logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Globalne trendy na rynku gadżetów, reklamy indoor i outdoor

  PR 14.05.2012, przeczytano 5119 razy
ilustracjastrzałka
Kreatywny billboard reklamujący trymer firmy Panasonic Źródło Saatchi&Saatchi

Aby przekaz reklamowy został skutecznie dostarczony do jak największej grupy odbiorców, jego forma musi być atrakcyjna i przyciągająca uwagę – słowa niby banalne i znane przez każdego profesjonalistę w branży reklamowej. Ale co zrobić gdy brakuje pomysłów, a krzykliwa i kontrowersyjna treść nie wystarcza już, aby wyłonić się z peletonu agencji reklamowych? Kreatywnych rozwiązań można szukać w Europie Zachodniej obfitującej w nowoczesną technologię zabierającą odbiorców w zupełnie inny wymiar.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/globalne-trendy-na-rynku-gadzetow%2C-reklamy-indoor-i-outdoor,15517,artykul.html

Interakcja z otoczeniem

Jednym z rozwiązań jest coraz częściej wykorzystywana interakcja reklamy z otoczeniem. Prawdopodobieństwo, że kolejny, standardowy billboard zwróci na siebie uwagę przechodniów są znikome. Jednak gdy banner sprytnie komponuje się z krajobrazem, szanse od razu wzrastają. Z takiej możliwości skorzystała firma Panasonic, która reklamując trymer wykorzystała pobliską trakcję energetyczną w taki sposób, aby przypominała zbędne owłosienie.

W przyszłości należy się spodziewać dalszej intensyfikacji łączenia reklamy z otoczeniem. Dotyczy to również cyfrowych nośników przekazu reklamowego, czyli popularnych zarówno w pomieszczeniach, jak i na ulicy ekranów LCD. Dzięki dynamizmowi przekazu treści ten typ reklamy lepiej przyciąga uwagę przechodniów i zawiera więcej informacji. Coraz bardziej popularne jest wyświetlanie reklam na lustrach np. w toaletach centrów handlowych. Reklama wyświetlana jest do momentu gdy do lustra podchodzi osoba chcąca się przejrzeć. Interaktywne lustra wykorzystywane są także w sklepowych przymierzalniach i mogą być źródłem ciekawych przeżyć dla klienta, gdy nagle obok swojego odbicia zauważa on inne animowane postacie, które prawią komplementy i nakłaniają do zakupu.

Billboard watches you...

Reklama dopasowana pod konkretną osobę? Niemożliwe? A jednak. Obecnie prowadzone są prace nad rewolucyjnym typem reklamy spersonalizowanej. Dzięki kamerze wbudowanej w wyświetlacz LCD oraz specjalnemu oprogramowaniu możliwe będzie dostosowanie wyświetlanej treści do preferencji przechodniów w danym momencie przechodzących obok ekranu. Kamera ma za zadanie nagrywanie obrazu ulicy, który analizowany jest przez program identyfikujący wyraz twarzy przechodniów. W ten sposób mogą oni ujrzeć przekaz reklamowy dopasowany do rozpoznanego nastroju – możliwe jest rozróżnianie sześciu głównych emocji, a są to szczęście, złość, smutek, strach, zaskoczenie oraz zniesmaczenie. Program rozpoznaje także marki producentów ubrań i akcesoriów, które posiada przechodzień. W zależności od oprogramowania ekran wyświetla wtedy reklamę firmy, której logo zostało rozpoznane bądź produkty marki konkurencyjnej.

Rosnące zaawansowanie techniczne sposobów nadawania reklamy wiąże się również z coraz większymi kosztami wykonania. Nie należy jednak obawiać się strat, gdyż według badań wykonanych w Stanach Zjednoczonych przez The Outdoor Advertising Association of America, jeden dolar wydany na reklamę zewnętrzną przynosi średnio 2,8 dolara wzrostu sprzedaży. Należy jednak pamiętać o tym, aby droższe technologie umieszczać w miejscach nie narażonych na akty wandalizmu. Jean-Charles Decaux, prezes firmy JCDecaux, mówi: „Drogie wyświetlacze LCD znajdą zastosowanie na lotniskach, stacjach kolejowych, w metrze oraz centrach handlowych, podczas gdy w publicznych niestrzeżonych miejscach takich jak przystanki autobusowe dalej najpopularniejsza będzie tradycyjna papierowa forma billboardu”.

Gadżety reklamowe skuteczną formą promocji

Jeśli chcemy być pewni, że reklama skutecznie trafi do określonego odbiorcy, wykorzystujemy spersonalizowane nośniki przekazu w formie gadżetów reklamowych. Wręczany upominek musi być atrakcyjny i miły dla oka, ale to nie jedyne wymagania, które musi spełnić, aby jak najdłużej promować firmę. Przy projektowaniu upominków uwagę należy zwrócić na sezonowość, czyli dopasowanie tematyki upominku do pory roku, wielofunkcyjność gadżetów, ich zaawansowanie technologiczne, ekologiczność, design i bezpieczeństwo.

Zanim jeszcze wręczymy taki gadżet warto zadać sobie pytanie przy jakiej okazji i komu zostanie on wręczony. Przykładowo podczas imprez targowych na stoiskach firm opłaca się rozdawanie notatników i długopisów, aby klient mógł zapisać sobie szczegóły oferty. Można rozważyć także wręczenie pamięci przenośnej USB z nadrukowanym adresem elektronicznym zawierającej wszystkie informacje na temat firmy. Dobrym rozwiązaniem jest też przygotowanie dwóch kategorii takich gadżetów. Upominek standardowy dla każdego kto wykaże zainteresowanie firmą oraz „premium” wręczany po umówieniu się na spotkanie, podpisaniu umowy lub dla stałych klientów.

Badanie gadżetów reklamowych

Na potrzebę prelekcji wygłaszanej podczas Międzynarodowych Targów Reklamy i Poligrafii RemaDays w Warszawie firma ConQuest Consulting przeprowadziła własne badanie popularności gadżetów reklamowych. Dane zebrane zostały przy wykorzystaniu metody CAWI – wywiady przeprowadzone zostały za pośrednictwem ankiety internetowej, a próbę stanowiło 100 losowo wybranych respondentów. Staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie czy rozdawanie upominków promocyjnych opłaca się przedsiębiorcom, a także jakie cechy powinien posiadać idealny gadżet.
Pierwsze pytanie dotyczyło liczby otrzymywanych gadżetów reklamowych. Prezentacja jego wyników wygląda następująco.

Według badania 86% ankietowanych zapamiętało nazwę firmy, od której dostało upominek. Jednak większość z nich, bo aż około 65%, deklaruje, że ani razu nie zdecydowało się na skorzystanie z usług bądź za zakup produktów takiej firmy i tylko 35% z nich przyznaje, że przynajmniej raz podjęło taki krok.

Pamiętajmy jednak, że celem gadżetu jest poprawa wizerunku i utrwalenie marki w pamięci konsumenta. Dlatego wysoki odsetek osób, które pamiętają nazwę firmy dzięki gadżetowi z jej logo wskazuje na fakt, że upominki faktycznie spełniają swoje zadanie.

Producenci gadżetów powinni natomiast upewnić się, że produkowane przedmioty są wytrzymałe i dobre jakościowo, gdyż odbiorcy chętnie z nich korzystają przez dłuższy okres czasu. „Jak długo służyły Panu/Pani wykorzystywane gadżety reklamowe?” – to jedno z pytań na które odpowiadali ankietowani.

Ankietowanych poproszono także o ocenienie w skali od 1 do 5 kilku cech gadżetów reklamowych. Okazuje się że najważniejsza dla Polaków jest funkcjonalność gadżetów (takie odpowiedzi udzieliło 15% ankietowanych), jakość wykonania oraz typ gadżetu (po 14%). Dużo mniej istotne są natomiast logo oraz ekologiczność upominków. Przechodząc do konkretów, do najchętniej otrzymywanych upominków należą pamięć USB (30%), dodatki do sprzętu elektronicznego (13%) oraz kubki (10%). Natomiast umiarkowaną popularnością cieszą się artykuły biurowe typu aktówka czy notatnik oraz ubrania takie jak T-shirty czy czapki. Na szarym końcu listy znajdują się breloki oraz smycze.

Porównując sytuację branży reklamowej w Polsce i krajach Zachodu zaobserwować można wiele potencjalnych kierunków rozwoju rodzimego rynku. Społeczeństwo polskie ciągle przyjmuje wzorce płynące z Europy Zachodniej, dlatego też istnieje podstawa by twierdzić, iż w tym przypadku stanie się podobnie. Firmy, które będą uważnie obserwować zagraniczne trendy bez problemu dopasują się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań krajowych odbiorców. Nie wystarczy jednak bierne powielanie strategii światowych potentatów reklamy. Być może Polska również mogłaby czymś zaskoczyć cały świat?

Pełna wersja raportu:http://www.conquest.pl/2111/co-nowego-na-rynku-gadzetow-reklamowych-wyniki-badania

Źródło: ConQuest Consulting

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Digital Incubator WBD partnerem Programu InCredibles
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce – działająca w strukturach grupy jednostka organizacyjna koncentrująca się na rozwoju innowacyjnych produktów i współpracy ze startupami – łączy siły z InCredibles. Jako stały partner programu monitoringowego, Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki...
DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764