logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Google: Dlaczego zabieramy głos w sprawie ustawy o prawie autorskim

  PR 20.07.2024, przeczytano 413 razy
ilustracja

W ubiegłym tygodniu wydawcy mediów wystosowali głośny apel w sprawie omawianego w Senacie projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Projekt implementuje unijną Dyrektywę o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa ta pozwala wyszukiwarkom takim jak Google na swobodne linkowanie i wykorzystywanie „bardzo krótkich fragmentów” treści wydawców prasowych. Ustawa tworzy również nowe prawa dla wydawców, gdy dłuższe fragmenty ich treści są wykorzystywane online, nie definiując czym jest krótki fragment lub dłuższy podgląd. Pomimo tej niepewności, Google uruchomił w Europie szeroki program licencjonowania treści chronionych nowym prawem pokrewnym, z którego korzysta już ponad 4000 tytułów prasowych w 19 krajach Unii Europejskiej. Mamy nadzieję, że zakończenie procesu implementacji w Polsce umożliwi nam uruchomienie płatności w ramach tego programu również dla polskich wydawców. Jesteśmy gotowi do wdrożenia programu kiedy tylko ustawa zostanie przyjęta, a doświadczenia z innych krajów pokazują, że arbitraż nie jest konieczny do rozpoczęcia negocjacji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/google%3A-dlaczego-zabieramy-glos-w-sprawie-ustawy-o-prawie-autorskim,405062,artykul.html

Podobnie jak inne podmioty gospodarcze, których działalność będzie objęta przepisami ustawy, zarówno koncerny medialne, jak i Google mają prawo przedstawić swoje stanowisko. Wobec licznych opinii, niemających oparcia w faktach, czujemy się zobowiązani to zrobić. Nasze stanowisko przekazaliśmy w oficjalnym dokumencie także Senatorom i Senatorkom. Jest to standardowa i transparentna praktyka. W stanowisku firmy przedstawiamy te same argumenty i fakty, w tym nasze doświadczenia z wdrażania tych rozwiązań w innych krajach, które od początku tej dyskusji otwarcie przedstawiamy publicznie. Warto przy tym zauważyć, że koncerny wydawnicze, które przedstawiają swoje stanowiska zarówno bezpośrednio, jak i poprzez swoje organizacje branżowe, wykorzystują dodatkowo w celu nagłośnienia swoich argumentów szeroki dostęp do własnych mediów.

W ferworze debaty, gdy w przestrzeni medialnej powielane są mity lub błędne informacje na temat działalności Google, warto pamiętać o faktach, zgodności z prawem europejskim oraz zasadach funkcjonowania jednolitego rynku cyfrowego w UE. Poniżej kilka z tych faktów:

  • Wyszukiwarka Google, usługa Discover oraz Wiadomości Google kierują użytkowników i użytkowniczki do stron internetowych, w tym do stron wydawców mediów. Co miesiąc użytkownicy przechodzą na witryny wydawców prasowych z naszych wyników wyszukiwania i Wiadomości Google ponad 24 miliardy razy.
  • Linkom do stron wydawców w wyszukiwarce towarzyszą jedynie bardzo krótkie fragmenty treści, które zachęcają internautów do zapoznania się z całością na stronie danego wydawcy.
  • Najnowsze badanie PWC wskazuje, że jedno kliknięcie z wyszukiwarki Google jest warte dla wydawcy od 0,06 do 0,08 dolara. Dostarczamy realną i rosnącą wartość dla wydawców, zwłaszcza tych mniejszych, którzy nie mają dużej bazy użytkowników wchodzących bezpośrednio na ich portale.
  • Google przekierowuje bezpłatnie ruch z wyszukiwarki na inne strony, w tym na strony wydawców, a każdy właściciel strony internetowej może samodzielnie zdecydować o jej wyłączeniu z wyników wyszukiwania.
  • W przypadku większości zapytań, w tym tych związanych z newsami, nie wyświetlamy reklam obok wyników wyszukiwania, a Wiadomości Google w ogóle nie zawierają żadnych reklam.
  • Tylko niewielka część zapytań wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki dotyczy treści informacyjnych. Takie zapytania stanowią mniej niż 2% wszystkich zapytań.
  • W ramach programu Showcase w Wiadomościach Google, dodatkowe treści są wyświetlane w postaci paneli przygotowanych przez wydawców na podstawie umów licencyjnych, za które płacimy. W Polsce z programu korzysta już 40 wydawców, umowy obejmują 80 tytułów prasowych, z których połowa to wydawnictwa lokalne.
  • Narzędzia Google umożliwiają wydawcom, którzy zdecydują się z nich korzystać, zarabianie na ruchu na swoich stronach. Wydawcy zachowują ponad 80% przychodów z reklam wyświetlanych na ich stronach za pomocą naszych narzędzi.
  • W ciągu ostatnich trzech lat wypłaciliśmy ponad 1 miliard złotych pięciu największym wydawcom będącym partnerami naszej sieci reklamowej w Polsce.

Od blisko 20 lat współpracujemy z wydawcami mediów w Polsce - tymi dużymi, i tymi najmniejszymi - i to dzięki tej współpracy udało się zapewnić nowe, stabilne i znaczące źródło dochodu dla mediów, jakim jest reklama online. Konsekwentnie wspieramy branżę medialną, inwestując także w rozwój innowacji i kompetencji cyfrowych. Czekamy na zakończenie procesu implementacji europejskiej dyrektywy i głęboko wierzymy, że rozwój rynku mediów internetowych w Polsce będzie możliwy także dzięki dalszej współpracy koncernów medialnych i Google.

Marta Jóźwiak
dyrektorka komunikacji, Google CEE

Źródło: Google

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Piłka w grze. Sen zimowy w Ekstraklasie i I Lidze, koniec dobrej passy Lewandowskiego
Na krajowych boiskach rozegrano tylko jedną w pełni grudniową kolejkę zmagań ligowych. To stąd w głównej mierze wynikają spadki wyników medialnych drużyn analizowanych przez Instytut Monitorowania Mediów. W ligach zagranicznych nie ma tak długiej przerwy i odbyło się o wiele więcej meczów, ale słabsza forma Roberta Lewandowskiego przełożyła się...
Pomiar efektywności sponsoringu w sporcie i kulturze. Szkolenie online
Instytut Monitorowania Mediów organizuje kolejne bezpłatne szkolenie online, tym razem poświęcone działaniom sponsoringowym. Webinar „Pomiar efektywności sponsoringu z wykorzystaniem monitoringu mediów” odbędzie się w czwartek 16 stycznia 2025 roku o godzinie 12:00. Uczestnicy spotkania poznają m.in. ranking najbardziej...
Kanał YouTube Gońca z oprawą muzyczną od Chrisa Carsona
Znany producent muzyczny Chris Carson stworzył nową oprawę muzyczną dla kanału Goniec. Widzowie mogli ją usłyszeć po raz pierwszy w poniedziałek 13 stycznia 2025 r., podczas programu na żywo prowadzonego przez Radosława Grucę.
Oferta dla nowych subskrybentów na urodziny Puls Biznesu
Z okazji 28. urodzin „Pulsu Biznesu” przygotował specjalną ofertę promocyjną dla nowych subskrybentów oraz czytelników odnawiających dostęp do pełnych treści na pb.pl. Od 14 do 31 stycznia br. będzie można nabyć roczną subskrypcję z 50 proc. rabatem od ceny regularnej. Serwis pb.pl ma obecnie ponad 32 tys. płatnych subskrypcji cyfrowych, przy 5 proc....
Mediapanel za grudzień 2024 - zestawienie tematyczne i funkcjonalne
Prezentujemy zestawienia TOP 10 brandów z wybranych kategorii tematycznych i funkcjonalnych badania Mediapanel. Rankingi utworzone zostały wg łącznego zasięgu serwisów www i aplikacji mobilnych poszczególnych brandów. Wskaźnik "użytkownicy" (real users) oznacza liczbę osób odwiedzających daną stronę lub aplikację, nie zaś liczbę...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764