logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Historia logo Ericsson na warszawskich studzienkach telefonicznych

  PR 25.08.2023, przeczytano 1368 razy
ilustracjastrzałka

Rocznica powstańczej wiktorii w Warszawie w 1944 roku, zdobycie budynku PAST-y, to okazja do przypomnienia nie tylko historii budynku centrali Cedergren, wyposażonej w sprzęt firmy Ericsson, ale także innych niemych świadków historii.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/historia-logo-ericsson-na-warszawskich-studzienkach-telefonicznych,401159,artykul.html

Przeżyły dwie wojny światowe i do dzisiaj na naszych chodnikach świadczą o zaawansowaniu technologicznym wielu regionów już na początku XXw. Studzienki telefoniczne, bo o nich mowa mijamy je częstokroć nie znając ich pochodzenia.

Dekle studzienek telefonicznych z charakterystycznymi z błyskawicami po jakich stąpamy w wielu miejscach Polski to świadectwo awangardowej w owym czasie budowy podziemnej sieci telefonicznej na terenach przedwojennej Polski. Pierwowzorem anteny z błyskawicami był model pierwszego telefonu firmy Ericsson, łączącego słuchawkę i mikrofon w jednym urządzeniu. Charakterystyczna nasadka u szczytu to gwizdek którym przywoływano abonenta. Żeby pokazać rozchodzący się dźwięk na deklach zamarkowano go błyskawicami.

Telefon skonstruowany w 1878 roku został na stałe logo firmy obsługującej abonentów, czyli operatora jakim była od 1904 roku do 1918 firma Cedergren. Po podpisaniu umowy ze Skarbem Rządu Polskiego była nim od 1922 roku firma PAST Polska Akcyjna Spółka Telefoniczna. Ponieważ Towarzystwo Cedergren zostało połączone z firma Ericsson w 1918 roku. Ericsson stał się automatycznie większościowym właścicielem PAST.

Już w początkach XX w firma Ericsson rozpoczęła niespotykaną w innych miastach Europy budowę sieci kabli telefonicznych w Warszawie. Koncesja PAST na dwadzieścia pięć lat obejmowała prócz Warszawy inne rejony Polski: Łodzi, Lubelszczyzny, Białegostoku, Sosnowca z Zagłebiem Dabrowskim, Zagłębia Borysławskiego, Lwowa. W tych miejscach znajdziemy do dzisiaj studzienki z błyskawicami. Wiele z nich uproszczonych, część przedwojennych z nazwą Polska Akcyjna Spółka telefoniczna PAST na otoku.

W 1900 roku firma Ericsson przełożyła napowietrzne okablowanie pierwszej, warszawskiej sieci telefonicznej firmy Bell do podziemnej, specjalnej kanalizacji. Ericsson sprowadził ze Szwecji specjalne kształtki jakie zakopano w ziemi wzdłuż ulic i Parku Saskiego w promieniu pięciu kilometrów od Zielnej 37. To tam uruchomiono w 1904 roku pierwszą centralę telefoniczną produkcji Ericsson. W 1908 roku otwarto następną przy Zielnej 39 - ten budynek górował nad miastem do lat 30-tych.

Studzienki telefoniczne są wyjątkowym dowodem zaawansowania technologicznego Warszawy, zwarzywszy na zniszczenia miasta w 1944 roku. Zrujnowano kamienice, ale zostały podziemne kable i włazy do kanałów telefonicznych. Centralne usytuowanie w mieście centrali telefonicznej stało się ważnym punktem strategicznym walk powstańczych w sierpniu 1944 roku. Zakończone sukcesem Powstańców Warszawskich i pożarem budynku. Zniszczenia centrum Warszawy i działalność oczyszczania miasta z ruin przeprowadzona przez Biuro Odbudowy Stolicy nie dotknęła studzienek i podziemnych duktów telefonicznych. Korzystano z okablowania do lat 80-tych XX wieku.

Dzisiaj kształtki duktów można zobaczyć w podziemiach budynku dawnej centrali telefonicznej PAST przy Zielnej 37. Studzienki z błyskawicą rozsiane po całej Polsce nadal przypominają o wyjątkowym rozwoju technologicznym sieci telefonicznej II Rzeczypospolitej.

Studzienki ze znaczkiem Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej wciąż znajdziemy na ulicach Warszawy, natkniemy się na nie w Śródmieściu, na Mokotowie i Żoliborzu. Przypominają one, że rozwinięta sieć telefoniczna, z centralami telefonicznymi Ericssona i „szwedzkimi” kablami prowadzonymi pod ziemią była jednym z atrybutów warszawskiej nowoczesności.

ilustracjastrzałka

Źródło: Ericsson Sp. z o.o.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Marketing sensoryczny w metawersie: wirtualne zakupy a zmysły
Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), otwierają przed rynkiem retail zupełnie nowe horyzonty. Wraz z rozwojem metawersum – wirtualnego świata, w którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze sobą i z otoczeniem – pojawia się pytanie: czy marketing sensoryczny, tak skuteczny w przestrzeniach fizycznych, może również...
Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, która w ciągu kilku lat stała się absolutnym liderem w dziedzinie dzielenia się zdjęciami, filmami i wszelkiego rodzaju treściami wizualnymi. Początkowo przeznaczony jedynie do publikowania zdjęć, Instagram przekształcił się w potężne narzędzie marketingowe, platformę do rozrywki, a także...
Ochrona twórców w dobie AI. Praktyczne wskazówki
Chciałabym przedstawić praktyczne wskazówki dotyczące zgodnego z prawem korzystania z treści stworzonych za pomocą narzędzi AI. Omówię odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich w wytworach AI oraz zaprezentuję narzędzia chroniące prawa autorskie twórców przed wykorzystaniem ich utworów do szkolenia AI.
Dobrze zorganizowany konkurs podnosi sprzedaż i angażuje konsumentów. Do tego to aktywacja łatwa pod kątem formalnym.
Film wizerunkowy – sposób na pozyskanie nowych kontaktów
To swoista wizytówka obecnych czasów dla każdej firmy. Kilka czy nawet kilkanaście lat temu taką wizytówką była strona internetowa, natomiast w dzisiejszym świecie już każda firma praktycznie ma swoją stronę, dba o nią, wie, że trzeba ją odświeżać. I takim wyróżnikiem firmy staje się film wizerunkowy. To element, który może nas...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764