logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Historia logo Ericsson na warszawskich studzienkach telefonicznych

  PR 25.08.2023, przeczytano 603 razy
ilustracjastrzałka

Rocznica powstańczej wiktorii w Warszawie w 1944 roku, zdobycie budynku PAST-y, to okazja do przypomnienia nie tylko historii budynku centrali Cedergren, wyposażonej w sprzęt firmy Ericsson, ale także innych niemych świadków historii.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/historia-logo-ericsson-na-warszawskich-studzienkach-telefonicznych,401159,artykul.html

Przeżyły dwie wojny światowe i do dzisiaj na naszych chodnikach świadczą o zaawansowaniu technologicznym wielu regionów już na początku XXw. Studzienki telefoniczne, bo o nich mowa mijamy je częstokroć nie znając ich pochodzenia.

Dekle studzienek telefonicznych z charakterystycznymi z błyskawicami po jakich stąpamy w wielu miejscach Polski to świadectwo awangardowej w owym czasie budowy podziemnej sieci telefonicznej na terenach przedwojennej Polski. Pierwowzorem anteny z błyskawicami był model pierwszego telefonu firmy Ericsson, łączącego słuchawkę i mikrofon w jednym urządzeniu. Charakterystyczna nasadka u szczytu to gwizdek którym przywoływano abonenta. Żeby pokazać rozchodzący się dźwięk na deklach zamarkowano go błyskawicami.

Telefon skonstruowany w 1878 roku został na stałe logo firmy obsługującej abonentów, czyli operatora jakim była od 1904 roku do 1918 firma Cedergren. Po podpisaniu umowy ze Skarbem Rządu Polskiego była nim od 1922 roku firma PAST Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna. Ponieważ Towarzystwo Cedergren zostało połączone z firma Ericsson w 1918 roku. Ericsson stał się automatycznie większościowym właścicielem PAST.

Już w początkach XX w firma Ericsson rozpoczęła niespotykaną w innych miastach Europy budowę sieci kabli telefonicznych w Warszawie. Koncesja PAST na dwadzieścia pięć lat obejmowała prócz Warszawy inne rejony Polski: Łodzi, Lubelszczyzny, Białegostoku, Sosnowca z Zagłebiem Dabrowskim, Zagłębia Borysławskiego, Lwowa. W tych miejscach znajdziemy do dzisiaj studzienki z błyskawicami. Wiele z nich uproszczonych, część przedwojennych z nazwą Polska Akcyjna Spółka telefoniczna PAST na otoku.

W 1900 roku firma Ericsson przełożyła napowietrzne okablowanie pierwszej, warszawskiej sieci telefonicznej firmy Bell do podziemnej, specjalnej kanalizacji. Ericsson sprowadził ze Szwecji specjalne kształtki jakie zakopano w ziemi wzdłuż ulic i Parku Saskiego w promieniu pięciu kilometrów od Zielnej 37. To tam uruchomiono w 1904 roku pierwszą centralę telefoniczną produkcji Ericsson. W 1908 roku otwarto następną przy Zielnej 39 - ten budynek górował nad miastem do lat 30-tych.

Studzienki telefoniczne są wyjątkowym dowodem zaawansowania technologicznego Warszawy, zwarzywszy na zniszczenia miasta w 1944 roku. Zrujnowano kamienice, ale zostały podziemne kable i włazy do kanałów telefonicznych. Centralne usytuowanie w mieście centrali telefonicznej stało się ważnym punktem strategicznym walk powstańczych w sierpniu 1944 roku. Zakończone sukcesem Powstańców Warszawskich i pożarem budynku. Zniszczenia centrum Warszawy i działalność oczyszczania miasta z ruin przeprowadzona przez Biuro Odbudowy Stolicy nie dotknęła studzienek i podziemnych duktów telefonicznych. Korzystano z okablowania do lat 80-tych XX wieku.

Dzisiaj kształtki duktów można zobaczyć w podziemiach budynku dawnej centrali telefonicznej PAST przy Zielnej 37. Studzienki z błyskawicą rozsiane po całej Polsce nadal przypominają o wyjątkowym rozwoju technologicznym sieci telefonicznej II Rzeczypospolitej.

Studzienki ze znaczkiem Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej wciąż znajdziemy na ulicach Warszawy, natkniemy się na nie w Śródmieściu, na Mokotowie i Żoliborzu. Przypominają one, że rozwinięta sieć telefoniczna, z centralami telefonicznymi Ericssona i „szwedzkimi” kablami prowadzonymi pod ziemią była jednym z atrybutów warszawskiej nowoczesności.

ilustracjastrzałka

Źródło: Ericsson Sp. z o.o.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Branża SEO z perspektywy międzynarodowej - Whitepress publikuje wyniki raportu
Kim są i ile wydają na SEO specjaliści w Europie? Jaki procent tego budżetu przeznaczają na działania on-site a jaki na link building? Według najnowszego raportu platformy WhitePress, przeciętny specjalista od pozycjonowania stron, to mężczyzna (62 proc.), zatrudniony w agencji (35 proc.) lub freelancer (33 proc.), pracujący w dużej mierze zdalnie lub hybrydowo, który poza...
Na jakie kwestie prawne muszą zwrócić uwagę przedsiębiorcy odtwarzający muzykę w celach komercyjnych
Odkryj tajemnicę, która przemawia zarówno do twoich uszu, jak i twojego portfela. Muzyka w biznesie to nie tylko przyjemność, to także kwestia prawna, która może wpłynąć na przyszłość twojej firmy. W naszym artykule zgłębiamy świat licencjonowania muzyki, z naciskiem na to, co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, aby uniknąć fałszywych nut i...
5 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy
Z możliwości outsourcingu zleceń korzysta coraz więcej firm. W Polsce w 2022 roku współpracę z niezależnymi specjalistami nawiązywały przede wszystkim mikroprzedsiębiorstwa (42,6 proc.) i małe oraz średnie firmy (35,8 proc.). Mimo to dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, taka forma outsourcingu może wydawać...
Student na freelance – czyli jak zarobić i zdobyć cenne doświadczenie
Studiowanie stanowi finansowe wyzwanie dla większości młodych ludzi. Według Warszawskiego Instytutu Bankowości polski student wydaje miesięcznie na swoje utrzymanie 3867,06 zł. Nic więc dziwnego, że studenci często zmuszeni są do podjęcia pracy. Jednak doświadczenie w sklepie czy gastronomi niekoniecznie będzie przydatne w budowaniu umiejętności do pracy w wyuczonym zawodzie....
Marki są coraz bardziej świadome tego, że bez połączenia się ze światem mediów społecznościowych nie mogą istnieć. Nie wystarczy jednak stworzyć swojego kanału w “socialach” i liczyć na krociowe zyski. Trzeba korzystać z pracy tych, którzy najlepiej odnajdują sie w internecie – z influencerów. Wiedzą to już nie tylko sprzedający w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764