logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Gerhard Steidl uhonorowany Sony World Photography Award 2020 za wkład w fotografię

  PR 27.01.2020, przeczytano 1153 razy
ilustracjastrzałka

World Photography Organisation ma przyjemność ogłosić, że nagrodę Za wybitny wkład w fotografię 2020 w ramach konkursu Sony World Photography Awards otrzymał wydawca Gerhard Steidl. Po raz pierwszy w historii konkursu nagrodę Za wybitny wkład w fotografię przyznano osobie, która nie jest fotografem. Jury doceniło wieloletnią współpracę Steidla z fotografami i olbrzymie oddziaływanie wydawanych przez niego albumów. Zostanie on uhonorowany w czasie ceremonii wręczenia nagród 16 kwietnia w Londynie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/gerhard-steidl-uhonorowany-sony-world-photography-award-2020-za-wklad-w-fotografie,385475,artykul.html

Wydawnictwo Steidla powstało w 1968 r., a w 1996 r. zaczęło realizować własny program publikacji albumów fotograficznych. W ciągu kilku lat firma stała się jednym największych na świecie wydawców współczesnej fotografii. W jej imponującym dorobku znajdują się albumy najwybitniejszych fotografów, takich jak Joel Sternfeld, Nan Goldin, Bruce Davidson, Robert Frank, Berenice Abbott, Robert Adams, Henri Cartier-Bresson, Karl Lagerfeld czy Juergen Teller. Publikacje wydawnictwa Steidl obejmują całą historię fotografii, od jej wczesnych mistrzów po czołowych współczesnych artystów. Reprezentują także szerokie spektrum fotograficznej ekspresji — od sztuki i mody, po fotografię dokumentalną i uliczną.

JEDNA MIŁOŚĆ, JEDEN ALBUM: KULTURA KSIĄŻKI WYDAWNICTWA STEIDL. ALBUM FOTOGRAFICZNY JAKO ZWIELOKROTNIENIE

Dla uczczenia osiągnięć Steidla, w ramach wystawy konkursowej Sony World Photography Awards 2020 w słynnym londyńskim Somerset House zaprezentowany zostanie jego wyjątkowy proces wydawniczy i około 80 najbardziej uznanych publikacji. Prezentacja zatytułowana Jedna miłość, jeden album: kultura książki wydawnictwa Steidl. Album fotograficzny jako zwielokrotnienie ukaże album fotograficzny jako element tradycji „zwielokrotniania” dzieł artystów. Wystawie towarzyszyć będzie specjalne spotkanie przygotowane we współpracy z Davidem Campanym, zatytułowane Zadaj Steidlowi głupie pytanie na temat wydawania książek — niestereotypowa sesja pytań i odpowiedzi z udziałem nagrodzonego wydawcy.

Rozwijając ideę demokratyzacji dzieła sztuki, Gerhard Steidl potraktował swoją wystawę jako sposób na przekazanie konkretnej wizji i podzielenie się własną wiedzą i doświadczeniem. Przestrzeń wystawy zostanie zaaranżowana w formie warsztatowej i podzielona na cztery części: „Artysta”, „Koncepcja”, „Projekt” oraz „Druk”. Każdemu prezentowanemu obiektowi towarzyszyć będzie szczegółowy komentarz. Wprowadzi on zwiedzających w kulturę książki wydawnictwa Steidl i krok po kroku przybliży im proces wydawniczy: od wstępnej korespondencji z artystą, poprzez redakcyjne dyskusje, aż po przykłady różnych szczegółów technicznych, takich jak krój czcionki, papier czy sposób oprawy.

Wśród prezentowanych wydawnictw znajdzie się słynny kolekcjonerski album The Japanese Box (2001), opublikowany przez wchodzące w skład domu wydawniczego Steidl wydawnictwo Edition 7L jako wynik współpracy Karla Lagerfelda i Gerharda Steidla. Album ma formę czarnego, lakierowanego pudełka z odbitkami kopii sześciu rzadkich zdjęć z okresu ukazywania się japońskiego czasopisma fotograficznego „Provoke”. Kolejną wystawianą publikacją Edition 7L będzie Interview: The Crystal Ball of Pop Culture (2004) Andy’ego Warhola — siedmiotomowy album z przedrukami najlepszych zdjęć z pierwszych dziesięciu roczników słynnego miesięcznika „Interview”, założonego przez mistrza pop-artu. Całość umieszczona jest na wykonanym na zamówienie drewnianym wózku.

Poza tymi znanymi publikacjami Steidl zaprezentuje także fotografie autorstwa wybranych artystów, z którymi współpracuje od lat. Znajdą się wśród nich nowe zdjęcia, z mającego się wkrótce ukazać albumu Orange (2020), autorstwa laureata Literackiej Nagrody Nobla, Orhana Pamuka. Książka zawiera zdjęcia pozornie zaniedbanych uliczek i zaułków Stambułu pogrążonych w ciepłym, pomarańczowym blasku starych latarń ulicznych, szybko wypieranych przez nowoczesne, białe oświetlenie. Będzie także można zobaczyć fotografie z Museum Bhavan (2017) — ruchomej wystawy autorstwa Dayanity Singh, w ramach której odbitki umieszczane są na składanych, drewnianych konstrukcjach i mogą być dowolnie aranżowane przez artystę. Miniaturowa wersja tej wystawy została wydana przez wydawnictwo Steidla w formie albumu złożonego z dziewięciu niezależnych „muzeów”, które widz może zainstalować we własnym domu i dowolnie komponować.

Obok prac Singh i Pamuka na wystawie pojawią się fotografie z albumu hiszpańskiego reżysera Carlosa Saury zatytułowanego Vanished Spain (dosł. „Hiszpania, której już nie ma”, 2016). Album zawiera zdjęcia z podróży przez Andaluzję i środkową Hiszpanię w latach 50. XX w. Ta wspaniała kolekcja, ukazująca między innymi krajobrazy, walki byków i sceny z życia codziennego, miała być przeciwwagą dla propagandowego obrazu Hiszpanii tworzonego na użytek dyktatury generała Franco. Na wystawie prezentowane będą także oryginalne odbitki żelatynowo-srebrowe, które Ed Ruscha wykonał w 2009 r. jako ilustracje do klasycznej powieści Jacka Kerouaca W drodze. Część wykorzystanych do tego czarno-białych zdjęć Ruscha wykonał sam, część zamówił u innych fotografów albo wybrał ze znalezionych obrazów odpowiadających szczegółom i wrażeniom opisywanym przez autora książki.

— Nagroda Za wybitny wkład w fotografię 2020 to dla mnie ogromny zaszczyt — mówi Gerhard Steidl. — Jako wydawca kocham albumy fotograficzne za to, że są bardzo demokratycznym medium: przybliżają fotografię szerokiej publiczności. Dlatego też najwięcej radości sprawia mi tworzenie w Somerset House wystawy Jedna miłość, jeden album: kultura książki wydawnictwa Steidl. Album fotograficzny jako zwielokrotnienie. Będzie to dla nas okazja do zaprezentowania naszych najbardziej ambitnych wydawnictw, podzielenia się z publicznością tajemnicami procesu wydawniczego, a może także do zainspirowania następnego pokolenia wydawców.

Sony World Photography Awards 2020

  • MIEJSCE: Somerset House, Londyn, WC2R 1LA
  • TERMIN: 17 kwietnia – 4 maja 2020 r.
  • GODZINY OTWARCIA: poniedziałek–piątek od 10.00 do 21.00; sobota–niedziela od 10.00 do 20.00

Źródło: Sony Corporation

www.sony.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764