logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Google wspiera CEDMO w walce z dezinformacją

  PR 05.05.2023, przeczytano 554 razy

Uniwersytet Karola w Pradze, główny ośrodek badawczy tworzący Central European Digital Media Observatory (CEDMO), podpisał długoterminową umowę o partnerstwie i współpracy z Google. Google przekaże milion euro na rozwój projektu, którego celem jest zminimalizowanie wpływu zakłóceń informacyjnych, w tym dezinformacji, w regionie Europy Środkowej. Dzięki wsparciu CEDMO będzie kontynuować pracę nad rozwijaniem umiejętności medialnych i cyfrowych w Polsce, Czechach i na Słowacji. W zeszłym roku, po wybuchu wojny w Ukrainie, Google zobowiązał się do przekazania 10 milionów dolarów na rzecz walki z dezinformacją związaną z wojną. Partnerstwo z CEDMO jest jednym z kluczowych projektów dla realizacji tej obietnicy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/google-wspiera-cedmo-w-walce-z-dezinformacja,399850,artykul.html

- W ramach współpracy z sektorem prywatnym, na czele z Google, Uniwersytet Karola, jako główny ośrodek badawczy i wykonawczy projektu CEDMO, rozszerzy swoje badania na Słowację i Polskę. Dzięki temu wyniki badań będą w pełni reprezentatywne dla całej Europy Środkowej - mówi Václav Moravec, główny koordynator CEDMO. - Chcemy również zintensyfikować badania nad wpływem zastosowania sztucznej inteligencji w mediach cyfrowych oraz kontynuować współpracę z projektem E-Safety Uniwersytetu Palackiego. Projekt ma na celu rozwijanie umiejętności krytycznej analizy treści, kluczowej w zwalczaniu szumu informacyjnego i jego wpływu na społeczeństwa - dodaje.

- Wszyscy zgadzamy się co do tego, że edukacja medialna jest jednym z głównych narzędzi walki z dezinformacją. Ale żeby skutecznie rozwijać kompetencje i świadomośc użytkowników mediów, najpierw trzeba skomplikowane zjawisko dezinformacji poznać, a więc zbadać je wykorzystując różne metody naukowe. Tym przede wszystkim, jako partner CEDMO w Polsce, zajmujemy się na Uniwersytecie SWPS - dodaje dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Karina Stasiuk-Krajewska, koordynatorka CEDMO w Polsce.  

Jak wynika z badania Ipsos[1], przeprowadzonego we współpracy z CEDMO i sfinansowanego przez Google, 29% osób w Europie Środkowej czuje się silnie dotkniętych dezinformacją. Ponad 52% respondentów i respondentek w badanych państwach przyznaje, że jedną z kluczowych przyczyn rozprzestrzeniania się dezinformacji jest nadmierna łatwowierność.

Prawie 29% Polek i Polaków obawia się, że jest narażonych na dezinformację regularnie, ponad 57% uważa, że spotyka się z nią sporadycznie, a tylko niespełna 14% osób badanych twierdzi, że w ogóle nie ma z nią styczności. Wykazało to badanie przeprowadzone przez instytut badawczy Ipsos we współpracy z Google. 67% Polaków kwestionuje prawdziwość otrzymywanych informacji. W porównaniu z osobami badanymi w innych państwach regionu, Polacy są powyżej średniej w weryfikacji informacji - ponad 77% z nas twierdzi, że to robi. Na poziomie deklaratywnym jest to najwyższy odsetek wśród wszystkich badanych państw.

Ponad połowa Polaków odpowiedziała, że uważa weryfikację faktów za bardzo ważną część pracy dziennikarzy. Wyniki te potwierdzają zasadność inicjatyw mających na celu walkę z dezinformacją w Polsce i państwach regionu.

- Uniwersytet Karola jest zobowiązany do wykorzystania potencjału swojego szerokiego środowiska akademickiego do walki z dezinformacją. Jest także zobowiązany do zwalczania tego problemu jako instytucja wpływająca na opinię publiczną i pracująca na rzecz ogólnego rozwoju społeczeństwa. Uczelnia może zaoferować wsparcie szerokiego grona ekspertów specjalizujących się w zwalczaniu różnych form dezinformacji - powiedziała rektor Uniwersytetu Karola profesor Milena Králíčková.

Partnerstwo z  CEDMO jest kontynuacją zobowiązania ogłoszonego w zeszłym roku przez Google i YouTube - zwalczania dezinformacji w sieci. W Polsce Google wsparł platformę fact-checkingową Demagog, co pozwoliło na jeszcze lepszą współpracę oddziałów organizacji w Polsce, Czechach i na Słowacji. Oprócz tego Google pomógł organizacji medialnej Mixer, stworzonej przez grupę reporterów Outriders, laureatów m. in. nagrody Grand Press, Paszportów Polityki i wielu międzynarodowych wyróżnień. Dzięki temu partnerstwu Mixer nie tylko szkoli tysiące dziennikarzy w regionie w zakresie technik weryfikacji i sprawdzania faktów, ale także organizuje konferencje, które są miejscem spotkań i wymiany informacji dla dziennikarzy z całego regionu.

Aby wspierać fact-checkerów w Europie Centralnej i Wschodniej, Google przyznał też grant w wysokości 2,5 miliona dolarów TechSoup Europe. Pomoże to organizacjom pozarządowym walczącym z dezinformacją skalować swoją pracę przy użyciu technologii. Google przekazał również International Fact Checking Network 13,2 mln euro - dzięki temu możliwe jest wsparcie sieci 135 organizacji fact-checkingowych z 65 państw.

Źródło: Google Polska

Dodatkowe informacje:

[1] Ipsos, badanie “Perceptions of information chaos in Central Europe and the Baltics” przeprowadzone na reprezentatywnej grupie badanych w wieku 18-65 lat, N=8000 (w każdym z państw n=1000: Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Litwa, Łotwa, Estonia). Badanie przeprowadzono w dniach 2-15 września 2022 roku z wykorzystaniem metody CAWI.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pakiet Ukraina - 10 nowych kanałów w ofercie Vectry
Od 16 kwietnia 2024 roku Vectra, wiodący dostawca usług internetowych, telewizyjnych i telefonii komórkowej w Polsce, wprowadza specjalną ofertę programową stworzoną z myślą o ukraińskich widzach. Nowy pakiet Ukraina obejmuje 10 programów w języku ukraińskim o różnorodnej tematyce — od wiadomości po rozrywkę, sport, edukację i programy dla dzieci.
II tura w mediach społecznościowych – porównanie kandydatow
Choć wyniki wyborów samorządowych zostały już ogłoszone, w wielu miastach wojewódzkich wciąż nie udało się wyłonić prezydentów miast podczas I tury wyborów. Należy zauważyć, że zgodnie z raportem PRCN „Kandydaci na Prezydentów miast wojewódzkich w social mediach - Który z kandydatów na prezydentów...
Fake kNOw more: emocje a podatność młodzieży na dezinformację
Młodzi ludzie są bardzo narażeni na manipulację w internecie. Często klikają w różne treści nie zdając sobie sprawy, że robią to pod wpływem emocji. To właśnie one stanowią punkt wyjścia w programie Fake kNOw more , który pokazuje młodzieży, że lepsze rozpoznawanie emocji, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje także te w internecie....
Raport Seegame: potencjał reklamowy Twitcha
Reklamy na platformach live streamingowych są coraz popularniejszym sposobem dotarcia do pożądanych grup odbiorców – na Twitchu, już co trzecia osoba zwraca na nie uwagę 1 . Które kreacje przyciągają wzrok społeczności, co motywuje ją do oglądania reklam, a także jakie elementy powinien zawierać angażujący przekaz? Open Mobi (na...
Polskie Radio z wpisem o stanie likwidacji w KRS
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako reprezentant Skarbu Państwa będącego właścicielem 100% akcji Spółki, informuje, że Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy dokonał wpisu do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, na mocy którego Polskie Radio zostało postawione w stan likwidacji. Jedynym uprawnionym organem do zarządzania Spółką jest likwidator Paweł Majcher.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764