logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

IAB Polska: Wartość rynku reklamy online może przekroczyć 10 mld zł

   05.06.2024, przeczytano 231 razy
ilustracja

Polska branża cyfrowa jest dojrzała i stabilna, a internet stanowi integralną część działań marketingowych, już teraz odpowiadając za 53% tortu reklamowego. Optymizmem napawa widoczny potencjał do dalszych wzrostów. Z drugiej strony branża stoi przed ważnym sprawdzianem z szybkości adaptacji do nowych rozwiązań. Sztuczna inteligencja rzuca wyzwanie pełne nieograniczonych możliwości, ale i nowych wyzwań. Jak wygląda polski internet na tle UE, jak zmienia się rynek e-commerce i retail media, jak kształtują się wydatki na reklamę online, co nowego na rynku SEM, jakie obserwujemy zmiany w social mediach i jaki jest wpływ nowych przepisów na branżę internetową – to tylko niektóre z zagadnień opracowanych przez ekspertów IAB Polska w Raporcie Strategicznym Internet 2023/2024, najważniejszym podsumowaniu polskiego rynku digital.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/iab-polska%3A-wartosc-rynku-reklamy-online-moze-przekroczyc-10-mld-zl,404491,artykul.html

– Mamy świadomość, że Raport Strategiczny IAB Polska od lat jest ważnym kierunkowskazem dla branży, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że w tym wyjątkowym, jubileuszowym roku, wiele firm czekało na niego w jeszcze większym napięciu. Właśnie teraz, w momencie rewolucyjnych zmian świata digital, wyjątkowo uważnie czytamy najświeższe dane, analizy trendów i zjawisk wpływających na poszczególne obszary rynku, bo pytania o kierunki dalszego rozwoju w dobie AI czekają na odpowiedzi. Dziś, po dwudziestu pięciu latach, kiedy jako branża osiągnęliśmy stabilność i uporządkowane ramy działania, niezmiennie koncentrujemy się na tym, co będzie jutro, a nie na tym, co już osiągnęliśmy. Z ciekawością przyglądamy się aspektom opisanym w raporcie, stanowiącym pokaźne kompendium wiedzy na temat branży komunikacji cyfrowej i jej rozwoju – mówi Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.

Gen AI – demokratyzacja w IT

Pytanie o zakres zmian, jakie w branży komunikacji cyfrowej wprowadza sztuczna inteligencja, powraca w wielu rozdziałach dokumentu. Trudno się dziwić, już dziś umiemy stwierdzić, że w ubiegłym roku narzędzia oparte na algorytmach AI zyskiwały nowych użytkowników w tempie, którego nie odnotowały nawet najpopularniejsze platformy społecznościowe.

Rozbudowane możliwości generowania tekstów i obrazów przyniosły pierwsze duże kampanie reklamowe oparte o AI, takich gigantów jak Coca-Cola, Nike czy Half Price, ale miniony rok to także demokratyzacja sztucznej inteligencji, która, dzięki otwartym API, jest dostępna dla szerokiego grona użytkowników nie mających głębokiej wiedzy technicznej i ogromnych budżetów. AI-Generated Advertising to nie jedyne nowość, sztuczna inteligencja pozwoliła także m.in. na wprowadzenie udoskonalonych chatbotów i lepszą interakcję z klientami, analiza ogromna zbiorów danych umożliwia bezprecedensowe możliwości personalizacji i optymalizacji kampanii. Rewolucyjne zmiany, jakie AI wprowadza w komunikacji marek z konsumentami, sprawiają, że właśnie marketing jest jednym z kluczowych obszarów, które mogą wejść na wyższy etap produktywności dzięki jej wykorzystaniu.

O korzyściach płynących z wykorzystania AI w marketingu przeczytacie w najnowszym Raporcie Strategicznym, w którym narzędzia oparte o tę technologię dla nowoczesnego marketera przybliża m.in. ekspertka z Google Polska.

Rynek reklamy online wciąż rośnie

Dziś, gdy internet zmienia sposób naszej pracy i odpoczynku, komunikacji i robienia zakupów, na rynku mediów jest kluczowym motorem napędowym. W 2023 roku odpowiadającym za ponad dwie trzecie wzrostu całego segmentu komunikacji. Wśród najprężniej rozwijających się segmentów rynku na pierwszym miejscu wyróżnia się reklama internetowa.

W ubiegłym roku komunikacja cyfrowa pozyskała 53% tortu reklamowego. Rynek reklamy cyfrowej w Polsce przyspieszył tempo rozwojowe w porównaniu do wcześniejszego roku, a zakładając utrzymanie tego tempa, jego wartość powinna na koniec roku 2024 osiągnąć pułap 8,6–8,8 mld zł, zaś w roku kolejnym przekroczyć granicę 10 mld zł. To prawdopodobny scenariusz w świecie, w którym cyfrowe media audiowizualne rewolucjonizują standard korzystania z treści telewizyjnych, DOOH zmienia jakość całego segmentu reklamy zewnętrznej, a ścieżka zakupowa klientów coraz częściej zaczyna się i kończy w e-commerce.

Czy polski internet jest już dorosły? 25 lat IAB Polska

Nie bez znaczenia jest fakt, że premiera najnowszego Raportu Strategicznego miała miejsce podczas Forum IAB 2024, kiedy organizacja zrzeszająca polskie firmy cyfrowe świętowała 25 lat działalności.

– Doświadczenie, które zdobyliśmy kształtując polską branżę online, okazuje się bezcenne, w dobie rewolucyjnych zmian świata cyfrowego. Praca nad europejskim Aktem o Usługach Cyfrowych, który zmienia realia funkcjonowania w internecie, to bardzo ważny, ale nie jedyny krok w stronę ochrony użytkownika i podnoszenia jakości komunikacji online. Nieustannie pracujemy nad standaryzacją reklamy, rozwijamy program QUALID, mocno koncentrujemy się na edukacji branży, m.in. przez rozwój certyfikacji DIMAQ. Grupa Robocza Badania działająca w ramach IAB Polska opracowała w minionym roku nowe wskaźniki efektywności komunikacji marketingowej, przeprowadziliśmy także badanie connected TV opisujące zwyczaje polskich użytkowników związane z konsumpcją treści wideo. Moment, w którym znalazła się branża, na pewno nie pozwala na to, by osiąść na laurach – jesteśmy świadkami niezwykle ciekawych procesów transformacji świata online, ale nie poprzestajemy na przyglądaniu się im, korzystając z bogatego doświadczenia, bierzemy aktywny udział w kreowaniu nowej rzeczywistości – mówi Robert Wielgo, CMO IAB Polska.

W najnowszym Raporcie Strategicznym „Internet 2023/2024” razem z ekspertami IAB Polska prześledzicie dynamikę wzrostu reklamy online w ubiegłych latach, zagłębicie się w kondycję klas mediów cyfrowych, przeczytacie o trendach i prognozach dla rynku i inspirujących case studies. Przeczytacie również na temat najważniejszych wydarzeń prawnych ostatniego roku, programach certyfikacyjnych i edukacyjnych, a także badaniach IAB Polska.

Źródło: IAB Polska

www.iab.org.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

BenQ SW242Q: profesjonalny 24” monitor fotograficzny
Firma BenQ wprowadza na polski rynek nowej generacji profesjonalny monitor fotograficzny z 24 calowym panelem IPS 2560x1600 z cienką, matową powłoką antyodblaskową. Panel jest certyfikowany przez TÜV Rheinland pod względem skuteczności tłumienia odbić – ma Anti-Reflection TUV Certificate, co w praktyce daje efekt przypominający papier. W połączeniu z oprogramowaniem...
Fortuna Czarne ponownie z Pomarańczą, także na kontekstowych OOH
„Nie potrzebujesz tu celebryty, by celebrować jej szlachetny smak” – to jedno z haseł ostatniej kampanii piw Fortuna Czarne. Koncepcja komunikacji została na tyle dobrze przyjęta, że Browar Fortuna zdecydował się na jej kontynuację, powierzając zadanie ponownie agencji Pomarańcza.
Haribo: 10-lecie reklam opartych na koncepcie Kids’ Voices
Marka HARIBO prezentuje jubileuszowy film przedstawiający kreatywny proces twórczy powstawania kultowych reklam HARIBO opartych na koncepcie, w którym dorośli mówią dziecięcymi głosami i odnajdują w sobie prawdziwą dziecięcą radość. Pomysł Kids’ Voices został wprowadzony do komunikacji marki w 2014 roku i pojawił się w 40 reklamach HARIBO w 19 krajach....
Madogz wchodzi w eventy
MADOGZ Events oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie organizacji eventów, wydarzeń biznesowych oraz aktywacji marek. Podmiot działa w ramach grupy spółek skupionej wokół agencji MADOGZ, która realizuje zintegrowane kampanie marketingowe.
Oferta na lato w kampanii Orange i Leo Burnett
W czerwcu ruszyła zrealizowana przez agencję Leo Burnett nowa odsłona kampanii Orange, promująca ofertę przygotowaną na lato. Orange proponuje w niej nie tylko światłowód, ale także Netflix i nielimitowaną ilość GB w smartfonie w prezencie przez 6 miesięcy oraz nielimitowany internet 5G w Planie L z wybranymi modelami smartfonów 50% taniej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764