logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Grandfront 2016: Najlepsze prasowe okładki w Galerii Signs.pl

   20.05.2017, przeczytano 2885 razy
strzałkistrzałka
Nagroda XV-lecia Konkursu GrandFront

15. maja 2017 roku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie rozstrzygnięta została Jubileuszowa, XV edycja Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2016.  Wręczono nagrody w 9 kategoriach Konkursu oraz nagrodę specjalną. Nagrodę główną zdobyła redakcja Harper’s Bazaar za okładkę wydania nr 10 z 2016 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/grandfront-2016%3A-najlepsze-prasowe-okladki-w-galerii-signs.pl,32540,artykul.html

Podczas Gali wręczono także nagrodę XV-lecia Konkursu GrandFront, wybraną w głosowaniu redakcyjnym – statuetka za najlepszą okładkę ostatnich piętnastu lat trafiła do Polityki nr 26 z 2008 roku.

Nagroda GrandFront to najbardziej prestiżowe polskie wyróżnienie dla twórców grafiki prasowej. Organizowany już po raz piętnasty Konkurs jest miejscem prezentacji twórczych pomysłów, inspirujących technik i profesjonalnie opracowanych okładek gazet i czasopism. Od lat w konkursowe szranki stają twórcy i redakcje pism ogólnokrajowych i lokalnych, liderzy w swoich segmentach oraz tytuły, które dopiero wchodzą na rynek. Przez 15 lat statuetki GrandFront trafiły w ręce najwybitniejszych polskich grafików zajmujących się projektowaniem prasowym.

Przez ostatnie lata polski rynek prasowy przeszedł olbrzymie zmiany, co doskonale widać na przykładzie zwycięzców poszczególnych edycji Konkursu GrandFront. Zmieniały się nagradzane tytuły, poruszane tematy czy używane na okładkach techniki i rozwiązania. Zmienił się także sam Konkurs, który ewoluował wraz z całym rynkiem. Nie zmieniło się jedno - nagrody GrandFront to wciąż najważniejsza nagroda na rynku, która nieodmiennie trafia do autorów najciekawszych i najważniejszych okładek danego roku” powiedział Wiesław Podkański, Prezes Izby Wydawców Prasy i Przewodniczący Jury Konkursu.

Do rywalizacji o miano najlepszej okładki w 2016 roku stanęło prawie 200 redakcji, które mimo ograniczenia dopuszczalnej liczby zgłaszanych okładek, przesłały 293 prace w 9 kategoriach dla prasy drukowanej (tj. Dzienników, Gazet lokalnych, czasopism z grupy: Polityka, ekonomia i społeczeństwo, Lifestyle, Rozrywka i gwiazdy, Rodzina i dom, Nauka, technologie i profesje, Hobby i Off), a także 20 zgłoszeń do nagrody specjalnej jury przyznawanej za okładki, które w innowacyjny oraz kreatywny sposób łączą ideę, tekst i rozwiązania graficzne. Podobnie jak w latach ubiegłych najwięcej prac spłynęło w kategorii Hobby (70 okładek) oraz Rodzina i dom (52 prace).

Zwycięzców Konkursu wyłoniło 30-osobowe Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej, redaktorzy i wydawcy. Wybór tegorocznego zwycięzcy poprzedzony był długą dyskusją, a przy podejmowaniu decyzji jurorzy zwracali uwagę zarówno na użyte środki artystyczne, jak i emocje wywoływane przez poszczególne okładki.

Zwycięzcą jubileuszowej XV edycji Konkursu GrandFront wybrano okładkę Harper’s Bazaar nr 10 z 2016 roku. Jak podkreśla Małgorzata Śliwińska, członkini Jury, „Harper's Bazaar to najdłużej na świecie wydawany magazyn o modzie i stylu życia – w USA pierwszy numer wyszedł 150 lat temu w 1867 roku. Ale Harper's Bazaar to nie tylko biblia mody, ale też przewodnik po sztuce, kulturze i literaturze z najwyższej półki. Hasło zwycięskiej okładki to „elektryzująca” Monika Brodka. Ponad  30-osobowe Jury zdecydowało ja nagrodzić właśnie za „elektryzującą” formę, czysty i przejrzysty przekaz oraz fantastyczne zdjęcie. Wszystkie elementy składające się na tę okładkę są polskie: główna bohaterka, fotograf (w tym wypadku fotografka), stylizacja  podkreślająca motyw przewodni. W całości tworzy to jasny przekaz wyróżniający się na tle innych okładek.” Pomysłodawczynią zwycięskiej okładki jest Joanna Góra, redaktor naczelna magazynu.

Laureaci poszczególnych kategorii tematycznych zostali uhonorowani statuetkami ArtFront. Dodatkowo Jury zdecydowało o przyznaniu Nagrody Specjalnej Jury dla Architektury-murator za linię okładek przygotowaną przez młodych polskich grafików. Marek Zalejski, wielokrotny laureat Konkursu i członek Jury, podkreśla, że „konsekwencja i tzw. artystyczny nos redaktorów Architektury-murator procentuje. Nie po raz pierwszy cały rocznik okładek to wynik współpracy z grafikami, lecz tym razem pokuszono się też o ożenek współczesnego środka przekazu z tradycyjną “ręczną” robotą grafika. Animacja tchnęła nowe życie w tradycyjną grafikę. W ten sposób statyczna papierowa okładka bezpośrednio i celnie ożywa na ekranach. I dlatego Architektura-murator wyprzedził konkurentów o całą epokę.”

Kulminacyjnym momentem Gali było przyznanie Nagrody XV-lecia Konkursu GrandFront dla najlepszej strony tytułowej lub okładki w Polsce ostatnich 15 lat. Wyboru zwycięzcy, spośród zdobywców nagrody GrandFront w poprzednich edycjach Konkursu, dokonały w głosowaniu redakcje. Statuetkę za najlepszą okładkę ostatniego piętnastolecia otrzymała „Polityka” za okładkę nr 26 z 2008 roku autorstwa Marka Kwiatkowskiego. „Okładka Polityki 'Wymazywanie Wałęsy' jest okładką szczególną, wychodzącą poza ramy dobrej okładki magazynu. To w tej chwili, z perspektywy czasu, już symbol tamtych lat. Okładka jest bardzo plakatowa, używając oszczędnych środków wyrazu działa jak ikona - z ogromnym ładunkiem emocjonalnym. 'Wymazywanie Wałęsy' ma dużą szansę pozostać ponadczasowym śladem, który będzie w jakimś sensie ilustrował polską transformację i jednocześnie historię polskiej prasy” powiedział o zwycięskiej okładce Jacek Utko, zdobywca wielu prestiżowych międzynarodowych nagród i członek Jury Konkursu GrandFront.

Współorganizatorem jubileuszowej XV edycji Konkursu GrandFront została Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Wiktor Jędrzejec, Prorektor ds. nauki i rozwoju, mówi: „Rozstrzygnięcie XV edycji konkursu odbędzie się w nowym budynku Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek nowy, ale miejsce historyczne. W tym miejscu ponad sto lat temu rodzina Kierbedziów wzniosła pierwszą siedzibę zaprojektowaną i wybudowaną specjalnie dla uczelni artystycznej. Mieszczą się tu nowe i unikatowe wydziały ASP. Scenografia, Zarządzanie Kulturą Wizualną, to jedyne tego rodzaju jednostki w kraju, a połączenie nowego budynku z historyczną siedzibą w której mieści się wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki nadaje temu miejscu specjalny i wyjątkowy charakter. Genius Lo tego miejsca nad Wisłą mam nadzieję będzie towarzyszyć podczas trwania tej uroczystej Gali. Mam też nadzieję, że wśród wyróżnionych znajdą się absolwenci naszej uczelni co przyniesie nam dodatkową satysfakcję, bo przecież rok rocznie wydziały projektowe, a szczególnie wydział Grafiki, wypuszczają w świat dziesiątki kreatywnych młodych ludzi, którzy zasilają twórczą kadrę polskiej prasy.

Źródło: Izba Wydawców Prasy

www.grandfront.pl

Galeria: GrandFront 2016: Prasowa Okładka Roku

Dodatkowe informacje:

Konkurs patronatem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wspierają go firmy działające na rzecz polskiego rynku prasowego: Empik, Ruch S.A., Quad/Graphics, Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców REPROPOL oraz ZAIKS, a także Wydawcy Prasy, wśród których są: Agora, Bonnier Business Polska, Burda International Polska, Edipresse, Gremi Business Communication, Grupa ZPR Media, Infor Biznes, POLITYKA, Polska Press Grupa oraz Ringier Axel Springer Polska. Patronami medialnymi są Telewizja Polska, Polska Agencja Prasowa, miesięcznik Press oraz The Society of News Design (SND).

Najlepsze okładki XV edycji Konkursu będzie można oglądać od 22. maja na wystawie przy ul. Foksal 3/5. Ponadto zwycięskie prace prezentowane będą multimedialnie w Salonach EMPIK. Wszystkie wyróżnione okładki i strony tytułowe można będzie obejrzeć także na stronie internetowej Konkursu: www.grandfront.pl oraz w serwisie Instagram (@grandfront_konkurs).

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
Wspólnie z ekspertami z Fundacji Climate Strategies Poland przeprowadziliśmy szczegółowe badanie śladu węglowego Gali EFFIE Awards Poland 2023. Badanie to obejmowało trzy dni wydarzenia (dzień przed i dzień po) oraz uczestników gali, co pozwoliło uwzględnić różnorodne aspekty emisji związane z ich udziałem.
Kampania Kompanii Piwowarskiej z nagrodą ECU Sustainability Awards
Kompania Piwowarska po raz czwarty razem z Fundacją „Dom w Łodzi” prowadziła kampanię społeczną FASOFF, szerzącą świadomość na temat FAS czyli alkoholowego zespołu płodowego. Tym razem pod hasłem: „Będę TATĄ! - nie piję razem z nią”. Kampania otrzymała nagrodę ECU Sustainability Award przyznawaną podczas European Circular Retail Congress, będącego częścią...
Konkurs na nazwę dla polskich myśliwców F-35
W związku z zakupem przez Wojsko Polskie F-35 Sztab Generalny Wojska Polskiego ogłosił konkurs na nazwę dla nowych myśliwców.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764