
Gdy zawrotne tempo życia przytłacza nas niemal każdego dnia, takie akcje jak Giving Tuesday są szczególnie ważne: przypominają nam o potędze dobra, wspólnoty i dzielenia się.
To globalne wydarzenie, obchodzone corocznie we wtorek po Święcie Dziękczynienia (które z kolei tradycyjnie przypada na ostatni czwartek listopada), stawia sobie za cel skupienie uwagi społeczeństwa na akcjach charytatywnych, dawaniu i wspieraniu potrzebujących.
Skąd wzięło się Giving Tuesday?
Początki Giving Tuesday sięgają 2012 roku, kiedy to Henry Timms, działający w 92nd Street Y, centrum kulturalnym w Nowym Jorku, we współpracy z Fundacją Narodów Zjednoczonych (United Nations Foundation, UNF), postanowiły stworzyć kontrast dla komercyjnych ekscesów Black Friday i Cyber Monday. W miejsce zakupów na potęgę postawiono ideę hojności i działania na rzecz innych. Od tamtej pory Giving Tuesday zdobył popularność na całym świecie, inspirując ludzi do podejmowania działań charytatywnych, angażowania się w wolontariat oraz wspierania organizacji non-profit na inne, nierzadko bardzo kreatywne sposoby.
Myśl globalnie, działaj lokalnie
Co jest wyjątkowego w Dobroczynnym Wtorku? Połączenie globalnego zasięgu z silnym osadzeniem w lokalnych społecznościach! Ludzie na całym świecie łączą siły, by działać na rzecz dobra wspólnego. W tym dniu organizacje charytatywne, szkoły, firmy i rozmaite organizacje oddolne podejmują różnorodne inicjatywy, które przynoszą korzyści ich najbliższemu otoczeniu. Piękno Giving Tuesday polega przecież na tym, że zachęca do najrozmaitszych aktów pomagania: można zapukać do starszego sąsiada i zapytać, czy nie trzeba mu przynieść zakupów, ale też można zrobić przelew na bliską sercu organizację charytatywną. Każde z tych działań ma pozytywny wpływ na rzeczywistość i… wielką moc pomagania!
Wsparcie dla organizacji non-profit
Jeśli do tej pory jeszcze nie zacząłeś tego robić, Dobroczynny Wtorek to doskonała okazja, by rozpocząć wspieranie dobroczynnych organizacji z portalem FaniMani.pl – polskim liderem ruchu Giving Tuesday. FaniMani umożliwia swoim użytkownikom przekazywanie bezpłatnych darowizn od zakupów online za każdym razem, gdy kupują coś w jednym z ponad 1700 sklepów partnerskich serwisu. To sklepy dzielą się swoim zyskiem, dzięki czemu użytkownicy FaniMani nie dopłacają ani złotówki!
FaniMani.pl regularnie przekonuje, że w sumie drobnych działań może być ogromna siła: z niewielkich kwot, zazwyczaj stanowiących ok. 2,5% ceny zakupionych produktów, zbierają się miliony złotych na dobre cele. Bardzo podobna idea stoi za akcją #unselfie (givingtuesday.pl/unselfie/), promowaną w tym roku przez FaniMani w ramach Giving Tuesday.
Akcja #Unselfie polega na robieniu sobie selfie ze zdjęciem naszkicowanego na kartce serca, w które wpisana jest nazwa bliskiej nam organizacji lub sprawy. Udostępnione w mediach społecznościowych, takie zdjęcie – koniecznie z hasztagiem #unselfie oraz #GivingTuesdayPL – pozwala na dotarcie z informacją o danym problemie społecznym lub organizacji i jej działaniach do większej liczby osób.
Jak wiele dobra można zmieścić w jednym dniu?
Giving Tuesday to manifestacja siły wspólnoty, która skupia się na niesieniu pomocy innym. To przypomnienie, że każdy ma moc wpływania na świat wokół siebie. W miarę jak Giving Tuesday staje się coraz popularniejszy, możemy spodziewać się, że jego wpływ na światowy krajobraz pomagania będzie rosnąć, przynosząc nadzieję i wsparcie tam, gdzie są one najbardziej potrzebne.
Źródło: FaniMani