HoReCa – nazwa krótka, ale jakże pojemna! Jej rozszerzenie, czyli hotele, restauracje, catering oznacza 73 tys. restauracji, barów, stołówek i punktów gastronomicznych. Kolejny segment rynku to 8 tys. hoteli, moteli, zajazdów, ośrodków szkoleniowych i schronisk, oraz ok. 5 tys. przedsiębiorstw produkujących dla branży (dane za 2003 r.)
Polska gastronomia rozwija się wyjątkowo dynamicznie i wciąż przebudowuje swoją strukturę - podwyższa standard obsługi, wystroju lokali, zwiększa wybór i jakość oferowanych dań. Średni wzrost ilości placówek gastronomicznych to 2,5 tysiąca w skali roku. Przychody z działalności gastronomicznej w 2003 roku wyniosły ogółem ponad 14,2 mld złotych, co oznacza 15,5 – procentowy przyrost przychodów względem roku poprzedniego. 48 proc. przychodów wygenerowała produkcja gastronomiczna, 27 proc. pochodziło ze sprzedaży napojów alkoholowych, a 21 proc. ze sprzedaży towarów handlowych.
Gabaryty rynku gastronomicznego wyznaczają szerokie pole możliwości m. in. dla producentów artykułów spożywczych, urządzeń kuchennych, środków higieny, systemów komputerowych, odzieży roboczej. HoReCa jest na rynku niczym państwo w państwie, jak potężna wyspa, do której warto przybić.
Dynamiczny rozwój tego sektora wiąże się ze zmianą stylu życia Polaków – coraz więcej podróżujemy (czy to w celach służbowych czy wypoczynkowych), coraz częściej jadamy „na mieście”, zamawiamy gotowe potrawy, organizujemy przyjęcia, konferencje itd. A przewiduje się dalszy rozwój tej tendencji. Warto zatem wejść na perspektywiczny rynek HoReCa i dostosować do niego część swojej produkcji. Oznacza to przygotowanie specjalnej oferty – od większych i bardziej funkcjonalnych dla tej branży opakowań, przez produkty używane jedynie przez ten segment (np. kuwertura naturalna), po prestiżowe linie produktów (np. oryginalne smaki sosów, polew dostępne tylko dla tego rynku).
O potencjale branży HoReCa może świadczyć wejście do niej dużych koncernów. Za przykład niech posłuży firma Nestlé, która wydzieliła jednostkę specjalizującą się w dostarczaniu produktów dla gastronomii profesjonalnej – Nestlé FoodServices. Część swojej czekoladowej produkcji adresuje na ten rynek również Cadbury Wedel, są to m.in. kruszonka, czy kora. W segment HoReCa celuje także Bonduelle ze swoimi warzywami przetworzonymi. A to tylko kilka przykładów i to jedynie z segmentu spożywczego.
HoReCa to rynek specyficzny, dlatego pojawienie się na nim wymaga indywidualnego podejścia w sposobie reklamowania. Polega on nie tyle na strategii kreatywnej, ile na precyzyjnym dotarciu z ofertą do osób, które podejmują decyzje zakupowe w segmencie HoReCa. W tym celu dom mediowy PRO Media House opracował ofertę kampanii w mediach dla producentów mierzących w rynek HoReCa. Wiodą do niego dwa kanały – branżowy (skierowany do profesjonalistów), oraz indywidualny (ci sami profesjonaliści są też „normalnymi” konsumentami, którzy prywatnie uczestniczą w rynku). „Branża hotelarsko-restauracyjno-cateringowa z racji optymistycznych prognoz jej rozwoju, to łakomy kąsek dla wielu firm. Opracowany przez nas MIX PRO® HoReCa umożliwia wgryzienie się w ten segment, dzięki uwzględnieniu jego wyjątkowego charakteru” – tłumaczy Dominika Meinardi, project director w PRO Media House – „Aby zaistnieć na jakimkolwiek rynku, trzeba się z nim komunikować, lecz nie w „jakikolwiek” sposób, ale metodami bardzo indywidualnymi”. Więcej informacji o MIX-ie PRO® HoReCa znajduje się pod adresem: www.promediahouse.pl/oferta/tematyczne/horeca
PRO Media House to jedyny dom mediowy w Polsce wyspecjalizowany w precyzyjnym planowaniu mediów PRO (prasa, radio, outdoor oraz inne media uzupełniające) i zarazem twórca tej kategorii. Firma jest zorientowana na planowanie jakościowe, uwzględniające kontekst umieszczenia przekazu reklamowego, a także na precyzję w doborze i planowaniu mediów. Więcej informacji o PRO Media House jest dostępne na stronie: www.promediahouse.pl