logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ideografia 2019: Polsko-japoński konkurs na plakat

   28.06.2019, przeczytano 1295 razy
ilustracja

W roku 2017 Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu działając we współpracy z Fundacją Rarytas zainicjował w nowe cykliczne wydarzenie artystyczne — Ogólnopolski Festiwal Projektowania Graficznego „Ideografia”. Celem projektu była prezentacja najnowszych dokonań́ polskich grafików projektantów. W roku 2018 została zorganizowana jego druga odsłona w rozszerzonej formule.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ideografia-2019%3A-polsko-japonski-konkurs-na-plakat,383050,artykul.html

W roku 2019 Ideografia po raz pierwszy organizowana jest w kontekście wykraczającym poza Polskę. Podobnie jak w dwóch pierwszych edycjach, konkurs jest adresowany zarówno do twórców plakatów, jak również̇ innych form graficznych. Przewidziane zostały w nim dwie kategorie główne — plakat oraz ideograf (tzw. plakat autorski w edycji własnej).

Konkurs w kategorii Ideograf dedykowany został tematowi relacji polsko-japońskich, widzianym w szerszej perspektywie wymiany międzykulturowej. W roku 2019 w obu państwach obchodzony jest jubileusz 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy oboma krajami (więcej na temat ich historii https://tokio.msz.gov.pl/pl/wspolpraca_dwustronna/polityka/historia_stosunkow_polsko_japonskich/).

Wydaje się, że szczególną wartością kulturową w Polsce i Japonii jest synteza tradycji z nowoczesnością, wyrażanej w formie poetyckiej metafory. W Japonii regularnie odbywają się wydarzenia kulturalne prezentujące twórczość polskich artystów. Organizowane są przedstawienia teatralne, koncerty, wystawy. Duże zainteresowanie wzbudzają pokazy „polskiej szkoły filmowej” oraz muzyka takich kompozytorów jak: Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Stanisław Moniuszko czy Krzysztof Penderecki. W Polsce z kolei ceniona jest sztuka tradycyjnej japońskiej kaligrafii, współczesny japoński rysunek komiksowy, filmy animowane, gry komputerowe oraz szeroko rozumiana kultura high-tech. Ważne miejsce w relacjach polsko- japońskich odgrywa również sztuka plakatu. W Polsce doskonale znana jest twórczość m.in. Shigeo Fukudy i innych plakacistów, a w Japonii twórców związanych z tzw. Polską Szkołą Plakatu.

Ideografia 2019 - zasady konkursu

Konkurs w ramach I Międzynarodowego Przeglądu Projektowania Graficznego Ideografia 2019, stanowi pretekst do dokonania współczesnej interpretacji historycznych relacji polsko-japońskich, jak również prowokuje pytanie o przyszłość wymiany kulturalnej pomiędzy naszymi krajami. Tematyka prac zgłaszanych w kategorii Ideograf dotyczyć powinna zatem wielowymiarowych i wielowątkowych rozważań́ nad znaczeniem jubileuszu dla tożsamości zarówno polskiej, jak i japońskiej. Plakat, jak żadne inne medium, wydaje się być najbardziej właściwym dla formułowania i artykułowania wspomnianych treści.

Kwalifikacji plakatów do udziału w wystawie konkursowej dokona Jury powołane przez organizatorów, które przyzna Nagrodą Główną oraz wyróżnienia.

Kategorie:

A — Plakat kulturalny (plakaty wydane drukiem dla określonego zleceniodawcy powstałe w latach 2017–2019).
Każdy autor może przedstawić 2 plakaty w kategorii A w formacie B1 (100 cm x 70 cm) lub japońskim B1+ (103 cm x 73 cm). Odstępstwa w przewidzianym formacie wymagają kontaktu z organizatorami.

B — Ideograf (tzw. plakaty w edycji własnej).
Uczestnicy przedstawiają prace na określony przez organizatorów: temat „Japonia-Polska / Polska-Japonia”.
Każdy autor może przesłać do 5 prac.

Jury

  • Mirosław Adamczyk, grafik projektant, profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
  • Kazunari Hattori, plakacista
  • Mariusz Knorowski, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie
  • Kanako Nakagawa, kurator wystaw plakatu
  • Zdzisław Schubert, krytyk sztuki, kurator senior Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu
  • Sekretarz Jury: Mateusz Bieczyński, Prorektor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
  • Współpraca: Piotr Grzywacz, Nagisa Rządek

Nagrody i wyróżnienia

  • Nagroda główna (5 000 PLN)
  • Nagroda w kategorii A (2 500 PLN)
  • Nagroda w kategorii B (2 500 PLN)

Przebieg oceny nadsyłanych prac

Etap pierwszy:
Uczestnicy przesyłają prace w formie cyfrowej . Termin nadsyłania zgłoszeń — 01.09.2019. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu nastąpi — 15–20.09.2019

Etap drugi:
Laureaci zakwalifikowani do wystawy konkursowej zostaną powiadomieni drogą mailową. Termin nadsyłania plików produkcyjnych oraz potwierdzenia przelewu środków na druk wybranych prac — 20.10.2019

Źródło: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

uap.edu.pl

Dodatkowe informacje:

Organizator — Fundacja Rarytas Art Foundation
Patronat — Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Komitet Organizacyjny:
Mateusz Bieczyński — Przewodniczący / Sekretarz Jury
Mirosław Adamczyk
Szymon Dolata
Piotr Grzywacz
Maciej Kurak
Aniela Perszko
Nagisa Rządek
Zdzisław Schubert

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
Kierunek świętuje Dzień Kreatywności
Agencja reklamowa Kierunek Kreatywny świętując Międzynardowy Dzień Kreatywności 21 kwietnia, przygotowała na swoich social media mini konkurs, w którym do wygrania są plakaty przygotowane we współpracy z krakowską artystką MAD MOJO.  
Wspólnie z ekspertami z Fundacji Climate Strategies Poland przeprowadziliśmy szczegółowe badanie śladu węglowego Gali EFFIE Awards Poland 2023. Badanie to obejmowało trzy dni wydarzenia (dzień przed i dzień po) oraz uczestników gali, co pozwoliło uwzględnić różnorodne aspekty emisji związane z ich udziałem.
Kampania Kompanii Piwowarskiej z nagrodą ECU Sustainability Awards
Kompania Piwowarska po raz czwarty razem z Fundacją „Dom w Łodzi” prowadziła kampanię społeczną FASOFF, szerzącą świadomość na temat FAS czyli alkoholowego zespołu płodowego. Tym razem pod hasłem: „Będę TATĄ! - nie piję razem z nią”. Kampania otrzymała nagrodę ECU Sustainability Award przyznawaną podczas European Circular Retail Congress, będącego częścią...
Konkurs na nazwę dla polskich myśliwców F-35
W związku z zakupem przez Wojsko Polskie F-35 Sztab Generalny Wojska Polskiego ogłosił konkurs na nazwę dla nowych myśliwców.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764