logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Green Friday. Jak zamienić przyszłość z czarnej na zieloną?

  PR 24.11.2023, przeczytano 521 razy
ilustracjastrzałka

Liczby są nieubłagane: 80% produktów i ich plastikowe opakowania, zakupione podczas Black Friday trafia na wysypiska śmieci lub zostaje spalone. Te, które potraktowano nieco bardziej odpowiedzialnie są poddawane niskiej jakości recyklingowi1. Aż 60% konsumentów2 żałuje zakupu przecenionych tego dnia produktów. Obchodzone pod koniec listopada wielkie święto zakupów, co roku zbiera ogromne, ekologiczne żniwo. Jedną z alternatyw dla zakupowego szaleństwa jest, obchodzone tego samego dnia, Green Friday promujące uważne i bardziej zrównoważone zakupy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/green-friday.-jak-zamienic-przyszlosc-z-czarnej-na-zielona,402213,artykul.html

Termin „Black Friday” swoimi korzeniami sięga do lat 60 XX ubiegłego wieku. To właśnie wtedy, dzień po obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Święcie Dziękczynienia, filadelfijskie ulice doświadczyły paraliżu i chaosu, spowodowanego tłumami, które wyszły z domów w poszukiwaniu promocji i poświątecznych okazji. Z biegiem lat, Black Friday z lokalnego pomysłu ewoluował do ogólnokrajowej, a w ostatnich dekadach do globalnej sensacji. Ogromne promocje, rzesze konsumentów polujących na okazje – wystarczyło kilkadziesiąt lat, aby przymiotnik „czarny” stracił swoje pierwotne znaczenie. Obecnie, nie kojarzy się już z chaosem, ale z wielkim świętem okazji.

Ekologiczne koszty

¼ całej światowej populacji, czyli prawie 100 tysięcy słoni3 waży 380 000 ton – to dokładnie tyle, ile dwutlenku węgla, w samej tylko Wielkiej Brytanii, miał wygenerować, obchodzony w 2021 roku Black Friday4. To również tyle samo, co ślad węglowy wyemitowany podczas… 385 lotów pasażerskich na trasie Londyn – Nowy Jork. To alarmujące liczby. W czwarty piątek listopada - znów, na samych tylko brytyjskich drogach, pojawi się 82 000 samochodów dostawczych i ciężarówek, aby dostarczyć zakupy setek tysięcy konsumentów. Według analizy Drive Resarch5, w czasie tegorocznego Black Friday najczęściej kupowane będą odzież i akcesoria (82%) oraz elektronika (73%). Oczekuje się, że tego dnia średnie wydatki w 2023 roku tylko w Wielkiej Brytanii wyniosą 184,55 GBP – w porównaniu z 171,66 GBP w 2022 r.6

Zielona alternatywa

Green Friday przebiega równolegle z jego czarną wersją, przypadając w tym roku na 24 listopada. Jego przekaz jest prosty: kupuj świadomie i w sposób zrównoważony. To ruch, który powstał w 2015 roku w kontrze do Czarnego Piątku. Jako główny cel stawia sobie budowanie świadomości na temat negatywnych skutków zwyczajów zakupowych społeczeństwa. Pierwsza wersja tego wydarzenia odbyła się w Kanadzie w 1992 r. i była nazywana „dniem niekupowania”. Współcześnie, ruch zachęca konsumentów nie tyle do całkowitej rezygnacji z zakupów, co do podejmowania etycznych i uważnych decyzji. Zielony Piątek jest wspierany przez wielu interesariuszy, na czele z przedstawicielami Komisji Europejskiej, którzy podkreślają, że istotą jest pogodzenie konsumpcji i zaspokajania wszystkich potrzeb konsumentów z jednoczesnym poszanowaniem środowiska.

Nowe wybory

Według Wunderman Thompson konsumenci zmieniają swoje nastawienie. W tym roku, prawie jedna trzecia konsumentów (30%) zdecydowała się ponownie przemyśleć swoje dotychczasowe nawyki zakupowe związane z Black Friday – właśnie ze względu na kwestie ochrony środowiska. - Green Friday to okazja do refleksji i przyjrzenia się swoim przyzwyczajeniom, a rezultacie do podejmowania lepiej przemyślanych decyzji. To dzień, w którym możemy wybrać dla siebie nową drogę i postawić na zrównoważone zakupy przedmiotów, np. z drugiego obiegu lub dać przykład innym, angażując się w jedną z ekologicznych inicjatyw, takich jak Game4Planet – mówi Sylwester Beekhoven, Game4Planet Business Manager.

Game4Planet to program społeczno-edukacyjny oparty na promowaniu idei gospodarki obiegu zamkniętego. Jego celem jest propagowanie etycznego i odpowiedzialnego podejścia do mody, znajdowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie recyklingu i edukacja konsumentów. W ramach Game4Planet konsumenci mogą, nienoszone już przez siebie rzeczy, przynosić do niemal 100 punktów w całej Polsce – dając swoim ubraniom szansę na drugie i kolejne życie. - W Polsce zaledwie 6% rynku tekstylnego jest zagospodarowane, co oznacza, że szansę na ponowne wykorzystanie bezpowrotnie tracą setki tysięcy ton ubrań. Realizując program Game4Planet chcemy to zmienić – dodaje Sylwester Beekhoven.

Green Friday daje możliwość zmniejszenia wpływu na środowisko poprzez zakupy w sposób zrównoważony, zaangażowanie się w ekologiczne inicjatywy czy po prostu – całkowitą rezygnację z uczestnictwa w Black Friday.

Źródło: VIVE Textile Recycling

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Raport Intrum EPR 2024: firmy coraz silniejsze
W obliczu ciągle zmieniającego się krajobrazu gospodarczego, polskie firmy wykazują się zdolnością do adaptacji. Analiza danych z ostatnich lat pokazuje, że firmy coraz śmielej patrzą w przyszłość – 36% z nich ocenia swoją organizację jako silniejszą niż przed rokiem, a niemal 1/3 zanotowała wzrost przychodów...
Obligatoryjny KSeF. Opinia BCC
Business Centre Club popiera wdrożenie systemu KSeF jednocześnie dla wszystkich podatników. Dzięki temu rozwiązaniu, wszyscy podatnicy będą mogli dostosować swoje procesy w tym samym czasie, co zwiększa przewidywalność oraz równość w traktowaniu podmiotów gospodarczych.
Postępowania sądowe trwają coraz dłużej. Zwłaszcza gospodarcze
Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia...
Po kilku miesiącach pracy nowego parlamentu polscy przedsiębiorcy, oczekujący większej swobody i stabilności w prowadzeniu biznesu, z lekkim zniecierpliwieniem patrzą na ruchy polityków. Liczą przede wszystkim na zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej, która obecnie jest uzależniona od wysokości przychodów. Czy obietnice wyborcze na pewno zostaną...
Nastroje konsumenckie w Polsce wciąż nad kreską
Kwiecień to czwarty kolejny miesiąc, w którym wskaźnik Barometru Nastrojów Konsumenckich w Polsce utrzymuje się na plusie. Od stycznia wynik niemal się nie zmienił, na co z pewnością przychylnie patrzą producenci i detaliści. Takie dane płyną z najnowszych badań GfK – An NIQ Company.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764