Grupa PMPG Polskie Media odnotowała 49,6 mln zł przychodów ze sprzedaży towarów i produktów w 2019 roku. Bez uwzględniania wpływu odpisów, EBITDA osiągnęła poziom 1,1 mln zł, a zysk netto 0,5 mln zł. W roku 2019 Grupa skupiła się na rozwoju serwisów internetowych i usprawnianiu organizacji Grupy.
Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media w 2019 r. wyniosły 49,6 mln zł i były niższe o 0,7 mln zł w stosunku do roku poprzedniego. Spadek ten wynikał przede wszystkim z mniejszych przychodów z barterowej wymiany powierzchni reklamowej (spadek o 0,5 mln zł) oraz mniejszej sprzedaży egzemplarzowej czasopism.
W 2019 roku Grupa dokonała korekty wyniku finansowego z tytułu odpisów na łączną kwotę 11,9 mln zł, co znacząco wpłynęło na jego poziom. W efekcie, w całym roku 2019 Grupa poniosła stratę netto w wysokości 11,4 mln zł przy dodatniej EBITDA na poziomie 0,4 mln zł. Bez uwzględniania przedmiotowych korekt zysk netto Grupy wyniósłby 0,5 mln zł, a EBITDA osiągnęłaby poziom 1,1 mln zł.
- Dokonanie odpisów w ubiegłym roku było konieczne z uwagi na obowiązujące regulacje. Nie miały one jednak wpływu na bieżącą sytuację majątkową spółek. Pozytywny wynik bez uwzględnienia korekt z tytułu odpisów pokazuje, że udało się zachować równowagę pomiędzy realizacją strategii transformacji cyfrowej, która wiązała się ze stosunkowo dużymi kosztami, a funkcjonowaniem na trudnym, bo notującym spadki, rynku prasy tradycyjnej. To głównie zasługa ogromnego zaangażowania pracowników i współpracowników Grupy. – skomentował Członek Zarządu Spółki PMPG Polskie Media S.A. Piotr Piaszczyk.
W 2019 roku serwisy internetowe Grupy Wprost.pl oraz DoRzeczy.pl kontynuowały wysokie wzrosty. Średniomiesięcznie łączna liczba użytkowników serwisu Wprost.pl zwiększyła się o ponad 65% w stosunku do 2018 roku, a liczba odsłon wzrosła o 26%. Sam tylko serwis Zdrowie.Wprost.pl miał w grudniu 2019 roku ponad 2,3 mln użytkowników oraz 6 mln odsłon podczas gdy w poprzednim roku miał odpowiednio 86 tys. użytkowników i 193 tys. odsłon. Dynamiczne wzrosty przełożyły się na pozycję lidera wprost.pl wśród serwisów związanych z tygodnikami opinii. Z kolei liczba użytkowników serwisu DoRzeczy.pl wzrosła o 67%, a liczba odsłon o ponad 93%. (dane za Google Analytics)
W roku 2020 Grupa skupi się na dalszym rozwoju serwisów internetowych i poszerzaniu oferty reklamowej w Internecie. Sytuacja związana z epidemią COVID-19 zrewidowała plany i przyśpieszyła działania związane z realizacją transformacji cyfrowej. Przypomnijmy, 25 marca Zarząd PMPG podjął decyzję o zmianie modelu wydawniczego spółki zależnej AWR „Wprost”, tj. zakończeniu wydawania drukiem tygodnika „Wprost” i skupieniu się na tworzeniu i dystrybucji treści w Internecie. Ostatnie wydanie tygodnika “Wprost” ukazało się drukiem 30 marca, po prawie 40 latach obecności na rynku. Równocześnie zapowiedziano pojawienie się e-wprost w nowej odsłonie i rozwój nowych formatów składających się na #CyfrowyŚwiatWprost.
Według raportu Gemius/PBI, PMPG Polskie Media S.A., wydawca serwisów wprost.pl i dorzeczy.pl, osiągnęła w marcu tego roku 10,5 mln użytkowników (RU) i 125 mln odsłon, co oznacza rekordowe 190% wzrostu w stosunku do marca 2019. Tym samym znalazła się w gronie TOP 20 Grup Internetowych w Polsce, zajmując 19. miejsce w rankingu ruchu ogółem i 14. jeśli chodzi o ruch na urządzeniach mobilnych.
WYBRANE DANE FINANSOWE | OKRES 12 MIESIĘCY ZAKOŃCZONY 31.12.2019 | OKRES 12 MIESIĘCY ZAKOŃCZONY 31.12.2019 – PRZED KOREKTĄ O ODPISY | OKRES 12 MIESIĘCY ZAKOŃCZONY 31.12.2018 |
przychody ze sprzedaży przychody ze sprzedaży gotówkowe | 49 626 45 821 | 49 626 45 821 | 50 369 46 043 |
zysk brutto ze sprzedaży | 27 978 | 27 978 | 31 831 |
ebit | - 815 | -79 | 2 921 |
ebitda | 413 | 1 149 | 3 292 |
zysk (strata) brutto | - 11 210 | 726 | 3 410 |
zysk (strata) netto | - 11 388 | 548 | 2 906 |
Tab.1. Wybrane dane finansowe. Źródło: Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media. Sprawozdanie finansowe za 2019 r.
- Jako wydawcę, cieszy mnie ten silny trend wzrostowy i utwierdza w przekonaniu o słuszności kierunku rozwoju. Choć sytuacja pandemii nie jest bez wpływu na media, jestem przekonany, że nasza skala wzrostu jest już wynikiem zmian i wysiłków podejmowanych na drodze transformacji digitalowej, którą realizujemy wdrażając strategię #CyfrowyŚwiatWprost. Przez ostatni rok Zespół dokonał wielu zmian i choć jeszcze dużo przed nami, wierzę, że te wzrosty dadzą obu Redakcjom przysłowiowy „wiatr w żagle”. Ambicje mamy duże i nie waham się o tym mówić. Oprócz skali bardzo stawiamy na jakość, wiarygodność, dziennikarską rzetelność i trwałe budowanie relacji z odbiorcą treści. – komentował niedawno wydawca, założyciel i główny akcjonariusz PMPG Polskie Media S.A. – Michał Maciej Lisiecki.
Źródło: PMPG POLSKIE MEDIA S.A.