logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Google będzie licencjonować treści wydawców w Polsce

  PR 20.07.2024, przeczytano 479 razy
ilustracjastrzałka

Po wdrożeniu unijnej dyrektywy o prawie autorskim, będziemy licencjonować treści polskich wydawców na takich samych zasadach jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/google-bedzie-licencjonowac-tresci-wydawcow-w-polsce,405063,artykul.html

Trwają prace nad wdrożeniem do polskiego prawa europejskiej dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, w tym istotnego art. 15, regulującego kwestie praw pokrewnych wydawców prasowych. Ta długo oczekiwana implementacja, będąca przedmiotem wieloletnich dyskusji i prac legislacyjnych, przyznaje wydawcom prasowym nowe prawa w zakresie ochrony ich treści informacyjnych publikowanych w internecie, jednocześnie gwarantując użytkownikom i użytkowniczkom dalszy swobodny dostęp do informacji za pośrednictwem platform internetowych.

W odpowiedzi na implementację art. 15 dyrektywy w poszczególnych państwach członkowskich, wprowadziliśmy w Europie program Extended News Previews (ENP). Precyzuje on zasady wynagradzania wydawców za chronione treści informacyjne wykorzystywane w naszych usługach, takich jak wyszukiwarka Google, Wiadomości Google i Discover.

Dzięki współpracy zarówno z indywidualnymi wydawcami, jak i organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, Google już teraz płaci za licencjonowanie treści ponad 4000 tytułów prasowych w 19 krajach europejskich. Jako jedyna platforma uruchomiliśmy tak szeroko zakrojony program, który umożliwia nam dostosowanie się do nowych przepisów, jednocześnie nadal udostępniając użytkownikom linki do źródeł wiadomości i generując ruch do wydawców prasowych. Każde kliknięcie przynosi wydawcom od 25 do 60 gr, przy czym wydawcy regionalni, których odbiorcy mają większą wartość dla reklamodawców, cieszą się wyższymi wskaźnikami.

Fakty dotyczące współpracy Google z wydawcami

Umowy licencyjne oferowane przez Google w ramach programu ENP wykraczają poza zwykłe linkowanie i krótkie streszczenia, zapewniając wydawcom wynagrodzenie za szersze wykorzystanie ich treści w postaci wyświetlania podglądów pod linkami w wyszukiwarce. Oferty licencji ENP opierają się na przejrzystych i obiektywnych kryteriach, zgodnych z przepisami prawa autorskiego. Uwzględniają one między innymi częstotliwość wyświetlania witryny z treściami informacyjnymi oraz wielkość przychodów z reklam generowanych na stronach, na których wyświetlane są podglądy tych treści. Dzięki temu umowy licencyjne ENP zapewniają sprawiedliwe rozwiązanie zarówno dla dużych, jak i małych wydawców.

Jesteśmy gotowi otworzyć nasz program licencyjny ENP dla polskich wydawców każdej wielkości, stosując tę samą spójną metodologię, którą wykorzystujemy w całej Europie. Zrobimy to niezwłocznie po zakończeniu procesu implementacji dyrektywy w Polsce. Mamy nadzieję, że polskie prawo będzie w pełni zgodne z zapisami dyrektywy europejskiej, co umożliwi nam sprawne uruchomienie programu.

Umowy licencyjne ENP stanowią dodatkowe uzupełnienie naszej szerokiej oferty dla polskich wydawców. Oferujemy już rozwiązania reklamowe i subskrypcyjne, program licencjonowania treści Showcase w Wiadomościach Google oraz wiele innych produktów oraz szkoleń dla dziennikarzy i pracowników mediów. Od 2015 inwestujemy w programy szkoleniowe, w których uczestniczyło już kilka tysięcy dziennikarzy i pracowników mediów. Szkolenia te obejmują między innymi narzędzia cyfrowe wspierające walkę z dezinformacją oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych redakcji i newsroomów.

W ramach partnerstw i szkoleń biznesowych dzielimy się wiedzą na temat najnowszych rozwiązań technologicznych i innowacji w branży medialnej. Jednocześnie Google wspiera wydawców informacyjnych, oferując im narzędzia reklamowe, które umożliwiają skuteczną monetyzację treści. Wydawcy korzystający z naszych produktów reklamowych zachowują zdecydowaną większość przychodów, ponad 80%. W latach 2021-2023 wypłaciliśmy z tego tytułu pięciu największym polskim wydawcom informacyjnym kwotę ponad 1 mld zł.

Od ponad 20 lat Google ściśle współpracuje z branżą wydawców informacyjnych. Oferując liczne usługi, programy i bezpośrednie finansowanie, jesteśmy jednym z największych światowych podmiotów wspierających dziennikarstwo. Liczymy na konstruktywną współpracę z polskimi wydawcami, zgodnie z europejską dyrektywą w zakresie praw autorskich, by wspólnie budować zrównoważony ekosystem medialny.

Sulina Connal
Managing Director News Partnerships

Źródło: Google

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dzień Cudów na 35-lecie RMF FM
RMF FM świętuje 35-lecie z charakterystycznym dla siebie rozmachem! 15 stycznia na ulice całej Polski wyruszą trzy żółto-niebieskie konwoje RMF FM – pełne prezentów, które prowadzący rozdadzą słuchaczom w najróżniejszych zakątkach kraju. To będzie dzień pełen emocji, radości i niespodzianek! Kulminacja obchodów odbędzie się...
Piłka w grze. Sen zimowy w Ekstraklasie i I Lidze, koniec dobrej passy Lewandowskiego
Na krajowych boiskach rozegrano tylko jedną w pełni grudniową kolejkę zmagań ligowych. To stąd w głównej mierze wynikają spadki wyników medialnych drużyn analizowanych przez Instytut Monitorowania Mediów. W ligach zagranicznych nie ma tak długiej przerwy i odbyło się o wiele więcej meczów, ale słabsza forma Roberta Lewandowskiego przełożyła się...
Pomiar efektywności sponsoringu w sporcie i kulturze. Szkolenie online
Instytut Monitorowania Mediów organizuje kolejne bezpłatne szkolenie online, tym razem poświęcone działaniom sponsoringowym. Webinar „Pomiar efektywności sponsoringu z wykorzystaniem monitoringu mediów” odbędzie się w czwartek 16 stycznia 2025 roku o godzinie 12:00. Uczestnicy spotkania poznają m.in. ranking najbardziej...
Kanał YouTube Gońca z oprawą muzyczną od Chrisa Carsona
Znany producent muzyczny Chris Carson stworzył nową oprawę muzyczną dla kanału Goniec. Widzowie mogli ją usłyszeć po raz pierwszy w poniedziałek 13 stycznia 2025 r., podczas programu na żywo prowadzonego przez Radosława Grucę.
Oferta dla nowych subskrybentów na urodziny Puls Biznesu
Z okazji 28. urodzin „Pulsu Biznesu” przygotował specjalną ofertę promocyjną dla nowych subskrybentów oraz czytelników odnawiających dostęp do pełnych treści na pb.pl. Od 14 do 31 stycznia br. będzie można nabyć roczną subskrypcję z 50 proc. rabatem od ceny regularnej. Serwis pb.pl ma obecnie ponad 32 tys. płatnych subskrypcji cyfrowych, przy 5 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764