logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Historia papieru w Polsce

  PR 05.07.2019, przeczytano 4833 razy
ilustracjastrzałka
Fot. Pixabay

Obecnie papier można znaleźć w każdym domu. Nie przywiązujemy do niego zbyt dużej wagi, ponieważ jest to materiał tani i łatwodostępny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/historia-papieru-w-polsce,383123,artykul.html

Zapominamy o tym, że jeszcze kilkaset lat temu papier był towarem deficytowym, a na jego posiadanie mogły sobie pozwolić jedynie osoby należące do wyższych warstw społecznych. Warto przytoczyć w skrócie historię papieru na ziemiach polskich.

Historia papieru w Polsce

Według chińskich kronik, papier powstał na terenie Chin już w 105 roku n.e. Wyniki badań archeologicznych wskazują jednak, że papier był znany na świecie już znacznie wcześniej. Oczywiście nie oznacza to, że szybko zawitał na ziemie polskie - na pojawienie się papieru czekaliśmy bowiem jeszcze kilkanaście wieków. Najbardziej trwałym, ale jednocześnie najdroższym materiałem pisarskim był pergamin, wytwarzany z wyprawionych skór koźlich, cielęcych czy owczych. Z racji ogromnych kosztów jego wytwarzania, był wykorzystywany na dworze do tworzenia oficjalnych dokumentów. Historia papieru w Polsce sięga dopiero 1491 roku, kiedy to w podkrakowskim Prądniku Czerwonym w dobrach Zakonu Św. Ducha powstała pierwsza udokumentowana w źródłach historycznych papiernia. Od 1510 roku właścicielem wspomnianej papierni był Jan Haller, który przyczynił się do pierwszego druku "Bogurodzicy". Przepisy dotyczące zasad produkcji papieru w Polsce wydał król Zygmunt Stary w 1546 roku - były to "Postanowienia rzemiosła papierniczego". Gwałtowny rozwój piśmiennictwa w Europie i coraz większe zapotrzebowanie na papier sprawiły, że na początku XVII wieku na ziemiach polskich funkcjonowało już ponad 40 papierni, które wytwarzały materiał z włókien roślinnych oraz lnianych szmat. Był to wyjątkowo trwały i solidny papier czerpany. W XIX wieku zmieniły się technologie wytwarzania papieru, a niewielkie manufaktury wytwarzające papier czerpany, zostały wyparte przez duże zakłady produkujące znacznie tańszy, ale również mniej solidny papier z celulozy. Najstarszą polską papiernią, która funkcjonuje do chwili obecnej jest zakład w Jeziornie koło Warszawy, założony w 1774 roku.

Papier w Polsce

Papier w dawnej Polsce był towarem deficytowym, na jego posiadanie mogła sobie pozwolić szlachta, która z reguły potrafiła pisać. Największe ilości papieru znajdowały się na dworach monarszych, książęcych czy biskupich. Nie istniał jednak żaden sklep papierniczy jak obecnie - papiernie dostarczały surowiec prosto w ręce zainteresowanych odbiorców, na których ziemiach funkcjonowały. Powstawanie papierni na terenie ziem polskim przyśpieszyło rozwój rodzimej kultury. Wraz z drukiem, pozwoliły na zwiększenie dostępności książek oraz drukowanie ich w rodzimym języku. Papiernie miały również decydujący wpływ na rozwój przemysłu w Polsce, a także na wzbogacenie gospodarki. Polski papier był bowiem eksportowany poza granice kraju, między innymi do Księstwa Moskiewskiego, przynosząc spore zyski.

XIX wiek, czyli epoka manufaktur

Polskie papiernie przechodziły kryzys w XIX wieku, kiedy rozwinęły się nowe techniki produkcji papieru, pozwalające wytwarzać go na coraz większą skalę. Niestety, książki i dokumenty pochodzące z tej epoki cierpią wskutek upływu czasu. Materiał jest kruchy, podatny na przebarwienia i rozkłada się znacznie szybciej, niż papier czerpany. Jest to również bolączka naszych czasów. Każdy sklep papierniczy oferuje bowiem materiał takiej samej jakości, który jest wytwarzany na masową skalę, bardzo niskim kosztem. Dzięki temu mamy obecnie łatwy dostęp do taniego papieru, jednak jego jakość jest bardzo niska i nowoczesne książki oraz dokumenty mogą nie przetrwać kolejnych kilkudziesięciu lat.

Źródło: Centrum PRasowe

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764