Każda nowoczesna firma powinna mieć precyzyjnie określoną tożsamość oraz poprawnie wdrożony system identyfikacji wizualnej. Niesie to za sobą wymierne korzyści. Jakość plastyczna oznakowania wzbudza zaufanie do firmy u klientów i kontrahentów, a czytelność elementów tożsamości wizualnej i ich charakterystyczne cechy odwzorowują się bezpośrednio w efektach akcji promocyjno -reklamowych.
System tożsamości
Dobrze skonstruowany system tożsamości to system otwarty, którego gwarantuje możliwość płynnego rozbudowania go wraz ze wzrostem i rozwojem firmy. Powinien on charakteryzować się trzema podstawowymi cechami: charakterystycznym i niepowtarzalnym wizerunkiem na rynku, czytelnymi i zrozumiałymi sposobami komunikowania się firmy z klientami, wyróżnieniem od konkurencji. Wobec coraz silniejszej konkurencji prawidłowe zarządzanie systemem tożsamości jest bardzo ważnym elementem aktywnego uczestnictwa firm na rynku. Wówczas bowiem wszelkie działania związane z marketingiem stają się widoczne i czytelne dla wszystkich klientów firmy. Łatwo zauważa się te organizacje, które sprawnie i konsekwentnie używają swojej tożsamości jako narzędzia marketingu i komunikacji, i dla każdego jest oczywiste, jaką działalnością się zajmują i co odróżniaj je od konkurentów. Tożsamość można zdefiniować jako postępowe i aktywne zarządzanie najważniejszymi aktywami firmy, tworzenie informacji o tym, czym jest firma i dokąd zmierza oraz co wyróżnia ją od innych organizacji o tym samym profilu działalności. Pojęcia tożsamości jest więc bardzo ogólne obejmuje ono zarówno wizerunek przedsiębiorstwa, jak i niematerialne korzyści płynące ze stosowania określonego image. Firmy muszą być spowite odpowiednią aurą. Tylko w taki sposób mogą stworzyć swoją markę i tożsamość oraz stać się niepodrabialnymi.
Identyfikacja wizualna
Często po opracowaniu i wdrożeniu systemu identyfikacji wizualnej firmy urastają do rangi symbolu. Tożsamość wizualna przedsiębiorstw objawia się we wszystkich formach komunikacji od biletów wizytowych, etykiet i katalogów, po reklamy i oznakowania obiektów architektonicznych należących do firmy. Podstawą tworzenia wyglądu, komunikacji i kultury przedsiębiorstwa są następujące wzorcowe elementy symboliczne: nazwa firmowa, znak graficzny i logotyp, kolory firmowe, formy graficzne. Każde miejsce, w którym świadczone są usługi, musi mieć czytelne, charakterystyczne i w estetyczny sposób wykonane oznakowanie. Jego zadaniem jest wysłanie do klientów komunikatów mówiących: "Tu jest ten sklep, którego szukasz!" czy też "Zobacz, wszędzie jest mnóstwo banków, ale nasz jest wyjątkowy, wejdź!" Innymi słowy, chodzi o przyciągniecie uwagi przechodniów.
Dostrzec logo
W przypadku, kiedy jakaś instytucja dysponuje siecią placówek, sprawą niesłychanie istotną staje się ujednolicenie oznakowania budynków. Jeżeli w świadomości społecznej utrwali się symbol - logo, to w chwili, gdy zostanie on dostrzeżony pośród wielu innych, nastąpi automatyczne powiązania z organizacją, która go posiada. Jednak aby tak się stało, wszystkie symbole danej instytucji muszą wyglądać identycznie, ponieważ jakiekolwiek odstępstwa od symboliki podstawowej mogą powodować zakłócenia przekazu informacyjnego. Klienci mogą nie kojarzyć danej placówki z siecią, którą dobrze znają. Co więcej, ujednoliceniu muszą być poddane nie tylko zasady konstrukcji elementów, ale również ich lokalizacja na budynkach, parkingach etc. Oznakowanie budynków spełnia jeszcze jedną funkcję: jest narzędziem budowy marki. Można to wytłumaczyć prostym przykładem. Wszystkie placówki PKO Banku Polskiego znajdują się wzdłuż głównych ulic Warszawy mają czytelne, dające się dostrzec z dużej odległości elementy oznakowania. Ich zadaniem jest, oczywiście, wskazanie, gdzie znajdują się oddziały banku, ale jednocześnie wysyłanie komunikatu: "PKO Bank Polski jest silnym, powszechnym i łatwo dostępnym bankiem". Załóżmy, ż ktoś podróżuje samochodem od Placu Konstytucji do Placu Wilsona (czyli, mówiąc ogólnie, wzdłuż północnej osi Warszawy), zobaczy wtedy powtarzające się co kilka set metrów symbole PKO BP. Do świadomości tej osoby trafi przekaz mówiący o zakresie występowania i sile marki banku. Zalety silnej marki to zapewnienie przewagi nad konkurencją, niepodważalna pozycja na rynku, posiadanie stałej, lojalnej grupy klientów. Jednakże aby oznakowanie spełniało tę drugą, ważniejszą funkcję, musi być ono jednolite pod wszystkimi względami w każdym oddziale banku na terenie kraju.
Źródło: COBRA - wortal wiedzy o marce
fotografia: CODES