logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Globalny Pakt Mediów Przeciwko Dezinformacji

  PR 09.05.2025, przeczytano 306 razy
ilustracjastrzałka

Dziennikarze i dziennikarki z całego świata podpisali Globalny Pakt Mediów Przeciwko Dezinformacji zainicjowany przez Fundację PZU wraz z Grupą Agora - gospodarzem 76. edycji World News Media Congress. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/globalny-pakt-mediow-przeciwko-dezinformacji,408712,artykul.html

Podczas odbywającego się w Krakowie World News Media Congress 2025 przedstawiciele mediów z całego świata podpisali Globalny Pakt Mediów Przeciwko Dezinformacji. Inicjatorem tego porozumienia była Fundacja PZU, która konsekwentnie działa na rzecz walki o czysty przekaz w przestrzeni publicznej. 

Pakt został wypracowany podczas panelu „Fact vs. Fiction: A Global Media Pact”, który odbył się drugiego dnia kongresu. W trakcie tej sesji dziennikarze, redaktorzy i eksperci z różnych krajów wspólnie przedyskutowali treść dokumentu, uwzględniając wcześniej zgłoszone propozycje. Panel otworzyła Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU i ekspertka ds. dezinformacji, a w dyskusji wzięli udział m.in.: Rupa Jha (Collective Newsroom, Indie), Branko Brkic (Daily Maverick, RPA) i Elsa Court (Kyiv Independent, Ukraina). Dyskusję moderował Bartosz Wieliński, wicenaczelny „Gazety Wyborczej”. 

ilustracjastrzałka

W efekcie rozmów i wspólnych ustaleń, Pakt zawiera kluczowe zobowiązania dla mediów: 

  • unikanie clickbaitów i nieprecyzyjnych komunikatów - stawianie na rzetelne, informacyjne nagłówki i eliminowanie treści emocjonalnych czy wprowadzających w błąd; 
  • zapewnianie odpowiedzialności redakcyjnej - publikowanie faktów, nie opinii oraz unikanie wzmacniania ekstremalnych czy szkodliwych głosów; 
  • wzmacnianie standardów dziennikarskich - wsparcie newsroomów w zatrudnianiu doświadczonych dziennikarzy, fact-checkerów i dziennikarzy śledczych; 
  • promowanie jakości informacji ponad ilość - ograniczanie sensacji, promowanie komunikacji opartej na dowodach i ochrona debaty publicznej przed polaryzacją. 

Pakt zawiera również rekomendacje dla państw i instytucji publicznych: 

  • wspieranie odpowiedzialnego dziennikarstwa i wzmacnianie państwowych mechanizmów obrony przed dezinformacją; 
  • wprowadzanie przepisów prawnych z realnymi sankcjami za szerzenie szkodliwej dezinformacji; 
  • finansowanie niezależnych organizacji fact-checkingowych i tworzenie państwowych zespołów reagowania; 
  • skuteczniejsze regulowanie platform społecznościowych, ograniczanie szkodliwych treści i nadzór nad algorytmami. 

Pakt podpisali m.in. Marty Baron (były naczelny „The Washington Post”; Chris Schleimer (naczelny Editpress, Luksemburg); Dimitar Semkov (Pod Tepeto Media, Bułgaria), a także polscy przedstawiciele mediów m.in. Roman Imielski (zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”); Mateusz Zadroga (naczelny fakenews.pl) i Mariusz Nowik (zastępca dyrektora informacji Radia ZET).

Fundacja PZU, partner panelu i współorganizator inicjatywy, aktywnie angażuje się w działania na rzecz walki z dezinformacją, edukacji medialnej i promocji rzetelnej informacji. Pakt został podpisany przez wielu dziennikarzy i wydawców uczestniczących w kongresie.

Źródło: Agora S.A.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Mediapanel za kwiecień 2025 - Internet
Poniżej prezentujemy szczegółowe zagregowane miesięczne dane pochodzące z badania internetu: rankingi wydawców i witryn internetowych oraz aplikacji. Prezentujemy również zestawienie audytowanych playerów audio i wideo – ich wyniki pokazujemy w agregacji do grup mediowych, biorących udział w badaniu.
Mediapanel za kwiecień 2025 - zestawienie tematyczne i funkcjonalne
Prezentujemy zestawienia TOP 10 brandów z wybranych kategorii tematycznych i funkcjonalnych badania Mediapanel. Rankingi utworzone zostały wg łącznego zasięgu serwisów www i aplikacji mobilnych poszczególnych brandów. Wskaźnik "użytkownicy" (real users) oznacza liczbę osób odwiedzających daną stronę lub aplikację, nie zaś liczbę aktywnych użytkowników platform / serwisów...
TVP, TVN24 i Polsat News zorganizują debatę przed II turą wyborów prezydenckich
Telewizja Polska wspólnie z TVN24 i Polsat News – jeśli dojdzie do II tury wyborów na urząd prezydenta RP – zorganizuje debatę prezydencką z udziałem dwóch kandydatów, którzy spotkają się w II turze wyborów w dniu 1 czerwca 2025 roku. Debata odbędzie się w środę, 21 maja o godz. 20:00 w siedzibie Telewizji Polskiej przy ul. Woronicza 17.
Ponad 2,5 miliona widzów debaty prezydenckiej w TVP
Debata prezydencka Telewizji Polskiej z 12 maja 2025 roku – ostatnia przed wyborami prezydenta RP zaplanowanymi na 18 maja br. – okazała się najchętniej oglądanym wydarzeniem tego typu ze wszystkich debat transmitowanych przez polskie media w tym roku. W TVP1, TVP Info i TVP Polonia zgromadziła ona 2,53 mln widzów, co przełożyło się na łączny udział w paśmie na...
Filmy nagrodzone w Cannes w Klubie Konesera w Polsat Box Go
Kino artystyczne to prawdziwa skarbnica różnorodnych i inspirujących filmów. W Polsat Box Go w Klubie Konesera dostępne są starannie wyselekcjonowane produkcje z całego świata – obrazy, które zdobyły uznanie krytyków i widzów na całym świecie. Wśród nich znajduje się kilkadziesiąt tytułów nagrodzonych i docenionych na Festiwalu Filmowym w Cannes, m.in.: „Dziewczyna z...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764