logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Gen Z – nowocześni tradycjonaliści?

  PR 10.07.2019, przeczytano 729 razy

Generacja Z. Dzisiejsi nastolatkowie. Nowocześni tradycjonaliści. Niepokorni buntownicy. Wartości przez nich wyznawane w dużej mierze pokrywają się z tymi, które wyznają pokolenia starsze a nawet ich rodzice, często stawiani jako autorytet. O wartościach, rodzinie, autorytetach i markach mocno dostosowujących się do młodej grupy konsumentów można przeczytać w raporcie Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra wspólnego autorstwa Dentsu Aegis Network Polska oraz infuture hatalska foresight institute.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gen-z-%E2%80%93-nowoczesni-tradycjonalisci,383186,artykul.html

Maffashion na równi z papieżem Polakiem?

Dziś pokolenie Z, w przeciwieństwie do swoich poprzedników nie może jednoznacznie być kojarzone z buntem i łamaniem ogólnie przyjętych norm. Jak wynika z raportu, duży wpływ na zachowanie młodzieży ma ich partnerski kontakt z rodzicami, często bowiem są oni traktowani jako wzór do naśladowania. Co piąty przedstawiciel generacji Z (18%) zadeklarowało, że to właśnie mama lub tata stanowią dla nich autorytet. Co więcej, wpływ na to mają sami rodzice, którzy coraz częściej wychodzą poza sztywne stereotypowe ramy i podważają tradycyjny wizerunek twardego opiekuna - udzielając się w social mediach, chodząc na koncerty czy nawet robiąc sobie tatuaże.

Rodzice to jednak nie jedyna grupa społeczna, z której pokolenie Z czerpie przykład. Ponieważ generacja ta nieustająco żyje w dwóch przenikających się światach – online oraz offline, za wzór do naśladowania mają także „osoby cyfrowe”, które przez możliwość podglądania ich w internecie, niejako wydają im się znajome i bliskie. To często osoby, które mają wiedzę popartą praktyką. Co ciekawe ankieta, która została przeprowadzona w internecie na 500 przedstawicielach pokazuje, że Jan Paweł II, Elon Musk czy blogerka modowa Maffashion procentowo stawiane są jako autorytet – na równi. To im „Zetki” ufają, do ich rad się stosują i to ich życiem chcą żyć. W dalszej kolejności pojawiały się również nazwiska takie jak Bieber, Zuckerberg czy Lewandowski, co tylko uwidacznia potęgę i zasięg internetu. Pokolenie Z utożsamia się z gwiazdami, które mogę systematycznie obserwować. Jednak aż 16% zapytanych „trudno powiedzieć” kto stanowi dla nich wzór do naśladowania a 11% w nikim nie upatruje autorytetu.

Towarzyskie osamotnienie

Pokolenie Z wbrew przypuszczeniom, że ich życie towarzyskie ogranicza się jedynie do podtrzymywania relacji wyłącznie w świecie cyfrowym - odczuwa także silną potrzebę integrowania się ze znajomymi i przebywania w ich otoczeniu realnie. Z badania CAWI przeprowadzonego na potrzeby raportu wynika, że aż 54% ankietowanych ma dużą lub bardzo dużą potrzebę nawiązywania bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami. Czas ten spędzają w klubach czy restauracjach (co czwarty badany), w domach (24%) lub na świeżym powietrzu spacerując po mieście (20%). Z reguły w okrojonym towarzystwie tylko 2-3 najlepszych przyjaciół/ bliskich znajomych (tak deklaruje 35% ankietowanych).

Pragnienie przez generację Z towarzystwa, nie przekłada się jednak na realne jego istnienie. Kiedy w ubiegłym roku BBC zainicjowało eksperyment społeczny Loneliness Experiment  mający zbadać poziom samotności wśród internautów – okazało się, że na 55 tysięcy osób najwyższy odsetek osób odczuwających osamotnienie zanotowano wśród „Zetek” (aż 40%). Czy znajdują one na to lekarstwo? Dane z raportu dopełniają tę wiedzę badaniem jakościowym. „Zetki” zapytane o antidotum w większości wskazały na zwierzęta, które samotność skutecznie są w stanie zapełnić.

Nauczyciele

Stawiani za autorytet rodzice oraz przyjaciele znacząco w ostatnich latach osłabili w tym kontekście pozycję nauczycieli. Choć pokolenie Z spędza w towarzystwie pedagogów znaczną część dnia – nauczyciele nie stanowią dziś przewodników po trudnościach wieku dorastania, jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszych pokoleń. Badania ilościowe zlecone na potrzebę raportu jasno pokazują, że stosunek z nauczycielami ochłodził się. Ten precedens zauważyć można chociażby na Twitterze pod hasztagiem #najlepszetekstynauczycieli, który nie pozostawia złudzeń jakoby nauczyciel w dalszym ciągu stanowić miał niezaprzeczalny autorytet.

Marka

- Bez wątpienia marka ma znaczenie dla tego pokolenia. Generacja Z szuka w niej, podobnie jak w życiu w ogóle, autentyzmu, bezpieczeństwa, komfortu i możliwości swobodnego wyrażania siebie. - Izabela Kiwak, dr nauk społecznych, Customer Insight & Research Manager

Jak wskazują na to dane w raporcie - styl, jakość i niezawodność to trzy cechy, którymi powinna wyróżniać się dzisiejsza marka. To właśnie klasyka, uniwersalność i prostota najbardziej przykuwają wzrok pokolenia Z. Zapytani o różne kategorie posiadanych dóbr odpowiadali podobnie a odnosząc się do konkretnych marek – podawali często takie same. Badania przeprowadzone na potrzebę raportu wskazują, że najczęstszymi markami stojącymi za wyborem butów są te, które oferują sneakersy (adidas, Puma, Nike, Reebok czy CCC) będące dziś niewątpliwie wyznacznikiem stylu. A to właśnie w styl „Zetki” inwestują najchętniej. Dlatego nie tylko marki obuwnicze, ale także kosmetyczne czy związane z modą wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom oferując asortyment zgodny z duchem młodego pokolenia proponując rozwiązania wytrzymałe a coraz częściej też przyjazne środowisku.

Wyjście naprzeciw oczekiwaniom

- Te marki, które w porę zauważą nie tylko nowego odbiorcę, ale przede wszystkim właśnie zrozumieją kim naprawdę są młodzi, będą w stanie efektywnie wykorzystać możliwości na styku dynamicznego rozwoju technologii i pokoleniowej zmiany. – Natalia Skrzypek, Social Media Stack Leader, Dentsu Aegis Network Polska - Natalia Skrzypek, Social Media Stack Leader, Dentsu Aegis Network Polska

Powstały raport jest istotnym vademecum wiedzy przybliżającym rzeczywistość pokolenia, na którym dziś wszyscy usługodawcy powinni się skoncentrować. Adaptowanie strategii komunikacji pod pokolenie Z będzie istotnym czynnikiem przemawiającym za pozyskaniem konsumentów wśród generacji Z.

Źródło: Dentsu Aegis Network Polska

www.dentsuaegisnetwork.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764