logo
WIEDZA

Identyfikacja wizualna Rybnika

   10.09.2018, przeczytano 1379 razy
ilustracja
Fot. W. Troszka

Od maja miasto Rybnik posługuje się nowym Systemem Identyfikacji Wizualnej. Miasto używało na przestrzeni ostatnich lat co najmniej kilku różnych form logo promocyjnych, które powstawały w miarę bieżących potrzeb, bez wspólnego mianownika. Podobnie, bez jednolitego klucza, powstawały różne logotypy miejskich instytucji. Przyczyniało się to do niepotrzebnego mnożenia symboli i powodowało nieład wizualny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/identyfikacja-wizualna-rybnika,37842,artykul.html

Dlatego podjęto decyzję o powrocie do herbu miasta, jako wspólnego, uniwersalnego symbolu wspólnoty miejskiej i używaniu go zarówno w zastosowaniach oficjalnych, jak i tych informacyjnych i promocyjnych.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Miejski herb Rybnika, w swojej pełnej postaci, składa się z błękitnej tarczy z ułożonym w skos srebrnym szczupakiem oraz kwiatami orzecha wodnego i w tej formie pozostaje oficjalnym symbolem miasta. Jednak duża ilość detali i charakter rysunku uniemożliwiają stosowanie go jako znaku na co dzień – trudno o odpowiednią ekspozycję, pomniejszanie z zachowaniem czytelności itd. Dlatego konieczne było przygotowanie logo heraldycznego – wersji użytkowej herbu, pozwalającej na stosowanie bez utraty czytelności, wyrazu i jakości.

- Nowy, ujednolicony system identyfikacji wizualnej oparty na uproszczonym miejskim herbie, obejmie wszystkie wydziały Urzędu Miasta oraz podlegające miastu instytucje i podmioty. Dzięki temu wspólnie będą tworzyć jednolitą markę, pod jednym hasłem – Rybnik – komentuje prezydent miasta, Piotr Kuczera.

- Identyfikacja wizualna to nie tylko znak i systematyzacja jego użycia, ale również odpowiednio używana kolorystyka, liternictwo i materiał ilustracyjny. Wywiedziony z miejskiej heraldyki błękit nadal będzie kolorem wiodącym miejskich materiałów, natomiast dopełni go gama śląskich kolorów: czarny – nawiązujący do górniczych tradycji, czerwony – z okiennych framug i ceglanych ścian familoków oraz żółty – zaczerpnięty z herbu Śląska – mówi Marcin Wolny ze Studia Otwartego.

Typografia miejskiego SIW będzie oparta o rodzinę bezszeryfowych krojów pisma Favela. Krój, zaprojektowany przez polskiego typografa Mateusza Machalskiego, charakteryzuje się zdecydowanym wyrazem oraz dużą ilością odmian, pozwalający na konstruowanie czytelnych i wyrazistych komunikatów.

Całości dopełni materiał ilustracyjny – jako inspiracja do jego opracowania posłużyły pochodzące z XX-lecia międzywojennego witraże znajdujące się w oknach sali posiedzeń rybnickiego Urzędu Miasta.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Zaprojektowane przez poznańskiego artystę Jana Piaseckiego, wykonane w krakowskiej pracowni S.G. Żeleńskiego witraże, przedstawiają alegorie dziedzin tradycyjnie związanych z Rybnikiem: hutnictwa, przemysłu i handlu, wspólnoty miejskiej, górnictwa i rolnictwa.

- Nowy system identyfikacji wizualnej obejmie szatę graficzną miejskich dokumentów, publikacji oraz materiałów informacyjnych i promocyjnych – drukowanych i elektronicznych. Odświeżony zostanie wygląd urzędowej papeterii, wzorów pism, dokumentów i formularzy, wzory miejskich plakatów, folderów, informatorów i innych akcydensów, a także miejska strona internetowa. Spójne oznaczenie obejmie miejskie budynki, flotę samochodową, w tym komunikację miejską, a także gadżety, upominki i materiały reklamowe – mówi Robert Cebula naczelnik wydziału promocji UM.

Następnym etapem porządkowania przestrzeni miasta będzie zaprojektowanie i wdrożenie Systemu Informacji Miejskiej: spójnego z miejską identyfikacją wizualną, ujednoliconych oznaczeń ulic, kierunkowskazów, map orientacyjnych oraz oznaczeń ważnych miejsc, zabytków i atrakcji.

ilustracjastrzałka

Fot. W. Troszka

  • Przegląd nowego systemu zamieszczono na stronie siw.rybnik.eu. Strona zawiera zarówno interaktywną prezentację i instrukcję stosowania SIW, jak i dostępną po zalogowaniu bazę wszystkich komponentów – w postaci gotowych do użycia plików i szablonów.

Źródło: Urząd Miasta Rybnika

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

mało oryginalne, ale bardzo spójne, to ogromny plus.

avatar użytkownika
,

Najbardziej ryzykowne wydaje się użycie lekko wystylizowanego herbu w roli logo. Kluczem jest tu właśnie pojęcie "lekko" - pytanie czy nie za lekko? Czy różnica między logo a herbem jest wystarczająca? Zauważalna, zrozumiała i tłumacząca się jakoś? Można mieć spore wątpliwości czy różnicę tę odnotują nawet mieszkańcy miasta. Goście nie mają raczej szans zorientować się z którą wersją mają do czynienia.  

Najnowsze w tym dziale:

Przed sezonem świątecznych zakupów Criteo, reklamowa platforma w otwartym Internecie, opublikowała zestaw wskazówek dotyczących retargetingu. Mają one pomóc markom i sprzedawcom detalicznym w ponownym zaangażowaniu użytkowników, którzy porzucili swoje koszyki przed dokonaniem zakupu. W Black Friday sprzedaż internetowa w Polsce jest prawie...
Jak skutecznie dotrzeć do odbiorców w okresie przedświątecznym?
W 2017 wydatki konsumenckie w okresie przedświątecznym wyniosły aż 687 mld dolarów, co stanowi największy roczny wzrost od zakończenia wielkiej recesji w 2010 roku. Przewiduje się, że sprzedaż detaliczna w analogicznym okresie w tym roku osiągnie nawet 720 mld dolarów. Co zrobić, aby z ich pomocą skutecznie docierać do odbiorców?
Jak programmatic może pomóc w dotarciu do właściwego odbiorcy?
Najlepsza kreacja reklamowa nie uzyska pożądanego efektu, o ile nie pojawi się we właściwym czasie i miejscu. Niezależnie od wielkości firmy i jej lokalizacji, wśród użytkowników Internetu rośnie potrzeba, aby reklama była skierowana tylko do nich. Jak tego dokonać? Z pomocą przychodzi model programmatic.
Gdzie deweloperzy promują ofertę mieszkaniową
Jaką formę promocji firmy budujące mieszkania uważają za najbardziej skuteczną? Jak i gdzie deweloperzy promują swoją ofertę sprawdził serwis nieruchomości Dompress.pl
Na 20. urodziny Google zaprasza do świata, w którym nie trzeba myśleć
Ile decyzji, które mają dla nas finansowe, zawodowe czy osobiste konsekwencje, jesteśmy w stanie powierzyć sztucznej inteligencji?
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone