logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Identyfikacja wizualna Rybnika

   10.09.2018, przeczytano 1821 razy
ilustracja
Fot. W. Troszka

Od maja miasto Rybnik posługuje się nowym Systemem Identyfikacji Wizualnej. Miasto używało na przestrzeni ostatnich lat co najmniej kilku różnych form logo promocyjnych, które powstawały w miarę bieżących potrzeb, bez wspólnego mianownika. Podobnie, bez jednolitego klucza, powstawały różne logotypy miejskich instytucji. Przyczyniało się to do niepotrzebnego mnożenia symboli i powodowało nieład wizualny.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/identyfikacja-wizualna-rybnika,37842,artykul.html

Dlatego podjęto decyzję o powrocie do herbu miasta, jako wspólnego, uniwersalnego symbolu wspólnoty miejskiej i używaniu go zarówno w zastosowaniach oficjalnych, jak i tych informacyjnych i promocyjnych.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Miejski herb Rybnika, w swojej pełnej postaci, składa się z błękitnej tarczy z ułożonym w skos srebrnym szczupakiem oraz kwiatami orzecha wodnego i w tej formie pozostaje oficjalnym symbolem miasta. Jednak duża ilość detali i charakter rysunku uniemożliwiają stosowanie go jako znaku na co dzień – trudno o odpowiednią ekspozycję, pomniejszanie z zachowaniem czytelności itd. Dlatego konieczne było przygotowanie logo heraldycznego – wersji użytkowej herbu, pozwalającej na stosowanie bez utraty czytelności, wyrazu i jakości.

- Nowy, ujednolicony system identyfikacji wizualnej oparty na uproszczonym miejskim herbie, obejmie wszystkie wydziały Urzędu Miasta oraz podlegające miastu instytucje i podmioty. Dzięki temu wspólnie będą tworzyć jednolitą markę, pod jednym hasłem – Rybnik – komentuje prezydent miasta, Piotr Kuczera.

- Identyfikacja wizualna to nie tylko znak i systematyzacja jego użycia, ale również odpowiednio używana kolorystyka, liternictwo i materiał ilustracyjny. Wywiedziony z miejskiej heraldyki błękit nadal będzie kolorem wiodącym miejskich materiałów, natomiast dopełni go gama śląskich kolorów: czarny – nawiązujący do górniczych tradycji, czerwony – z okiennych framug i ceglanych ścian familoków oraz żółty – zaczerpnięty z herbu Śląska – mówi Marcin Wolny ze Studia Otwartego.

Typografia miejskiego SIW będzie oparta o rodzinę bezszeryfowych krojów pisma Favela. Krój, zaprojektowany przez polskiego typografa Mateusza Machalskiego, charakteryzuje się zdecydowanym wyrazem oraz dużą ilością odmian, pozwalający na konstruowanie czytelnych i wyrazistych komunikatów.

Całości dopełni materiał ilustracyjny – jako inspiracja do jego opracowania posłużyły pochodzące z XX-lecia międzywojennego witraże znajdujące się w oknach sali posiedzeń rybnickiego Urzędu Miasta.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Zaprojektowane przez poznańskiego artystę Jana Piaseckiego, wykonane w krakowskiej pracowni S.G. Żeleńskiego witraże, przedstawiają alegorie dziedzin tradycyjnie związanych z Rybnikiem: hutnictwa, przemysłu i handlu, wspólnoty miejskiej, górnictwa i rolnictwa.

- Nowy system identyfikacji wizualnej obejmie szatę graficzną miejskich dokumentów, publikacji oraz materiałów informacyjnych i promocyjnych – drukowanych i elektronicznych. Odświeżony zostanie wygląd urzędowej papeterii, wzorów pism, dokumentów i formularzy, wzory miejskich plakatów, folderów, informatorów i innych akcydensów, a także miejska strona internetowa. Spójne oznaczenie obejmie miejskie budynki, flotę samochodową, w tym komunikację miejską, a także gadżety, upominki i materiały reklamowe – mówi Robert Cebula naczelnik wydziału promocji UM.

Następnym etapem porządkowania przestrzeni miasta będzie zaprojektowanie i wdrożenie Systemu Informacji Miejskiej: spójnego z miejską identyfikacją wizualną, ujednoliconych oznaczeń ulic, kierunkowskazów, map orientacyjnych oraz oznaczeń ważnych miejsc, zabytków i atrakcji.

ilustracjastrzałka

Fot. W. Troszka

  • Przegląd nowego systemu zamieszczono na stronie siw.rybnik.eu. Strona zawiera zarówno interaktywną prezentację i instrukcję stosowania SIW, jak i dostępną po zalogowaniu bazę wszystkich komponentów – w postaci gotowych do użycia plików i szablonów.

Źródło: Urząd Miasta Rybnika

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
brak ikonki
,

mało oryginalne, ale bardzo spójne, to ogromny plus.

avatar użytkownika
,

Najbardziej ryzykowne wydaje się użycie lekko wystylizowanego herbu w roli logo. Kluczem jest tu właśnie pojęcie "lekko" - pytanie czy nie za lekko? Czy różnica między logo a herbem jest wystarczająca? Zauważalna, zrozumiała i tłumacząca się jakoś? Można mieć spore wątpliwości czy różnicę tę odnotują nawet mieszkańcy miasta. Goście nie mają raczej szans zorientować się z którą wersją mają do czynienia.  

Najnowsze w tym dziale

Kto zarabia na śledzeniu użytkowników? Nie media, o których los tak się martwimy!
Czy naprawdę musimy się godzić na śledzące reklamy, żeby korzystać z sieci za darmo? To przekonanie od lat pokutuje w debacie publicznej, ale jeśli wierzyć wynikom badania, które kilka amerykańskich uczelni przeprowadziło we współpracy z jednym z dużych wydawców internetowych – może być oparte na błędnych przesłankach. Oczywiście, za produkcję treści ktoś musi...
Czy interaktywna mieszana rzeczywistość to przyszłość opowiadania historii? Najnowocześniejsze technologie wykorzystujące VR i rozszerzoną rzeczywistość inspirują nowe formy narracyjne
Ikea Family – transformacja danowa firmy
Na koniec naszego cyklu prezentującego zwycięskie kampanie XIX edycji Effie Awards zostawiliśmy projekt nietypowy. Na tle prezentowanych poprzednio kampanii prowadzonych z wykorzystaniem spotów, reklam i mediów masowych może się on wydawać mało efektowny. Okazał się jednak bardzo efektywny. Analiza danych, personalizacja, relacje z klientami - te robiące ostatnio karierę...
Wstęp do typografii

Typografia na co dzień (1): Wstęp do typografii

„Książka nie jest już jedyną posta­cią słowa dru­ko­wa­nego. Znaczną część istot­nych tre­ści publi­kuje się dzi­siaj w for­mie gazet, cza­so­pism, reklam. […] Pro­duk­cja kro­jów pisma, wymy­śla­nie nowych czcio­nek docho­dzi do absurdu. Można dostrzec całą masę małych i malut­kich kie­run­ków, z któ­rych każdy błą­dzi na swój...
Drukowany merchandising: 2 minuty, aby zrobić wrażenie na kliencie
W świecie szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych szybkość, cena i wygoda są kluczowymi czynnikami, gdy chodzi o pozyskiwanie klientów przez sklep lub supermarket oraz zadbanie o ich zadowolenie. Nie jest tajemnicą, że rynek sprzedaży detalicznej zmaga się z trudnościami. Sklep ma tylko 2 minuty, aby zrobić wrażenie na kliencie[1]. Odliczanie rozpoczyna się od momentu wejścia...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764