o upraszczaniu codzienności i korzyściach z tego płynących trafia do milionów konsumentów. Tylko w pierwszym miesiącu od uruchomienia silna kampania 360 „Uwolnij swój czas” pozwoliła dotrzeć do różnych grup konsumenckich –...
Polscy artyści tworzą serię limitowanych kart podarunkowych dla Amazon.pl
Z okazji zbliżających się świąt polscy artyści, Andrzej Mleczko, Ptaszek Staszek i Nieładnie Rysuje, przygotowali grafiki do serii limitowanych kart podarunkowych dostępnych na Amazon.pl.
Serdecznie zapraszamy na konferencję organizowaną przez Radę Reklamy, poświęconą najważniejszym, aktualnym tematom, które kształtują rynek etycznej reklamy w Polsce. To pierwsza konferencja w Polsce, która podejmuje m.in. temat greenwashingu w reklamie i nieuczciwej reklamy środowiskowej. IAB Polska jest partnerem instytucjonalnym wydarzenia.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764