Dziennikarze i dziennikarki z całego świata podpisali Globalny Pakt Mediów Przeciwko Dezinformacji zainicjowany przez Fundację PZU wraz z Grupą Agora - gospodarzem 76. edycji World News Media Congress.
Podczas odbywającego się w Krakowie World News Media Congress 2025 przedstawiciele mediów z całego świata podpisali Globalny Pakt Mediów Przeciwko Dezinformacji. Inicjatorem tego porozumienia była Fundacja PZU, która konsekwentnie działa na rzecz walki o czysty przekaz w przestrzeni publicznej.
Pakt został wypracowany podczas panelu „Fact vs. Fiction: A Global Media Pact”, który odbył się drugiego dnia kongresu. W trakcie tej sesji dziennikarze, redaktorzy i eksperci z różnych krajów wspólnie przedyskutowali treść dokumentu, uwzględniając wcześniej zgłoszone propozycje. Panel otworzyła Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU i ekspertka ds. dezinformacji, a w dyskusji wzięli udział m.in.: Rupa Jha (Collective Newsroom, Indie), Branko Brkic (Daily Maverick, RPA) i Elsa Court (Kyiv Independent, Ukraina). Dyskusję moderował Bartosz Wieliński, wicenaczelny „Gazety Wyborczej”.
W efekcie rozmów i wspólnych ustaleń, Pakt zawiera kluczowe zobowiązania dla mediów:
- unikanie clickbaitów i nieprecyzyjnych komunikatów - stawianie na rzetelne, informacyjne nagłówki i eliminowanie treści emocjonalnych czy wprowadzających w błąd;
- zapewnianie odpowiedzialności redakcyjnej - publikowanie faktów, nie opinii oraz unikanie wzmacniania ekstremalnych czy szkodliwych głosów;
- wzmacnianie standardów dziennikarskich - wsparcie newsroomów w zatrudnianiu doświadczonych dziennikarzy, fact-checkerów i dziennikarzy śledczych;
- promowanie jakości informacji ponad ilość - ograniczanie sensacji, promowanie komunikacji opartej na dowodach i ochrona debaty publicznej przed polaryzacją.
Pakt zawiera również rekomendacje dla państw i instytucji publicznych:
- wspieranie odpowiedzialnego dziennikarstwa i wzmacnianie państwowych mechanizmów obrony przed dezinformacją;
- wprowadzanie przepisów prawnych z realnymi sankcjami za szerzenie szkodliwej dezinformacji;
- finansowanie niezależnych organizacji fact-checkingowych i tworzenie państwowych zespołów reagowania;
- skuteczniejsze regulowanie platform społecznościowych, ograniczanie szkodliwych treści i nadzór nad algorytmami.
Pakt podpisali m.in. Marty Baron (były naczelny „The Washington Post”; Chris Schleimer (naczelny Editpress, Luksemburg); Dimitar Semkov (Pod Tepeto Media, Bułgaria), a także polscy przedstawiciele mediów m.in. Roman Imielski (zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”); Mateusz Zadroga (naczelny fakenews.pl) i Mariusz Nowik (zastępca dyrektora informacji Radia ZET).
Fundacja PZU, partner panelu i współorganizator inicjatywy, aktywnie angażuje się w działania na rzecz walki z dezinformacją, edukacji medialnej i promocji rzetelnej informacji. Pakt został podpisany przez wielu dziennikarzy i wydawców uczestniczących w kongresie.
Źródło: Agora S.A.