logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Historia papieru w Polsce

  PR 05.07.2019, przeczytano 214 razy
ilustracjastrzałka
Fot. Pixabay

Obecnie papier można znaleźć w każdym domu. Nie przywiązujemy do niego zbyt dużej wagi, ponieważ jest to materiał tani i łatwodostępny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/historia-papieru-w-polsce,383123,artykul.html

Zapominamy o tym, że jeszcze kilkaset lat temu papier był towarem deficytowym, a na jego posiadanie mogły sobie pozwolić jedynie osoby należące do wyższych warstw społecznych. Warto przytoczyć w skrócie historię papieru na ziemiach polskich.

Historia papieru w Polsce

Według chińskich kronik, papier powstał na terenie Chin już w 105 roku n.e. Wyniki badań archeologicznych wskazują jednak, że papier był znany na świecie już znacznie wcześniej. Oczywiście nie oznacza to, że szybko zawitał na ziemie polskie - na pojawienie się papieru czekaliśmy bowiem jeszcze kilkanaście wieków. Najbardziej trwałym, ale jednocześnie najdroższym materiałem pisarskim był pergamin, wytwarzany z wyprawionych skór koźlich, cielęcych czy owczych. Z racji ogromnych kosztów jego wytwarzania, był wykorzystywany na dworze do tworzenia oficjalnych dokumentów. Historia papieru w Polsce sięga dopiero 1491 roku, kiedy to w podkrakowskim Prądniku Czerwonym w dobrach Zakonu Św. Ducha powstała pierwsza udokumentowana w źródłach historycznych papiernia. Od 1510 roku właścicielem wspomnianej papierni był Jan Haller, który przyczynił się do pierwszego druku "Bogurodzicy". Przepisy dotyczące zasad produkcji papieru w Polsce wydał król Zygmunt Stary w 1546 roku - były to "Postanowienia rzemiosła papierniczego". Gwałtowny rozwój piśmiennictwa w Europie i coraz większe zapotrzebowanie na papier sprawiły, że na początku XVII wieku na ziemiach polskich funkcjonowało już ponad 40 papierni, które wytwarzały materiał z włókien roślinnych oraz lnianych szmat. Był to wyjątkowo trwały i solidny papier czerpany. W XIX wieku zmieniły się technologie wytwarzania papieru, a niewielkie manufaktury wytwarzające papier czerpany, zostały wyparte przez duże zakłady produkujące znacznie tańszy, ale również mniej solidny papier z celulozy. Najstarszą polską papiernią, która funkcjonuje do chwili obecnej jest zakład w Jeziornie koło Warszawy, założony w 1774 roku.

Papier w Polsce

Papier w dawnej Polsce był towarem deficytowym, na jego posiadanie mogła sobie pozwolić szlachta, która z reguły potrafiła pisać. Największe ilości papieru znajdowały się na dworach monarszych, książęcych czy biskupich. Nie istniał jednak żaden sklep papierniczy jak obecnie - papiernie dostarczały surowiec prosto w ręce zainteresowanych odbiorców, na których ziemiach funkcjonowały. Powstawanie papierni na terenie ziem polskim przyśpieszyło rozwój rodzimej kultury. Wraz z drukiem, pozwoliły na zwiększenie dostępności książek oraz drukowanie ich w rodzimym języku. Papiernie miały również decydujący wpływ na rozwój przemysłu w Polsce, a także na wzbogacenie gospodarki. Polski papier był bowiem eksportowany poza granice kraju, między innymi do Księstwa Moskiewskiego, przynosząc spore zyski.

XIX wiek, czyli epoka manufaktur

Polskie papiernie przechodziły kryzys w XIX wieku, kiedy rozwinęły się nowe techniki produkcji papieru, pozwalające wytwarzać go na coraz większą skalę. Niestety, książki i dokumenty pochodzące z tej epoki cierpią wskutek upływu czasu. Materiał jest kruchy, podatny na przebarwienia i rozkłada się znacznie szybciej, niż papier czerpany. Jest to również bolączka naszych czasów. Każdy sklep papierniczy oferuje bowiem materiał takiej samej jakości, który jest wytwarzany na masową skalę, bardzo niskim kosztem. Dzięki temu mamy obecnie łatwy dostęp do taniego papieru, jednak jego jakość jest bardzo niska i nowoczesne książki oraz dokumenty mogą nie przetrwać kolejnych kilkudziesięciu lat.

Źródło: Centrum PRasowe

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowe unijne regulacje dotyczące recyclingu i gospodarki obiegu zamkniętego wymuszą duże zmiany w sektorze opakowań. Analitycy Santander Bank Polska i Spot Data w raporcie „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” wskazują, że mimo coraz większego wpływu ekologii na branżę, trendy w konsumpcji sprzyjające wzrostowi...
Nie ma wątpliwości co do tego, że rozporządzenie RODO zmieniło model marketingu cyfrowego. Przy okazji zmieniło też sam marketing, dając czujnym specjalistom w tej dziedzinie bezprecedensową szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Dążenie do uzyskania od klientów jednoznacznej i trwałej zgody na działania marketingowe to zarazem obowiązek (i...
#maszwplywnaodplyw
Agencja Nonoproblemo dla PUK Komorniki. Akcja edukacyjna „Masz wpływ na odpływ” dla mieszkańców gminy nagrodzona w konkursie „Głośna woda”.
Przesyłki kreatywne – jak robić to dobrze?
Na efektywność i skuteczność współpracy z influencerami wpływa wiele czynników. Zaczynając od indywidualnych relacji z danym blogerem, budżetu oraz właściwego doboru profilu do specyfiki produktu, usługi czy marki. Jedną z ważniejszych kwestii, często pomijanych, jest sposób przekazania produktów lub usługi influencerowi. Mowa o tzw. przesyłce...
Marketing conversion: Skończ ze sztuką dla sztuki. Publikuj, by sprzedawać
Twoja firma co miesiąc pozyskuje 50 – 100 - 200 publikacji w Internecie. Świetne tytuły. Wysokie AVE. Osoby odpowiedzialne za e-PR spędzają wiele godzin, by osiągnąć ten wynik. Nie przekłada się to jednak na ilość wejść na Twoją stronę WWW. Nie ma więcej zapytań, a finalnie - nie wzrasta ilość klientów. Dlaczego? I jak to zmienić? Co jest ważne: nie trzeba dokonywać...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764