logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Grandfront 2017: Najlepsze prasowe okładki w Galerii Signs.pl

   10.06.2018, przeczytano 2330 razy
strzałkistrzałka
Nagroda Specjalna Jury Tomasz Bocheński (autor)

14 maja 2018 roku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie rozstrzygnięta została XVI edycja Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2017. Nagrody wręczono w 8 kategoriach konkursowych oraz nagrody specjalne. Nagrodę główną zdobyła redakcja Dziennik Gazeta Prawna za okładkę wydania nr 135 z 2017 roku. Podczas Gali wręczono także nagrodę specjalną Jury, zrealizowaną pod honorowym patronatem Dziekana Wydziału Grafiki ASP, dla pani Joanny Rusinek za ilustracje do tekstów o molestowaniu kobiet, które ukazały się na łamach Tygodnika Powszechnego. Wielokrotny finalista Konkursu GrandFront i konkursów międzynarodowych Tomasz Bocheński otrzymał Nagrodę honorową ArtFront za osiągnięcia w projektowaniu prasy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/grandfront-2017%3A-najlepsze-prasowe-okladki-w-galerii-signs.pl,36821,artykul.html

Nagroda GrandFront to jedno z najbardziej prestiżowych polskich wyróżnień dla twórców grafiki prasowej. Organizowany już po raz szesnasty Konkurs jest miejscem prezentacji twórczych pomysłów, inspirujących technik i profesjonalnie opracowanych okładek gazet i czasopism. Od lat w Konkursie udział biorą twórcy oraz redakcje tytułów ogólnokrajowych oraz lokalnych, liderzy w swoich segmentach oraz pisma, które dopiero debiutują na rynku. Na przestrzeni 16 lat statuetki GrandFront trafiły w ręce najwybitniejszych polskich grafików zajmujących się projektowaniem prasowym.

Polski rynek prasowy ulega dynamicznym zmianom, co doskonale widać na przykładzie zwycięzców poszczególnych edycji Konkursu GrandFront. Zmieniają się nagradzane tytuły, poruszane tematy czy stosowane na okładkach techniki i rozwiązania. Zmienia się także sam Konkurs, który ewoluowuuje wraz z całym rynkiem. Nie zmienia się jedno – GrandFront to wciąż najważniejsza nagroda na rynku, która trafia do autorów najciekawszych i najważniejszych okładek danego roku” – powiedział Wiesław Podkański, Prezes Izby Wydawców Prasy, a także Przewodniczący Jury Konkursu.

W tegorocznej edycji do Konkursu przystąpiło ponad 60 redakcji, które mimo ograniczenia dopuszczalnej liczby zgłaszanych okładek, przesłały 263 prace w 8 kategoriach dla prasy drukowanej (tj. Dzienników, Gazet lokalnych, czasopism z grupy: Polityka, gospodarka i społeczeństwo, Lifestyle, Rodzina i dom, Kultura i sztuka, Nauka, technologie i profesje oraz Hobby), a także 24 zgłoszeń do nagrody specjalnej jury przyznawanej za okładki, które w innowacyjny oraz kreatywny sposób łączą ideę, tekst i rozwiązania graficzne. Podobnie jak w ubiegłych latach, najwięcej prac spłynęło w kategorii Nauka, technologie i profesje (51 okładek) oraz Rodzina i dom (47 prac). Najbardziej kameralną kategorią była kategoria Kultura i sztuka (10 okładek).

Zwycięzców Konkursu wyłoniło 30-osobowe Jury, w którym zasiedli cenieni twórcy grafiki prasowej, redaktorzy, dyrektorzy artystyczni, jak również wydawcy. Wybór tegorocznego zwycięzcy poprzedzony był burzliwą dyskusją, a przy podejmowaniu decyzji jurorzy zwracali uwagę zarówno na użyte środki artystyczne, jak i emocje wywoływane przez poszczególne okładki.

Zwycięzcą XVI edycji Konkursu GrandFront została okładka gazety Dziennik Gazeta Prawna nr 135 z 2017 roku. Strona tytułowa gazety zaraz po ukazaniu się odbiła się dużym echem wśród czytelników, jak również całej branży. Jury zgodnie zadecydowało, aby nagrodzić ten projekt za czytelny przekaz, nawiązujący do aktualnych wydarzeń politycznych. Autorem finałowej okładki jest Cezary Cichocki, Dyrektor Artystyczny gazety.

Laureaci poszczególnych kategorii tematycznych zostali uhonorowani statuetkami ArtFront. W tegorocznej edycji Konkursu Jury zdecydowało się przyznać 4 nagrody specjalne. Nagrodzone zostały linie okładkowa następujących tytułów: Magnes, What’s Up Magazine i Nasze Miasto. Architektura-murator ponownie została uhonorowana nagrodą specjalną, tym razem za tematyczne opracowanie wkładki „Generacje” dołączonej do magazynu nr 9 z 2017.

Nowością tegorocznej edycji Konkursu GrandFront 2017 było przyznanie nagrody za wykorzystanie ilustracji prasowej. Od lat obserwujemy stały wzrost liczby publikacji tego typu, stąd pomysł, by po wreszcie docenić kunszt ilustratorski konkretnego artysty – skomentował prof. Krzysztof Trusz, inicjator nagrody. Patronat Honorowy nad Nagrodą objął Dziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nagrodę Specjalną za Ilustracje otrzymała pani Joanna Rusinek za prace, które ukazały się w 44 i 47 numerze Tygodnika Powszechnego w 2017.

Współorganizatorem jubileuszowej XVI edycji Konkursu GrandFront została Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Wiktor Jędrzejec, Prorektor ds. nauki i rozwoju, mówi: „Rozstrzygnięcie XVI edycji konkursu po raz kolejny odbyło się w nowym budynku Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wprawdzie budynek jest na wskroś nowoczesny, to jednak miejsce historyczne. W tym miejscu ponad sto lat temu rodzina Kierbedziów wzniosła pierwszą siedzibę zaprojektowaną i wybudowaną specjalnie dla uczelni artystycznej. Obecnie mieszczą się tu nowe i unikatowe wydziały ASP. Scenografia, Zarządzanie Kulturą Wizualną, to jedyne tego rodzaju jednostki w kraju, a połączenie nowego budynku z historyczną siedzibą, w której mieści się wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, nadaje temu miejscu specjalny i wyjątkowy charakter. Genius loci tego wyjątkowego miejsca nad Wisłą towarzyszył nam podczas dzisiejszej uroczystej Gali. Wśród wyróżnionych znaleźli się absolwenci naszej uczelni, co daje nam dodatkową satysfakcję, bo przecież rok rocznie wydziały projektowe, a szczególnie wydział Grafiki, wypuszczają w świat dziesiątki kreatywnych młodych ludzi, którzy zasilają twórczą kadrę polskiej prasy.

Konkurs został objęty patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wspierają go firmy działające na rzecz polskiego rynku prasowego: Empik, Ruch S.A., Quad/Graphics, Stowarzyszenie Dziennikarzy i  Wydawców REPROPOL oraz ZAIKS, a także Wydawcy Prasy, wśród których są: Agora, Bonnier Business Polska, Burda International Polska, Edipresse, Gremi Business Communication, Grupa ZPR Media, Infor Biznes, POLITYKA, Polska Press Grupa oraz Ringier Axel Springer Polska. Patronami medialnymi są Telewizja Polska, Polska Agencja Prasowa,  miesięcznik Press oraz The Society of News Design (SND).

Najlepsze okładki XVI edycji Konkursu będzie można oglądać od 21 maja na wystawie przy ul. Foksal 3/5. Ponadto zwycięskie prace prezentowane będą na nośnikach multimedialnych w Salonach EMPIK w całym kraju. Wszystkie wyróżnione okładki i strony tytułowe można będzie obejrzeć także na stronie internetowej Konkursu: www.grandfront.pl.

Wyniki konkursu GrandFront 2017

Nagroda główna GrandFront 2017:

Tytuł: Dziennik Gazeta Prawna nr 135/2017
Wydawnictwo: Infor Biznes
Autor: Cezary Cichocki

Nagrody w poszczególnych kategoriach:

Dzienniki

ArtFront
Tytuł: POLSKA nr 68/2017
Wydawnictwo: Polska Press
Autor: Tomasz Bocheński

II miejsce
Tytuł: POLSKA nr 14/2017
Wydawnictwo: Polska Press
Autor: Tomasz Bocheński

III miejsce
Tytuł: Gazeta Wyborcza nr 204/2017
Wydawnictwo: Agora SA
Autorzy: Pascal Guiter (autor), Mateusz Skwarczek (fotografia), Katarzyna Bogdańska (ilustracja)

Gazety Lokalne

ArtFront
Tytuł: Nasz Olsztyniak nr 1318
Wydawnictwo: Wydawca Olsztyn
Autorzy: Krzysztof Ignatowicz (autor), Filip Ignatowicz (autor)

II miejsce
Tytuł: Informator Gminy Ostrów Wielkopolski nr 27
Wydawnictwo: GBP Gorzyce Wielkie
Autorzy: Michał Trusz (autor)

III miejsce
Tytuł: Nowiny Raciborskie nr 6/2017
Wydawnictwo: Nowiny sp. z o.o.
Autorzy: Mariusz Weidner (pomysł i fotografia), Roman Okulowski (autor)

Polityka, gospodarka i społeczeństwo

ArtFront
Tytuł: Miesięcznik ZNAK nr 2/2017
Wydawnictwo: SIW ZNAK sp. z o.o.
Autorzy: Władysław Buchner (autor), Studio Homework (ilustracja)

II miejsce
Tytuł: Polityka nr 37/2017
Wydawnictwo: POLITYKA sp.  z o.o. SKA
Autor: Mirosław Gryń (autor i grafika)

III miejsce
Tytuł: Tygodnik Powszechny nr 30/2017
Wydawnictwo: Tygodnik Powszechny
Autorzy: Marek Zalejski (pomysł i grafika), Maciej Jeziorek (fotograf – Forum)

Lifestyle

ArtFront
Tytuł: ELLE nr 6/2017
Wydawnictwo: Burda Publishing Polska
Autorzy: Esther Sternkopf (typografia), Zuza Krajewska (fotograf), Karolina Gruszecka (stylizacja)

II miejsce
Tytuł: L’OFFICIEL POLSKA nr 1/2017
Wydawnictwo: Kustra Group
Autorzy: Jan Estrada-Osmycki (grafika), Sebastian Kustra (pomysł), René Gruau (ilustracja)

III miejsce
Tytuł: USTA nr 15
Wydawnictwo: Full Meal
Autorzy: Monika Brzywczy (pomysł), Kay Humelt (grafika), Agnieszka Kulesza (fotografia), Łukasz Pik (fotografia), Krzysztof Kozanowski (pomysł), Anna Szczęsny (scenografia)

Rodzina i dom

ArtFront
Tytuł: Moda na zdrowie nr 11/2017
Wydawnictwo: Moda na Zdrowie
Autorzy: Adam Górczyński (pomysł), Maria Jędrzejewska  (autor), Piotr Pałejko (współautor)

II miejsce
Tytuł: ELLE DECORATION nr 4/2017
Wydawnictwo: Burda Publishing
Autorzy: Małgorzata Szczepańska (autor), Magdalena Willmann (typografia), Iwona Jąkalska (współpraca), Mikkel Tjellesen (fotografia), Marie Monrad Graunbøl (stylizacja)

III miejsce
Tytuł: Newsweek Zdrowie nr 2/2017
Wydawnictwo: Ringier Axel Springer
Autorzy: Magdalena Mamajek-Mich  (autor)

Kultura i sztuka

ArtFront
Tytuł: Magazyn Miasta nr 2/2017
Wydawnictwo: Res Publica
Autorzy: Mateusz Kaniewski (autor), Kinga Limanowska (autor), Marcin Kamiński (autor), Krystian Bogucki (fotograf)

II miejsce
Tytuł: Label Magazine nr 26
Wydawnictwo: Label magazine
Autorzy: Justin Dingwall (fotografia), Sanele Saba (współautor), Pierre Du Plessis (współautor), Lyn Kennedy (współautor)

III miejsce
Tytuł: Herito nr 27
Wydawnictwo: Międzynarodowe Centrum Kultury
Autor: Kuba Sowiński (autor)

Nauka, technologia i profesje

ArtFront
Tytuł: Architektura-murator nr 9/2017
Wydawnictwo: Time S.A.
Autor: Ewelina Karpowiak (ilustracja)

II miejsce
Tytuł: Press nr 11-12/2017
Wydawnictwo: „Press”
Autorzy: Anna Dyakowska (autor), Rafał Masłow (fotografia), Edyta Piasecka (stylizacja)

III miejsce
Tytuł: Architektura-murator nr 11/2017
Wydawnictwo: Time S.A.
Autor: Anna Niemierko (grafika)

Hobby

ArtFront
Tytuł: Classicauto nr 8/2017
Wydawnictwo: Magazyn Classicauto
Autorzy: Michał Szewczyk (autor), Rafał Andrzejewski (fotografia)

II miejsce
Tytuł: Kuchnia nr 10/2017
Wydawnictwo: AGORA SA
Autorzy: Katarzyna Trzeszczkowska (autor), M&K Duklas (fotografia)

III miejsce
Tytuł: W podróż nr 5/2017
Wydawnictwo: Skivak sp. z o.o.
Autor: Michał Kulesza (grafika)

Nagroda Specjalna Jury

Tytuł: Magnes – linia okładkowa
Wydawnictwo: Polska Press
Autor: Tomasz Bocheński (autor)

Tytuł: What’s Up Magazine – linia okładkowa
Wydawnictwo: What’s Up Magazine
Autor: Joanna Sowula-Katańska (autor)

Tytuł: Nasze Miasto – linia okładkowa
Wydawnictwo: Polska Press
Autor: Tomasz Bocheński (autor)

Tytuł: Architektura-murator – za opracowanie wkładki „Generacje” nr 9/2017
Wydawnictwo: Time S.A.
Autorzy: Ewa Porębska (pomysł), Jerzy Porębski (grafika), Ewelina Karpowiak (ilustracja)

Nagroda Specjalna Jury za Ilustracje

Tytuł: Tygodnik Powszechny nr 44 i 47/ 2017
Wydawnictwo: Tygodnik Powszechny
Autor: Joanna Rusinek (ilustracja)

Źródło: Izba Wydawców Prasy

www.grandfront.pl

Galeria: GrandFront 2017: Prasowa Okładka Roku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Premiera Casebooka MIXX Awards 2023
Casebook MIXX Awards 2023 prezentujący najlepsze kampanie ubiegłorocznego konkursu właśnie ujrzał światło dzienne.
Dawid Szczepaniak w jury konkursu Golden Drum
Dawid Szczepaniak, Chief Creative Officer w VML Poland, znalazł się w składzie jury festiwalu Golden Drum 2024. 
Endorfina Events otwiera drzwi: konkurs Storymakers
Konkurs otwiera drzwi do pracy w agencji eventowej, tworząc nowy format dla kreatywnych głów. Jest o co powalczyć: 15 tysięcy złotych, 3-miesięczny staż w endorfina events oraz możliwość zrealizowania własnego projektu biletowanego.
McCann dla Mastercard z trzecią najczęściej nagradzaną kampanią kreatywną
Ranking WARC Creative 100 docenił kampanię "Gdzie Zamieszkać/Where to Settle" realizowaną przez McCANN Poland dla Mastercard, ogłaszając ją trzecią najczęściej nagradzaną w 2023 roku kampanią kreatywną na świecie.
Zabytki na ulice! Konkurs na plakat
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków ogłasza konkurs na plakat! Okazją jest Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków, a inicjatywę kierujemy do wszystkich pełnoletnich osób – zarówno profesjonalnych grafików, jak i amatorów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764