logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Google: W Warszawie o walce z dezinformacją w Europie Środkowo-Wschodniej

  PR 30.04.2024, przeczytano 339 razy
ilustracja

Podsumowanie tematów omawianych podczas regionalnego wydarzenia „Fighting Misinformation Online: Election Integrity in the Age of AI”, które odbyło się w Warszawie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/google%3A-w-warszawie-o-walce-z-dezinformacja-w-europie-srodkowo-wschodniej,404065,artykul.html

W tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego głosować będzie nawet 400 milionów obywateli i obywatelek. W tak istotnym czasie, kiedy dostęp do wiarygodnych informacji jest jedną z kluczowych kwestii, stawiamy sobie pytanie: jak skutecznie walczyć z dezinformacją?

W odpowiedzi na to wyzwanie, 23 kwietnia przedstawiciele Google, YouTube oraz Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego i Fundacji Calouste Gulbenkian zorganizowali w Warszawie spotkanie z ekspertami z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aby omówić temat zwalczania dezinformacji w internecie i ochrony uczciwości wyborów w dobie AI.

Bogaty program warsztatów, paneli i wystąpień sprzyjał intensywnej wymianie wiedzy i rozwojowi współpracy, mającej na celu wypracowanie konkretnych rozwiązań. Sesję plenarną otworzyli między innymi Michał Szczerba, przewodniczący Zgromadzenia Parlamentarnego NATO, oraz Jānis Sārts, dyrektor Centrum Eksperckiego NATO ds. Komunikacji Strategicznej w Rydze.

Oto kilka głównych motywów, które przewijały się podczas wydarzenia.

Współpraca w walce z dezinformacją online

Wnioskiem łączącym poszczególne panele dyskusyjne była potrzeba współpracy między wszystkim przedstawicielami ekosystemu, niezbędna do skutecznej walki z dezinformacją.

David Wheeldon, Senior Director of Government Affairs and Public Policy w YouTube, podkreślił wagę partnerstwa i odpowiedzialnego podejścia w kontekście wyborów - wyborcom należy zapewnić dostęp do wiarygodnych informacji , wyposażać ich w wiedzę i narzędzia umożliwiające ochronę przed dezinformacją i dbać o ich bezpieczeństwo w internecie. Współpracując możemy szybciej, skuteczniej i na większą skalę stawiać czoła dezinformacji.

Jedną z inicjatyw wpisujących się w tę potrzebę jest uruchomienie projektu Elections24Check, na rzecz którego przekazaliśmy 1,5 miliona euro dla Europejskiej Sieci Standardów Weryfikacji Faktów (EFCSN), nowo utworzonego stowarzyszenia reprezentującego europejskie organizacje fact-checkingowe. Platformę Elections24Check tworzy ponad 40 organizacji z całej Europy zajmujących się weryfikacją wiadomości i faktów na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego, w tym polskie Demagog Stowarzyszenie Pravda oraz inne organizacje z regionu, których reprezentanci brali udział w wydarzeniu.

Wiarygodne źródła kontra dezinformacja

Zdeněk Veit, zastępca redaktora naczelnego Czeskiej Agencji Prasowej, wskazał, że organizacje informacyjne mogą odegrać kluczową rolę w walce z dezinformacją, budując swoją markę jako wiarygodne źródło informacji i pomagając w edukowaniu społeczeństwa. Zamykająca wydarzenie Maja Sever, Przewodnicząca European Federation of Journalists, wezwała przedstawicieli organizacji pozarządowych, rządów i platform technologicznych do uznania pracy dziennikarzy za najważniejszy element walki z dezinformacją.

Inni paneliści wskazywali na potrzebę szkoleń z zakresu cyfrowych umiejętności dla dziennikarzy oraz dostępu do nowych technologii. Uczestnicy i uczestniczki mieli okazję dowiedzieć się więcej między innymi o  Pinpoint , opartym na sztucznej inteligencji narzędziu badawczym dla dziennikarzy śledczych i wszystkich, którzy analizują duże zbiory informacji. Fact Check Explorer umożliwia natomiast wyszukiwanie zweryfikowanych informacji z wykorzystaniem nie tylko tekstu, ale również obrazów, co staje się coraz ważniejsze w związku z rosnącą liczbą treści tworzonych za pomocą generatywnej AI. W zeszłym roku w ramach Google News Initiative przeszkoliliśmy ponad 4300 dziennikarzy w Europie Środkowo-Wschodniej, a w 2024 ta liczba będzie jeszcze wyższa.

Szeroka edukacja

Wielu panelistów poruszało kwestię podjęcia szeroko zakrojonych działań, aby sprostać wyzwaniu dezinformacji. Badania wskazują, że dezinformacja może rozprzestrzeniać się nawet 6 razy szybciej niż prawdziwe informacje. Jednym ze sposobów ochrony odbiorców przed tym zagrożeniem jest technika prebunkingu, czyli obalanie mitów na wczesnym etapie. Przedstawicielka Jigsaw – działu w Google, który analizuje zagrożenia dla społeczeństw i rolę technologii w opracowywaniu rozwiązań – zaprezentowała wyniki ponad 10-letnich badań tego zespołu o prebunkingu. Jeszcze przed wyborami do Parlamentu Europejskiego Jigsaw planuje uruchomienie kampanii informacyjnej, której celem będzie zapoznanie internautów z technikami stosowanymi do szerzenia dezinformacji, takimi jak wyrywanie z kontekstu, szukanie kozłów ofiarnych i dyskredytacja. Kampania będzie prowadzone w Polsce i kilku innych krajach europejskich.

Kluczowa przejrzystość

Nic Newman z prestiżowego Reuters Institute for the Study of Journalism na Uniwersytecie Oksfordzkim przytoczył wyniki badania, według którego 70% respondentów z branży uważa, że upowszechnienie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji może obniżyć poziom zaufania do mediów newsowych. Paneliści dyskutowali o nowych zasadach i  narzędziach , które pomagają odbiorcom rozpoznać, kiedy treści zostały wygenerowane przez AI. Podczas wielu wystąpień podkreślano także, że ważne jest, aby dziennikarze i organizacje medialne jasno informowały o tym, czy i w jaki sposób korzystają z AI. Dzięki temu można zbudować zaufanie czytelników i pomóc im lepiej zrozumieć, co widzą w internecie.

Źródło: Google

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Multikino Ursynów zamyka się w sierpniu
Warszawiacy mają ostatnią szansę, by cieszyć się najnowszymi hitami filmowymi oraz wyjątkowymi projektami specjalnymi w Multikinie Ursynów. Multipleks zakończy działalność 18 sierpnia tego roku, ale nie odchodzi bez echa – w ostatni weekend swojej działalności obiecuje niezapomniane atrakcje dla kinomanów.
Niebiesko wszędzie: kampania towarzysząca debiutowi platformy Max
Max zadebiutował w Polsce 11 czerwca. Platforma oferuje dostęp do najbardziej jakościowych treści globalnych marek takich jak: HBO, DC czy Warner Bros. i najlepszych produkcji lokalnych, a także daje możliwość śledzenia wydarzeń sportowych, w tym wszystkich transmisji ze zbliżających się Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024. Start serwisu Max był największym wydarzeniem branży...
Sport.pl z projektem premium na Euro 2024
Z okazji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej redakcja Sport.pl rozpoczęła nowy projekt dla kibiców zainteresowanych jakościowymi treściami sportowymi – Magazyn.Sport.pl na Euro. Na autorskiej stronie będzie można znaleźć pogłębione teksty eksperckie ukazujące ciekawe tematy związane z piłką nożną i historyczne oraz zaskakujące case studies. Dodatkowo, z okazji...
Dziesięciu twórców internetowych dołączyło do agencji Rokmates
Do agencji influencer marketingu Rokmates dołączyło dziesięciu twórców internetowych. Są wśród nich m.in. Torii (łącznie 2,2 mln subskrypcji na trzech kanałach na YouTubie), duet PK Sisters (1,4 mln obserwujących na TikToku) czy Coocharz (258 tys. obserwujących na Instagramie).
Employee TV – z myślą o komunikacji wewnętrznej
Jak ważny jest dialog pomiędzy pracownikiem a pracodawcą? Jak dużym wyzwaniem jest skuteczne dotarcie z komunikatem w tradycyjnej formie? W efektywnej komunikacji wewnętrznej liczy się autentyczność, szacunek, zaangażowanie, ciekawy format i ludzka twarz biznesu. Dlatego agencja 24/7Communication stworzyła nowe narzędzie – Employee...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764